Skip to main content
Beantwoord

Wordt bij nieuwe aansluiting nog steeds PPPoE gebruikt?

• January 25, 2025
  • 9 reacties
  • 530 keer bekeken

Binnenkort komt hier een glasvezel van KPN (Glaspoort) naar binnen.

In het verleden gebruikte KPN nogal eens PPPoE voor de verbindingen.

Omdat veel (door mij gewenste) apparatuur geen hardware-offloading heeft zou dat voor mij een dealbreaker zijn. 

Dus mijn vraag: wordt ook bij nieuwe aansluitingen nog steeds gebruik gemaakt van PPPoE of is ook KPN inmiddels over naar gewoon DHCP?

(Ik zou deze vraag graag aan KPN support stellen, maar die lijkt er niet te zijn of is slecht vindbaar op de site. Vandaar maar even via deze community, wat natuurlijk eigenlijk al te gek voor woorden is en KPN bij voorbaat al op een achterstand zet.)

Beste antwoord door wjb

Ja, KPN gebruikt nog altijd pppoe en zal dat ook vast blijven doen.

Welke apparatuur heb je dan in gedachte om als router te gaan gebruiken?

En waarom is het niet ondersteunen van hardware-offloading dan een spelbreker?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

9 reacties

wjb
Wijsgeer
  • Antwoord
  • January 25, 2025

Ja, KPN gebruikt nog altijd pppoe en zal dat ook vast blijven doen.

Welke apparatuur heb je dan in gedachte om als router te gaan gebruiken?

En waarom is het niet ondersteunen van hardware-offloading dan een spelbreker?

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • January 25, 2025

Glasvezel heeft pppoe nodig om de lijn actief te krijgen. De meeste nieuwe firewalls/routers kunnen overweg met PPPoE Hieronder een link 
https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur

wjb
Wijsgeer
  • January 25, 2025

Glasvezel heeft pppoe nodig om de lijn actief te krijgen. 

Het is niet glasvezel die dat nodig heeft maar KPN die haar toegang voor Internet (vlan 6) op pppoe gebaseerd heeft. De toegang tot de TV netwerk van KPN (vlan 4) is wel op basis van DHCP.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 25, 2025

Dank voor de reacties. 

Glasvezel heeft helemaal geen PPPoE nodig om een lijn actief te krijgen, dat bewijzen verschillende andere aanbieders.

KPN koos ooit voor deze techniek, die eind jaren '90 van de vorige eeuw is ontwikkeld voor DSL en is daar op basis van jullie info nog niet vanaf gestapt. PPPoE was vooral nuttig voor DSL-netwerken omdat het werkte met bestaande PPP-gebaseerde inbelinfrastructuren.

Ik gebruik Ubiquiti hardware, en die kan weliswaar met PPPoE overweg maar doet dat softwarematig. 

Edit: spuit 11… ;) Ondertussen had WJB ook geantwoord. Wat WJB zegt dus inderdaad; het is een keuze, geen must. 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • January 25, 2025

Maar wat is nu je probleem.

je kan toch eigen apparatuur werkend krijgen op je glas aansluiting zonder die vervelende experiabox :-)  

wjb
Wijsgeer
  • January 25, 2025

Ik gebruik Ubiquiti hardware, en die kan weliswaar met PPPoE overweg maar doet dat softwarematig. 

Ook ik gebruik Ubiquiti hardware (EdgeRouter 4) en ik heb hardware-offloading voor pppoe zowel voor IPV4 als voor IPv6 aan staan.

Welke router van Ubiquiti heb jij in gedachte en welke snelheid heeft jouw Internetverbinding?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 25, 2025

Doordat het software-based gaat wordt de performance beperkt en gaat het verbruik omhoog.

wjb
Wijsgeer
  • January 25, 2025

Maar wat is nu je probleem.

je kan toch eigen apparatuur werkend krijgen op je glas aansluiting zonder die vervelende experiabox :-)  

Ehhh…

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 25, 2025

Ah, de Edge producten zijn inderdaad wat beter geschikt.
Ik zit in de UniFi lijn en wil daar ook in blijven.

In mijn geval een UDM-SE.