Skip to main content
Vraag

Wifi valt weg op mijn telefoon met Box 12 en Experia Wifi

• January 20, 2026
  • 5 reacties
  • 53 keer bekeken

Franzki
Helper
Forum|alt.badge.img+2

Mijn Android telefoon verliest regelmatig de verbinding met met de Experia Wifi. Daardoor heb ik vorige week bijna mijn hele databundel er in een dag doorheen gejaagd omdat ik het te laat zag.

Voorheen had ik Youfone glasvezel met een Experiabox 10A. Ik had nog oude Experia Wifi-kastjes liggen uit de Telfort-tijd. Alles gereset naar fabrieksinstellingen, softwareupdates gedraaid en het werkte perfect. Wifi via de Experiabox  in de woonkamer en via een extra Experia Wifi-kastje in de rest van het huis. En overal goede dekking.

Inmiddels ben ik overgestapt naar KPN glasvezel met een KPN Box 12. Destijds heb ik alles gereset en opnieuw geïnstalleerd en het leek te toen te werken. Totdat ik vorige week ineens veel mobiel dataverbruik had en ik erachter kwam dat de verbinding met de Experia Wifi niet goed werkte.

Gisteren opnieuw alles gereset (KPN Box, Experia Wifi), alles opnieuw gekoppeld en zelfs nog een softwareupdate voor de Experia Wifi binnengehaald. En het heeft gewerkt. In de KPN Box was duidelijk zichtbaar dat mijn telefoon via de Experia Wifi met het netwerk was verbonden.

Maar vanochtend opnieuw geen verbinding. Handmatig verbinden lukt ook niet, de melding is steeds dat het wachtwoord onjuist is. Terwijl ik in mijn woonkamer wel met Wifi kan verbinden (via de KPN Box)  op hetzelfde Wifi-netwerk.

Is dit een specifiek probleem van de KPN Box 12 in combinatie met de Experia Wifi? Of kan het te maken hebben met een recente softwareupdate van het modem?

5 reacties

Franzki
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • January 20, 2026

Nog als aanvulling…

Gezien de melding over het onjuiste wachtwoord, vermoed ik dat het misgaat in de Wifi-beveiliging. Die staat nu op WPA2-WPA3-Personal in de KPN-box, volgens mij de default instelling.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Franzki. Niet zo fijn dat je complete databundel in één dag bijna is verbruikt. Dan is het wel zaak dat nu de Wifi weer op orde wordt gebracht in je huis. Anders heb je een probleem voor de rest van de maand. 

Mooi dat je bent overgestapt naar Glasvezel, want dat geeft in beginsel een meer stabiele verbinding. Echter het Wifi signaal wat je in je huis wordt uitgezonden blijft wel grotendeels hetzelfde natuurlijk. Wel ben je ook overgestapt op een andere Experia Box, want je hebt nu een Box 12 staan begrijp ik, dus dat zou wel eens iets te maken kunnen hebben met de Wifi problemen. Die ondersteunt namelijk WPA3 en Wifi6, maar dat doen de Experia Wifi versterkers niet. Het zou kunnen zijn dat dat de reden is voor de verbrekende verbindingen op je telefoon. Zou je eens willen proberen om WPA2 en Wifi 5 compatibiliteit in te stellen in de Box 12? Misschien gaat het daarna beter. Waar je dit kunt vinden wordt uitgelegd in onderstaand Kennisbank artikel.

Ook is het wel interessant om te controleren of je Experia Wifi versterkers goed zijn opgenomen in je mesh-netwerk. Dit kun je het beste controleren door op het netwerkknopje te drukken voordat je inlogt op de webinterface. Dat is het rechterknopje wat je vindt onder de UI-versie. Dan kun je zien of ze daar allemaal groen zijn. Als dat niet het geval is, dan raad ik je aan om een herstart van je thuisnetwerk te doen. Dit doe je door weer in te loggen op de webinterface, te gaan naar Instellingen en dan Systeem.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen!

Franzki
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • January 27, 2026

Hallo ​@Arjan van KPN ,

De overstap naar glasvezel was al wat langer geleden, nog in de Telfort-tijd.

Het gaat nu eigenlijk over de overstap van Youfone naar KPN en de overstap van een Experiabox 10A naar een Box 12 in combinatie met een Experia Wifi kastje.

Met de Experiabox 10A heeft deze setup steeds gewerkt maar met de Box 12 kan ik na verloop van tijd niet meer verbinden met de wifi van de Experia Wifi. Vanuit de userinterface zag ik de Experia Wifi wel gewoon goed in het thuisnetwerk zitten.

En na het instellen heeft het ook gewoon een tijdje gewerkt, Daarbij kon ik ook het verschil zien tussen Wifi 5 en Wifi 6 afhankelijk van hoe ik verbonden was.

Ik vermoed dat het inderdaad in de WPA- of Wifiversie zit. Jammer dat de Box 12 dit niet automatisch goed configureert als er een ouder apparaat wordt aangesloten of in elk geval een waarschuwing geeft dat er iets niet compatible is. Nu *lijkt* het in eerste instantie goed te gaan en dat zorgt voor verwarring.

Ik heb nu geen tijd om uitgebreid te testen dus maar tijdelijk een SuperWifi 2 aangesloten en die lijkt het vooralsnog beter te doen.

[EDIT]

Wat mij betreft zou het duidelijker zijn als de Box 12 zorgt dat het Wifi-netwerk werkend wordt geconfigureerd, dus desnoods op een lager beveiligingsniveau. Of helemaal niets configureren met de foutmelding dat de aangesloten apparatuur niet compatible is.

Maar automatisch Wifi configureren op een manier die niet werkt, is erg verwarrend.

LuToLu
Slimmerik
  • Slimmerik
  • January 27, 2026

@Franzki ik zou de beveiliging sowieso terug zetten naar WPA2-Personal. Ik heb zelf ook problemen gehad met div. apparaten die niet meer goed wilde verbinden, inderdaad aangaven onjuist wachtwoord, o.a. mijn SolardEdge omvormer. En dit ook met een Box 12 en alleen maar SW2’s in mijn netwerk. Er zijn echt nog maar weinig apparaten die WPA3 vereisen en niet toch ook werken met WPA2.

Ook het instellen op wifi 5 compatibiliteit bij gebruik van Experia wifi is aan te raden. Of het moet zo zijn dat je nu maar één Experia wifi in gebruik had en deze hebt vervangen door een SW2, dan kan wifi 6 gewoon aanblijven staan, maar WPA3 zou ik voor nu echt uitzetten.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Ben ik met je eens hoor ​@Franzki. Er zou eigenlijk wat ingeregeld moeten worden in de firmware die ervoor zorgt dat deze problemen niet kunnen ontstaan. Of misschien is dit ook wel een issue van je telefoon dat het schakelen van Wifi6 naar Wifi5 niet makkelijk gaat. Dat weet ik eigenlijk niet. 

Maar gelukkig ben je nu geholpen met SuperWifi 2's aangesloten. Dan weet je zeker dat je overal in huis Wifi6 hebt en dat er niet overgeschakeld hoeft te worden. Als je toch weer terug gaat naar de Experia Wifi's dan weet je nu ook wat je kunt doen.