Skip to main content
Antwoord

Wifinetwerk en snelheid zijn regelmatig niet stabiel

• September 14, 2025
  • 4 reacties
  • 68 keer bekeken

F562
Deelnemer
Forum|alt.badge.img

Waarom is jullie internet (wifi) bijna nooit stabiel. Ik heb laatst 2/3 weken geleden alles opnieuw opgestart (twee superwifi punten ook). Dan gaat het even goed en ineens is alles weer super slecht. Mijn verbinding wisselde in enkele uren van continu 600kbps naar af en toe de normale snelheid 500mbps dat is 1000 keer langzamer. En dit ligt echt niet aan mijn router! Jullie leveren te vaak te slecht. Is dit het moment om over te stappen naar een andere aanbieder? Kom op zeg lever gewoon! Jullie zijn KPN hè? Geen odido!!!

Beste antwoord door Denise van KPN

Hi ​@F562, balen dat je de laatste tijd zo'n slechte wifi verbinding hebt, zeg. Zeker in een tijd waarin we extra afhankelijk zijn van onze internetverbinding is dit erg vervelend, dat begrijp ik goed.

Ik moet zeggen dat de heren ​@Joep1965 en ​@JanD wel een punt hebben. KPN levert in de basis een bekabelde internetsnelheid. Ik zal je zo uitleggen waarom. Maar eerst: Wil je weten wat jouw daadwerkelijke snelheid is? Doe dan een snelheidstest via een kabel. Alleen zo weet jij wat je binnen krijgt. Alles achter het modem hebben wij geen invloed op.

Wifi is namelijk erg lastig om te garanderen, omdat wifi erg afhankelijk is van omgevingsfactoren. Als jouw woning goed geïsoleerd is, zal dit invloed hebben op de verspreiding van het wifi signaal. Ook ander storingsbronnen, zoals een magnetron of babyfoon, hebben invloed op het wifi signaal. Omdat wij geen invloed hebben op deze omgevingsfactoren en storingsbronnen is het erg lastig om een goede wifi verbinding te garanderen.

Maar wij snappen natuurlijk ook dat een goede wifi verbinding belangrijk is. Daarom hebben we de Wifi Manager ontwikkeld. Dit is een online tool die je, vanaf een laptop of mobiele telefoon, kunt doorlopen in je huis om te kijken hoe je wifi is, en of die verbeterd kan worden. Naast het beste SuperWifi advies, biedt de Wifi Manager ook de mogelijkheid om je wifi te verbeteren op basis van jouw huidige apparatuur. Het is dus zeker aan te raden om deze (nogmaals) te doorlopen, ook als je dit eerder al een keer gedaan hebt. Meer informatie over wat de Wifi Manager is en doet, vind je in ons Wifi Manager topic. Biedt dit nou niet direct de oplossing, neem dan ook eens dit topic met meer tips om problemen met wifi op te lossen eens door.

4 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 14, 2025

Het netwerk van kpn behoort tot de beste netwerken ter wereld. Dat wil niet zeggen dat het niet ergens fout kan gaan maar om de kwaliteit van het netwerk te beoordelen op wifi is, hoe zeggen we dat netjes, belachelijk! Hang een goeie pc of laptop met een kabel aan het modem en kom dan nog een keer terug met details 

F562
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • September 14, 2025

Wat een onzin opmerking. Jij hebt geen idee hoe slecht de wifi hier nu is, dus je opmerking is belachelijk.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 14, 2025

Beste ​@F562 KPN levert geen wifi en is daar ook niet verantwoordelijk voor.

KPN levert een bekabelde internet verbinding op 1 PC volgens een afgesproken snelheid.

Niettemein doet KPN er veel aan om de wifi in je thuissituatie te optimaliseren, zie link hieronder:

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 17, 2025

Hi ​@F562, balen dat je de laatste tijd zo'n slechte wifi verbinding hebt, zeg. Zeker in een tijd waarin we extra afhankelijk zijn van onze internetverbinding is dit erg vervelend, dat begrijp ik goed.

Ik moet zeggen dat de heren ​@Joep1965 en ​@JanD wel een punt hebben. KPN levert in de basis een bekabelde internetsnelheid. Ik zal je zo uitleggen waarom. Maar eerst: Wil je weten wat jouw daadwerkelijke snelheid is? Doe dan een snelheidstest via een kabel. Alleen zo weet jij wat je binnen krijgt. Alles achter het modem hebben wij geen invloed op.

Wifi is namelijk erg lastig om te garanderen, omdat wifi erg afhankelijk is van omgevingsfactoren. Als jouw woning goed geïsoleerd is, zal dit invloed hebben op de verspreiding van het wifi signaal. Ook ander storingsbronnen, zoals een magnetron of babyfoon, hebben invloed op het wifi signaal. Omdat wij geen invloed hebben op deze omgevingsfactoren en storingsbronnen is het erg lastig om een goede wifi verbinding te garanderen.

Maar wij snappen natuurlijk ook dat een goede wifi verbinding belangrijk is. Daarom hebben we de Wifi Manager ontwikkeld. Dit is een online tool die je, vanaf een laptop of mobiele telefoon, kunt doorlopen in je huis om te kijken hoe je wifi is, en of die verbeterd kan worden. Naast het beste SuperWifi advies, biedt de Wifi Manager ook de mogelijkheid om je wifi te verbeteren op basis van jouw huidige apparatuur. Het is dus zeker aan te raden om deze (nogmaals) te doorlopen, ook als je dit eerder al een keer gedaan hebt. Meer informatie over wat de Wifi Manager is en doet, vind je in ons Wifi Manager topic. Biedt dit nou niet direct de oplossing, neem dan ook eens dit topic met meer tips om problemen met wifi op te lossen eens door.