Skip to main content

Bij ons in de wijk is recent gestart met de aanleg van glasvezel. De KPN-meneer die voor die tijd is geweest (schouw?) om te kijken waar kastje en aansluiting ed moet komen, heeft een sticker in onze meterkast geplakt, foto's gemaakt, etc. Het graafteam dat later kwam, heeft echter de glasvezelkabel onder de grond niet tot de voordeur (zijkant van ons huis) getrokken, maar tot aan de voorgevel aan de staatkant. Dat is nog zo'n 10 meter weg van de meterkast, en er is geen bos glasvezelkabel ‘over', slechts een klein oranje sprietje steekt boven de bestrating uit. 

Mijn vraag is nu: wordt de glasvezel wel (via de kruipruimte) doorgetrokken tot in onze meterkast? Want ik wil geen aansluitpunt in de zithoek (die zit net aan de andere kant van de muur waar het oranje sprietje omhoog steekt). Ik wil dat de aansluiting netjes in de meterkast komt, waar de KPN-meneer de sticker heeft geplakt.

In de rest van onze wijk zie ik allemaal andere situaties: in onze straat hebben sommigen de sprietjes tot aan de voordeur (2 meter van de meterkast), anderen net als wij tot aan de voorgevel, in andere straten zie ik bossen ‘extra’ glasvezel ipv sprietjes, waarbij ik me kan voorstellen dat die kabel lang genoeg is om helemaal de meterkast te bereiken.

 

Hallo @kristavermeulen , heb je toentertijd via KPNNetwerkNL d.m.v. een code wèl toestemming gegeven dat ze bij jou de glasvezel mogen komen aanleggen? Zo ja, dan even met KPNNetwerk bellen of mailen, zie hieronder een link.

https://www.kpnnetwerk.nl/


We hebben geen toestemming gegeven met een code; bedoel je die code die op de kaart stond die destijds is verspreid in de buurt? Er heeft niemand gevraagd naar die code. De hele wijk wordt voorzien van glasvezel, volgens mij heeft niemand daar nog eens expliciet toestemming voor gegeven. Ik ben er ook niet tegen natuurlijk, maar wil wel dat het kastje op de juiste plek (in de meterkast) komt.


Hallo @kristavermeulen , die code kun je ingeven via onderstaande link, als je dat niet doet blijft de kabel tot in de straat en mogen ze niet op je erf komen.

Als je de code ingeeft komen ze tot in de meterkast

https://www.kpnnetwerk.nl/toestemming/

Succes.

 


De kabel ligt al wel op ons erf hoor. straat-stoep-voortuin-paadje-huis. Kabel ligt al tot aan ons huis. Dus ik denk niet dat het aan die code ligt. Ik denk dat de kabeltrekkers de kortste weg hebben genomen en dat de uiteindelijke aansluiting nog een discussie gat worden: wie gaat onder ons huis de kruipruimte door tijgeren?


De kabel ligt al wel op ons erf hoor. straat-stoep-voortuin-paadje-huis. Kabel ligt al tot aan ons huis. Dus ik denk niet dat het aan die code ligt. Ik denk dat de kabeltrekkers de kortste weg hebben genomen en dat de uiteindelijke aansluiting nog een discussie gat worden: wie gaat onder ons huis de kruipruimte door tijgeren?

Nogmaals @kristavermeulen , als je via de code geen toestemming hebt gegeven gaat er verder niets gebeuren in je huis.

Nadat je toestemming hebt gegeven maakt KPNNetwerk de aansluiting in de meterkast met een beschermkap er overheen.

Daarna kun je via KPN, de provider, of bij een ander, je over laten zetten op glas en komt een (KPN)-monteur het glasmodem monteren en op je bestaande modem/router aansluiten.

 


@kristavermeulen Men is wezen schouwen en op dat moment is er dus toestemming gegeven om de glasvezel naar binnen te leggen, dus totaal overbodig om dit nogmaals te doen.

Probleem is er eigenlijk niet, alleen meerdere schalen die delen van de aanleg doen, eerst komt het lompe werk, geulen graven kabels er in gooien en bij iedereen voor de deur een bos neerleggen met als er op korte termijn de volgende ploeg komt om het in huis aan te sluiten en af te werken een klein stukje uit de grond zodat ze die weer makkelijk kunnen vinden, had je geen toestemming gegeven was die waarschijnlijk niet zichtbaar dieper begraven geweest.

Deze ploeg die het in huis komt aanleggen wel goed in de gaten houden, tijd is geld dus willen ze dit zo snel mogelijk afwerken, gewoon er op staan dat die op die plek in de meterkast komt en anders wegwezen, ze willen nog wel eens simpel de kortste en makkelijkst te bereiken plek pakken, met dien verstande dat ik ze op de meest onlogische plek in huis ben tegen gekomen.


@Doornekamp33 ja dat denk ik ook: dat ze snel klaar willen zijn en gewoon de aansluiteing direct achter de muur (dus in de zitkamer) willen monteren. Aansluiting is in huis, klaar is kees. Maar dat wil ik dus niet. Er ligt bij ons dus geen bos oranje kabel voor de gevel, slechts een sprietje, dus ze moeten er ook nog een verlenging aan maken willen ze uberhaupt de meterkast kunnen bereiken. Plus dus door de kruipruimte tijgeren om de (verlengde?) kabel vanaf de voorgevel door te trekken naar de meterkast.

 

Ik heb bijna de neiging om de graafploegen die nu in de omliggende straten bezig zijn, te vragen de kabel opnieuw te trekken maar dan tot naast onze voordeiur...maar nee, dat mag KPN verder regelen.

 


Ga maar eens even graven, ligt onder dat kleine sprietje een mooie opgerolde rol van dat oranje spul.:wink:

Voor de rest niet teveel mee bemoeien, komt met de volgende ploeg vanzelf goed en jij alleen bepaald waar die komt, al zouden ze een nieuwe kabel moeten ingraven vanaf de PoP.

Geen duimbreed toegeven, in de meterkast en niet anders, afspraak is afspraak.


Normaal gesproken laten de ‘lompe’ straat gravers wel een rolletje kabbel over en niet alleen een spriet want er moet voldoende zijn om het huis in te kunnen.

KPN forum kan niks betekenen je zult echt met KPN netwerk dus diegene die het aanleggen contact moeten opnemen of het wel allemaal goed gaat 


@Roos79 ik ga eens op zoek waar ik 'KPN Netwerk’ kan bereiken ;)

 

En bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik ga idd goed in de gaten houden wat de volgende stap wordt, en zorgen dat de aansluiting netjes komt waar we hem willen hebben -in de meterkast dus.


@kristavermeulen Hier de website 

https://www.kpnnetwerk.nl


dank, ik heb inmiddels contact gehad met KPN Netwerk en er is een notitie gemaakt van mijn vraag/melding.


@Roos79 , De gravers hoeven niet lomp te zijn, het is lomp werk, stenen en/of tegels er uit, geul graven, liefst zoveel mogelijk meters, kabels er in gooien dichtgooien en straat weer dicht.😉😉


@Doornekamp33 hier waren ze beide vlakken lomp 😆


Wees gerust, de gravers leggen een rolletje klaar onder de grond. Later komt er een ploeg om het laatste stuk aan te leggen.