Skip to main content
Beantwoord

Zes keer afspraken gemist voor glasvezelinstallatie op 8e verdieping

• January 14, 2026
  • 29 reacties
  • 190 keer bekeken

Beste moderators,

Ik trek nu aan de bel omdat ik al drie maanden in een vicieuze cirkel zit en mijn geduld volledig op is. Mijn glasvezelabonnement gaat in op 12 februari 2026, maar de fysieke aansluiting is een drama.

De feiten op een rij:

1. Locatie: Ik woon op de 8e verdieping van een flat. De kabel is buitenom getrokken en loopt al langs mijn raam tot aan de 12e verdieping. Er hoeft alleen nog maar naar binnen geboord te worden.
  2. 6 loze afspraken: Ik heb inmiddels zes keer gebeld voor een afspraak. Elke keer wordt er een datum en tijdstip toegezegd waarop een monteur zou langskomen. Ik heb hier telkens vrij voor genomen, maar er is nog nooit iemand komen opdagen.
  3. Geen communicatie: Ondanks de telefonische toezeggingen ontvang ik nooit een bevestigingsmail of brief. Het lijkt alsof mijn gesprekken in een zwart gat verdwijnen.

Ik vind het onacceptabel dat ik al zes keer voor niets thuis heb gezeten. Met de ingangsdatum van 12 februari in zicht, eis ik nu een bevestigde afspraak die wél wordt nagekomen. De techniek hangt letterlijk voor mijn neus aan de buitenmuur, maar KPN/de aannemer krijgt het niet voor elkaar om de drempel over te stappen.

Mijn klantgegevens en adres staan in mijn forumprofiel. Ik verwacht dat dit direct geëscaleerd wordt naar de planning van de aannemer. Wie zorgt ervoor dat ik op 12 februari eindelijk online ben?

Beste antwoord door jeromeyves

Klopt inderdaad alles is geregeld en alles is aangesloten Ik heb nu internet. Dankjewel 

29 reacties

• January 14, 2026

Dit is normaal. Bij ons heeft het ook bijna 8 maanden geduurt. Je moet het gewoon afwachten. Ze komen vanzelf een keer. De ACM heeft hier helemaal niets mee te maken. KPN is jouw niets verplicht.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 14, 2026

Bedankt voor je reactie, maar ik zie dat toch anders. In mijn geval gaat het niet om een algemene aanleg in de wijk waarbij je moet wachten tot je aan de beurt bent; ik heb namelijk al een officieel abonnement afgesloten dat op 12 februari ingaat.

Vanaf die datum betaal ik voor een dienst, en KPN heeft dan de verplichting om die ook te kunnen leveren. Dat er in drie maanden tijd al zes keer een afspraak is gemaakt waarbij de monteur zonder bericht niet is komen opdagen, is simpelweg niet handig. Ik heb daar telkens mijn planning op aangepast.

Juist omdat er een contract ligt, hoop ik dat een moderator kan helpen om de communicatie met de aannemer te herstellen. Ik wil graag voorkomen dat ik straks na de startdatum van mijn abonnement nog steeds zonder internet zit terwijl de kabel al voor het raam hangt

• January 14, 2026

Bedankt voor je reactie, maar ik zie dat toch anders. In mijn geval gaat het niet om een algemene aanleg in de wijk waarbij je moet wachten tot je aan de beurt bent; ik heb namelijk al een officieel abonnement afgesloten dat op 12 februari ingaat.

Als glasvezel dan nog niet binnen is, dan krijg je mogelijk een verbinding over de telefoonlijn. Of anders start het abonnement gewoon later. 

Het abonnement start pas als er verbinding is. En zolang dat niet gebeurt hoef je niet te betalen ook uiteraard. 

Als je gebruik maakt van de overstapservice blijft de vorige provider gewoon langer leveren.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 14, 2026

Als glasvezel dan nog niet binnen is, dan krijg je mogelijk een verbinding over de telefoonlijn. Of anders start het abonnement gewoon later. 

Het abonnement start pas als er verbinding is. En zolang dat niet gebeurt hoef je niet te betalen ook uiteraard. 

Als je gebruik maakt van de overstapservice blijft de vorige provider gewoon langer leveren.

Ik snap de procedures rondom de overstapservice, maar daar gaat het me nu niet om. Waar ik geen begrip voor heb, is dat ik inmiddels zes keer een afspraak heb gemaakt en dat er zes keer niemand komt opdagen.

Ik kan niet blijven wachten tot er 'vanzelf' iemand komt. Ik heb al drie maanden aan geduld getoond en zes vrije dagen opgeofferd. Het gaat mij niet om de factuur, maar om een betrouwbare planning. Ik wil simpelweg dat een afspraak die gemaakt wordt, ook wordt nagekomen. Juist omdat de kabel al op de 8e verdieping hangt, zou dit na drie maanden en zes telefoontjes toch geregeld moeten kunnen worden

• January 14, 2026

Je had helemaal niet hoeven te bellen. KPN/de aannemer is degene die het initiatief moet nemen om de kabel naar binnen te leggen. Niet jij.

Niks meer doen. Op 12 februari bel je dat het aansluiten niet lukt. Dan krijg je een gratis installatiemonteur. Deze gaat het voor je in orde maken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 14, 2026

Ik begrijp je punt dat de aannemer het initiatief moet nemen, maar dat is in mijn geval ook precies hoe het begon. De aannemer heeft mij namelijk zelf al in augustus voor het eerst gebeld om die afspraak te maken. Het probleem is dat zij die eerste afspraak niet zijn nagekomen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 14, 2026

@jeromeyves Je bent gedupeerd door de aannemer, maar KPN kan jouw bijna niet helpen behalve weer naar deze aannemer te sturen. Voor glasvezelaanlegger betekent afspraak niet, ze komen bij ieder adres en aanbellen om de kabel naar binnen te brengen. Dat doen ze meestal paar dagen achterelkaar, dan houdt het op en ze vertrekken verder naar de volgende straat/buurt. Bij 8e verdieping een gaatje te boren is niet makkelijk, men moet hoogtewerker huren, dat zal de KPN monteur bij jouw aansluitdatum waarschijnlijk niet kunnen doen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 14, 2026

bedankt  voor de ractie maar die hoogwerker is helemaal niet nodig. De aannemer heeft mij zelf verteld dat ze simpelweg van binnen naar buiten gaan boren om de kabel uit de goot te vissen. Technisch is het dus een kleine ingreep die gewoon vanaf de 8e verdieping kan worden uitgevoerd. dat was 6 weken terug aan mij doorgegeven 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 14, 2026

De aannemer heeft mij zelf verteld dat ze simpelweg van binnen naar buiten gaan boren om de kabel uit de goot te vissen.

Dit geloof ik niet. Dan zou je kabel zonder enig bescherming op de buitengevel liggen en het boorgaatje is niet aan de buitenkant afgedicht. Wind, regen, sneeuw zou de omhulsel van de kabel aantasten en ook het boorgaatje. Over paar jaren zou je problemen krijgen, dat is niet de manier dat men veilig en duurzaam kabel aanlegt.

• January 14, 2026

De aannemer heeft mij zelf verteld dat ze simpelweg van binnen naar buiten gaan boren om de kabel uit de goot te vissen. 

Kan je vanuit het appartement bij de goot? Zit die bijvoorbeeld vlak naast een raam wat je open kunt doen ofzo? Of naast het balkon? Want ze moeten de kabel buiten vandaan naar binnen steken natuurlijk. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 16, 2026

nee je kan helaas niet vanuit het raam bij de goot en ook niet vanaf balkon.

maar bij de buren hebben ze ook vanuit binnen geboort 

• January 16, 2026

Ja ... je kan van binnen wel naar buiten boren. Maar vervolgens komt de kabel niet uit zn eigen naar binnen hoor 😉

Dus ik vrees dat er dan toch nog iets van een hoogwerker ofzo geregeld moet worden. Dat doen ze zomaar niet voor 1 adres.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 16, 2026

nee dat snap ik ook wel :P 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 16, 2026

Dit geloof ik niet. Dan zou je kabel zonder enig bescherming op de buitengevel liggen en het boorgaatje is niet aan de buitenkant afgedicht. Wind, regen, sneeuw zou de omhulsel van de kabel aantasten en ook het boorgaatje. Over paar jaren zou je problemen krijgen, dat is niet de manier dat men veilig en duurzaam kabel aanlegt.

De goot waar de kabel in ligt? 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 16, 2026

Je maakt 6X een afspraak? Om vervolgens 6X thuis te zitten en dagen te verbranden
KPN hoort per datum een dienst op te leveren, en de acties voor die tijd zijn voor de aannemer en KPN. 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 16, 2026

Waarschijnlijk hebben jullie het over een verschillende “goot”. Je hebt gewoon de goot aan het dak. Of een netjes aangelegde kabelgoot. De eerste is uiteraard ongeschikt om glasvezel in te leggen 😁

Maar je komt wat tegen hoor. Zoals gewoon glasvezel blood over de gevel:

Onderstaand is hoe het natuurlijk zou moeten, en daar heb je inderdaad een hoogwerker voor nodig (ook om te boren en het boorgat netjes dicht en “af” te maken).

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 16, 2026

||

|| ------  o  dit is de kabel naar de woning

||

Dit is de goot

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 16, 2026

||

|| ------ dit is de kabel naar de woning

||

Dit is de goot

Dakgoot of kabelgoot. 
Dat haal ik niet uit het verhaal. 

• January 16, 2026

Ik snap niet dat er bij een gebouw van 8 verdiepingen hoog de kabel niet gewoon binnen heen naar boven kan. Dan is er bij de bouw toch ook totaal niet over nagedacht / rekening mee gehouden? Dachten ze toen dat altijd alles hetzelfde zou blijven ofzo? Dat de tijd stil zou blijven staan? Ik snap dat echt niet.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 16, 2026

Dakgoot of kabelgoot. 
Dat haal ik niet uit het verhaal. 

Het maakt niet uit, hoe je het noem, de glasvezelkabels (voor meerdere woningen) liggen in een verticale goot van beneden naar boven, en uit deze goot wordt enkele kabel naar woningen gevoerd in horizontale richting, ook deze dient onder een bescherming te liggen. Als de kabel vrij ligt, en het boorgaatje niet afgedicht wordt, trekt de wind aan de kabel en door de wrijving gaat de omhulsel over een paar jaren kapot. Hier is een voorbeeld van een kabelgoot te zien, het is me een raadsel hoe men uit de woning de kabel uit de goot kan vissen zonder eerst de afscherming (oranje/bruin) en de grote kabel (grijs) te verwijderen.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 17, 2026

Hi ​@jeromeyves, welkom allereerst bij onze community. 

Het klopt inderdaad dat wij als provider niets met de aanleg van glasvezel te maken hebben. Echter kunnen wij zoals al aangegeven dit aankaarten. Dit lijkt mij een extreem geval als er 6 afspraken niet zijn nagekomen, iets wat ik zelf ook niet zou waarderen. 

Zou ik ook mee mogen kijken? Zou je je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan?

Ik hoor graag van je. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 17, 2026

Hi ​@jeromeyves, welkom allereerst bij onze community. 

Het klopt inderdaad dat wij als provider niets met de aanleg van glasvezel te maken hebben. Echter kunnen wij zoals al aangegeven dit aankaarten. Dit lijkt mij een extreem geval als er 6 afspraken niet zijn nagekomen, iets wat ik zelf ook niet zou waarderen. 

Zou ik ook mee mogen kijken? Zou je je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan?

Ik hoor graag van je. 

goedemiddag Alex,

dankjewel voor de terugkopeling ik heb de gegevens ingevuld.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 19, 2026

Dank voor de gegevens, ik zet dit door en wacht een reactie af. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

Heel misschien zit er een zogenaamde hoogbouwplug in je buitenmuur? (Tegenwoordig heten VWTelecom plus anderen trouwens Hanab. En sorry, die video achter die eerste link vind ik zelf echt verschrikkelijk! 🤢 En niet dat zo’n hoogbouwplug je probleem oplost, want er is natuurlijk nog steeds een monteur nodig.)

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 21, 2026

@jeromeyves, ik heb een terugkoppeling gehad dat het een en ander in overleg met jou in gang is gezet. Zou je hier een update kunnen en willen geven?