Skip to main content

Goedendag,

Sinds kort glasvezel en modem v10A. Grootste probleem nu: Vaak met PC wel (beperkt)Wifi, maar geen internet, terwijl ik dan met andere PC wel internet heb. Als ik die PC via persoonlijke hotspot 4G connect, heb ik wel meteen internet…. Mijn Geluidssysteem met wifi (HEOS) start vaak s ochtends (via telefoon met wifi) niet op, eerst moet ik dan weer het modem resetten. Dat is erg onhandig. Sporadisch valt ook het TV signaal uit. Weer modem resetten, bij oude situatie (voor glasvezel) is dit nog nooit gebeurd.

Wie kan mij helpen, want mijn vrouw wil gaan overstappen, en ik heb geen zin van mailadres te wisselen…..

Om bij het begin te beginnen :wink: hoe werkt het bekabeld? Wat hangt er allemaal aan de experiabox? Gebruik je draadloze verbindingssets?


Aan de experiabox hangt? Bedoel je wat ik draadloos in huis heb? twee tv’s, twee pc’s, twee telefoons, deurbel….  Ik meet overigens regelmatig wifi met speedtest, dat geeft wisselend beeld met soms heel hoog (boven 120), zowel beneden (router) als op zolder, maar soms ook onder de 18 en dan valt vergadersessie weg…. 

Hoe het bekabeld werkt kan ik niet meedelen. Ik heb toch juist wifi om niet met kabels te hoeven werken. Een kabel van de meterkast naar zolder kan ik zonder breken ook niet aanleggen.


Het is me al een beetje duidelijk. Je werkt eigenlijk alleen met Wi-Fi. De tv ontvangers zijn toch wel met een kabel aangesloten op de experiabox mag Ik hopen?


Ja, ja, natuurlijk en ik heb ook alle aanwijzigingen van de site al een keer gedaan door optimale kanalen voor wifi opnieuw in te stellen ed. 

Kijk soms werkt het goed. Dus ik ga er vanuit dat het bedraad dus goed zal werken, maar ik wil juist dat wifi het normaal doet en nu moet ik dagelijks de router opnieuw opstarten om een connectie te krijgen met één van de apparaten, terwijl dan een ander apparaat het gewoon wel doet. Er zit nmm geen logica in en deze problemen had ik hiervoor (voor glasvezel) niet. Nu valt soms TV ineens 3 seconden uit. Nog nooit (in de laatste 15 jaar) meegemaakt. 

 

 

 

 

 


Wil je morgen of zo alles loskoppelen van het modem en het een halve dag testen wat er gebeurt. Zou je dan ook een laptop of pc direct met een kabel aangesloten op de experiabox de snelheid willen testen op speedtest.net. Ik begin een idee te krijgen wat er aan de hand is.


dus

  1. alles loskoppelen
  2. 4 uur wachten
  3. dan laptop aansluiten met kabel en speedtest doen

wat moet ik daarnaast nog testen, dat stukje begrijp ik niet...


Overigens moet je af van het idee dat je zonder kabels kan werken. Sterker nog kabels zullen steeds belangrijker worden. De 2.4GHz band is gewoon overvol en de 5Ghz kan maar korte afstanden aan. De nieuwe oplossing zal bekabelde Wi-Fi versterkers worden die bekabeld zijn aangesloten op het modem. Als je goed Wi-Fi overal wil ga je daarmee aan de slag. 


Zo vanochtend alles 4 uur eruit gehad en zojuist weer aangesloten. De speedtest geeft ongeveer zelfde waardes als voorheen. En nu? Dwz probleem was niet de speedtest, maar de uitval op willekeurige momenten…..


Maar heb je vanmorgen uitval gehad?


Sorry Joep, maar ik moest alles loskoppelen, toch? Dus ik ben van glasvezel afgeweest alles uitgezet, dus niets doet het dan toch, hoe kan ik dan uitval hebben?

 Is dit (weer) miscommunicatie? 


O sorry ik had het niet zo bedoeld.  Wat ik bedoel is kijken of het modem stabiel blijft als er geen apparatuur is aangesloten. Dus als je alleen Wi-Fi gebruikt. Om uit te sluiten dat er iets fout gaat na het modem waardoor de boel uitvalt.


Gebruik je dit soort dingen? 

 


@GinoB Is het nog gelukt om even zonder aangesloten spullen de wifi te testen?


@ Erwin:, Ik heb goed Wifi bereik en snelheid, dwz beneden geeft speedtest bij Router 120Mbps. Moet ik dit dan ook nog zonder aansluitingen testen?  Dan zal het toch ook minstens zo goed zijn?

Mijn probleem is: (zie aub hierboven mijn eerste bericht)…..

@ Roel: Ja, voor TV’s heb ik de (tweemaal) DVS 650.

 

 

 


Vanavond valt de TV spontaan uit en loopt de opstart procedure vast. Hij blijft na 95% hangen bij modus “instellen kanalen”…. Na 10 minuten hangen dien je de opstart opnieuw te doen… Dit nu 3 keer gedaan en komt niet verder…  Wat ik dan niet begrijp is dat ik de ontvanger van TV boven het wel gewoon doet?

Iemand een idee?

 


Er was gisteren een grote itv storing, @GinoB :-(  Werkt het nu weer naar behoren?

 

Dat loskoppelen is bedoelt om uit te sluiten of iets in jouw netwerk die verbrekingen veroorzaakt. Sommige apparaten zitten elkaar soms in de weg. Vandaar het advies om het een tijdje met alleen de experiabox te proberen. Als de spontante verbrekingen dan ook plaatsvinden hebben we een aanknopingspunt. 


Dank voor de reactie @Erwin_ . Vanavond stopte de TV er ook weer tussentijds mee. Dat is voor glasvezel nog nooit gebeurd dus… Is er vanavond weer een itv storing geweest? 

Dan begrijp ik dat er tussen apparaten onderling conflicten kunnen zijn, is dat ook te meten?

Mijn PC boven (apple IMAC) werkt eigenlijk altijd goed op de Wifi en heeft internet verbinding, ook de mobiele telefoon doet goed op de wifi met internet. Bij andere PC’s wel wifi maar geen internet. Wat kan dit toch zijn? en sinds kort TV Uitval. Als ik dan de router opnieuw opstart, krijgt TV altijd wel verbinding. Waarom valt hij dan eerst uit?


@GinoB . Leuk je even gesproken te hebben. Ik ga je twee wifi versterkers sturen. Zoals besproken zijn deze apparaten alleen effectief als ze bedraad en op tactische plekken in de woning zijn aangesloten. Wat de storing(en) op de Itv betreft denk ik dat dat iets met de DVS'n te maken heeft. Zo'n stekker dient eigenlijk als enige een plekje in een wandcontactdoos in te nemen. Mocht je er andere elektrische apparaten op willen aansluiten is het raadzaam om door te lussen met een verlengdoos. Ik hoop dat dit voor stabieler ontvangst zorgt. Hier is een online stappenplan voor het optimaal afstemmen van draadloze verbindingsets. 

Laten we elkaar via dit topic op de hoogte houden van de voortgang. :-)

 


@GinoB Ik stuur je voor de zekerheid nog even de logistieke informatie via een privébericht. 


@Erwin_  Vandaag de wifi versterkers ontvangen en aangesloten. Boven ging de speedtest van 40 naar75 mbps en op zolder van 30 naar 37 mbps. Maar nog steeds krijg ik op de PC dat er geen internet toegang is. Als leek vraag ik me ook af, dat als je nu de wifi-snelheid verhoogd door bekabelde verleners, is dat dan van invloed op de internet toegang, die denk ik door Router wordt geregeld?

Ik heb nu de PC rechtstreeks op de tweede wifi versterker aangesloten… Opnieuw opgestart… Nog steeds geen internet… Is het dan toch een router probleem?

mvrgr Gino

 

 


Is die pc de enige die problemen geeft?


@Joep1965 , nee, ook de TV’s en deurbel krijgen wel eens geen internet toegang.

Na mijn melding van gisteren heb ik, met de PC aan de kabel aan wifi versterker, router opnieuw opgestart. Daarna kreeg ik wel internet verbinding. Vandaag weer gestart en opnieuw heb ik internet verbinding! Hmmmm, gaan we nu een nieuwe fase in (dat het wel blijvend werkt)? Ik houd jullie op de hoogte….


Ik vermoed dat door die herstart even nieuwe, frisse ip-adressen zijn uitgedeeld, @GinoB . 

Heb je ook bestaande draadloze verbindingen verwijderd en even opnieuw opgezet in je mobiel(s)/tablet(s)/laptop(s) - Als het goed werkt hoeft dit niet, maar soms zorgt het voor een betere interactie tussen het ‘mesh' netwerk in jouw huis. 


@Erwin_  Ook vandaag meteen internet verbinding met PC-boven en de geluidsbox boven is het ook blijven doen. Ik schat dus in, dat jouw oplossing met de twee wifi versterkers prima werkt. Hartstikke bedankt voor deze oplossing. 

De TV heeft nog wel een hapering gehad, maar als dat een keer per week is…...