Skip to main content
Beantwoord

Wordt mijn oude FTU vervangen bij installatie nieuw abonnement?

• March 18, 2025
  • 30 reacties
  • 543 keer bekeken

Ik heb nu een abonnement via Odido maar overweeg over te stappen naar KPN. In de meterkast zit nu een FTU van Genexis (type Gigabit?) op volgens mij een grondplaat GN-02. Deze FTU stamt al uit ongeveer het jaar 2006. Ik heb begrepen dat dit oude type op verzoek wordt vervangen door KPN (zie bv dit artikel uit 2022:  https://www.telecompaper.com/nieuws/kpn-biedt-vrije-ont-keuze-vervangt-oude-ftus--1412214). Ik zie alleen nergens bij KPN een optie om dit aan te vragen en ook op de site vind ik geen informatie hierover. 

Mijn vraag is of deze FTU standaard vervangen wordt bij het aangaan van een nieuw abonnement of dat ik daar een speciaal verzoek voor moet indienen? Hopelijk heeft iemand de juiste informatie.

Beste antwoord door Journal

Hoi ​@Arjan van KPN 

dank voor je bericht. Ben vandaag gebeld door KPN voor overstappen internet (toeval of niet 😀) en daarin is mij door twee medewerkers bevestigd dat de aanpassing van de FTU naar nieuw model TK01 geregeld gaat worden gezien de ouderdom van de bestaande aansluiting. Ik ga er dus vanuit dat dit goed komt als besluit tot overstap naar KPN. Wel fijn om dat nu helder te hebben.

30 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 18, 2025

Nee, hij wordt zeker niet standaard vervangen. Waarom zou je dat willen? Mocht je nog een EoF NT hebben zal deze wel worden vervangen.

• Auteur
  • Topper
  • March 18, 2025

Dank voor je snelle reactie. De reden dat ik dit zou willen is dat ik dan een FTU heb waarmee ik ook mijn eigen modem kan gebruiken (bv Fritzbox 5590). Zoals ik het heb begrepen kan dat namelijk niet met de huidige versie.

Een EoF NT zit er denk ik niet op, ik heb in het verleden hier via XS4All een aansluiting van 1GB op gehad en dat kan volgens mij niet bij een EoF NT.

Maar hetgeen in het artikel staat dat KPN vervanging van dit soort FTU’s aanbiedt vanuit “vrije ONT keuze” klopt dus niet begrijp ik?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 18, 2025

Ja dat klopt wel hoor, maar dat is zeker niet iets wat we standaard bij alle klanten doen. Maar als u in de toekomst klant bent kunt u zo ver ik weet met de zelfservicetool een melding maken dat dit moet gebeuren.

Op dit forum en vele KPN'ers (inclusief ikzelf) zijn er erg op tegen om direct de fiber in het modem te steken, maar het kan zeker. Hier op het forum is volgens mij ​@gensnet en ​@bnh de experts daar over.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • March 18, 2025

Ik heb nu een abonnement via Odido maar overweeg over te stappen naar KPN. In de meterkast zit nu een FTU van Genexis (type Gigabit?) op volgens mij een grondplaat GN-02. Deze FTU stamt al uit ongeveer het jaar 2006. Ik heb begrepen dat dit oude type op verzoek wordt vervangen door KPN (zie bv dit artikel uit 2022:  https://www.telecompaper.com/nieuws/kpn-biedt-vrije-ont-keuze-vervangt-oude-ftus--1412214). Ik zie alleen nergens bij KPN een optie om dit aan te vragen en ook op de site vind ik geen informatie hierover. 

Mijn vraag is of deze FTU standaard vervangen wordt bij het aangaan van een nieuw abonnement of dat ik daar een speciaal verzoek voor moet indienen? Hopelijk heeft iemand de juiste informatie.

Tsja journal is niet volledig. Hij heeft “vermoedelijk” een AON-glasvezel uit 2006 toen er nog helemaal geen GPON (nu meestel XGS-PON) glasvezel was en wanneer hij naar een andere provider overstapt (in zijn geval de kpn of een andere provider die AON-glasvezel heeft) blijft hij AON-glasvezel houden. AON-glasvezel veranderd niet naar GPON of XGS-PON-glasvezel, omdat de werking van een AON-glasvezel heel anders is dan die van GPON of XGS-PON-glasvezel. Daarom wordt er ook niet door de kpn standaard de ONT (heet zo bij AON) vervangen. Bij GPON of XGS-PON-glasvezel heet dat een FTU.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Journal 

Aan mij mag je het ook gewoon vragen.
Zelf heb ik ook de Fritz!Box 5590 Fiber direct aangesloten met een cover patch, op het glasvezelnetwerk van KPN.
Ik zit nog op het AON (Gof) netwerk van KPN, met een ander soort FTU dan die jij hebt, bij mij is de FTU nog aangelegd toen het Reggefiber heten in 2016, nu is het Netwerkbeheerder KPN.

Het direct aansluiten op het glasvezelnetwerk is op zich niet ingewikkeld, als je maar zorgdraagt voor de juiste cover patch, en heel voorzichtig en beheerst te werk gaat.
Want glasvezel kan zo breken of kapot gaan, als je te hard of te ruw te werk gaat.

Vandaar dat onder andere KPN Monteur ​@Ik_Combineer daar ook zeker geen groot fan van is, om de Fritz!Box direct aan te sluiten op het glasvezelnetwerk en de FTU veilig op te ruimen in de kast.

Maar ik kan uit eigen ervaring zeggen, dat het “zeer goed werk” en ik tot op heden nog geen enkele keer problemen of storingen heb gehad, mede ook omdat AVM de Fritz!Box 5590 Fiber speciaal heeft gemaakt om ook direct aan te sluiten op het glasvezelnetwerk.

Helaas, is er géén cover patch beschikbaar voor Genexis FTU, ik heb dat voor de zekerheid voor je uitgezocht, maar die wordt niet gemaakt.
In dat geval kun je de Fritz!Box 5590 Fiber wel gewoon aansluiten op de Genexis FTU doormiddel van een UTP kabel met de WAN poort op de Fritz!Box.

Zo ziet het er bij mij uit in de meterkast (De Fritz!Box 5590 direct aangesloten met een cover patch aan het glasvezelnetwerk):

Hansie-NL
Slimmerik
  • March 19, 2025

• Auteur
  • Topper
  • March 19, 2025

Tsja journal is niet volledig. Hij heeft “vermoedelijk” een AON-glasvezel uit 2006 toen er nog helemaal geen GPON (nu meestel XGS-PON) glasvezel was en wanneer hij naar een andere provider overstapt (in zijn geval de kpn of een andere provider die AON-glasvezel heeft) blijft hij AON-glasvezel houden. AON-glasvezel veranderd niet naar GPON of XGS-PON-glasvezel, omdat de werking van een AON-glasvezel heel anders is dan die van GPON of XGS-PON-glasvezel. Daarom wordt er ook niet door de kpn standaard de ONT (heet zo bij AON) vervangen. Bij GPON of XGS-PON-glasvezel heet dat een FTU.

Hoi ​@gensnet

ik weet niet of ik AON-glasvezel heb, ik zit nu bij Odido en die heeft wel een XGS-PON van Huawei geplaatst (zie afbeelding). Kan dat wel als je alleen AON-glasvezel hebt? Of heb ik dan toch meer opties?

• Auteur
  • Topper
  • March 19, 2025

Hoi ​@Journal 

Aan mij mag je het ook gewoon vragen.
Zelf heb ik ook de Fritz!Box 5590 Fiber direct aangesloten met een cover patch, op het glasvezelnetwerk van KPN.
Ik zit nog op het AON (Gof) netwerk van KPN, met een ander soort FTU dan die jij hebt, bij mij is de FTU nog aangelegd toen het Reggefiber heten in 2016, nu is het Netwerkbeheerder KPN.

Het direct aansluiten op het glasvezelnetwerk is op zich niet ingewikkeld, als je maar zorgdraagt voor de juiste cover patch, en heel voorzichtig en beheerst te werk gaat.
Want glasvezel kan zo breken of kapot gaan, als je te hard of te ruw te werk gaat.

Vandaar dat onder andere KPN Monteur ​@Ik_Combineer daar ook zeker geen groot fan van is, om de Fritz!Box direct aan te sluiten op het glasvezelnetwerk en de FTU veilig op te ruimen in de kast.

Maar ik kan uit eigen ervaring zeggen, dat het “zeer goed werk” en ik tot op heden nog geen enkele keer problemen of storingen heb gehad, mede ook omdat AVM de Fritz!Box 5590 Fiber speciaal heeft gemaakt om ook direct aan te sluiten op het glasvezelnetwerk.

Helaas, is er géén cover patch beschikbaar voor Genexis FTU, ik heb dat voor de zekerheid voor je uitgezocht, maar die wordt niet gemaakt.
In dat geval kun je de Fritz!Box 5590 Fiber wel gewoon aansluiten op de Genexis FTU doormiddel van een UTP kabel met de WAN poort op de Fritz!Box.

Zo ziet het er bij mij uit in de meterkast (De Fritz!Box 5590 direct aangesloten met een cover patch aan het glasvezelnetwerk):

Dank voor je toelichting ​@Michel.uit.Arnhem . Ik ben zelf niet heel technisch dus wil ook geen bijzondere ingrepen doen met kans op beschadiging van het glasvezel. Vandaar mijn wens om de FTU-aansluiting om te zetten naar een TK01 zodat dat meer mogelijkheden geeft om op een eenvoudige manier rechtstreeks een modem aan te sluiten.
Maar de optie om de modem aan te sluiten via WAN is zeker ook een goede, er vanuit gaand dat dit geen mindere kwaliteit/snelheid met zich meebrengt tov een directe aansluiting. En die WAN-aansluiting kan wellicht ook prima met de huidige FTU, maar dan moet er denk ik wel een nieuwe NT bovenop geplaatst worden want volgens mij heeft de monteur destijds het binnenwerk daarvan er (deels) uitgehaald.

• March 19, 2025

ik weet niet of ik AON-glasvezel heb, ik zit nu bij Odido en die heeft wel een XGS-PON van Huawei geplaatst (zie afbeelding). Kan dat wel als je alleen AON-glasvezel hebt? Of heb ik dan toch meer opties?

Ja dat kan. Het kan zijn dat Odido een eigen glasvezelnetwerk naast dat van KPN heeft.

Het kan ook zijn dat Odido over de glasvezel van KPN levert, maar in de wijkcentrale van KPN eigen apparatuur heeft hangen. Zo doende kan Odido voor een XGS-PON verbinding zorgen terwijl KPN zelf AON levert.

• Auteur
  • Topper
  • March 19, 2025

Misschien ook interessant... Vervangen Genexis FiberXport NTU door SFP-module

Dank ​@Hansie-NL, deze had ik ook gezien. Maar zoals in mijn vorige bericht aangegeven is dit mij te technisch dus deze optie ga ik maar liever niet proberen.

• Auteur
  • Topper
  • March 19, 2025

Ja dat kan. Het kan zijn dat Odido een eigen glasvezelnetwerk naast dat van KPN heeft.

Het kan ook zijn dat Odido over de glasvezel van KPN levert, maar in de wijkcentrale van KPN eigen apparatuur heeft hangen. Zo doende kan Odido voor een XGS-PON verbinding zorgen terwijl KPN zelf AON levert.

Dat zou inderdaad heel goed kunnen. Ik weet dat de monteur destijds eerst iets in de wijkcentrale heeft omgezet, dus dat zal vast datgene zijn wat jij aangeeft ​@Marlon92 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • March 19, 2025

Hoi ​@gensnet

Als ik zelf een postcode check doe bij odido krijg ik de melding dat ik max. 1 Gbit/s verbinding kan krijgen terwijl ik toch echt XGS-PON-glasvezel heb met de max. 4 Gbit/s. snelheid. De grens van AON-glasvezel is 1 Gbit/s, maar als je je bovenstaande foto bekijkt heb je toch echt bij odido een XGS-PON-glasvezel verbinding.

En ook dan krijg je geen nieuwe of andere FTU, want je glasvezel is XGS-PON en dat levert de kpn ook. Bij een heleboel mensen zelfs met een max. snelheid van 4 Gbit/s. Maar dat is nog niet bij alle XGS-PON-glasvezel verbindingen zo. Die blijven een max. snelheid houden van 1 Gbit/s.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hey ​@Journal. Welkom op de KPN Community en leuk dat je er over nadenkt om over te stappen. Je vraag is al goed opgepakt door de Community en hopelijk heb je iets aan de input gehad. 

My two cents: Mocht het nodig zijn om je aansluitpunt aan te passen voor een werkende KPN verbinding, dan wordt je daarvan in het traject naar de aansluitdatum toe vanzelf van op de hoogte gebracht. 

Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze dan gerust of maak een nieuw topic aan!

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • March 20, 2025

Hoi ​@Arjan van KPN 

dank voor je bericht. Ben vandaag gebeld door KPN voor overstappen internet (toeval of niet 😀) en daarin is mij door twee medewerkers bevestigd dat de aanpassing van de FTU naar nieuw model TK01 geregeld gaat worden gezien de ouderdom van de bestaande aansluiting. Ik ga er dus vanuit dat dit goed komt als besluit tot overstap naar KPN. Wel fijn om dat nu helder te hebben.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Kijk eens aan. Dan zien we je binnenkort wel verschijnen als nieuwe KPN klant 😉

• Auteur
  • Topper
  • July 3, 2025

Hoi ​@Arjan van KPN ,

ik ben deze week overgestapt naar KPN. Helaas bleek de beloofde omzetting van mijn verouderde FTU GN-02 naar het nieuwe model TK01 tijdens de installatie een broodje aap verhaal. Dat wordt niet kosteloos gedaan en ook niet op verzoek omdat ik een eigen modem direct op de FTU wil aansluiten. Ik moet dit dus apart aanvragen via de servicetool “Vrije ONT keuze” en dan wordt de FTU wel gratis vervangen. Ik vind dat zeer bijzonder omdat er nu weer een monteur moet langskomen en ook de NT weer moet worden vervangen, maar goed toch maar geprobeerd om het via deze servicetool aan te vragen. Als ik de servicetool start krijg ik zoals verwacht de melding dat mijn glasvezelaansluitpunt niet geschikt is voor een eigen NT en dat mijn FTU en NT gratis zullen worden vervangen. Maar als ik dan op de knop “Verder” druk gebeurt er niets. Diverse keren geprobeerd maar zonder succes. Ik lees op het forum vaker dit probleem langskomen.

Kun jij hier iets in beteken zodat er een afspraak wordt gemaakt om de FTU te vervangen. Ik hoor het graag.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Jammer dat het toch wat meer voeten in de aarde heeft om de oude FTU te vervangen. Blijkbaar was het voor een werkende verbinding voor het aangevraagde abonnement voldoende dat de oude FTU bleef zitten en daarom niet noodzakelijk om te vervangen. Sorry dat je iets anders is verteld bij het afsluiten van het abonnement. 

Er was eerder een storing met de servicetool, maar deze is midden juni opgelost. Het zou weer goed moeten werken eigenlijk. Heb je ook al eens een andere browser geprobeerd? Dan ben ik benieuwd of je dan op hetzelfde moment tegen de haperende ‘verder’-knop aanloopt. 

• Auteur
  • Topper
  • July 4, 2025

Ik heb het geprobeerd op diverse browsers (Safari, Chrome en Edge) en ook met diverse devices (laptop, tablet en mobiel) maar overal werkt de “ Ga verder” knop niet. Het probleem is denk ik dus nog niet opgelost. Zijn er nog andere opties? Zou jij hier een ticket voor kunnen “ inschieten”?

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Misschien heb je dit al wel gedaan, maar vraag het toch even voor de zekerheid: heb je het KPN modem aangesloten als je de servicetool gebruikt?

• Auteur
  • Topper
  • July 9, 2025

Hoi ​@Denise van KPN ,

de KPN modem is inderdaad aangesloten. Hij doet dus de check en ik krijg ook keurig de melding dat de aansluiting verouderd is en dat ik voor gratis vervanging van FTU en NT in aanmerking kom. Mijn mailadres en telefoonnummer kan ik dan invullen waarna button “Ga verder” blauw kleurt. Maar als ik die aanklik gebeurt er verder niets meer. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dan ga ik kijken of ik een ticket kan aanmaken hiervoor of dat het op een andere manier opgelost kan worden. Heb je ook een screenshot van het moment dat je niet verder kunt? 

• Auteur
  • Topper
  • July 11, 2025

Hoi ​@Arjan van KPN ,

heel fijn dat je een ticket wil aanmaken of andere oplossing wil zoeken. Hieronder twee screenshots: de eerste is van servicetools.kpn.com waar een check van het systeem wordt weergegeven. Als ik op de knop “Eigen NT/ONT installeren klik” kom ik op het 2e scherm waarin staat dat ik voor gratis omwisseling in aanmerking kom. Mijn mailadres is al ingevuld (daarom grijs gearceerd), mijn mobiele nummer moet ik nog toevoegen (daarom geel gearceerd). Na het aanvinken van “Ik ga akkoord met het aanpassen van mijn glasvezelverbinding” wordt de knop “Ga verder” blauw. Hier kan ik dan op klikken waarna er dus niets gebeurt. Ik heb de instellingen nog aangepast zodat er geen pop-ups worden tegengehouden maar dan gebeurt er ook niets. Hopelijk heb je hier voldoende informatie aan.

Nog een vraag: ik wil dit weekend eigenlijk mijn Fritzbox router gaan installeren en dan in eerste instantie aansluiten met utp-kabel. Kan ik dat al gewoon doen of beter om nog even de KPN Box 12 te laten zitten totdat de aanmelding is afgerond?  

Screenshot 1: Check op servicetools.kpn.com

Screenshot 2: Formulier vervangen FTU en NT

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

@Journal dat kan zeker alleen moet je waarschijnlijk als je naar sfp omschakelt een aanpassing doen in de FB

• Auteur
  • Topper
  • July 11, 2025

Dank voor je bericht ​@Maikel Drost. Ik vroeg dat met name omdat ​@Denise van KPN vroeg of ik de KPN modem aangesloten had bij het gebruik van de servicetool. Moet namelijk niet zo zijn dat als ik  de Fritzbox nu aansluit de aanvraag voor vervanging FTU niet meer kan worden voltooid omdat daarvoor KPN modem nummer online uitgelezen moet worden of iets dergelijks.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Helemaal duidelijk zo ​@Journal. Dank! Ik heb een ticket aangemaakt en hopelijk volgt er snel een reactie op. 

Fijn weekend!