Skip to main content
De komende tijd zullen er weer zender- en prijswijzigingen plaatsvinden. Sinds 1 april, gisteren dus, hebben we enkele nieuwe zenders toegevoegd en vanaf 1 juni gaat de prijs van de huidige abonnementen gewijzigd worden. Ook zullen er vanaf 1 juni enkele zenders vervallen. Hier lees je er alles over.



Zenderwijzigingen KPN 2019

We kijken op regelmatige basis naar de samenstelling van onze zenderpakketten, naar aanleiding van het kijkgedrag en afspraken met onze zenders. Hieruit zijn deze wijzigingen voort gekomen. Toch wel een speciale vermelding waard: Brava (Stingray Classica) komt per 1 april terug! Toen deze zender in 2017 kwam te vervallen hebben we daar veel reacties op gekregen, dus ik ben blij om te kunnen melden dat 'ie weer terugkomt. Een volledig zenderoverzicht vind je hier: Zenderoverzicht radio en Interactieve TV





Toevoegingen zenderaanbod per 1 april

In maart hebben we RTL Television HD toegevoegd aan het zenderaanbod, wat fijn is voor de fans van Formule 1 die geen Ziggo Sport abonnement hebben. Ook is er goed nieuws voor de liefhebbers van klassieke muziek: Brava (HD) wordt weer toegevoegd aan het pakket.. Recent heeft die zender trouwens de naam Stingray Classica gekregen. Andere muziekzenders die worden toegevoegd zijn TV538 (HD) en 100% NL TV (SD). Wellicht ken je de zender LoveNature wel uit het 4K aanbod. Die zender wordt nu ook aan het basispakket toegevoegd (de HD-variant).



Daarnaast voegen we Star Bharat toe aan het Basispakket, en Star Vijay aan het Hindi Pakket.



Deze zenders komen te vervallen

Zoals velen van jullie weten zijn er de afgelopen tijd zenders gestopt met uitzenden in Nederland (AMC en Travel Channel bijvoorbeeld), wat logischerwijs inhoudt dat we ze niet meer aan kunnen bieden. Ook zullen de zenders Disney Junior en Zing helaas komen te vervallen omdat deze zenders ermee stoppen.



De andere zenders die komen te vervallen zijn WildHitz en Antena3. Dit zal gebeuren per 1 juni,



Goed nieuws!

De zenders FOX, National Geographic, 24Kitchen, Disney Channel, NatGeoWild en Baby TV blijven in ons aanbod. Je kunt dus blijven genieten van je favoriete zenders :)



Zenders die we toevoegen

Per 1 juni zal 538 TV óók op kanaal 109 (nu nog Wildhitz) te zien zijn.



Zenders die komen te vervallen





Prijswijziging bestaande abonnementen

De nieuwe prijzen van de abonnementen gaan in per 1 juni. Vanaf april gaan we de nieuwe prijzen communiceren, maar ze gaan dus in per 1 juni. Hieronder zet ik de meestvoorkomende abonnementen met de nieuwe prijzen.



De prijzen voor extra diensten wijzigen niet, afgezien van de eerder aangekondigde prijswijziging van Fox Sports (per 1 februari).



Staat jouw abonnement er niet tussen? Kijk dan op kpn.com/wijziging2019 of wacht jouw e-mail/brief af.



Huidige abonnementen



Oudere abonnementen



Beltarieven VoIP



Uitzondering: per 15 mei is er geen starttarief meer voor bellen naar het buitenland zone 1 EU.



Veelgestelde vragen (FAQ)



Waarom voert KPN per 1 juni wijzigingen door?

De maandbedragen en tarieven wijzigen om te kunnen blijven investeren in de kwaliteit van diensten en het netwerk. Dit stelt ons in staat om nieuwe introducties te doen (zoals de wifi belofte) en internetsnelheden te verhogen. Ook een snellere uitrol van glasvezel is hierdoor mogelijk.



Hoe word ik over de wijzigingen geïnformeerd?

Per e-mail en waar nodig per brief.



Waarom gaan niet alle bestaande abonnementen gelijk in prijs omhoog?

Per bestaand abonnement is gekeken of deze in lijn ligt met de nieuwe abonnementen. De prijzen van de bestaande abonnementen zijn op basis van die vergelijking wel of niet gewijzigd.



Ben ik contractvrij n.a.v. deze (prijs)wijzigingen?

Klanten met Internet of Internet en TV zijn contractvrij tot 1 juni 2019. Klanten met PSTN/ISDN zijn contractvrij tot 1 juli 2019. Contractvrij zijn betekent dat je tot de gecommuniceerde datum kosteloos jouw huidige abonnement bij KPN kunt stopzetten, ook al zit je nog in een jaarcontract.



Verandert er nog iets voor KPN Compleet?

Nee, de voordelen van KPN Compleet blijven ongewijzigd.



Wat gebeurt er met de opnames van de zenders die verwijderd worden?

De opnames van de zenders die verwijderd worden blijven niet bewaard. Je raakt deze opnames dus kwijt.



Als je vragen hebt over wat er gaat veranderen bij jouw specifieke abonnement, wacht dan rustig de e-mail/brief af. Er zijn vele abonnementen, die ik niet allemaal individueel kan benoemen in dit topic. Heb je verder opmerkingen of vragen? Laat het vooral weten in een reactie hieronder.
Per 01-07-2018 verhoging met € 3,50 en per 01-06-2019 weer een verhoging met € 3,50 ( is ruim 5%). Wordt dit een jaarlijkse trend waarbij de tussenliggende tijd steeds een maand korter wordt !? In verhouding met de aangeboden totaalkwaliteit en afkalvend zenderaanbod m.i. niet te rechtvaardigen t.o.v. bijvoorbeeld Ziggo.



Verder wordt een educatieve zender als NG eraf gehaald, die bij ons zeer gewaardeerd wordt. Doe niet zo kinderachtig en los die ruzie met Fox snel op!!

Anders wordt het tijd om naar een andere, goedkopere aanbieder te kijken (Ziggo) en daar eerst nog te profiteren van een leuke intro korting van een maand of zes!
Voor mij wel duidelijk dat ik wegga bij KPN. Verder uitkleden van tv pakket, kosten verhogen en belachelijke nieuwe zenders als vervanging.
Hoi allemaal,



Zo kun je het ook Bekijken.
Beste KPN,



duidelijk verhaal. Wij hebben een vakantiehuisje en ons eigen huis en twee dure abonnementen. Samen betalen we 137 euro.

Het vervelende voor mij is dat ik alleen maar kijk naar 24 kitchen maar wel de optimale voorwaarden van twee weken opname wil hebben in beide huizen. Wij gaan overstappen, dit is duidelijk of ik ga het ene huis-abonnement zo uitkleden (dan houd ik nog m’n mobiele-korting (KPN-compleet)) en bij het andere huis naar Ziggo.



Met vriendelijke groeten,



Jan Hendrik Jansen.
Fox en National Geographic gaan weg? Er blijft steeds minder over om te kijken en je mag steeds meer betalen.



Denk erover om maar op te stappen. Dit wordt gewoon belachelijk.


Vergoedingsbeleid KPN en Ziggo baart kleinere zenders zorgen

BRON: Totaal TV



Fox en TV5 Monde wordt ook genoemd!




Interessant artikel, waaruit dus ook blijkt dat providers minder willen betalen. En dus niet het indianenverhaal dat Fox juist méér geld wil (alhoewel die framing goed gelukt is).



Overigens ook wel goed om te weten, dat het in Nederland heel anders is dan in andere Europese landen. In Nederland hebben we al jaren kabeltelevisie en zijn we gewend om abonnementsgeld te betalen voor de algemene zenders (denk aan de NPO, RTL, SBS). Bij dat kabelabonnement krijgen we ook al erg lang kanalen die in andere landen te boek staan als premiumzenders (Discovery, Viceland, NGC, History).



In bijvoorbeeld Engeland en Duitsland vind je dit soort zenders alleen in duurdere betaalpakketten. Daar is de tv-wereld ook heel anders. In bijvoorbeeld Engeland zijn tientallen zenders volledig gratis te ontvangen voor iedereen. Via de satelliet en antenne. Wil je meer? Dan neem je een abonnement bij een aanbieder met premiumkanalen. Pas dan komen Discovery, History Channel en National Geographic om de hoek kijken. Je snapt dat deze zenders in die landen relatief meer geld per kijker krijgen. Immers: het gaat om minder abonnees die wel meer betalen voor hun abonnement.



In Nederland zitten dit soort zenders dus in een basispakket, dat daardoor altijd duur is geweest. Providers betaalden altijd al (veel) minder per klant, maar uiteindelijk zal het vergelijkbaar zijn geweest met andere landen. Wat je nu ziet is dat providers door prijsdruk in de markt minder willen betalen per klant en dat anders op willen lossen. Bijvoorbeeld een variabele vergoeding per bekeken on demand programma (let wel: ik zeg niet dat dit bij KPN speelt). Voor de aanbieders is dat riskant. Het kan positief uitvallen, maar ook heel negatief.



De vraag is waar dit heengaat. Verdwijnen alle nichezenders uit de basispakketten? Dat begin is KPN nu aan het maken. Gaan wij straks ook nichezenders als Discovery en History alleen nog in het pluspakket vinden, dat daardoor een stuk duurder wordt? Die kans is zeker aanwezig. Al was het maar omdat OTT (kijken via internet) echt nog niet zo breed omarmd is als we soms geloven. Mensen zappen nog graag om iets tegen te komen.



En ja, natuurlijk gaan we straks meer OTT diensten krijgen. Disney komt echter pas volgend jaar in Nederland (programma's van Fox en 24Kitchen zullen hier niet bij zitten), Discovery timmert aan de weg en ook RTL is met Videoland goed bezig. Echter, dat wordt zo'n dure grap dat het televisieabonnement nog wel even relevant zal blijven. Nou ja, mits het voor ieder wat wils is dan en we niet met de algemene kanalen en wat b-keuze zenders over blijven.
Hallo meneer, u gaat meer betalen per maand.

Oh we gaan hiervoor wel even wat zenders weghalen en flutzenders voor terug doen..

Top KPN!
UP schreef: In Engeland zijn tientallen zenders volledig gratis te ontvangen voor iedereen


Dit klopt niet. De Engelsen betalen £ 154,50 pond per jaar per huishouden

om tv te mogen kijken. Dat is voor de 'gratis' zenders van Freeview / Britse aanbod satelliet.

Tegen de huidige wisselkoers is dat € 148,32. € 179,30. Dus € 12,36 € 14,96 per maand. Dat

is meer dan het huidige basispakket bij KPN 😉



Correcties n.a.v. bericht van wjb.

Huidige koers (30 april 2019: € 1,16)
In Nederland hebben we al jaren kabeltelevisie en zijn we gewend om abonnementsgeld te betalen voor de algemene zenders (denk aan de NPO, RTL, SBS).



Voor de NPO mag gezien de 1,1% belasting niks worden gerekend of afgedragen hooguit voor de NPO Extra kanalen. Fox content (21st century) zal wel op Disney+ te zien zijn 24 kitchen aanbod zoals het er nu uit ziet niet.



De Discovery stream dienst is op dit moment voor mij voordeliger dan het uitgebreide pakket a€5,00 (telfort) aanhouden enkel voor ID, Discovery Science en World zitten al in het pluspakket, History zit bij Telfort helaas ook in het uitgebreide pakket.



Dat is zo jammer dat voor een aantal kanalen je weer grote gecombineerde pakketten moet afnemen.(Moet uiteraard niet alleen als je het wil zien) Waar soms maar 1 of 2 kanalen van worden bekeken.



Juist vanwege het zap gemak hebben we tv nog niet compleet geschrapt, mede ook omdat het content van 1 kanaal nog niet anders te zien is. (Crime&Investigation)



Allemaal luxeproblemen na het lezen van dit artikel.

Hoi allemaal,



Zo kun je het ook Bekijken.



Engeland zijn tientallen zenders volledig gratis te ontvangen voor iedereen
Dit klopt niet. De Engelsen betalen 154,50 pond per jaar per huishoudenom tv te mogen kijken. Dat is voor de 'gratis' zenders van Freeview / Britse aanbod satelliet.

Tegen de huidige wisselkoers is dat € 148,32. Dus € 12,36 per maand. Dat

is meer dan het huidige basispakket bij KPN 😉


Doe mij dan maar zwart/wit license It costs £154.50 for a colour and £52 for a black and white TV Licence. In some cases, you may be entitled to a reduced fee TV Licence (see table below).



Naar Nederland vertaald wie vind SD goed genoeg als dat een lager tarief inhoud?

€10,00 betalen en techisch geen HD kunnen kijken klinkt ook krom.
Schandalig, een prijsverhoging van €3,50 voor het Alles-in-1 Standaard abonnement. In twee jaar tijd is dit abonnement dus €7,- per maand duurder geworden.

Beste KPN wees transparant. Zeg gewoon dat het gedaan is met gratis Spotify. Abonnement internet en TV gaat met één eurootje om hoog naar € 62,50 + Spotify € 8,99 wordt € 71,49. Doe hier € 1,00 bij voor telefonie en ja, het bedrag is gelijk aan het KPN Alles-In-Een-Standaard.

Bedankt namens de trouwe klanten van het eerste uur.
Spotify is nooit helemaal gratis geweest.

Anders zouden de abonnementen met 2 ontvangers + opnemen + Spotify (allemaal gratis vlgs KPN indertijd) wel net zo veel kosten als het Instap abonnement.


UP schreef: Engeland zijn tientallen zenders volledig gratis te ontvangen voor iedereen
Dit klopt niet. De Engelsen betalen £ 154,50 pond per jaar per huishoudenom tv te mogen kijken. Dat is voor de 'gratis' zenders van Freeview / Britse aanbod satelliet.

Tegen de huidige wisselkoers is dat € 148,32. Dus € 12,36 per maand. Dat

is meer dan het huidige basispakket bij KPN 😉




Wat je vergeet te vertellen, is dat dit bedrag voor 75% ten goede komt aan de BBC en voor de overige 25% aan doelgroepenzenders en Channel 4. Toch kiezen heel veel andere zenders er ook voor om gratis beschikbaar te zijn. Commercials brengen immers ook voldoende op. Dus nee: je betaalt niet voor Freeview via de license fee. We kunnen dit niet spinnen in het voordeel van KPN.



Een 1 op 1 vertaling naar de Nederlandse situatie gaat natuurlijk altijd mank. Alleen België is redelijk vergelijkbaar. Maar in dit geval kun je de license fee (hoe duur ook) niet vertalen naar een Nederlands basispakket. Dat zou dan namelijk een heel karig pakketje worden met de BBC-zenders, Channel 4-zenders en nog een kanaal in het Welsh en Schots 😉.



Ook Duitsland is een prima voorbeeld. Via de satelliet ontvang je daar veel zenders gratis en voor niets. De kosten voor de publieke omroep zijn er erg hoog, maar de commerciële zenders die gratis beschikbaar zijn, krijgen daar niets voor.



Overigens verandert dit weinig aan mijn uiteenzetting. De Nederlanse situatie is bijzonder, maar wordt daardoor steeds moeilijker voor kleine zenders. Die moet ik nog zien overleven in de OTT-wereld als de grote bedrijven allemaal eigen platforms gaan bieden.
Spotify is nooit helemaal gratis geweest.

Anders zouden de abonnementen met 2 ontvangers + opnemen + Spotify (allemaal gratis vlgs KPN) wel net zo veel kosten als het Instap abonnement.


Wat is dan de reden van de extra hoge stijging t.o.v. de andere abonnementen waarin buiten Spotify hetzelfde wordt aangeboden?
Spotify is nooit helemaal gratis geweest.

Anders zouden de abonnementen met 2 ontvangers + opnemen + Spotify (allemaal gratis vlgs KPN indertijd) wel net zo veel kosten als het Instap abonnement.


U bent niet goed geïnformeerd, bij mijn abonnement KPN compleet staat duidelijk :Spotify

GRATIS

Dus ik ga meer betslen voor zenders die ik niet hoef, terwijl er zender verdwijnen die ik leuk vind. Slechte zet, tijd om over te stappen. Maar dat doet ze toch geen reet.
In 2 jaar tijd is de prijs nu gelijkgetrokken.



Je hád Spotify wel een stuk goedkoper, zo'n € 2, maar dat is nu in 2 jaar tijd dus gelijkgetrokken aan de huidige situatie. (€ 8,99 per maand)



Voor de 2de decoder en opnemen betaalde je altijd al (ook al stond/staat er gratis). Maar dat is sindsdien ( 2 jaar geleden) beiden ook duurder geworden.



Ik ben hartstikke goed geïnformeerd @havake

Waarom denk je dat je abonnement toch duurder was toen je het afsloot dan het abonnement zonder al die "gratis" opties? Nou?
Dus? Weet niet wat je probeert uit te leggen. Dus ik betaalde altijd al voor iets dat als gratis staat aangegeven. Dus ik ben eigenlijk genaaid?
Schandalig, een prijsverhoging van €3,50 voor het Alles-in-1 Standaard abonnement. In twee jaar tijd is dit abonnement dus €7,- per maand duurder geworden.Beste KPN wees transparant. Zeg gewoon dat het gedaan is met gratis Spotify. Abonnement internet en TV gaat met één eurootje om hoog naar € 62,50 + Spotify € 8,99 wordt € 71,49. Doe hier € 1,00 bij voor telefonie en ja, het bedrag is gelijk aan het KPN Compleet abonnement.

Bedankt namens de trouwe klanten van het eerste uur.


Spotify is nooit gratis geweest, maar inbegrepen in de prijs. De korting was wel €5,- (niet gratis dus) en dat is met de prijsverhogingen van vorig jaar en dit jaar weggewerkt. Het Alles-in-1 Standaard abonnement is daarmee qua prijs gelijk getrokken met het Internet en TV abonnement en inderdaad is het nu gedaan met het voordeeltje voor de trouwe klant.
Dus? Weet niet wat je probeert uit te leggen. Dus ik betaalde altijd al voor iets dat als gratis staat aangegeven. Dus ik ben eigenlijk genaaid?

Nou, ... zie reactie wjb. Dan hoef ik 't niet te herhalen.



Met eenvoudig optellen/aftrekken had je die conclusie al jaren geleden kunnen trekken.

Alle extra's van de duurdere abonnementen waren "gratis". Ja, ja, en gij heeft dat geleufd dus.





Schandalig, een prijsverhoging van €3,50 voor het Alles-in-1 Standaard abonnement. In twee jaar tijd is dit abonnement dus €7,- per maand duurder geworden.Beste KPN wees transparant. Zeg gewoon dat het gedaan is met gratis Spotify. Abonnement internet en TV gaat met één eurootje om hoog naar € 62,50 + Spotify € 8,99 wordt € 71,49. Doe hier € 1,00 bij voor telefonie en ja, het bedrag is gelijk aan het KPN Compleet abonnement.

Bedankt namens de trouwe klanten van het eerste uur.
Spotify is nooit gratis geweest, maar inbegrepen in de prijs. De korting was wel €5,- (niet gratis dus) en dat is met de prijsverhogingen van vorig jaar en dit jaar weggewerkt. Het Alles-in-1 Standaard abonnement is daarmee qua prijs gelijk getrokken met het Internet en TV abonnement en inderdaad is het nu gedaan met het voordeeltje voor de trouwe klant.


Uh, zie afbeelding

g


UP schreef: Engeland zijn tientallen zenders volledig gratis te ontvangen voor iedereen
Dit klopt niet. De Engelsen betalen £ 154,50 pond per jaar per huishoudenom tv te mogen kijken. Dat is voor de 'gratis' zenders van Freeview / Britse aanbod satelliet.

Tegen de huidige wisselkoers is dat € 148,32. Dus € 12,36 per maand. Dat

is meer dan het huidige basispakket bij KPN 😉


£154,50 is tegen de huidige wisselkoerd geen €148,32 maar €179,30 ofwel €14,94 per maand. 😉
Succes met je verhaal, ik kijk uit naar een andere provider.
WANNEER MOGEN WE ZELF BEPALEN WELK EXTRA ZENDERS JE IN JE PAKKET WILT. ZOALS IK KEEK GRAAG E! KANAAL IS UIT HET PAKKET. ZOU WEG ZIJN UIT NEDERLAND MAAR BIJ ANDERE PROVIDERS IS HET NOG WEL TE ZIEN. GA BINNENKORT OOK OVERSTAPPEN
@wjb

Geen idee welke jij gebruikt maar ik gebruik "u koopt" onder https://nos.nl/teletekst#543 en die geeft momenteel € 0,9623 per pond. 😉

Reageer