Skip to main content
Vraag

Ziggo gaat leveren over glasvezel van Delta

• 12 juni 2025
  • 8 reacties
  • 115 keer bekeken

Ziggo gaat internet en televisie aanbieden op glasvezelnetwerk van Delta https://www.nu.nl/tech/6358820/ziggo-gaat-internet-en-televisie-aanbieden-op-glasvezelnetwerk-van-delta.html

Eindelijk geven ze toe dat coax al jaren achterhaald is, al leggen ze dat ongetwijfeld anders uit. Gelukkig betekent dit wel dat hier in ons dorp de stoep niet nog een keer open moet voor de glasvezel van Ziggo want hier ligt al glasvezel van Delta (en van Glaspoort, dat ik voor m'n kpn abo gebruik). 

8 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10403 reacties
  • 12 juni 2025

Beste ​@Henk2304 in het bericht van TotaalTV spreekt de directie zichzelf echter behoorlijk tegen, want op het Ziggo netwerk laten ze niemand toe.

• Auteur
  • 13743 reacties
  • 12 juni 2025

Maar daar gaat het hier wat mij betreft niet om. Ziggo is eindelijk gezwicht voor het lange tijd officieel door hun verguisde glasvezel FttH, waar ze FttC al wel gebruiken, maar dan het laatste stuk over coax, waar het laatste stuk bij kpn FttC nog over koperdraad loopt.

Het zal vast nog geruime tijd duren voordat bestaande coax-aansluitingen omgezet worden naar glasvezel maar het begin is er: als er één schaap over de dam is..... Wellicht dat eerst alleen nieuwe adressen met Delta aan de beurt zijn, maar in de toekomst zullen vast bestaande aansluitingen waar ook Delta ligt, omgezet gaan worden. Net als voor kpn de exploitatie van koper duurder is dan van glasvezel zal dat vast ook voor coax gelden. 

PeterG
Superuser
  • 64314 reacties
  • 12 juni 2025

Ze gaan alleen op Delta Fiber leveren op plekken waar dát wel ligt maar geen eigen Ziggo netwerk. 

Zo valt te lezen in die berichten. 

Maar ik blijf het zeggen: Internet is Internet*. Het grootste verschil is zenders tv dienst. En de werking daarvan. 

*Uitgezonderd trage dsl aansluitingen van kpn.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
PeterG schreef:

Ze gaan alleen op Delta Fiber leveren op plekken waar dát wel ligt maar geen eigen Ziggo netwerk. 

Maar ik blijf het zeggen: Internet is Internet*. Het grootste verschil is zenders tv dienst. En de werking daarvan. 

Mee eens, ​@PeterG.

Dat laatste is ook de reden dat ik internet, streaming en vast bellen bij KPN heb, maar lineaire tv bij Ziggo. Ik heb verschillende tv-ontvangers voor DVB-C, en dat wordt immers alleen door Ziggo aangeboden.

Piet.

PeterG
Superuser
  • 64314 reacties
  • 12 juni 2025

Maar die losse DVB-C ontvangers vreten stroom ​@Piet van der Vooren .

Ziggo levert toch in Edam-Volendam geen DVB-C via de lokale glasvezel?

Via Delta Fiber zal er vast ook geen DVB-C zijn. 

Je kunt natuurlijk wel de app van Ziggo gebruiken in plaats van module (DVB-C) via de televisie. 

• Auteur
  • 13743 reacties
  • 12 juni 2025
PeterG schreef:

Nou nee, ik heb jaren diverse vormen van DSL gehad en de grootste tekortkoming daarvan was de lage upload. Nu ik ruim een half jaar glasvezel heb merk ik wel degelijk verschil, vooral in het gebruik van online opslagdiensten. Juist het belang van download is in dit streaming tijdperk afgenomen: we downloaden niet vaak meer (illegaal?) een film, we streamen hem en daarvoor heb je geen echt hoge upload nodig, zelfs niet voor 4k. Wat wel steeds meer gebeurt is juist het omgekeerde: we uploaden massaal (als ik de berichten mag geloven) foto's en met name video's en dan is juist een hogere upload belangrijk. En laten nou juist daar DSL én coax in toenemende mate tekortschieten. Dus nee, het ene internet is het andere niet. 

En ja, Ziggo kan z'n trouwe coax-klanten niet zomaar afvallen, dus zullen ze die nog wel een tijdje blijven bedienen en het belang van deze historische switch naar glasvezel eerst nog wel downplayen (lelijk woord trouwens) maar zoals ik al zei, het begin is er. Zeker in die gebieden waar geen Delta ligt zal Ziggo nog lang uitsluitend coax leveren. Wat dat betreft hebben ze de pech dat Delta, volgens de website van Glaspoort, een substantieel deel van z'n aansluitingen over wil doen aan Glaspoort en het is maar de vraag of die club (partner van kpn) z'n netwerk wel wil openstellen voor Ziggo. 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
PeterG schreef:

Maar die losse DVB-C ontvangers vreten stroom ​@Piet van der Vooren .

Ziggo levert toch in Edam-Volendam geen DVB-C via de lokale glasvezel?

Via Delta Fiber zal er vast ook geen DVB-C zijn. 

Je kunt natuurlijk wel de app van Ziggo gebruiken in plaats van module (DVB-C) via de televisie. 

Ik woon ook niet in Volendam, ​@PeterG. 😊

Ziggo via Delta zal inderdaad alleen IPTV zijn. Dus wellicht dat er aparte Ziggo-abonnementen komen voor op Delta-glasvezel. Of Ziggo zou vóór die tijd DVB-C op het eigen coaxnetwerk al moeten hebben uitgeschakeld. Want dat gaat uiteindelijk natuurlijk toch gebeuren.

Piet.

• Auteur
  • 13743 reacties
  • 12 juni 2025

Overigens vraag ik me af hoeveel last kpn hier van zal hebben want:

• Vooralsnog alleen in gebieden waar geen Ziggo-coax maar wel een Delta-glasvezel is.
  • In gebieden met Delta ligt vaak (nog) geen glasvezel van kpn/Glaspoort.
  • En xDSL-klanten van kpn zullen in die Delta gebieden zonder coax nog tevreden zijn met xDSL óf toch al lang over zijn op Delta.

Uitbreiding van het klantenbestand van Ziggo over de glasvezel van Delta zal dus in eerste instantie vooral ten koste gaan van Delta zelf, zo vermoed ik.