Skip to main content

Hallo,

Sinds een dikke maand zijn wij terug gegaan van 200/200 mbits naar 100/100 mbits.
Wij hebben glasvezel, een V10A modem en recent het nieuwste tv kastje gekregen. 

Sinds deze verlaging of sinds de netwerk upgrade die we hier gratis bij kregen valt ons op dat wifi regelmatig “stil blijft staan”. Pagina's laden dan niet of minder snel.
Een paar seconden later is dit vaak ook weer opgelost.
Blijft hij hangen helpt het om de wifi aan en uit te zetten. 
Tevens gebeurd dit ook als we online een betaling willen uitvoeren. Pagina blijft dan altijd hangen. 

Dit gebeurd op alle apparaten in huis. Het wifi symbool valt niet weg.
Het komt dagelijks voor. De ene dag meer dan de andere dag. 
Na modem opnieuw opstarten is hij altijd weer razend snel. Volgens mij doet KPN dit nl wel eens op afstand (wat prima is). 

Doe ik de wifi manager dan is hij soms meer dan goed (> 100 mbits) en soms is hij ook erg laag, ook krijg ik dan soms de melding dat hij geen verbinding kan maken.

Vragen die dit bij mij oproept
 

1.
Ons gezin bestaat uit drie personen. Kan het zijn dat als we allemaal actief zijn op wifi (tv, tablet, gsm) dat dit het wifi signaal laat vasthangen of erg traag maakt? 

2.
In de straat hebben veel mensen KPN. Ik heb ze zelfs hier naar toe overgehaald ;) 
Maar kan het zijn dat als veel mensen in de straat gebruik maken van wifi dat wij dan bovenstaande klachten ervaren?

3.
Kan een KPN medewerker zien hoe de verbinding is tussen het “kastje aan de straat” en ons “modem”, en of ons glasvezelkastje en V10A modem in de goede conditie verkeerd? 
Of is bv een verplaatsing naar een ander wifi kanaal een optie? 

Alvast hartelijk bedankt. 

​​​​​​​

Hoi @Roel84, niet fijn dat je wifi steeds even stil lijkt te staan. Goed dat je je vragen hier stelt!

Om je vragen te beantwoorden: Met zo'n internetsnelheid moet met 3 personen gebruik van de verbinding maken geen probleem zijn. Dingen die wel invloed zijn: stel dat jij bijvoorbeeld een zoon hebt die op hetzelfde moment grote bestanden aan het downloaden is, dan kan dat wel invloed op de performance van je verbinding hebben, omdat het een boel van je verbinding gebruikt op dat moment. 

Meerdere mensen in de straat die het KPN netwerk gebruiken maakt niets uit 🙂 leuk om te horen dat je anderen ook KPN aangeraden hebt! 

Wat betreft je derde vraag: Ja, een KPN medewerker kan zien of je verbinding goed is of niet. Overigens laat de Wifi Manager je het gewoonlijk ook weten als de verbinding tussen jouw modem en het netwerk niet goed is. Gebruik je internet ook via een kabel en zo ja, valt de verbinding dan ook stil of weg? Het wifi kanaal aanpassen kan inderdaad helpen, dat kan je zelf ook controleren via een wifi analyzer app. Je kunt ook zelf handmatig je wifi kanaal aanpassen.

 

Neem verder dit artikel ook door, hier lees je wat je kunt doen om wifi te verbeteren:

 


Hallo @Alexandra 

Mijn zoon is pas drie jaar dus die download nog niks ;) 
Maar het komt bv wel vaak voor dat ik op de tablet zit, de vrouw op haar gsm met wifi en de zoon kijkt tv (bedraad).
Heeft dit iets van invloed?

Als ik kijk naar afgelopen dagen bv zat ik ruim boven de 100 qua up- en download aldus kpnspeedtest.
Nu komt hij amper boven de 60 uit. Ik merk dan niet dat hij heel traag is overigens. 
Hoe dit kan is het vraagteken? 

De TV gaat niet via wifi.
Die werkt prima. Nooit haperingen. 
 


@Roel84 Ik ben een paar dagen afwezig geweest, waardoor mijn reactie wat later is dan bedoeld, excuus!

Nee, in dat geval kan je zoontje (nog) niet van invloed zijn inderdaad😄 Als meerdere mensen de internetverbinding gebruiken op hetzelfde moment, kan dat wel iets van invloed zijn. Maar als je je e-mails bekijkt, internetpagina's bezoekt en je vrouw hetzelfde doet, dan neemt dat niet veel van de internetverbinding. 

Wifi is, doordat het draadloos is, wel gemakkelijk beïnvloedbaar door andere signalen en wifi verbindingen in je omgeving. Dat kan vervolgens ook invloed hebben op je snelheid via wifi, dus ik vermoed dat dat de oorzaak is. Wat je daaraan kunt doen zijn verschillende dingen. Ik raad je aan om te beginnen met het volgen  van onze Wifi Manager. Dit is een handige servicetool die je verbinding nakijkt en zo optimaal mogelijk instelt.

Neem daarnaast ook het ‘slechte wifi’ topic eens door dat ik al stuurde. Daarin staan meer oplossingen die jouw wifiverbinding kunnen verbeteren. Stel dat optimaliseren van je verbinding niet (voldoende) helpt, dan kan je bijvoorbeeld aan een wifi versterker denken, zoals SuperWifi.


Hoi @Alexandra 

De wifi manager doe ik meerdere keren per dag.
Uitslag van zojuist: https://kpn-mini.speedtestcustom.com/result/1b32a8a0-9a75-11ee-b29a-b35efa644c82

 

Het opvallende is dat het enorm wisselt. Nu bijvoorbeeld dit. Gisteravond 120. 
Het lijkt wel of het modem opnieuw opstarten heel even werkt en dan weer terug valt. 
Want in huis is er niks veranderd.
Soms zit ook maar korte tijd tussen 100 en half uur later bv 50.

Kun jij als KPN medewerker nog iets (meer/anders) zien dan mij? 
Dat hij nu bv op 42 staat.
De link lijkt te zijn met de glasvezel upgrade na aanpassing pakket.

Groet 


Uitslag van vanochtend @Alexandra / KPN medewerker,

https://kpn-mini.speedtestcustom.com/result/0d63c610-9be6-11ee-a7f4-37befd457799

25,5 download

 

Tips uit trage wifi topic werken niet. Extra wifi punt ook niet nodig mijn inziens, want soms haal ik wel 100. Er is dan niks veranderd tov nu.


Doordat wifi draadloos is, is het gemakkelijk te verstoren @Roel84. Het wifi signaal kan ook door signalen bij jou in de buurt worden beïnvloed, denk bijvoorbeeld aan het netwerk van de buren. Dat er bij jou in huis niets is veranderd is geen garantie dat er in de netwerken in de buurt niets is veranderd. Daarom kunnen we geen toezegging doen op je snelheid via wifi, alleen via een bekabelde internetverbinding.

De Wifi Manager kan je helpen om 'm optimaal in te stellen, goed dat je die al gebruikt. Ik raad je aan om 'm helemaal te doorlopen. Als je de Wifi Manager helemaal volgt, krijg je ook een tip of advies om je wifi zo goed mogelijk te krijgen. Als dat niet voldoende werkt, dan kan je over andere oplossingen nadenken, zoals een wifi versterker.