Skip to main content
Antwoord

Wifi zeer slecht sinds modem update en reset al gedaan

• March 27, 2025
  • 13 reacties
  • 256 keer bekeken

Beste lezer,

sinds de modem update pas terug heeft mijn huishouden veel wifi problemen.  Regelmatig is de verbinding zeer slecht ( nog geen 10% van de verwachtte snelheid )  en ook meerdere keren op een dag lijkt de verbinding weg te vallen op de apparaten in het huishouden.

Ik heb initieel op de kpn website alles geprobeerd om dit op te lossen, dit heeft niet geholpen of soms maar heel tijdelijk.

Na er zelf niet uit te komen heb ik telefonisch contact gehad met iemand van kpn.

Deze heeft me geadviseerd mijn moden ( kpn box 12 )  te resetten omdat dit nodig is na de modem update die kpn heeft uitgevoerd.

Ook adviseerde hij me om de kpn wifi versterkers ( de zwarte )  die in het huishouden staan ook te resetten en opnieuw te verbinden met de modem voor minstens een half uur.

Deze stappen heb ik gevolgd maar de problemen vinden nog steeds plaats.

Nog erger zelfs,  eerst hadden we na de update vooral dat het internet wegzakte naar 1-10% van de snelheid.  Nu lijken er meerdere apparaten in het huishouden regelmatig volledig de verbinding te verliezen met de wifi.  Ik moet dan een minuut ongeveer wachten voor het terug komt of zelf handmatig de wifi uit en aan zetten op zo'n apparaat om opnieuw te verbinden.

Als dit bij 1 apparaat was dan zou ik mijn twijfels bij het apparaat hebben maar dit is bij desktops, laptops en telefoons in het huishouden.

Help aub.  De problemen duren nu al een te lange tijd. Mijn partner en ik werken allebei grotendeels vanuit huis en het brengt grote problematiek zowel privé als voor werk.

M.v.g.

Peter

Beste antwoord door Erik van KPN

Welkom hier, ​@PeterVerbiest. Ik kan me voorstellen dat je niet blij bent met dit soort resultaten. Ik lees dat jij een Box 12 hebt, en SuperWifi 2 (zwarte). Heb je ook SuperWifi 1 (witte) erbij? 

Je hebt de SuperWifi 2 in ieder geval al gereset en opnieuw geïnstalleerd. Dat scheelt, dan hoef ik die stap niet meer door te geven. Wel ben ik benieuwd naar het volgende:

• heb je ook de Box 12 gereset?
  • hoe zijn de SuperWifi 2, nadat je ze opnieuw geïnstalleerd had, verbonden met de Box 12? Bekabeld, draadloos of een combinatie daarvan?
  • zie je de lampjes op SuperWifi ook andere kleuren geven dan groen?

Voor dit probleem specifiek:

Nu lijken er meerdere apparaten in het huishouden regelmatig volledig de verbinding te verliezen met de wifi.  Ik moet dan een minuut ongeveer wachten voor het terug komt of zelf handmatig de wifi uit en aan zetten op zo'n apparaat om opnieuw te verbinden.

Wil je eens proberen IPv6 uit te zetten op je Box 12? Dit doe je als volgt:

1.  Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  2. Vul je wachtwoord in en log in. 
  3. Ga naar Internetverbinding (links)
  4. Kies voor IPv6 (boven)
  5. Klik op het schuifje om het uit te zetten

13 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 29, 2025

Dit soort resultaten krijgen is niet acceptabel en het is elke dag , meerdere momenten van de dag….

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • March 29, 2025

Welkom hier, ​@PeterVerbiest. Ik kan me voorstellen dat je niet blij bent met dit soort resultaten. Ik lees dat jij een Box 12 hebt, en SuperWifi 2 (zwarte). Heb je ook SuperWifi 1 (witte) erbij? 

Je hebt de SuperWifi 2 in ieder geval al gereset en opnieuw geïnstalleerd. Dat scheelt, dan hoef ik die stap niet meer door te geven. Wel ben ik benieuwd naar het volgende:

• heb je ook de Box 12 gereset?
  • hoe zijn de SuperWifi 2, nadat je ze opnieuw geïnstalleerd had, verbonden met de Box 12? Bekabeld, draadloos of een combinatie daarvan?
  • zie je de lampjes op SuperWifi ook andere kleuren geven dan groen?

Voor dit probleem specifiek:

Nu lijken er meerdere apparaten in het huishouden regelmatig volledig de verbinding te verliezen met de wifi.  Ik moet dan een minuut ongeveer wachten voor het terug komt of zelf handmatig de wifi uit en aan zetten op zo'n apparaat om opnieuw te verbinden.

Wil je eens proberen IPv6 uit te zetten op je Box 12? Dit doe je als volgt:

1.  Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  2. Vul je wachtwoord in en log in. 
  3. Ga naar Internetverbinding (links)
  4. Kies voor IPv6 (boven)
  5. Klik op het schuifje om het uit te zetten

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 18, 2025

Goedendag,

excuses voor de trage reactie,  Bruiloftdrukte.

De problemen zijn er helaas nog steeds. 

IpV6 uit geprobeerd te zetten,  Box 12 gereset, via telefoonondersteuning de superwifi versterkers instellingen gereset en aangepast. 

Het probleem is dat het niet aan de superwifi punten ligt,  zelfs met de superwifi punten uit hebben we nog steeds regelmatig wifi problem, dit ligt niet aan de afstand tot de modem want ik kan naast de modem staan en slechte verbinding hebben.

De slechte verbinding komt in twee varianten,  supertraag internet. Als in nog geen 1 mbs ipv 100+ , en in veel gevallen tijdelijk geen internet voordat het weer terug komt. 

Inmiddels begint het wel een beetje hopeloos te voelen dat dit nu al zo lang aanhoudt, allemaal beginnende bij een modemupdate enkele maanden terug. 

De modem is zelfs al geruild voor een nieuwe maar niets lijkt te helpen.

@Erik van KPN  of andere kpn medewerkers, hoe kunnen we dit nog oplossen?  Het voelt niet goed meer om kpn klant te zijn op deze manier.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Hmmm, als je deze problemen ook ervaart met alléén het modem, en een nieuw modem daarbij niet heeft geholpen, dan zou ik denken dat het probleem zich op een ander niveau bevindt. Wil je jouw forumprofiel eens invullen? Dan kan ik eens checken of ik gekke dingen zie.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 30, 2025

Initieel dacht ik dat misschien aan mijn pc kon liggen maar de wifi problematiek is op alle computers en smartphones in het huis.  Het maakt geeneens uit of ik naast de modem sta of in een andere kamer ben wanneer de problemen starten.

Daarnaast waren er 0 problemen tot de modem update enkele maanden terug.

Ik heb gelijk mijn profiel aangepast.

Hoop dat er binnenkort iets kan verbeteren, dit duurt al vele maanden en het voelt niet ok dat ik zo lang wel de volle kosten betaal voor niet acceptabel werkend internet.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 30, 2025

Inmiddels zie ik 4 scenario's.

1. KPN helpt met het probleem met de wifi eindelijk oplossen.
  2. KPN stuurt een monteur langs om een ethernet kabel naar de bovenverdiepingen aan te leggen zodat het wifi probleem minder een probleem is. 
  3. We krijgen geld terug van de maandelijkse kosten zolang het probleem niet is opgelost.
  4. Het contract word beëindigd met kpn.

Ik heb de scenario's in voorkeur opgeschreven.  Eigenlijk zie ik alleen 1 en 2 als acceptabel.  Maar 3 en 4 is wat nodig is als er absoluut niet geholpen kan worden.

Met vriendelijke groet,

Peter

Hoi Peter,

DRAMA! Hier precies hetzelfde probleem. “Aan de kant van KPN staat alles goed. Dan zal er bij u wel iets niet….” Gisteren een spiksplinternieuwe modem bij de KPN opgehaald. V12. Nog steeds hetzelfde probleem. Sinds melding gratis upgrade naar 1 gigabit zijn hier de problemen ontstaan. Daarvoor ook niet geweldig maar acceptabel genoeg. Tig keren resets gedaan, bekabeling nagelopen en vervangen, opnieuw opstarten, tijdje van de stroom af etc… Intussen gaan de prijzen telkens omhoog en de product- en servicekwaliteit omlaag. Zo wordt overstappen naar een andere provider in ieder geval wel beter….

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 3, 2025

Zeer spijtig om te horen dat je er ook zo'n last van hebt.  Veel sterkte met het oplossen.

@Erik van KPN Zoals eerder verzocht door je is mijn profiel aangepast.  Wat kan ik verder doen om dit probleem op te lossen?  Want het ligt zeker niet aan 1 van mijn computers wanneer meerdere desktops en telefoons het allemaal ervaren.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ik heb je verbinding nagekeken, ​@PeterVerbiest, en ik zie daarin geen gekke dingen. Het signaal komt goed je huis binnen, en ik zie ook geen rare verbrekingen in je modem. Dat is een goed teken. Betekent dat het wel echt een wifiding is. 

Het eerste waar ik dan aan denk is een IPv6 bug die er was. En die een goede verklaring zou vormen voor de problemen die je noemt. Dat is ook waarom ik je initieel de IPv6 liet uitzetten. Maar jij hebt inmiddels software versie 16.14, en daarin is die opgelost. Ik kan alleen niet zien wanneer jij die versie hebt gekregen. Dus even de checkvraag hoe de afgelopen dagen is gegaan met de wifi? En, op het moment dat jij IPv6 uit had staan, merkte je toen ook verschil?

@gebruiker7411, jammer te horen dat jij ook problemen ervaart. Daarvoor kun je het beste een eigen topic aanmaken zodat we naar jouw situatie kunnen kijken en dit hopelijk verholpen kan worden. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 5, 2025

Om te pinpointen op wifi problematiek zou je eens een UTP kabel in een vrije LAN poort kunnen steken? Doe dan eens een snelheidsmeting.

Verstandig is het inderdaad om tijdelijk superwifi even buiten beschouwing te laten. Ik had na de recente update ook problemen met superwifi die ik pas gisteren wist op te lossen.

Slechte en trage wifi kan ook veroorzaakt worden door interferentie met de omgeving. Die kan veranderen in de tijd maar mogelijk heeft een update hier ook roet in de settings gegooid. Post eens wat screenshots van je wifi instellingen.

Wat is je verwachte snelheid (abo) en betreft het glasvezel?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 14, 2025

Helaas nog steeds dezelfde problematiek.

Het probleem zit niet in de max snelheid.  Die weet hij af en toe wel aan te tikken. Het probleem zit in de stabiliteit. 

Maanden later en nog steeds heb ik zeer regelmatig geen of amper internet verbinding via Wifi.

Nogmaals dit probleem was er totaal niet voor de update die alle problematiek begon.

Hopeloos inmiddels en ik zie geen realistische oplossing meer voor de wifi.

@Erik van KPN Ik wil van je vragen aub mee te denken voor een andere oplossing.

Mijn hoofdzakelijke pleister-oplossing voor dit is dat er ethernet kabels naar de bovenverdiepingen worden aangesloten. 

Ik mag hopen dat KPN hierin kan ondersteunen na de extreme problematiek van nu al meerdere maanden.

Zou je contact met me kunnen opnemen om hier een afspraak voor in te plannen via een monteur van kpn?  Het was namelijk al volledig onacceptabel 3 maanden geleden, maar nu is het inmiddels belachelijk dat door een update aan de kant van KPN er zo'n grote hoeveelheid problematiek is gekomen.

Excuses dat ik nogal fel klink op dit moment, maar de emoties zijn inmiddels te ver opgelopen en ik eis inmiddels dat kpn dit oplost.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 14, 2025

Net iemand van kpn gesproken.

Die zegt dat we alle stappen hebben doorlopen die KPN op afstand kan uitvoeren en dat KPN nu een monteur moet sturen om het op te lossen en dat hoogstwaarschijnlijk nodig is dat de monteur ethernet kabels aan sluit op de bovenverdiepingen.

….

….

ECHTER, hij zegt dat ik dit volledig zelf moet betalen.  Ongeacht alle problematiek die ik duidelijk vanaf de update van kpn heb ontvangen….ondanks dat ik nu al maanden onacceptabel slecht internet van kpn ontvang..dat mijn werk hieronder lijdt.

Ze hadden me inmiddels flink geld terug mogen geven van de kosten die ik de afgelopen maanden heb geleden.

Maar nee, inplaats van dat kpn mijn wifi problemen oplost of in ieder geval een goed alternatief biedt. Zeggen ze : “Betaal maar lekker zelf meneer”.

Vreselijk en onacceptabel gedrag.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 14, 2025

Beste ​@PeterVerbiest even een misverstand uit te weg ruimen. Internet neem je af met een afgesproken snelheid die behaald moet kunnen worden op 1 pc, rechtstreeks bekabeld aangesloten aan de modem/router. Als dat goed werkt is het in principe klaar voor KPN.

Aangezien de meeste modem/routers van fabriekswege uitgerust zijn met wifi kun je daar als klant ook gebruik van maken en KPN doet erg zijn best om de klant daarmee te helpen via allerlei advies-sites.

Mocht het op de een of andere manier niet goed lukken met de wifi, is dat jammer, maar kun je KPN niet op aanspreken..

Er is ook geen algemene regel te geven voor goed draadloos internet, daarvoor zijn de omgevingsfactoren, bebouwing, wifidrukte overal te verschillend.

Je zou de wifimanager kunnen proberen en het advies daarvan ter harte nemen, zie onderstaande link:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-manager

Stel dat de wifimanager 1 of meer wifipunten adviseert, zou je deze om te proberen ook kunnen huren en bij goed resultaat later alsnog kopen.

Succes.