Skip to main content
Vraag

Wifi valt regelmatig weg met Experia Box V10A

• April 6, 2025
  • 4 reacties
  • 64 keer bekeken

Hallo,

Ons wifi valt regelmatig weg. Het maakt niet uit of je dichtbij of ver van de router zit. Laptops en telefoons hebben beiden last hiervan.

Na een minuut ofzo doet hij het dan weer, maar omdat het zo regelmatig wegvalt is dit zeer storend bij videobellen en gamen.

Ik heb de app doorlopen en dit bracht geen verbetering. 

Wij hebben geen versterkers.

We hebben een Experia V10a box

Kan iemand alsjeblieft helpen bij het oplossen van dit probleem?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

4 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 7, 2025

@Mr. D.

Niet toevallig recentelijk een update voor het modem gehad ? En dat daarna de problemen zijn begonnen ?

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Mr. D., welkom op de KPN Community. Wegvallende wifi is natuurlijk (zoals jijzelf ook aangeeft) erg lastig. Sinds kort is KPN bezig met het updaten van de modem software. Daarbij kan het volgende probleem opduiken:

Wifi leasetijd

We zien dat bij de migratie de leasetijd voor wifi apparaten per ongeluk lager wordt gezet omdat minuten als seconden geïnterpreteerd worden.

De leasetijd is de periode dat een eindapparaat het via DHCP toegewezen IP-adres mag gebruiken. Na het verlopen van de leasetijd wordt opnieuw een IP-adres toegewezen (meestal dezelfde). 

De standaardwaarde van de V10A is 1 dag (1440 minuten). Wat dan na de migratie ingesteld staat op 1440 seconden (24 minuten). Nu is dat voor huis tuin en keukengebruik nog wel ok. Maar als je die waarde zelf al eens lager hebt gezet kan je op een hele lage tijd uitkomen. 30 Minuten is dan ineens 30 seconden geworden, bijvoorbeeld. En daar kunnen eindapparaten soms wat geïrriteerd van worden. 

Merk je dan ook wat wifi problemen met wegvallen, controleer de leasetijd. Je vindt dit onder Thuisnetwerk > DHCP. Onder de KPN Software noteer je de leasetijd in seconden. De standaardwaarde is 14400 seconden (4 uur). Wil je het weer op 24 uur hebben, zet er dan 86400 seconden in.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 9, 2025

Bedankt voor jullie antwoord. De leasetijd stond inderdaad op 1440 seconden. Ik heb hem nu aangepast naar 14400 seconden. Nu even kijken of het beter gaat. Ik zal laten weten als onze problemen zijn opgelost hiermee.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 19, 2025

Helaas was dit niet de oplossing. Ik heb nog steeds hetzelfde probleem. Heb je nog een andere suggestie?