Skip to main content

Hallo, ik heb een vraag omtrent de WiFi met experia versterkers en met een experiabox v10.

Heb nu meerdere keren contact gehad met KPN en ook meerdere keren de WiFi analyzer toegepast, ook onder begeleiding van KPN, maar de snelheid wordt alleen maar slechter met de WiFi analyzer. 

We hebben glasvezel 200/200.

We hebben een huis met 3 verdiepingen en per verdieping zit er een WiFi versterker van KPN.

Onze WiFi snelheid varieert tussen de 21-74mbits.

De metingen zijn verricht vlakbij de experia WiFi versterkers en de verste te bereiken plek in huis.

De reactie van KPN hierop is dat dit het maximale te behalen snelheid is met de WiFi, terwijl bekabeld, de 200/200 snelheid makkelijk gehaald wordt.

Dat ik dit moet accepteren als maximaal met WiFi vind ik niet acceptabel.

Wie heeft hier een betere oplossing voor dan KPN zelf.

Wifi wordt natuurlijk enorm beïnvloed door omgevingsfactoren. Als uw buren dezelfde opstelling hebben dan heeft u daar last van. Of iemand met een accespoint met een flink vermogen dan heeft u ook een probleem.  Zet ze op een centrale plek en dan is het goed zo lijkt me. Waarom zou je 200Mbit/s willen? Ik neem aan dat  je intensief data verkeer bekabeld doet.


Onze WiFi snelheid varieert tussen de 21-74mbits.

De metingen zijn verricht vlakbij de experia WiFi versterkers en de verste te bereiken plek in huis.

De reactie van KPN hierop is dat dit het maximale te behalen snelheid is met de WiFi, terwijl bekabeld, de 200/200 snelheid makkelijk gehaald wordt.

Dat is natuurlijk pure onzin.

Bovenstaande meting is via wifi op een 200Mbps glasvezel aansluiting.

Weet je zeker dat je met 5GHz verbinden bent?

Hoeveel dBm meet je op 2.4GHz en 5GHz?


Dat is zowel met 2,4Ghz en 5Ghz, is ook getest met een KPN medewerker, die veel overleg had met zijn achtervanger. 

Dit was echt het maximale, mocht al blij zijn met die snelheden, werd aangegeven.


Heb je de WiFi Analyzer app op een Android telefoon of tablet staan?

Zo ja, meet dan de veldsterkte op zowel 2.4GHz als op 5GHz op de plek waar je WiFi wilt gebruiken.

Hoeveel dBm meet je?

Meet nu ook eens op een meter van de Experia WiFi  met een zichtlijn naar de Experia WiFi.

Hoeveel dBm meet je?


Hoi heb de app op mijn telefoon en op mijn iPad staan, beiden geven dezelfde waarden op  en die zijn veel lager dan je zou mogen verwachten, met WiFi zou je een 80% moeten kunnen halen van je eigenlijke snelheid (zelf opgegeven door KPN). Maar dat red ik bij lange na niet ondanks de versterkers per verdieping.

weten jullie wellicht een provider die wel nakomt wat er belooft wordt?


Hoeveel dBm meet je nu toch, want dat heb ik nog steeds niet mogen vernemen en laat dat nu net een cruciale informatie zijn.

Ik ben ook wel benieuwd welke WiFi Analyzer app je gebruikt op jouw iPad want ik ken eigenlijk geen WiFi Analyzer app voor iOS die je inzage kan geven in de veldsterkte van wifi netwerken.


De snelheid bekabeld is wel in orde zegt u. Fijn, maar van waar gemeten? Meet u dan aan dezelfde kabel als waar de Experia WiFi aan zit? Dus boven op de eerste en 2de verdieping? 


Ik heb de dbm meerdere keren gemeten, naast de experiabox v10 en een paar stappen eraf, op de verdiepingen ook gedaan bij de experia versterkers.

bij de experiabox vlakbij 82 iets verder de kamer in 42

1e verd 78 en 86

2e verd 45 en 38

 

na het aanpassen met metingen door de WiFi analyzer van KPN gingen de waarden naar beneden, terwijl ze zouden moeten verbeteren maar dat lukt niet met de WiFi analyzer van KPN, zelfs de mensen aan de telefoon van KPN hebben geen idee.

kpn geeft aan dat deze waarden normaal zijn.


Wel met een min ervoor toch? 🤔

^ Experia WiFi, 25 meter afstand. Plaats ze ergens op een kast of tafel ofzo waar liefst verder (bijna) niets op staat. Bij voorkeur al helemaal geen elektrische apparaten. Geef hem de ruimte. Niet ergens achter frommelen. Niet op de grond. Niet in een kast tussen de boeken...


Kan je daar eens screenshots van plaatsen want

A) dBm waarden zij negatief.

B) dBm waarden zijn hoger als je dichter bij de wifi zender staat.

 

Kan je me ook vertellen waar die "versterkers" hebt staan?

Ik vermoed één in de kamer en één op de 2e verdieping, klopt dat?

Wat voor een "versterkers" betreft het overigens. Witte vierkante, zwarte vierkante of witte ronde?

En hoe zijn ze aangesloten, met een netwerkkabel of via wifi?


De D83 aan het einde aan de linkerkant is van mij


De D83 aan het einde aan de linkerkant is van mij

Welke D83?


Hoe voeg je hier een foto toe?


De versterkers staan per verdieping, en zijn alle 3 zwarte Experia WiFi versterkers en alle 3 met 8 aderig aangesloten 


Hoe voeg je hier een foto toe?

Door op het ikoontje met de twee bergjes te klikken die boven het invoervak staat.


De versterkers staan per verdieping, en zijn alle 3 zwarte Experia WiFi versterkers en alle 3 met 8 aderig aangesloten 

Dan zou ik op twee posities op elke verdieping een meting willen zien op zowel 2.4GHz en 5GHz.

De twee posities zijn:

  • Op 1,5 meter van de Experia WiFi met een zichtlijn naar de Experia WiFi.
  • Op de plek waar je wifi wilt gebruiken.

Hoi @WiFi analyzer, welkom op ons forum. Ik begrijp dat je al even bezig bent om WiFi in huis op orde te krijgen, het forum is een prima plaats om daar hulp bij te vragen en krijgen. 

Samengevat, ik begrijp dat je op elke verdieping een WiFi versterker hebt geplaatst, de internetverbinding met een kabel hebt getest en de WiFi analyzer hebt gebruikt. Ik zie dat je hier ook al reacties en tips hebt gekregen, dat is fijn. Het kan even zoeken zijn om de WiFi verbinding zo optimaal mogelijk te krijgen, vooral omdat een draadloze verbinding zo vatbaar is voor andere signalen en storingsbronnen in je omgeving. 

Heb je de mogelijkheid al gehad om de laatste tips van wjb hierboven uit te proberen? We horen graag of het gelukt is en wat er uit gekomen is.


Hoi wjb,

 

ik zal morgen de testen gaan doen , ben nu net weer terug, en zal dan de metingen hier plaatsen.

alvast bedankt voor het meedenken.


Hoi wjb, heb de testen gedaan, zeer grote verschillen. Op 5Ghz

begane grond  naast de experiabox up 6,66 down 13,8

                         1 meter er vanaf up 203 down 284

 

verdieping naast de  experia WiFi versterker up 206 down 366

                       1 meter er vanaf up 201 down 376

 

zolder naast de experia WiFi versterker up 29,6 down 10,2

                          1 meter er vanaf up 18 down 28,5


Welke Experia Box heb je, een V10a of een andere?

Zou jij op zolder de wifi van jouw mobiele apparaat even uit en weer aan kunnen zetten.

Heeft dat nog impact op de gemeten snelheid?


Ik heb een v10a

De snelheid blijft dan ongeveer hetzelfde na reset


Dat moet haast betekenen dat er geen verbinding met de Experia WiFi op zolder wordt gemaakt.

Als je met de WiFi Analyzer app op jouw telefoon de veldsterkte op zolder meet van jouw wifi netwerk, hoeveel dBm meet je dan?


Dan zijn de waarden die schommelen tussen de zeg maar -90 en -70


Dan zijn de waarden die schommelen tussen de zeg maar -90 en -70

Dat is waanzinnig laag en dat betekent eigenlijk dat die Experia WiFi op zolder het helemaal niet doet.


Houdt dat in dat deze dan vervangen moet gaan worden?