Skip to main content
Antwoord

Word ik direct aangesloten bij aanvraag glasvezel?

• October 3, 2025
  • 14 reacties
  • 142 keer bekeken

MrOsman
Helper
Forum|alt.badge.img

Beste,

Op de website van KPN zie ik het volgende staan (zie afbeelding hieronder).
Als ik nu een glasvezelabonnement aanvraag, word ik dan direct aangesloten of moet ik nog enkele maanden wachten?

De glasvezelkabel ligt al voor mijn gevel/deur; deze moet alleen nog naar binnen worden getrokken naar de meterkast.

Beste antwoord door Ik_Combineer

Als je geen abonnement hebt gaat KPN het niet naar binnen brengen. Dan wordt het enkel voorgevormd aangesloten. Dus dan ligt het klaar voor de deur tot er een aanvraag komt. Als u dus een aanvraag doet dan begint er een proces wat enkele dagen duurt en dan komt er een team het glasvezel naar binnen brengen en het modem aansluiten.

14 reacties

• October 3, 2025

Dat weet geen mens. Dat is afwachten. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

Bij ligt de kabel er ook allang, wel een schouw gehad  aansluiting wacht ik al maanden op de bedoeling was juni/juli 2025 nu is het onbekend, dus ga er maar vanuit dat lang gaat duren of je hebt mazzel dat het sneller wordt aangesloten.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 3, 2025

Hallo ​@MrOsman ,

Dat duurt gemiddeld enkele maanden. De eerste stap is dat de glasvezelkabel naar binnen wordt gebracht. En later wordt dan gat modem aangesloten op glasvezel. 

Lees hier meer over de procedure:

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 3, 2025

Dit is echt te pessimistisch, voor nieuwe klanten duurt het vaak een dag of 10 voordat we kunnen aansluiten als de glasvezel voor de deur ligt en status bestelbaar is. KPN brengt het tegenwoordig namelijk gewoon zelf naar binnen dus zijn we niet meer afhankelijk van een aannemer.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 3, 2025

Hallo ​@MrOsman ,

Dat duurt gemiddeld enkele maanden. De eerste stap is dat de glasvezelkabel naar binnen wordt gebracht. En later wordt dan gat modem aangesloten op glasvezel. 

Lees hier meer over de procedure:

Dit gebeurt alweer bijna 2 jaar in 1 arbeidsgang, tenzij het hoogbouw betreft.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 3, 2025

Dan mag het artikel in de kennisbank wel eens worden aangepast. Daarin staat namelijk:

Fase 4: Aansluiten (in huis)

Nadat de aanleg gedaan is zijn de huisaansluitingen aan de beurt. Voor deze periode is ongeveer 3 à 4 maanden nodig. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 3, 2025

Nja, dit klopt voor KPN klanten ook wel. Als de aanleg is gedaan en afgemeld dan gaat KPN niet direct iedereen omzetten naar glasvezel. Dit gebeurt wanneer de monteurs tijd hebben of wanneer een klant zelf de telefoon in kruipt en een afspraak maakt.

Parallel naast alle bestaande klanten omzetten kunnen er ook nieuwe klanten bij komen. Zodra glasvezel er ligt is koper niet meer te bestellen, deze hebben dus prioriteit om over te gaan en in dat geval kan het een stuk sneller.

MrOsman
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 3, 2025

Dan mag het artikel in de kennisbank wel eens worden aangepast. Daarin staat namelijk:

Nadat de aanleg gedaan is zijn de huisaansluitingen aan de beurt. Voor deze periode is ongeveer 3 à 4 maanden nodig. 

Ondertussen zijn we 5 maanden verder en ik heb nog niets gehoord of gezien, terwijl het kabeltje nog steeds voor de deur ligt.

Daarom mijn vraag: als ik nu een abonnement neem, versnelt dat het traject of maakt dat weinig verschil? De aannemer kan mij hier geen duidelijk antwoord op geven.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 3, 2025

Dan bent u over een paar dagen over op glasvezel. Dag of 10.

MrOsman
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 3, 2025

Dan bent u over een paar dagen over op glasvezel. Dag of 10.

ik snap je reactie niet. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 3, 2025

Ondertussen zijn we 5 maanden verder en ik heb nog niets gehoord of gezien, terwijl het kabeltje nog steeds voor de deur ligt.

Daarom mijn vraag: als ik nu een abonnement neem, versnelt dat het traject of maakt dat weinig verschil? De aannemer kan mij hier geen duidelijk antwoord op geven.

​@MrOsman 

Bel even met 0800-0402 en vraag daar hoe lang het gaat duren. Het kan zomaar per regio verschillen. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • October 3, 2025

Als je geen abonnement hebt gaat KPN het niet naar binnen brengen. Dan wordt het enkel voorgevormd aangesloten. Dus dan ligt het klaar voor de deur tot er een aanvraag komt. Als u dus een aanvraag doet dan begint er een proces wat enkele dagen duurt en dan komt er een team het glasvezel naar binnen brengen en het modem aansluiten.

MrOsman
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 6, 2025

Bedoel je daarmee eerst abo aanvragen daarna komt de rest?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 6, 2025

Dat is precies wat ik nu drie keer heb proberen te zeggen ja.