Skip to main content
Beantwoord

Zelf glasvezelkastje vervangen: Welk model kastje past?

• August 29, 2025
  • 6 reacties
  • 272 keer bekeken

Goeieavond,

mijn oude genexis gigabit heeft het gisteren opgegeven bleek na een gesprek met de KPN klantenservice en ze komen komende week een nieuw kastje aansluiten.
Nu is het probleem dat de aansluiting niet in de meterkast zit maar in een onmogelijke hoek van mijn appartement waar ik zelf net in kan kruipen.
Het toegankelijk maken voor een monteur kost mij dagen tijd omdat ik zelf gebouwde kasten moet leeghalen en afbreken. Niet zo heel handig maar dat is de situatie.
Dus ben ik op zoek gegaan naar een ander kastje op marktplaats en kom daar verschillende tegen. Alleen hier op het forum lees ik ook over verschillende soorten aansluitingen die niet op elkaar passen.
Is er iemand die mij wat meer duidelijkheid kan geven?
Ik heb een KPN box 12 modem eraan gekoppeld.

Een heel goed weekend gewenst

Beste antwoord door Flitsend

Betreft het een glasvezelkastje/aansluitpunt (FTU) of een kastje wat je er over heen schuift (NT) kastje? Een NT kastje kan KPN je ook gewoon opsturen en deze kun je zelf vervangen.

Een FTU is eigendom van de netwerkbeheerder en dat zal dus in beginsel ook door een monteur moeten gebeuren lijkt mij. De meest voorkomende varianten FTU zijn TY01 (ouder model) en de TK01 (nieuwer model). Afhankelijk van je FTU wordt je NT bepaald. 

Misschien een idee om hier een foto te plaatsen van je aansluiting? 

6 reacties

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • Antwoord
  • August 29, 2025

Betreft het een glasvezelkastje/aansluitpunt (FTU) of een kastje wat je er over heen schuift (NT) kastje? Een NT kastje kan KPN je ook gewoon opsturen en deze kun je zelf vervangen.

Een FTU is eigendom van de netwerkbeheerder en dat zal dus in beginsel ook door een monteur moeten gebeuren lijkt mij. De meest voorkomende varianten FTU zijn TY01 (ouder model) en de TK01 (nieuwer model). Afhankelijk van je FTU wordt je NT bepaald. 

Misschien een idee om hier een foto te plaatsen van je aansluiting? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 29, 2025

Dank voor de snelle reactie, het gaat om een kastje als deze.

er zitten 2 stekkertjes in, een groene die los ligt en een blauwe die aangesloten is.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 29, 2025

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 30, 2025

Gelukt!!

bedankt voor de info, was genoeg om op te zoeken

• August 30, 2025

Gewoon monteur laten komen. En dan kan jij op aanwijzingen van de monteur dat kastje vervangen.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • August 30, 2025

Gewoon monteur laten komen. En dan kan jij op aanwijzingen van de monteur dat kastje vervangen.

M.i laat een monteur je dat echt niet zelf doen