Skip to main content
Beantwoord

Wifi valt weg sinds dit weekend

• 20 januari 2025
  • 23 reacties
  • 270 keer bekeken

• Topper
  • 18 reacties

Ik ervaar vaak Wifi netwerk onderbrekingen sinds dit weekend (het weekend van de modem update)
de netwerkadapter herstarten geeft even een oplossing maar helaas niet voor langere tijd.

Beste antwoord door K M

Hai ​@Alexandra van KPN ,

Fijn dat je geregeld hebt dat ik het modem om kon ruilen! En...het lijkt erop dat de problemen zijn opgelost 😅. Hieronder mijn bevindingen:

Afgelopen donderdagmiddag heb ik mijn oude KPN box 12 ingeleverd en een nieuwe KPN box 12 opgehaald, QRcode gescand voor een stap voor stap installatie en het modem geinstalleerd. 

Ingelogd op het nieuwe modem met het nieuwe admin wachtwoord. Na 2 dagen ook het wifi 2,4 Ghz netwerk aangezet. Alles doet het, zonder onderbreking. Een hele opluchting!

Ik was even verbaasd/ongerust omdat na installatie de oude wachtwoorden en de oude naam van het wifi netwerk behouden zijn, terwijl op de achterkant van het nieuwe modem een andere wifinetwerknaam staat. Ik hoefde de wachtwoorden bij de apparaten niet opnieuw in te geven. Datt werkt wel gemakkelijk zo.

Het nieuwe modem is er nu 4 dagen en alles werkt😀

Conclusie: De oplossing was het omruilen van het oude modem voor een nieuw modem.

Ik ben superblij dat alles weer werkt! Iedereen die met hulp en suggesties is gekomen: enorm bedankt!

Bekijk origineel

23 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10420 reacties
  • 20 januari 2025

Beste ​@K M zie onderstaande links voor mogelijke oplossingen:

en

Succes

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi en welkom ​@K M!

Ik zie dat JanD je al hele goede tips gegeven heeft. Wifi is draadloos en daardoor gevoelig voor andere signalen en storingsbronnen in jouw omgeving. De Wifi Manager en het Slechte wifi topic helpen je op weg om dit te verbeteren. We horen graag of je wifi daarmee is verbeterd.

Lukt niet niet, vertel dan zo uitgebreid mogelijk wat je ervaart en wat je al hebt geprobeerd, dan kunnen we je het beste op weg helpen.

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 23 januari 2025

Hai Alexandra,

de beschrijving van de problemen die we ervaren sinds afgelopen weekend (NB: dat is ook het weekend van de update van het modem...):

ons 'gewone’ wifi netwerk

• op de computer: wifi is beschikbaar (wifi teken is aan en status is 'verbonden)’ vlgs maarde website laad niet (bv de webmail van KPN). Als we de wifiverbinding op de computer verbreken en weer aanzetten laad de site wel.
  • mobiele telefoon: geen wifi verbinding, maar als ik de wifi op de telefoon onderbreek en weer aanzet doet de wifi het wel

'extra wifi 2G’ netwerk

we hebben diverse lampen en de omvormer van de zonnepanelen op het 'extra wifi 2G’ netwerk. De lampen werken prima. De omvormer lijkt het signaal niet vast te kunnen houden: het netwerk is wel zichtbaar voor de omvormer, maar verbinden lukt alleen als we het glasvezelkastje en de modem uitzetten en na 60 seconden weer aanzetten. Soms moet dat een paar keer, maar minimaal elke dag.

Kun je ons hiermee verder helpen?

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

​@K M Dankjewel voor de extra uitleg. Zijn er dingen die je intussen al gedaan of geprobeerd hebt? Mijn eerste advies is om onze Wifi Manager te doorlopen. Die controleert je gehele verbinding en helpt je om je wifi optimaal in te stellen. Dat helpt in veel gevallen goed.

Je kunt voor snellere hulp ook een terugbelafspraak maken. Een collega van mij belt je dan terug wanneer het je uit komt, en helpt je verder om dit na te kijken en verbeteren.

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 2 februari 2025

Probleem blijft hardnekkig aanwezig, echt heeeel irritant!!

Ik heb een terugbelafspraak gemaakt en afgelopen woensdag ruim een uur met KPN geprobeerd het probleem te verhelpen (resetten modem, aan/uitzetten modem...) maar helaas. 

Dus… nog steeds overal wifi maar 'niet verbonden met internet' (bv op de computer, de telefoon). Als ik de wifi verbreek en opnieuw tot stand breng is er kans dat er wel verbinding met internet is...maar dat moet dus elke keer opnieuw!
Iemand een oplossing? 

• 0 reacties
  • 2 februari 2025
K M schreef:

Probleem blijft hardnekkig aanwezig, echt heeeel irritant!!

Ik heb een terugbelafspraak gemaakt en afgelopen woensdag ruim een uur met KPN geprobeerd het probleem te verhelpen (resetten modem, aan/uitzetten modem...) maar helaas. 

Dus… nog steeds overal wifi maar 'niet verbonden met internet' (bv op de computer, de telefoon). Als ik de wifi verbreek en opnieuw tot stand breng is er kans dat er wel verbinding met internet is...maar dat moet dus elke keer opnieuw!
Iemand een oplossing? 

Welk OS staat er op uw computer/telefoon? Windows/MacOS/ Android ?

Probeert u eens uw DNS op de PC te veranderen:

Probeert u eens uw DNS in Android te veranderen:

Probeert u eens uw DNS in uw iPhone te veranderen:

Gebruik 1.1.1.1 als uw nieuwe DNS server. Deze is de snelste ter wereld.

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 8 februari 2025

ha krijskever, dank voor je suggestie. Ik heb het gelezen maar wil mijn apparaten niet op een statisch IP adres zetten. Ik heb juist het idee dat statische adressen voor de fout zorgen.

Wat ik opgemerkt heb is dat apparaten nu weer eens als statisch, dan weer als dynamisch worden benoemd.  Ik zie dat wanneer ik inlog in het kpn box 12.

Die wisseling tussen statisch en dynamisch is zowel bij bekabelde als bij met wifi verbonden apparaten.

Een tijdje later kan het weer veranderd zijn, zonder dat ik iets gedaan heb. 
En ik heb 'kans op een dynamisch adres, en dus op een internetverbinding, als ik de wifi uit en dan weer aanzet op het apparaat.

Zowel bekabeld als draadloos zijn de verbindingen sinds 3 weken niet stabiel.

@KPN: kunnen jullie dit probleem oplossen?

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

​@K M Allereerst even een check. Heb je sinds je modem de update heeft gehad en je dit met de wifi ervaart het modem al gereset? Zo niet, reset eerst je KPN Box 12, en probeer het daarna opnieuw. In veel gevallen geldt, ervaar je rare dingen na een update, dan is meestal een reset de oplossing.

Voor wat betreft de reactie van ​@Krijskever, Krijskever raadt aan een andere DNSserver te gebruiken, als test. Dat is heel iets anders dan vastzetten van het IP adres, dat je hierboven noemt. Ik weet alleen niet zeker of het zou helpen.

Heb je de reset gedaan en helpt het niet, dan een andere tip. Hoe heb je de WPA instellingen (wifi beveiligingsniveau) in jouw Box 12 staan? Zet het beveiligingsniveau eens op WPA2 en probeer het opnieuw, ik ben benieuwd hoe het dan gaat.

Als je dit niet precies weet te vinden, dit artikel helpt je daarmee:

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 10 februari 2025

Hai Alexandra,

resets en aan en uitzetten enz is allemaal al (vaker) gedaan...

Dankjewel voor je tip. Ik ga het gelijk aanpassen naar WPA-2 personal
( stond op WPA-2 en WPA-3 personal)

Ik laat de resultaten aan je weten!

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 12 februari 2025

Helaas Alexandra, het probleem is niet opgelost met het aanpassen naar WPA-2 personal.

Ik heb nu het 2,4 Ghz netwerk uit gezet, alle 2,4Ghz apparaten van de stroom gehaald en de V12 box nu softwarematig gereset. Wat met opvalt is dat het wachtwoord dat ik zelf gekozen heb, gewoon werkt…(?)

Dat geeft geen verbetering.

> Is de V12 box misschien zelf het probleem? Kan die omgewisseld worden om dat uit te sluiten?

>Als ik het probleem opnieuw zou moeten omschrijven:

apparaten worden soms op statisch en soms op dynamisch  gezet. Als ze op statisch worden gezet dan krijgen ze geen IP adres toegekend. Die apparaten geven dan aan: verbonden zonder internet. 

Voorbeelden van apparaten die het betreft: mobiele telefoon, laptop, thermostaat (via wifi) , bekabelde omvormer.

@KPN: nog tips? Ik heb er nu zoveel uren al ingestopt, geen idee wat ik nog kan doen. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hè wat balen dat 't allemaal geen verschil maakt. Wel even voor de zekerheid ​@K M, hoe lang is die laatste reset (geen herstart, echt een reset) geleden? En hoe heb je 'm toen gedaan?

En ik ben ook nog benieuwd of je de Wifi Manager nog gevolgd hebt en wat daar de uitkomst van was? 

In de tussentijd kijk ik ook nog even verder. Ik lees graag je bevindingen van bovenstaande.

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 13 februari 2025

ha Alexandra,

Wifimanager heb ik vrij snel na de update gedaan, dus zeg 3 wkn geleden. Ik heb overal goede ontvangst.

De laatste reset was gister (12 februari), zowel handmatig met een paperclip en daarna nog een keer via de inlog op het modem.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22507 reacties
  • 13 februari 2025

Welk merk omvormer heb je?

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 14 februari 2025

Ha Joep, de omvormer is van Solaredge. We hebben die een week geleden via een vaste ethernetkabel aan laten sluiten door de installateur maar de problemen bleven.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22507 reacties
  • 14 februari 2025

Kan je een paar dagen testen zonder een aangesloten omvormer? Gewoon om te kijken wat er gebeurt. Ik heb wat rond zitten neuzen en ik kwam toch wat soortgelijke problemen tegen. 

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 15 februari 2025

​@Joep1965 Ik ga ermee aan de slag.

​@Alexandra van KPN  Nog suggesties?

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

​@K M Allereerst de tip van Joep proberen, ik ben ook benieuwd naar of dat verschil maakt!

Daarnaast toch de vraag (als bovenstaande niet helpt) om het modem nog eens te resetten, dan weten we echt zeker dat 't kort genoeg geleden en goed gegaan is. En dan op deze manier: door met een paperclip het resetgaatje van de Box 12 in te drukken voor 30 seconden. Vooral die 30 seconden is belangrijk, dan gaat de reset goed. Je hoort daarna ook te merken dat het inloggen op het modem weer met de gegevens moet die op de sticker van het modem staan. 

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 19 februari 2025

Hai Joep en Alexandra en krijskever

Allereerst: Ik ben echt blij met de gekregen suggesties, dank weer daarvoor.
Hieronder weer mijn bevindingen:

​@Joep1965 : ik heb de omvormer 2 dagen niet aangesloten. Toch blijft de melding 'verbonden zonder internet’ komen (bv de laptop en de mobiele telefoon ). Als ik de wifi op het apparaat dan uit zet en weer verbind, soms een paar keer, lukt het wel weer om de een wifi met internet verbinding te krijgen.
De overige apparaten (bv thermostaat) bleven wel beter verbonden leek, ook nadat ik de omvormer eergister weer aangesloten heb op de KPN 12 box.

​@Joep1965  & ​@Alexandra van KPN

Opvallend:

-sommige websites krijg ik geen verbinding mee (bv KPN webmail, of Centraal beheer) terwijl andere websites wel op te roepen zijn (bv google, gmail,...). Na een of meer keer uit en aanzetten van de wifi op het apparaat of uit/aanzetten bij een bekabeld apparaat,  krijg ik wel weer verbinding.

​​​​​​​-Verbonden zonder internet gebeurd meestal bij het aan en afschakelen van een apparaat (bv telefoon, laptop, omvormer (die schakelt naar een slaapstand als de zonnepanelen geen licht meer ontvangen en weer aan als het licht wordt)

Het resetten van de KPN 12 box heb ik vanochtend gedaan: meer dan 30 sec voelbaar het resetknopje ingedrukt gehouden, ook nog een tijdje nadat het rode lampje brandde (NB: bij de vorige resets heb ik ook gelet op het rode lampje)

Het wachtwoord van de WIFI is gelijk gebleven na de reset en een aantal apparaten konden weer met internet verbinding krijgen, maar ook weer een aantal 'verbonden zonder internet’. Ik heb die apparaten weer verbonden, maar later op de dag toch enkele keren weer 'verbonden zonder internet’.

​​​​​​​-Het probleem 'verbonden zonder internet’ is niet verholpen
-Is mijn KPN V12 box wel echt te resetten? 

​@Alexandra van KPN â€‹@Joep1965 en anderen: Nog andere suggesties?

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Dank voor de uitgebreide terugkoppeling ​@K M! Het klinkt wel alsof de reset goed moet zijn gegaan. Jammer dat het zover geen verschil maakt. Ik kijk graag even mee. Vul je je profiel zo volledig mogelijk in, inclusief je adresgegevens en klantnummer, en geef je daarna een seintje hier?

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 20 februari 2025

Ha ​@Alexandra van KPN Alexandra, Fijn als je mee wilt kijken! Ik heb het profiel ingevuld

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Top, dankjewel ​@K M! Ik heb ze erbij gepakt, en het lijkt me een goed idee dat we na al deze inspanningen zonder verbetering het modem vervangen. Dat doen we via een servicepunt in je buurt. Je levert daar je huidige modem + stroomadapter in een willekeurige doos in, en het nieuwe krijg je direct mee. Je kunt vanaf morgenmiddag op het servicepunt terecht, je krijgt ook nog een sms ter bevestiging. Ik stuur je de details toe in een privébericht.

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • Antwoord
  • 3 maart 2025

Hai ​@Alexandra van KPN ,

Fijn dat je geregeld hebt dat ik het modem om kon ruilen! En...het lijkt erop dat de problemen zijn opgelost 😅. Hieronder mijn bevindingen:

Afgelopen donderdagmiddag heb ik mijn oude KPN box 12 ingeleverd en een nieuwe KPN box 12 opgehaald, QRcode gescand voor een stap voor stap installatie en het modem geinstalleerd. 

Ingelogd op het nieuwe modem met het nieuwe admin wachtwoord. Na 2 dagen ook het wifi 2,4 Ghz netwerk aangezet. Alles doet het, zonder onderbreking. Een hele opluchting!

Ik was even verbaasd/ongerust omdat na installatie de oude wachtwoorden en de oude naam van het wifi netwerk behouden zijn, terwijl op de achterkant van het nieuwe modem een andere wifinetwerknaam staat. Ik hoefde de wachtwoorden bij de apparaten niet opnieuw in te geven. Datt werkt wel gemakkelijk zo.

Het nieuwe modem is er nu 4 dagen en alles werkt😀

Conclusie: De oplossing was het omruilen van het oude modem voor een nieuw modem.

Ik ben superblij dat alles weer werkt! Iedereen die met hulp en suggesties is gekomen: enorm bedankt!

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Wat super fijn om te lezen ​@K M! In veel gevallen is het modem niet per sé de oorzaak, maar dat bleek in dit geval dus wel. Fijn dat 't opgelost is en dankjewel voor de uitgebreide terugkoppeling :)

Reageer