Skip to main content
Beantwoord

Wifi valt willekeurig op apparaten weg na update V10

• December 20, 2025
  • 7 reacties
  • 91 keer bekeken

Mij was gevraagd een eigen topic te maken over onderstaande.  Bij deze.

Een poosje terug is bij mij de firmware update V10.c.25.08.15 geïnstalleerd op mijn experiabox box v10. Waar ik op zich blij mee was, ik kan vanaf dat moment de eerste booster draadloos gebruiken. Waar ik voorheen geen enkel probleem met wifi had, kan ik nu stellen dat deze na de update instabiel is geworden. Zeer random valt op een apparaat de wifi weg. Dan weer de ene iPhone, dan weer een andere, dan weer de iPad. Steeds op 1 willekeurig device, op alle andere apparaten blijft het dan gewoon wel werken. Uiteindelijk moet ik de experiabox uit- en aanzetten om het weer te herstellen op het uitgevallen apparaat. 

Dat lijkt me toch niet de bedoeling na een update. Ik heb ook al een harde reset gegeven met vast aangesloten boosters.  Heeft iemand een tip hoe dit op te lossen? 

Beste antwoord door Rene28

Hoi ​@Rene28. Dat is zeker niet de bedoeling na een update. Wel zijn we nog steeds bezig om met elke nieuwe update de onderlinge connectie tussen de Experia Box en SuperWifi punten te verbeteren. Maar ook nu zou het al goed moeten werken, 

Omdat je eerder het eerste SuperWifi punt bekabeld had aangesloten, neem ik aan dat je voor deze laatste update nog niet op de KPN Software zat. Nu je op de KPN Software over bent, kan het wel zo zijn dat je de SuperWifi punten wat dient te verplaatsen in huis. Dat heeft te maken met het feit dat na de update in de onderlinge communicatie wat veranderd is. Daar lees je hier meer over. 

En je weet hoe je de firmwareversie kunt opzoeken van je V10 modem. Dan neem ik aan dat je ook weet hoe je moet inloggen op http://mijnmodem.kpn. Kun je dan eens gaan naar Thuiswerk en checken of de SuperWifi's ook groen zijn? Als ze rood zijn, dan kun je het beste een herstart van je thuisnetwerk doen via Instellingen en dan Systeem. Check daarna of ze weer groen zijn in het topologie-overzicht. 

Ik ben benieuwd wat dit oplevert.

Op aanraden van KPN medewerker (telefonisch) heb ik beide boosters nog eens gereset (via bedraad aan modem). Dat is 5 dagen geleden gebeurd, tot nu toe geen problemen meer gehad. Nog even wat langer testen. Overigens stelt medewerker chatgpt (…) dat het probleem ook kan liggen aan het feit dat de eerste booster te dicht op het modem staat. Hij geeft als oplossing de booster verder weg te zetten of deze juist weer bedraad aan modem te plaatsen. Dit hou ik even als reserve oplossing, hopelijk blijft het sowieso nu goed gaan na de reset. 

7 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • December 20, 2025

Ik ben wel benieuwd naar de opstelling van het één en ander dus waar staat het modem en waar de SuperWiFi's? En gaat het over de witte of zwarte superwifi's?

JanD
Superuser
  • December 20, 2025

Beste ​@Rene28 als je de zwarte wifipunten hebt, log dan in in de modem, 

klik links op wifinetwerk

klik bovenin op wifisignaal

klik dan op wifi5 comptabiliteit en sla op.

Dan moet alles goed kunnen werken.

Succes.

Heb je de witte wifipunten, dan is het weer een ander verhaal.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 20, 2025

Ik ben wel benieuwd naar de opstelling van het één en ander dus waar staat het modem en waar de SuperWiFi's? En gaat het over de witte of zwarte superwifi's?

Het gaat om de witte. Modem staat in woonkamer. Eerste superwifi onbedraad op slechts een paar meter afstand, tweede superwifi staat op eerste verdieping. De superwifi’s branden stabiel groen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 20, 2025

Beste ​@Rene28 als je de zwarte wifipunten hebt, log dan in in de modem, 

klik links op wifinetwerk

klik bovenin op wifisignaal

klik dan op wifi5 comptabiliteit en sla op.

Dan moet alles goed kunnen werken.

Succes.

Heb je de witte wifipunten, dan is het weer een ander verhaal.

Ik heb dus de witte. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Rene28. Dat is zeker niet de bedoeling na een update. Wel zijn we nog steeds bezig om met elke nieuwe update de onderlinge connectie tussen de Experia Box en SuperWifi punten te verbeteren. Maar ook nu zou het al goed moeten werken, 

Omdat je eerder het eerste SuperWifi punt bekabeld had aangesloten, neem ik aan dat je voor deze laatste update nog niet op de KPN Software zat. Nu je op de KPN Software over bent, kan het wel zo zijn dat je de SuperWifi punten wat dient te verplaatsen in huis. Dat heeft te maken met het feit dat na de update in de onderlinge communicatie wat veranderd is. Daar lees je hier meer over. 

En je weet hoe je de firmwareversie kunt opzoeken van je V10 modem. Dan neem ik aan dat je ook weet hoe je moet inloggen op http://mijnmodem.kpn. Kun je dan eens gaan naar Thuiswerk en checken of de SuperWifi's ook groen zijn? Als ze rood zijn, dan kun je het beste een herstart van je thuisnetwerk doen via Instellingen en dan Systeem. Check daarna of ze weer groen zijn in het topologie-overzicht. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • December 28, 2025

Op aanraden van KPN medewerker (telefonisch) heb ik beide boosters nog eens gereset (via bedraad aan modem). Dat is 5 dagen geleden gebeurd, tot nu toe geen problemen meer gehad. Nog even wat langer testen. Overigens stelt medewerker chatgpt (…) dat het probleem ook kan liggen aan het feit dat de eerste booster te dicht op het modem staat. Hij geeft als oplossing de booster verder weg te zetten of deze juist weer bedraad aan modem te plaatsen. Dit hou ik even als reserve oplossing, hopelijk blijft het sowieso nu goed gaan na de reset. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Ah mooi dat het nu al een paar dagen goed gaat! 

Het kan wel een kwestie zijn van precies de goede plek vinden voor het dichtstbijzijnde SuperWifi punt. Het is beter om die niet te dichtbij te zetten, maar het kan ook weer niet te ver weg staan. Wat je nog kunt doen is met de MijnKPN app checken of de SuperWifi's op de juiste plek staan. Je gaat dan naar Producten en dan Internet. Daar kun je klikken op ‘Wifi verbeteren’. Als er iets te verbeteren valt, dan zal de app dan weergeven. Maar misschien is dit meer iets voor als het toch weer mis gaat.