Skip to main content

Hallo, wij verhuizen medio juli vanuit Den Haag naar een nieuwbouwhuis in Blauwestad in Groningen. In de straat (Falster) ligt al glasvezel en de buren hebben al een woonaansluiting. Graag zouden wij ons glasvezelabonnement bij KPN willen meeverhuizen.

Helaas heeft de bouwer een fout gemaakt en de woonaansluiting van de nutsvoorzieningen (elektriciteit, water en glasvezel) te laat aangevraagd via mijnaansluiting.nl. De woonaansluiting wordt daardoor pas eind 2024 gerealiseerd. 

Voor elektriciteit en water is de oplossing om voorlopig (als enige woonhuis) gebruik te maken van de bouwaansluiting van de bouwer. Voor glasvezel kan dat uiteraard niet. En dat is voor ons een groot probleem omdat we ook voor ons werk van snel internet afhankelijk zijn.

Logische oplossing zou zijn als KPN-netwerk de woonaansluiting al de komende acht weken realiseert. Dan kunnen wij gewoon klant bij KPN blijven. Als ik de klantenservice van KPN-netwerk hiervoor bel, krijg ik het antwoord dat KPN altijd ‘pas in het spel komt als de overige nutsvoorzieningen een woonaansluiting hebben.’ Ik snap dat dat de normale gang van zaken is, maar zou niet weten wat in de weg staat om snel de woonaansluiting voor glasvezel te maken.

Wat moet ik doen om dit voor elkaar te krijgen?

ik denk dat het een 4g voor thuis abbo wordt of starlink

 


ik denk dat het een 4g voor thuis abbo wordt of starlink

 

Dat zijn beide te trage oplossingen. Snel aansluiten door KPN Netwerk vraagt toch niet zoveel flexibiliteit?


ik denk dat het een 4g voor thuis abbo wordt of starlink

 

Dat zijn beide te trage oplossingen. Snel aansluiten door KPN Netwerk vraagt toch niet zoveel flexibiliteit?

Vrees van wel. 


Wat moet ik doen om dit voor elkaar te krijgen?

Dat kunt u niet voor elkaar krijgen. Er zijn nog 100en andere adressen in Nederland die ook wel heel graag wat eerder aangesloten willen worden. Want ook op adressen waar de aanvraag wel op tijd gedaan is is KPN vaak zat maanden te laat. U zult gewoon op uw beurt moeten wachten. 

Is Ziggo beschikbaar? Ziggo is doorgaans wat sneller, wat proactiever. Die weet dat KPN vaak heel laat pas aansluit. Die probeert daar van te profiteren door juist wat sneller te zijn. Neem dan gewoon een jaartje Ziggo. 


ik denk dat het een 4g voor thuis abbo wordt of starlink

 

Dat zijn beide te trage oplossingen. Snel aansluiten door KPN Netwerk vraagt toch niet zoveel flexibiliteit?

Vrees van wel. 

Wat is dan te traag @Hans van Langen ?

Bij Odido 4G-thuis tot 100Mbit/s en bij Starlink zelfs tot 1Gbit/s


Hi @Hans van Langen,

Ik sluit me aan bij de anderen hier en vrees dat wij niets kunnen doen om ‘versneld’ te leveren en de impact van de fout van de bouwer weg te nemen 😕 Helaas moet ik je dan ook aanraden om je toch eens in de andere mogelijkheden te verdiepen zodat je de tijd tot het aansluiten kunt overbruggen!


Even een toelichting voor allen: Op de meeste plaatsen in NL worden de nutsvoorzieningen vanuit de straat naar de woning door 1 "combiaannemer” gerealiseerd. Deze aannemer heeft dan opdracht van alle betrokken partijen (water, electra en telecom) om de buis/kabels in te graven en in de woning aan te sluiten. Dat gebeurt op basis van de aanvraag via mijnaansluiting.nl. Voor KPN betreft het dan alleen de kabel want het afronden met een grondplaat en doormeten gebeurt altijd door Volker Wessels Telecom.

Vanwege de grote drukte en gebrek aan capaciteit is het vaak niet mogelijk om dat te vervroegen. De bouwende aannemer krijgt wel een contactpersoon bij die combi-aannemer om de planning te bespreken dus daar zou wellicht nog wat mogelijk kunnen zijn. Als er al meer woningen in de straat staan die wel zijn opgeleverd en aangesloten mag je aannemen dat het hoofdnetwerk dus al klaar ligt en dan zou het niet tot einde 2024 mogen duren.

 

Nu is het wel zo dat KPN in veel gebieden niet of minder samenwerkt met die combi-aannemer en de glasvezelaannemer van KPN (Volker Wessels) zijn eigen plan trekt.

 

@Maja van KPN Als je mij het bewuste adres stuurt kan ik kijken of dat in dit geval ook zo zou kunnen zijn en of e.e.a. wel eerder kan.


Wat fijn dat je toch even verder wil kijken @Ward_!

Zou jij dan nu je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan @Hans van Langen? Je mag het naast je persoons- en huidige adresgegevens ook postcode en huisnummer van het nieuwe adres noteren, dit kan in het opmerkingenveld onderaan.


Wat fijn dat je toch even verder wil kijken @Ward_!

Zou jij dan nu je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan @Hans van Langen? Je mag het naast je persoons- en huidige adresgegevens ook postcode en huisnummer van het nieuwe adres noteren, dit kan in het opmerkingenveld onderaan.

✅ 

****

 

Dank!

 

Admin: privégegevens verwijderd


Wat fijn dat je toch even verder wil kijken @Ward_!

Zou jij dan nu je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan @Hans van Langen? Je mag het naast je persoons- en huidige adresgegevens ook postcode en huisnummer van het nieuwe adres noteren, dit kan in het opmerkingenveld onderaan.

Even een toelichting voor allen: Op de meeste plaatsen in NL worden de nutsvoorzieningen vanuit de straat naar de woning door 1 "combiaannemer” gerealiseerd. Deze aannemer heeft dan opdracht van alle betrokken partijen (water, electra en telecom) om de buis/kabels in te graven en in de woning aan te sluiten. Dat gebeurt op basis van de aanvraag via mijnaansluiting.nl. Voor KPN betreft het dan alleen de kabel want het afronden met een grondplaat en doormeten gebeurt altijd door Volker Wessels Telecom.

Vanwege de grote drukte en gebrek aan capaciteit is het vaak niet mogelijk om dat te vervroegen. De bouwende aannemer krijgt wel een contactpersoon bij die combi-aannemer om de planning te bespreken dus daar zou wellicht nog wat mogelijk kunnen zijn. Als er al meer woningen in de straat staan die wel zijn opgeleverd en aangesloten mag je aannemen dat het hoofdnetwerk dus al klaar ligt en dan zou het niet tot einde 2024 mogen duren.

 

Nu is het wel zo dat KPN in veel gebieden niet of minder samenwerkt met die combi-aannemer en de glasvezelaannemer van KPN (Volker Wessels) zijn eigen plan trekt.

 

@Maja van KPN Als je mij het bewuste adres stuurt kan ik kijken of dat in dit geval ook zo zou kunnen zijn en of e.e.a. wel eerder kan.

Dank, Ward!


Wat fijn dat je toch even verder wil kijken @Ward_!

Zou jij dan nu je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan @Hans van Langen? Je mag het naast je persoons- en huidige adresgegevens ook postcode en huisnummer van het nieuwe adres noteren, dit kan in het opmerkingenveld onderaan.

✅ 

XXXX

 

Dank!

het beste echt https://forum.kpn.com/settings/profile < klik op die link , en daar invullen nu staat alles openbaar 


Wat fijn dat je toch even verder wil kijken @Ward_!

Zou jij dan nu je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan @Hans van Langen? Je mag het naast je persoons- en huidige adresgegevens ook postcode en huisnummer van het nieuwe adres noteren, dit kan in het opmerkingenveld onderaan.

✅ 

XXXX

 

Dank!

het beste echt https://forum.kpn.com/settings/profile < klik op die link , en daar invullen nu staat alles openbaar 

Daar had ik t nieuwe adres ook toevoegd. 


Wat fijn dat je toch even verder wil kijken @Ward_!

Zou jij dan nu je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan @Hans van Langen? Je mag het naast je persoons- en huidige adresgegevens ook postcode en huisnummer van het nieuwe adres noteren, dit kan in het opmerkingenveld onderaan.

✅ 

XXXX

 

Dank!

het beste echt https://forum.kpn.com/settings/profile < klik op die link , en daar invullen nu staat alles openbaar 

Daar had ik t nieuwe adres ook toevoegd. 

dan is het beste om je bericht te wijzigen met allemaal XXX,jes  in je profiel is genoeg voor de moderator , alleen via die weg als een moderator dat mailt naar Ward .mag hij je gegevens gebruiken


Nee hoor. Als het openbaar is mag ik het ook gewoon zien en dus nu gebruiken. Ik mag er alleen niet naar vragen omdat ik niet bij de provider werk. 

 

@Hans van Langen 

Haal het adres toch maar weg in bovenstaand bericht. Je weet nooit wat een kwaadwillende er mee kan doen. De hele wereld kan het nu zien namelijk.


Nee hoor. Als het openbaar is mag ik het ook gewoon zien en dus nu gebruiken. Ik mag er alleen niet naar vragen omdat ik niet bij de provider werk. 

 

@Hans van Langen

Haal het adres toch maar weg in bovenstaand bericht. Je weet nooit wat een kwaadwillende er mee kan doen. De hele wereld kan het nu zien namelijk.

Ah super 


@Hans van Langen even een update: @Ward_ heeft jouw situatie voorgelegd aan de projectleider die over de aanleg in jouw gebied gaat, het wachten is nu op een reactie.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat dit een poosje kan duren, je mag er op vertrouwen dat Ward en/of ik het hier direct melden als er wat nieuws te vertellen valt!


Wat ik al wel zag in de aanvraag via mijnaansluiting.nl is dat de wensweek op week 35 staat. Wellicht omdat een eerdere datum niet mogelijk was bij het aanvragen. Maar dan wordt het uiteraard wel lastiger om dit zo ver naar voren te trekken als nu gevraagd,.

Die eind december 2024 is onzin. Dat is in de administratie van onze Netwerkafdeling een tijdelijke datum zolang er geen definitieve datum is.

 


Wat ik al wel zag in de aanvraag via mijnaansluiting.nl is dat de wensweek op week 35 staat. Wellicht omdat een eerdere datum niet mogelijk was bij het aanvragen. Maar dan wordt het uiteraard wel lastiger om dit zo ver naar voren te trekken als nu gevraagd,.

Die eind december 2024 is onzin. Dat is in de administratie van onze Netwerkafdeling een tijdelijke datum zolang er geen definitieve datum is.

 

Valt er echt niks te regelen 


Wat ik al wel zag in de aanvraag via mijnaansluiting.nl is dat de wensweek op week 35 staat. Wellicht omdat een eerdere datum niet mogelijk was bij het aanvragen. Maar dan wordt het uiteraard wel lastiger om dit zo ver naar voren te trekken als nu gevraagd,.

Die eind december 2024 is onzin. Dat is in de administratie van onze Netwerkafdeling een tijdelijke datum zolang er geen definitieve datum is.

 

Week 35 als ‘wensweek’ is mij niet bekend. Het verhaal van de bouwer was dat de omzetting van bouwaansluiting naar huisaansluiting eerst op tijd was aangevraagd bij uitvoerder HAK en dat ze er pas later achter kwamen dat dit bij BAAS had gemoeten, omdat het verzorgingsgebied waar Blauwestad onder valt inmiddels was overgegaan van HAK naar Baas. Hak had niet laten weten dat de aanvraag aan het verkeerde adres was. En dat vervolgens BAAS aangaf dat ons adres achter aan de lijst kwam en dus pas eind 2024 aan de beurt is. 

Wat ik zou verwachten is dat bij vergissingen in de aanvraagprocedure er een spoedprocedure zou bestaan, waarvoor evt. degene die zich heeft vergist een hoger tarief/boete betaalt. Zoals bijvoorbeeld bij het te laat aanvragen van een paspoort gebeurt. Als dat bij de overheid kan voor burgers, zouden commerciële bedrijven dat toch ook voor hun klanten mogelijk moeten maken? Ik ben evt. ook bereid om die boete uit eigen zak te betalen, omdat tijdelijke alternatieve opties voor snel internet op dat adres gewoon niet voorhanden zijn, afgezien van een idioot duur abonnement op Starlink Premium.

Daarnaast kan iemand wiens bestaande woonaansluiting op glasvezel stuk gaat, bijvoorbeeld door graafwerkzaamheden, toch ook een beroep doen op een monteur van KPN-netwerk? Of een plaatselijke monteur die voor dit klusje door KPN-netwerk wordt ingehuurd? In dat geval hoeft de klant toch ook niet meteen achteraan in de rij met alle nieuwbouwprojecten?

Nog even voor een goed beeld van de situatie: op Falster in Blauwestad (soort schiereiland) staan negen woningen met zowel een KPN-glasvezelaansluiting als een Ziggo-coaxaansluiting, deze huizen zijn een half jaar geleden opgeleverd. Ons nieuwe huis, dat in juli wordt opgeleverd, staat tussen deze negen in. 


Een glasvezelaansluiting is niet zo belangrijk als een paspoort hé? Laten we wel ff realistisch blijven.

Reparaties krijgen altijd voorrang. Lijkt me logisch. Die mensen hebben een lopend abonnement waar ze iedere maand voor betalen. Ze hebben recht op een werkende verbinding.

Spoedprocedures zullen er misschien wel zijn. Maar dan alleen voor heel specifieke gevallen waarbij de urgentie echt heel hoog is.

En meer (boete) betalen om voor te mogen dringen lijkt me ook niet eerlijk. Op zo'n manier zouden rijke mensen meteen aan de beurt zijn en moet het "klootjesvolk" maar wachten? Gelukkig is het zo niet geregeld in Nederland. 


Wat fijn dat je toch even verder wil kijken @Ward_!

Zou jij dan nu je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan @Hans van Langen? Je mag het naast je persoons- en huidige adresgegevens ook postcode en huisnummer van het nieuwe adres noteren, dit kan in het opmerkingenveld onderaan.

Even een toelichting voor allen: Op de meeste plaatsen in NL worden de nutsvoorzieningen vanuit de straat naar de woning door 1 "combiaannemer” gerealiseerd. Deze aannemer heeft dan opdracht van alle betrokken partijen (water, electra en telecom) om de buis/kabels in te graven en in de woning aan te sluiten. Dat gebeurt op basis van de aanvraag via mijnaansluiting.nl. Voor KPN betreft het dan alleen de kabel want het afronden met een grondplaat en doormeten gebeurt altijd door Volker Wessels Telecom.

Vanwege de grote drukte en gebrek aan capaciteit is het vaak niet mogelijk om dat te vervroegen. De bouwende aannemer krijgt wel een contactpersoon bij die combi-aannemer om de planning te bespreken dus daar zou wellicht nog wat mogelijk kunnen zijn. Als er al meer woningen in de straat staan die wel zijn opgeleverd en aangesloten mag je aannemen dat het hoofdnetwerk dus al klaar ligt en dan zou het niet tot einde 2024 mogen duren.

 

Nu is het wel zo dat KPN in veel gebieden niet of minder samenwerkt met die combi-aannemer en de glasvezelaannemer van KPN (Volker Wessels) zijn eigen plan trekt.

 

@Maja van KPN Als je mij het bewuste adres stuurt kan ik kijken of dat in dit geval ook zo zou kunnen zijn en of e.e.a. wel eerder kan.

Dank, Ward!

 

Op de site: https://netwerk.kpn.com/aansluit-afspraak/#stap-2 staat inderdaad: 

Contactgegevens aannemer

Jouw aannemer:
Volker Wessels Telecom
0881860048

 

 


Een glasvezelaansluiting is niet zo belangrijk als een paspoort hé? Laten we wel ff realistisch blijven.

Reparaties krijgen altijd voorrang. Lijkt me logisch. Die mensen hebben een lopend abonnement waar ze iedere maand voor betalen. Ze hebben recht op een werkende verbinding.

Spoedprocedures zullen er misschien wel zijn. Maar dan alleen voor heel specifieke gevallen waarbij de urgentie echt heel hoog is.

En meer (boete) betalen om voor te mogen dringen lijkt me ook niet eerlijk. Op zo'n manier zouden rijke mensen meteen aan de beurt zijn en moet het "klootjesvolk" maar wachten? Gelukkig is het zo niet geregeld in Nederland. 

  1. Zonder paspoort kun je niet op reis, zonder snel internet kunnen wij ons werk niet doen na de verhuizing. Voor ons is snel internet dus belangrijker.
  2. Ik heb een lopend abonnement van 1Gb/s bij KPN en ben dus al klant. Wil uiteraard niet zeggen dat ik ‘recht heb op een werkende verbinding’ als ik ga verhuizen, maar hoop er wel op dat KPN me helpt om klant te kunnen blijven.
  3. Gelet op wat ik hierboven al heb toegelicht over het ontstaan van de situatie, lijkt me de term ‘voordringen’ hier niet van toepassing. 

  1. Zonder paspoort kun je niet op reis, zonder snel internet kunnen wij ons werk niet doen na de verhuizing.

U kunt prima uw werk doen. Gewoon op een andere lokatie gaan zitten. Of u gebruikt een verbinding via het mobiele netwerk. 


  1. Zonder paspoort kun je niet op reis, zonder snel internet kunnen wij ons werk niet doen na de verhuizing.

U kunt prima uw werk doen. Gewoon op een andere lokatie gaan zitten. Of u gebruikt een verbinding via het mobiele netwerk. 

Lol maakt het een consument probleem internet is een van de  1ste levensbehoeften tegenwoordig 


Wat ik al wel zag in de aanvraag via mijnaansluiting.nl is dat de wensweek op week 35 staat. Wellicht omdat een eerdere datum niet mogelijk was bij het aanvragen. Maar dan wordt het uiteraard wel lastiger om dit zo ver naar voren te trekken als nu gevraagd,.

Die eind december 2024 is onzin. Dat is in de administratie van onze Netwerkafdeling een tijdelijke datum zolang er geen definitieve datum is.

 

De verhuizing komt dichterbij en het lijkt er nu op alsof we een tijdje zonder glasvezelinternet zitten en ons bestaande abonnement op glasvezelinternet en TV bij KPN moeten opzeggen. 

Een kennis van mij suggereerde nog twee alternatieve tijdelijke oplossingen:

  1. buitenkabel van de (nieuwe) buren doortrekken, die ook een abonnement op KPN glasvezelinternet en TV hebben. Is natuurlijk niet de bedoeling, maar wellicht toch ook voor KPN een te gedogen tijdelijke oplossing.
  2. aanschaf van een 5g modem router met uitgaande LAN-verbinding en een SuperUnlimited data abonnement van KPN. De 5g-dekking in Blauwestad is volgens de KPN-site prima.

Alvast dank voor evt. reacties!


Reageer