Skip to main content

Hallo,

De modem, router e.d. die ik heb gaan al best weer een tijd mee. Ik vraag mij af of deze apparatuur niet een keer vervangen moet worden. Mijn vraag: houd de KPN dit zelf bij, of moet je zelf hier om vragen?

En als het vervangen moet worden kanĀ een KPN-monteur dit dan allemaal regelen? En ook de bekabeling, instellingen van PC's, laptops e.d. ? (ik heb op dat gebied twee linker handenĀ šŸ™)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

groeten

Welk modem heeft u? En heeft u een tv ontvanger?Ā 

Een monteur komt dit sowieso niet gratis bij u omruilen.


Welk modem heeft u? En heeft u een tv ontvanger?Ā 

Een monteur komt dit sowieso niet gratis bij u omruilen.

Een Sitecom router, een Experia Box v10A modem, Genexis (glasvezel), een Arris voor TV.


Welk modem heeft u? En heeft u een tv ontvanger?Ā 

Een monteur komt dit sowieso niet gratis bij u omruilen.

Een Sitecom router, een Experia Box v10A modem, Genexis (glasvezel), een Arris voor TV.

Die sitecom router is niet van KPN. Die is van uwzelf. Daar gaat KPN helemaal niets aan doen.

Die Experiabox v10a niet nog lang niet aan vervanging toe. Ik denk dat da nog wel een jaar of 10 duurt voordat KPN die gaat omruilen.Ā 

De Arris tv ontvanger word ook nog niet vervangen.


Welk modem heeft u? En heeft u een tv ontvanger?Ā 

Een monteur komt dit sowieso niet gratis bij u omruilen.

Een Sitecom router, een Experia Box v10A modem, Genexis (glasvezel), een Arris voor TV.

Die sitecom router is niet van KPN. Die is van uwzelf. Daar gaat KPN helemaal niets aan doen.

Die Experiabox v10a niet nog lang niet aan vervanging toe. Ik denk dat da nog wel een jaar of 10 duurt voordat KPN die gaat omruilen.Ā 

De Arris tv ontvanger word ook nog niet vervangen.

Bedankt voor jouw reactie. Dus de apparaten kunnen nog wel een tijdje mee. De Sitecom router heb ik ontvangen via Ć©Ć©n van de voorgangers van KPN, toen ik glasvezel kreeg. Dus deze is niet van mij, maar van de rechtsopvolger lijkt mij.Ā 


De Sitecom router heb ik ontvangen via Ć©Ć©n van de voorgangers van KPN, toen ik glasvezel kreeg. Dus deze is niet van mij, maar van de rechtsopvolger lijkt mij.Ā 

Dan mag u hem nu hebben denk ik. KPN levert en ondersteunt maar 1 router bij iedere klant. In uw geval is dat de Experiabox v10a.Ā 


De siteccom kreeg men onder andere via Telfort deze werdt meteen op een bepaald type genexis ntu aangesloten. De Experiabox was daar niet nodig.

Ā 

@VlearmoesĀ die Sitecom is gewoon van u neem dat maar van een ex-Telfort klant aan.

Ā 

Op een bepaald ogenblik wordt apparatuur actief vervangen vanuit KPN, zoals nu een bepaald type tv ontvanger kan worden omgeruild. Dat is met uw apparatuur nog niet aan de orde.


De Sitecom router heb ik ontvangen via Ć©Ć©n van de voorgangers van KPN, toen ik glasvezel kreeg. Dus deze is niet van mij, maar van de rechtsopvolger lijkt mij.Ā 

Dan mag u hem nu hebben denk ik. KPN levert en ondersteunt maar 1 router bij iedere klant. In uw geval is dat de Experiabox v10a.Ā 

Bedankt. Is de Experiabox v10a dan net als de Sitecom een router? (beide zijn bij mij wel aangesloten, dus ze staan niet nutteloos te wezenĀ šŸ˜‰)


De siteccom kreeg men onder andere via Telfort deze werdt meteen op een bepaald type genexis ntu aangesloten. De Experiabox was daar niet nodig.

Ā 

@VlearmoesĀ die Sitecom is gewoon van u neem dat maar van een ex-Telfort klant aan.

Ā 

Op een bepaald ogenblik wordt apparatuur actief vervangen vanuit KPN, zoals nu een bepaald type tv ontvanger kan worden omgeruild. Dat is met uw apparatuur nog niet aan de orde.

Bedankt voor de reactie. Hiervoor was ik inderdaad bij Telfort. OK, de Sitecom is dan nu van mijĀ šŸ˜‰ Maar had de KPN dan niet voor een vervangend exemplaar moeten zorgen of dit in de toekomst doen?Ā 

Ā 

De Sitecom, de Experia Box v10A, de Genexis, de Arris zijn allen op Ć©Ć©n of andere manier met elkaar verbonden. Niet Ć©Ć©n van deze apparaten staat nutteloos te wezen.

Ā 

De TV ontvanger wordt dus vanzelf een keer vervangen door de KPN. Mooi.

Ā 

Het zou mooi zijn als de KPN (of een ander) eens helemaal na kon zien of alle apparaten, bekabeling, instellingen e.d. nog actueel en goed zijn (ik snap ook dat dat best lastig zal zijn).


Voor dat laatste zou u een monteur kunnen regelen maar daar zijn uiteraard kosten aan verbonden.Ā  Maar zolang het allemaal werkt lijkt me dat niet nodig.


Zou u een schema kunnen maken van hoeĀ de apparaten aan elkaar verbonden zijn?

Als u de stekker van de Sitecom uit het stopcontact haalt, dan werkt WiFi misschien niet meer? Tv blijft gewoon werken?

Staat de Sitecom naast de Experiabox? Of elders in huis?


Zou u een schema kunnen maken van hoeĀ de apparaten aan elkaar verbonden zijn?

Als u de stekker van de Sitecom uit het stopcontact haalt, dan werkt WiFi misschien niet meer? Tv blijft gewoon werken?

Staat de Sitecom naast de Experiabox? Of elders in huis?

Nick, als ik de stekker van de Sitecom uit het stopcontact haal werkt er volgens mij niets meer (maar ga het niet proberenĀ šŸ˜‰)

De Sitecom staat in de computerkamer en is verbonden met 2 PC's. De Sitecom

Ā is ook verbonden met de Arris in de woonkamer, en met de Experiabox in de meterkast.

Zie schema.


De Siteccom kan in principe als extra wifi toegangspunt en netwerk switch worden gebruikt. Het lijkt erop dat dit hier het geval is. Mogelijk is uw model Sitecom beperkt tot 2,4 GHz wifi.

Met Telfort of eigenlijk Lijbrandt, XMS Net en Concepts kwam ip TV direct uit de Genexis naar een Amino 140 of 540.

Vermoedelijk is de oorspronkelijke Genexis ergens in 2018 of 2019 veranderd. Daarom heeft u nu een Experiabox nodig voor TV via KPN en een Arris Tv ontvanger in plaats van de Amino.

Als u verder geen problemen heeft met uw verbinding is er verder niet echt een monteur of iemand anders nodig die alles nakijkt.

Ā 

Ā 


Ik vermoed dat de Sitecom geen router is, maar een switch...Ā 

Wat is het type?


Ik vermoed dat de Sitecom geen router is, maar een switch...Ā 

Wat is het type?

@Nick83Ā ik weet 90 % zeker dat het een router is. Waarschijnlijk de WLR 3100.


Dat is inderdaad een router.

Ā 


Dat is inderdaad een router.

Ā 

Het gaat er nu om ofĀ @VlearmoesĀ dat model heeft, dat kan bijna niet anders want Telfort heeft dit en een ander model Sitecom uitgereikt beide waren pure routers. Vanaf ongeveer 2016/17 kregen nieuwe Telfort klanten de V10 en een andere NT. De Sitecoms werden toen al niet meer uitgereikt.

Vlearmoes zal vermoedelijk ook nog een glas naar coax omvormer hebben gebruikt.Ā 

Kortom een aantal apparaten zijn al een keer vervangen, en daar gaat de vraag over. De bekabeling is een ander verhaal, de apparatuur is nog ondersteund.


Ik vermoed dat de Sitecom geen router is, maar een switch...Ā 

Wat is het type?

@Nick83Ā ik weet 90 % zeker dat het een router is. Waarschijnlijk de WLR 3100.

Dan mag het wel bijna een wonder genoemd worden dat de tv ontvanger goed functioneert. Meestal werkt dat niet zo goed achter een 2de router.

Volgend punt: word WiFi van zowel deze router als ook dat van de Experiabox gebruikt?

Ā 

Ā 

Deze situatie zou geoptimaliseerd kunnen worden door die Sitecom router te vervangen door een switch. Wellicht minder stroomverbruik?

Een andere mogelijkheid zou zijn: de Experiabox uit de meterkast halen en op de plek neerzetten van de Sitecom router?

Maar dat hangt er helemaal vanaf waar WiFi nodig is.


Die tweede router is het probleem niet als deze igmp ondersteund. Dat moet ook het geval zijn bij een switch.

Ik heb het niet opgezocht naar zover mij bekend had de wlr 3100 geen igmp ondersteuning.Ā 

Ā 

De Experia op de plek van de Sitecom is inderdaad een goed idee want wezenlijk kunnen alle aansluitingen direct in de Sitecom. Een switch lijkt overbodig.


De Experia op de plek van de Sitecom is inderdaad een goed idee want wezenlijk kunnen alle aansluitingen direct in de Sitecom. Een switch lijkt overbodig.

Ik bedoel hier de Experiabox.


Ik vermoed dat de Sitecom geen router is, maar een switch...Ā 

Wat is het type?

Het type is WLR-4003 v1 001 van Sitecom


Heren,

Bedankt voor alle tips. Het wordt mij allemaal te technischĀ šŸ˜†

Mijn oorspronkelijke vraag was of alles niet een keer vervangen moet worden. Maar als ik het goed begrijp hoeft dat nog niet.Ā 

De Experiabox zal in de meterkast moeten blijven, hij is daar ook verbonden met de Genexis.

EnĀ op de Sitecom zitĀ ook het nodige verbonden (zie schema). (op internet lees ik vaak genoeg dat er onduidelijkheid is over watĀ een modem, router en nu ook nog eens een switch isšŸ˜‰)

Zoals gezegd alles werkt (gelukkig) - af en toe valt wel de internetverbinding weg - nog, maar het kan waarschijnlijk wel geoptimaliseerd worden. Maar daarvoor zou een keer iemand moeten kijken met verstand van zaken.

Ā 


Ā De Experiabox zal in de meterkast moeten blijven, hij is daar ook verbonden met de Genexis.

Uiteraard zal de Experiabox met de Genexis verbonden moeten blijven. Maar of die kabel 1 meter lang is of 30 meter, dat maakt niets uit šŸ˜‰


Ā De Experiabox zal in de meterkast moeten blijven, hij is daar ook verbonden met de Genexis.

Uiteraard zal de Experiabox met de Genexis verbonden moeten blijven. Maar of die kabel 1 meter lang is of 30 meter, dat maakt niets uit šŸ˜‰

Dat is misschien wel zo. Maar of het dan allemaal wel zo mooi is. Het liefst zou ik hebben dat iemand met verstand van zaken alles eens helemaal na zou lopen of er iets verbeterd moet/kan worden, of er betere oplossingen zijn etc.


De enige nuttige verandering is wat Nick schreef de Sitecom er volledig tussen uit en de Experiabox op die plek inzetten. Of alle kabels door trekken naar de meterkast.

Ā 

U kunt een lokale installateur inschakelen. Dat is afhankelijk of u daar het nodige aan wilt uitgeven.