Skip to main content

Beste mensen,

In mijn nieuwe woning zit in de slaapkamer de aansluiting van KPN voor de Experia box.

Die wil ik daar natuurlijk niet plaatsen dus is het van belang om de zogenaamde Y-kabel in 4 meter toe te passen. Dan kan de box gewoon in de woonkamer staan.

Heeft de monteur deze oplossing in zijn auto liggen of zijn er andere oplossingen?

Ben benieuwd!

 

Hallo @Ruud722 probeer dan een DSL-kabel met RJ11-stekkers te kopen op de gewenste extra lengte met een RJ11 koppelstukje.

KPN adviseert echter de DSL-kabel zo kort mogelijk te houden om kwaliteits- en signaalverlies te voorkomen.

Maar als het werkt met de door jou gewenste lengte, prima toch.

 

 


Hallo @Ruud722 

De Y-kabel voor pairbonding is er maar in één uitvoering, een lengte van ong. 1 meter. Dit is de aanbevolen max. kabellengte tussen aansluitpunt en Experia Box.


Je kunt prima zelf een verlengkabel maken van een ethernetkabel.
Kies er dan een met dubbel afgeschermde draadparen, (er zitten 4 draadparen in een ethernetkabel).
Afscherming om daarmee invloeden van elektromagnetische interferentie op de kabel te voorkomen.
Aan het eind een koppelstukje en dan een kort verloopkabeltje van RJ45 naar RJ11.

Zo'n Y-kabel is ook zelf te maken in een betere kwaliteit dan die KPN zelf levert.
(De Y-kabel van KPN is namelijk niet afgeschermd).

Heb dat al eens gedaan op een pakweg 13 meter lange binnenkabel + 2 meter in de woonkamer.


Beste mensen, dank voor je suggesties!

Ik ga de verlenging met de tips eerst toepassen in mijn huidige woning en als dat werkt dan mag je aannemen dat met dezelfde lengtes het in de nieuwe woning ook werkt!

Groet,

 

Ruud


Lees ik goed dat er een monteur komt? Deze heeft hier namelijk gewoon de middelen voor in de bus liggen zoals bijvoorbeeld montagesetjes voor Y-kabels. Althans, dat zou die wel moeten hebben. Ze zijn een tijdje slecht leverbaar geweest maar ondertussen weer te krijgen. Anders kan ie ook altijd nog een bestaande Y-kabel uit elkaar halen voor de nodige onderdelen. Moet allemaal prima kunnen, heb zo ook eens een Y-kabel van ruim 5 meter gemaakt.

 

Qua lengte moet dat wel goedkomen, meer lengte kán wel voor wat snelheidsverlies zorgen maar van 1 naar 4 meter moet dit echt niet uitmaken. Ik heb eens een binnenkabel van ruim 100 meter gehad vanaf het ISRA (jeej voor van die verzamelpanden voor kleine bedrijfjes). Kon prima, ging wel wat snelheid verloren maar niet veel. 

 

Â