Skip to main content
Vraag

Zeer slechte wifi met de V10

• February 9, 2025
  • 15 reacties
  • 205 keer bekeken

al een hele tijd , zeer slechte wifi op 4 meter van mijn modem .

terwijl er al nieuwere zijn.

met de V10 Modem in de meterkast

op de boven verdieping op de 2,4 ghz op 4 meter afstand slecht wifi (5 ghz heb ik nog niet ingebruik )

alles al ge reset en getest ook het modem !

het lijkt er op dat meerdere providers in de buurt een veel sterkere wifi hebben als het kpn modem al dan niet met boosters enz.

ik ben al een levenlang kpn klant en betaal de hoofdprijs , maar een beter en moderner modem ho maar.

ja je kunt ook een abbo nemen met 2 boosters , maar dat is niet de manier voor een afstand van 4 meter !!

denk dat het tijd word voor een andere provider !!!, waar je wel een up to date modem krijgt ,en mocht het dan niet werken dan krijg je mesh / booster systeem

Gratis er bij en met een goedkoper abbo 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

15 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 9, 2025

Beste ​@jvdl er bestaat geen sterkere wifi, de zendsterkte is wettelijk bepaald zowel in NL als de rest van de wereld.

De V10 is geen achterhaald modem en wordt nog steeds door updates bijgewerkt.

Welke firmware-versie heeft jouw modem, staat meteen onderaan de inlogpagina.

Heb je een glas - of koperverbinding?

Indien koper, is de meterkast inderdaad de beste optie, dicht bij het IS/RA-punt, maar nadeling voor een goede wifiontvangst.

Indien glas, kun je het modem ‘uit der kast’ halen en elders neerzetten.

Een geschikte LAN-kabel, minimaal kwaliteit CAT5e is voldoende om de modem elders neer te kunnen zetten.

Zie onderstaande links voor aanvullende info:

en

Succes

• Auteur
  • Slimmerik
  • February 9, 2025

beste janD,

dank voor je reactie,

p.s. wettelijk is een ruim begrip.

en als er bij de meesten mensen 1 tot 4 boosters / versterkers worden geplaatst is dat vragen om problemen

zeg ik dan als gelicenceerd zend amateur.

daardoor kan ik storing.krijgen.

maar goed je vragen firmware : V1.01.00T04.3Intermediate

en de lijn een ouderwets koperverbinding van 1950 of zo op 2 draadjes ,het andere paar werkte al jaren niet goed meer

nog geen glasvezel van kpn die komt mss eind van dit jaar als ze het ooit gaan aanleggen ?

Oja Ik neem aan dat je Gelezen hebt dat het signaal op 4 Meter al stukken slechter is ???

dan klopt er toch echt iets niet in de zender / oftewel het modem .

Mvg Jan

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 10, 2025

Beste ​@jvdl de modem gaat dan bijgewerkt worden naar de nieuwste firmware een keer automatisch, hou daartoe de product updates in de gaten, waar je een gratis abonnement op kunt nemen,dan blijf je als eerste op de hoogte.

Met koper is de modem inderdaad veroordeeld tot de meterkast.

Hebben mijn linkjes je nog wat opgeleverd?

4 meter is al aardig ver weg voor een wifi signaal, zeker bij de 5.0-band.

Veel wifiversterker fabrikanten geven een maximum van ongeveer 5 meter aan met goed onderling 'zicht'.

Succes.

• Auteur
  • Slimmerik
  • February 11, 2025

sorry hoor .goed lezen is een kunst.

op de boven verdieping op de 2,4 ghz op 4 meter afstand slecht wifi (5 ghz heb ik nog niet ingebruik )

staat er toch duidelijk.

je vraag:

Hebben mijn linkjes je nog wat opgeleverd? nee niet echt.

zal eens kijken hoe ik die product updates kan aanzetten ?

anders zit er niets anders op, om eens te bellen met de afdeling opzeggen .

fijne avond 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 11, 2025

De v10 is toch juist een modem waarvan de wifi behoorlijk krachtig is weet ik uit ervaring. Ik ben dan wel benieuwd wat je met slecht wifi bedoeld. Is dat de lage snelheid of het bereik? Heb je de sterkte al eens gemeten met een wifii analyzer?

• Auteur
  • Slimmerik
  • February 11, 2025

nee ik heb geen echte wifi analyzer of spectrum analyzer . beetje duur he

ik meet het met een gsm app en

ga ook uit van de wifi test van kpn

daar klapt i 4 meter van het modem op mijn boven verdieping naar beneden zowel de lage snelheid en het bereik.

maar je hebt me wel op een idee gebracht ( heb een vna of te wel een netwerk analyzer liggen )

zal daar eens met gaan meten 

mvg , jan

Roos79
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 12, 2025

​@jvdl met je gsm app meten is prima en zeker als je niet wat anders als bv een laptop in de buurt hebt.

Wifi sterkte is van heel veel dingen afhankelijk, zo spelen ook de dikte van plafond en muren mee.

Ik heb bv beneden goed bereik maar boven dus echt niet en daar gebruik ik een versterker voor en dan heb ik daar wel prima bereik.

Heb wel beide aanstaan dus 2.4 en 5 dan kan het apparaat zelf kiezen welke het beste past.

Maar kijk anders nog eens de linkjes door die bovenaan in dit topic gedeeld worden?

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 12, 2025

Goedemorgen ​@jvdl en bedankt voor jouw bericht :)
Zie dat je al veel nuttige reacties vanuit de Community hebt mogen ontvangen, top! Zoals hierboven door meerdere mensen wordt aangegeven, is de Experia Box v10 geen achterhaald type modem. Deze wordt nog altijd ge-update en afgaande op de ervaringen die ik vaak lees van gebruikers, is dit misschien wel het 'beste' modem die we tot nu toe hebben gehad. Wat ik je verder ook nog kan aanraden is om eens aan de slag te gaan met de KPN Wifi manager. Deze tool kan de kwaliteit van de wifi bij jou thuis in kaart brengen en zal daarna ook met een advies komen (mits de gemeten kwaliteit niet voldoende is). Laat je ons weten of je hier nog wat aan hebt gehad?

• Auteur
  • Slimmerik
  • February 12, 2025

beste Jan van kpn.

heb je mijn bericht ook duidelijk gelezen ???

het mankeerd hier door de reageerders, aan de kunst van het eerst goed lezen en, dan pas een antwoord geven .

niet gelijk de standaard antwoorden geven 

ja die wifi manager heb ik gebruikt ! 

de antwoorden die ik hier krijg zijn niet kpn waardig

de modem firmware :  is V1.01.00T04.3 is daar al een nieuwe versie voor ???

kijk centen voor goede wifi boosters/versterkers heb ik niet 

enigste oplossing is dan overstappen bij sommige providers krijg je die gratis wifi tot aan /in de nok !!

bij kpn betaal je als vaste klant de hoofdprijs, en moet je nog een vermogen betalen om goede wifi te krijgen !

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 13, 2025

Goedemorgen ​@jvdl!

Uiteraard heb ik je bericht goed gelezen, het was ook een vrij duidelijk bericht. Dat er vanuit de Community wordt aangeraden om gebruik te maken van de KPN Wifi manager is niet heel gek, je geeft in je starbericht namelijk nergens aan dat je de Wifi manager al eens hebt doorlopen. Dat jij vervolgens deze antwoorden niet 'KPN waardig' vindt daar kunnen we dan ook niet zo heel veel mee (dit bedoel ik overigens niet vervelend!). Voor eventuele updates van de Experia Box v10 kun je deze product Update  doornemen, hier vind je alle informatie. 

Wat betreft het gebruik van een wifi versterker; helaas ontkom je hier in veel gevallen niet meer aan. Voor goede wifi heb je vandaag de dag veelal niet meer genoeg aan alleen een modem dat een wifi signaal uitzendt. 

• Auteur
  • Slimmerik
  • February 13, 2025

beste Jan van kpn,

waarom zit ik nu nog steeds op de oude software V1.01.00T04.3Intermediate ?

op de product update pagina zijn ze al vanaf afgelopen zomer 2024 bezig?

met de nieuwere versie.

hoe kan ik dat zelf bespoedigen ik heb geen wifi punten / of versterkers

dus deze had allang geinstalleerd moeten zijn !

moet ik mijn modem eerst terug naar fabrieks instellingen zetten / of resetten voor er nieuwe software ingezet word.?

ik snap er ff niks van.

mvg jan

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 13, 2025

Beste ​@jvdl KPN rolt de updates in batches van een X aantal klanten uit om overbelasting van hun eigen systemen te voorkomen en om een berg aan vragen/opmerkingen van klanten in 1 keer  tegen te gaan.

Je moet gewoon geduld hebben, he komt vanzelf een keer aan de beurt.

Ik heb ook een V10 met de ‘oude’ firmware en dat werkt perfect, voor mij.

• Auteur
  • Slimmerik
  • February 13, 2025

beste jand dat het bij jou super werkt , houd niet dat dit bij een ander ook zo is.

p.s.  een uitrol die al 8 maanden of langer duurd ???

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 13, 2025

Beste ​@jvdl het kan nog wel 8 maanden duren, KPN heeft geen einddatum voor de updates opgegeven.

Je hebt uiteraard gelijk, de kwaliteit van draadloos is bij iedereen anders.

• Auteur
  • Slimmerik
  • February 13, 2025

ff afw8 dus, maar schiet niet op zo.

ze moeten toch maar eens komen met een beter aanbod.

voor goede en betrouwbare internet / wifi

voor internet- tv- vaste telefoon en 2x mobiel betaal ik al jaren de hoofdprijs  , word je nieuwe klant dan kan het ineens stukken goedkoper.