Skip to main content
Beantwoord

Wordt er ook een UTP stekkertje op de kabel gemaakt bij de glasvezelaanleg?

• December 29, 2025
  • 8 reacties
  • 95 keer bekeken

Ik heb glazvezel besteld bij KPN,

MijnĀ  vraag ik heb een nieuwbouwwoning en er is een loze leiding met touwtje er in om een netwerkkabel naar de meterkast te leggen om aan te sluiten met het glasvezelkastje van KPN, als de monteur komt word dit dan gedaan als service of moet ik dit zelf doen de kabel leggen is geen probleem maarĀ  ik heb geen kennis en gereedschap om zo UTP stekkertje er aan te maken aan beide zijde

Beste antwoord door Ik_Combineer

Als u een abonnement afneemt bij KPN kunt u zeker aan een monteur van KPN vragen om het trekdraadje te vervangen. Wij werken met CAT6a en kunnen het afwerken met een rj45 inbouwdoos. In principe rekenen we hier wel kosten voor. Meestal tussen de 40 a 60 euro. Als u zelf al een kabel trekt is dat ook grandioos. Als het een solid core is ipv stranded wire kunnen we er prima een uiteinde op zetten.

8 reacties

JanD
Superuser
  • December 29, 2025

Beste ​@Rudolphus85Ā gewoon even vriendelijk vragen aan de monteur, een kop koffie met oliebol of koek doet wonderen.šŸ˜Ž

• December 29, 2025

De monteurs die glasvezel naar binnen leggen, die doen dat niet. Die hebben daar de spullen niet eens voor bij zich waarschijnlijk.Ā 

Maar de installatie monteur van KPN wel.Ā 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • December 29, 2025

Als u een abonnement afneemt bij KPN kunt u zeker aan een monteur van KPN vragen om het trekdraadje te vervangen. Wij werken met CAT6a en kunnen het afwerken met een rj45 inbouwdoos. In principe rekenen we hier wel kosten voor. Meestal tussen de 40 a 60 euro. Als u zelf al een kabel trekt is dat ook grandioos. Als het een solid core is ipv stranded wire kunnen we er prima een uiteinde op zetten.

Jasper van KPN
Moderator

Welkom op de community ​@Rudolphus85, de anderen hebben je al van antwoord voorzien zo te zien. Weet je daarmee voldoende of kunnen we nog iets voor je doen?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 1, 2026

is het een groot probleem als de kabelĀ  die er in zit cat 6 stranded wire is

er was me namelijk stranded wire geadviseerd omdat het gaat om de kabel van glasvezelkastje naar router en makkelijker door de buis zou gaan

dit is wat ik heb

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • January 1, 2026

is het een groot probleem als de kabelĀ  die er in zit cat 6 stranded wire is

Ā 

Nee hoor dat is geen probleem.

het enigste nadeel hieraan is dat je er alleen maar een stekkertje aan kan zetten, en geen inbouwdoos ofzo. maar de RJ45 stekkertjes die je hebt zijn gewoon geschikt voor de kabel die je hebt.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 1, 2026

Dankje voor de hulp

• January 1, 2026

Dat is CCA kabel. Dat is aluminium met een dun laagje koper er over. Kies de volgende keer voor 100 % koper. Dat is beter.

En kies gewoon UTP. FTP heeft een extra laagje afscherming wat is een huis geen enkel nut heeft. Het maakt de kabel wel stugger en dikker. Waardoor die moeilijker door een buis te trekken is. Zeker als je er 2 door wilt trekken.Ā 

De stekkertjes heeft de monteur wel. Ik denk dat die liever zn eigen stekkertjes gebruikt.Ā