Skip to main content

Hallo, wij verhuizen medio juli vanuit Den Haag naar een nieuwbouwhuis in Blauwestad in Groningen. In de straat (Falster) ligt al glasvezel en de buren hebben al een woonaansluiting. Graag zouden wij ons glasvezelabonnement bij KPN willen meeverhuizen.

Helaas heeft de bouwer een fout gemaakt en de woonaansluiting van de nutsvoorzieningen (elektriciteit, water en glasvezel) te laat aangevraagd via mijnaansluiting.nl. De woonaansluiting wordt daardoor pas eind 2024 gerealiseerd. 

Voor elektriciteit en water is de oplossing om voorlopig (als enige woonhuis) gebruik te maken van de bouwaansluiting van de bouwer. Voor glasvezel kan dat uiteraard niet. En dat is voor ons een groot probleem omdat we ook voor ons werk van snel internet afhankelijk zijn.

Logische oplossing zou zijn als KPN-netwerk de woonaansluiting al de komende acht weken realiseert. Dan kunnen wij gewoon klant bij KPN blijven. Als ik de klantenservice van KPN-netwerk hiervoor bel, krijg ik het antwoord dat KPN altijd ‘pas in het spel komt als de overige nutsvoorzieningen een woonaansluiting hebben.’ Ik snap dat dat de normale gang van zaken is, maar zou niet weten wat in de weg staat om snel de woonaansluiting voor glasvezel te maken.

Wat moet ik doen om dit voor elkaar te krijgen?

Van de buren internet gebruiken is verboden en om privacy redenen niet wenselijk.

Je zou tijdelijk een 4G-abo bij Odido kunnen nemen, zie onderstaande link, totdat KPN glasvezel opgeleverd heeft in je nieuwe huis @Hans van Langen :

https://www.odido.nl/4g-voor-thuis


Van de buren internet gebruiken is verboden en om privacy redenen niet wenselijk.

Je zou tijdelijk een 4G-abo bij Odido kunnen nemen, zie onderstaande link, totdat KPN glasvezel opgeleverd heeft in je nieuwe huis @Hans van Langen :

https://www.odido.nl/4g-voor-thuis

In goed overleg met de buren, uiteraard. En wellicht ook in overleg met KPN, waar standaard een glasvezelabonnement natuurlijk maar voor 1 adres is bedoeld. Dat lijkt me niet verboden, wel onwenselijk als structurele oplossing.

Is een 5G modem router met een 5G-sim card niet sneller dan een 4G-abonnement? Biedt KPN die oplossing wellicht?


Een 5G-mifi router is niet sneller dan 4G omdat het officiële 5G in de loop van dit jaar pas in de lucht komt.

KPN biedt niets zoiets aan als Odido doet, bij Odido kun je dus ook een maandabo afsluiten en kun je dan opzeggen op het moment dat je glasvezel bij KPN werkt.

Volgens de KPN voorwaarden mag een abo, ook niet tijdelijk, gedeeld worden met iemand anders, dus KPN gaat daar nooit aan meewerken en als je het al doet worden de buren verantwoordelijk gehouden voor al het internetverkeer door jou gerealiseerd, als je snapt wat ik bedoel. @Hans van Langen 


Een 5G-mifi router is niet sneller dan 4G omdat het officiële 5G in de loop van dit jaar pas in de lucht komt.

KPN biedt niets zoiets aan als Odido doet, bij Odido kun je dus ook een maandabo afsluiten en kun je dan opzeggen op het moment dat je glasvezel bij KPN werkt.

Volgens de KPN voorwaarden mag een abo, ook niet tijdelijk, gedeeld worden met iemand anders, dus KPN gaat daar nooit aan meewerken en als je het al doet worden de buren verantwoordelijk gehouden voor al het internetverkeer door jou gerealiseerd, als je snapt wat ik bedoel. @Hans van Langen 

Voor de goede orde: probeer een tijdelijke workaround te realiseren, waarin ik mijn bestaande KPN abonnement na de verhuizing kan blijven benutten voor snel internet, ondanks dat de huisaansluiting door een vergissing van het bouwbedrijf door KPN Netwerk pas over een half jaar wordt gerealiseerd.

Ben er dus niet op uit om samen met mijn nieuwe buren illegaal een abonnement voor half geld te regelen. Sterker nog: mss is het wel mogelijk om twee KPN-abonnementen op één huisaansluiting te realiseren.

Kan me voorstellen dat KPN in deze situatie daar wel aan wil meewerken, waar mijn nieuwe buren (terecht!) zich zich geen zorgen maken over mijn internetverkeer. Las overigens ook iets over een ‘managed router', die het internetverkeer van de buren en mijn gezin van elkaar kan scheiden en ook afgescheiden houden.

 


Een 5G-mifi router is niet sneller dan 4G omdat het officiële 5G in de loop van dit jaar pas in de lucht komt.

KPN biedt niets zoiets aan als Odido doet, bij Odido kun je dus ook een maandabo afsluiten en kun je dan opzeggen op het moment dat je glasvezel bij KPN werkt.

Volgens de KPN voorwaarden mag een abo, ook niet tijdelijk, gedeeld worden met iemand anders, dus KPN gaat daar nooit aan meewerken en als je het al doet worden de buren verantwoordelijk gehouden voor al het internetverkeer door jou gerealiseerd, als je snapt wat ik bedoel. @Hans van Langen 

Elders op dit forum is te lezen dat rond 1 augustus 2024 het echt snelle 5G kan worden geactiveerd.


Elders op dit forum is te lezen dat rond 1 augustus 2024 het echt snelle 5G kan worden geactiveerd.

Als de veilingen afgerond zijn en KPN doet ook mee, dan mogen de providers vanaf 1 augustus de 5G gebruiksgeschikt maken voor het (zakelijke) publiek, vanaf wanneer het werkelijk beschikbaar is, is nog afwachten, daar zal KPN t.z.t. ongetwijfeld mededeling over doen via de bekende media. Ik verwacht niet dat er vanaf 1 augustus meteen het ‘nieuwe’ 5G beschikbaar is, maar de tijd zal het leren.

Vergeet gewoon dat je ooit überhaupt samen iets met het internet van de buren zult kunnen doen.

Bel gewoon even KPN om te vragen of het lopende abo ‘on hold’ gezet kan worden en als dat niet kan, maak het abo dan zo goedkoop mogelijk, dus alleen internet, geen vaste telefoon, geen tv en geen opties, zodat je de minimale prijs per maand betaalt, momenteel ongeveer €42,50 tot je weer een actieve verbinding hebt en je de gewenste opties weer kunt activeren @Hans van Langen 

 


Echt snel 5G werkt alleen als er aan elke lantaarnpaal een pizzadoos hangt met zendapparatuur en uw huis net naast die lantaarnpaal staat. Het bereik van dat echte snelle 5G is namelijk maar een 200 tot 250 meter. En bomen en ander struikgewas wat in de buurt staat heeft een enorm dempend effect.


@Nick83 en @nn Dank voor de vasthoudendheid waarmee jullie mij proberen uit te leggen dat er geen  goede tijdelijke oplossingen te bedenken zijn voor het voorlopig ontbreken van een huisaansluiting. Ik schiet er alleen niet zoveel mee op. :-)


Als je een goede relatie heb met je buren zou ik kiezen voor die kabel. Je hebt dan natuurlijk geen tv maar daarvoor zou je nog digitenne kunnen nemen. Zeg het huidige abonnement op en sluit tzt een ander abonnement af op de naam van eventuele partner. Dan krijg je ook nog de nieuwe klanten korting. Ik heb het ook weleens gedaan om mn buren uit de brand te helpen. 


Hallo @Joep1965 je moet geen dingen gaan voorstellen, die volgens de voorwaarden helemaal niet mogen, als ‘superuser’ moet je toch echt het goede voorbeeld geven en mensen niet gaan aanzetten tot het doen van dingen die officieel niet toegestaan zijn.

Wat ik al eerder schreef in een reactie, de buren zijn wel verantwoordelijk voor het doen en laten van het internetgebruik van de buren aan wie het internet verstrekt wordt.

 


Hallo @Joep1965 je moet geen dingen gaan voorstellen, die volgens de voorwaarden helemaal niet mogen...

Waar in de voorwaarden staat dat da niet mag?


Hallo @Joep1965 je moet geen dingen gaan voorstellen, die volgens de voorwaarden helemaal niet mogen...

Waar in de voorwaarden staat dat da niet mag?

Even goed doorlezen


Als je een goede relatie heb met je buren zou ik kiezen voor die kabel. Je hebt dan natuurlijk geen tv maar daarvoor zou je nog digitenne kunnen nemen. Zeg het huidige abonnement op en sluit tzt een ander abonnement af op de naam van eventuele partner. Dan krijg je ook nog de nieuwe klanten korting. Ik heb het ook weleens gedaan om mn buren uit de brand te helpen. 

Dank voor je advies.


@Hans van Langen even een update: @Ward_ heeft jouw situatie voorgelegd aan de projectleider die over de aanleg in jouw gebied gaat, het wachten is nu op een reactie.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat dit een poosje kan duren, je mag er op vertrouwen dat Ward en/of ik het hier direct melden als er wat nieuws te vertellen valt!

Dag @Maja van KPN en @Ward_ ,

 

Benieuwd of er wellicht nog nieuws is over de huisaansluiting van het glasvezel. Hoor het graag!

 

Kreeg vandaag een mailtje van KPN dat mijn internet+iTV-abonnement op mijn oude adres per 17 juli wordt afgesloten (abonnement nieuwe bewoners gaat dan in) en ik nog geen verhuizing heb doorgegeven. Mijn voorstel is om het huidige abonnement voorlopig gewoon door te laten lopen op het nieuwe adres, in afwachting van de huisaansluiting. Heeft voor mij als voordeel dat ik (en de rest van het gezin) dan in elk geval gewoon tv op mijn telefoon kan blijven kijken (via de KPN-app) en evt. kan streamen naar de tv. (Een apart KPN-abonnement op interactieve TV (zonder internet) is niet mogelijk.)

Dat stuit echter op problemen, omdat het nieuwe adres nog geen internetaansluiting heeft. En zo wordt het allemaal nog ingewikkelder...

 

 

 

 


Hi @Hans van Langen,

Achter de schermen is Ward druk voor je bezig geweest, maar helaas zonder positief resultaat ☹️ Wij kunnen onze lijn niet eerder aanleggen dan nu de gezamenlijke aanleg van de definitieve kabels en leidingen. Ward heeft een verzoek in laten dienen om hiervan af te mogen wijken, maar de kans dat dit verzoek ingewilligd wordt is niet heel groot.

Zodra we hier nieuws over hebben, laten we het weten!


Dank voor jullie inspanningen @Maja van KPN  en @Ward_ achter de schermen!


Reageer