Skip to main content

Ik heb zeer slechte en vaker uitvallende wifi op slaapkamer (direct recht boven modem onder).  Van mijn abonnement (200 mbps) blijft vrijwel altijd tussen de 0 en 10 mbps over. Soms kan ik zelfs de wifi-manager niet eens opstarten en geeft geen verbetering. Tablet en smartphone (beide wifi 6) gebruiken is vrijwel onmogelijk. Telefonische helpdesk en kpnwinkel gaven wat algemene adviezen en verwezen slechts naar super wifipunt. Dat zal hier niet veel verbetering geven vrees ik. Kpn belooft volgens de voorwaarden krachtige wifi. Welnu kpn, help me nou eens en kom met een oplossing.

@jesc als jij bijvoorbeeld laminaat hebt liggen in de slaapkamer met een ondervloer voorzien van een laagje aluminium,  wat veel gebruikt wordt, dan gaat wifi daar echt niet of nauwelijks doorheen.  


@jesc Zoals Joep ook al aangeeft is Wifi inderdaad een radiosignaal wat onderhevig is aan omgevingsfactoren. Je zou nog eens een blik kunnen werpen op Wifi en Wifi versterkers van onze kennisbank. Wellicht is het plaatsen van versterkers anders ook een optie?


Dank voor jullie reactie.

Ik heb inderdaad zo'n vloer, maar twijfel sterk of dit de reden is. Bij buren en familie met eenzelfde vloer en situatie daalt de wifi naar 30 tot 40%. Zonder versterkers en andere wifi-gebruikers. Voor mij zou dit dus 60 tot 80 mbps moeten zijn en geen 0 tot 10. En ja, ik heb uiteraard alle beschikbare info over wifi uitgeprobeerd, zonder resultaat. Tablet en smartphone zijn uit 2022 met resp. 6 en 12 geheugen, beide wifi 6 en android 13 versie 5.1. Dit mag volgens mij dus ook niet het probleem zijn.

Over dat aluminium gesproken…. ik heb als experiment mijn phone vrijwel volledig met aluminiumfolie ingepakt. Tot mijn verbazing met een geringe daling van de wifi. Heel vreemd toch?

Remco, ik mag toch van kpn  een oplossing verwachten zonder dat ik een -op z'n minst- redelijke wifi-ontvangst heb zonder de dure wifi-versterkers?

 

 


Welk type modem heb je en wat is er zoal op aangesloten? Gebruik je dit soort dingen?

 


Wifi blijft sterk afhankelijk van omgevingsfactoren, @jesc. Kijk of je jouw modem kunt verplaatsen, of draaien. Dat kan al een positief effect op de wifi hebben. 

Voor verder advies hebben we echter meer informatie nodig. Zoals Joep al vraagt: welk modem heb je en wat zit er op aangesloten? Verder ook dingen als: waar staat je modem, welke afstanden moet de wifi overbruggen, etc.


In mijn meterkast hangt het V10 modem op ongeveer 25 cm vanaf het plafond (door KPN-monteur geïnstalleerd). Aangesloten zijn (bekabeld) de tv en vaste telefoon. Ik gebruik geen powerline- adapters en heb verder ook geen andere apparaten die wifi gebruiken.

Zoals gezegd ligt mijn slaapkamer direct boven het modem/de meterkast.  Op ongeveer 3 m vanaf het modem heb ik dus geen/slecht ontvangst op zowel smartphone als tablet. Opvallend is, dat de upload vrijwel altijd hoger ligt dan de download.

Verplaatsen van het modem lijkt mij niet mogelijk/zinvol, omdat ik afhankelijk ben van het (DSL ?) aansluitingspunt van KPN in de meterkast en de gebruiksafstanden dan groter zouden worden.

Overigens ben ik tevreden over de wifi op mijn laptop in de huiskamer op ongeveer 7-8 m afstand van het modem. Dat mag ook gezegd worden.


Ja het blijft vreemd, maar als dat signaal wel goed doorkomt in de woonkamer op een meter of acht dan moet er onderweg naar boven toch iets zijn wat het signaal blokkeert. Wellicht toch de constructie van de vloer dan. Ik heb daar ook niet direct een oplossing voor. Het opnieuw uitrichten van het modem kan dan toch een oplossing bieden.


Bedankt Joep1965, Eric en Remco voor jullie bijdrage.

Wifi is iets verbetert (10-20 mbps).

Nogmaals dank.

 


@jesc Wat fijn! Mocht er nog een keer wat zijn post dan gerust nog even een topic!