Zijn deze draden in de wand nog te gebruiken of los te koppelen?
Hallo,
Graag zou ik willen weten of ik zomaar de draden van de PTT aansluiting in mijn wand kan loskoppelen? Hier zitten een rode en een groene draad aan verbonden. De zwarte en de gele draad zijn niet aangesloten. Wel is er een los stuk gele draad aan beide kanten bijgevoegd en aangesloten . MijnĀ internet is naar mijn idee vanuit de meterkast aangesloten waardoor ik mij afvroeg of ik al deze draden in de wand dan kan loskoppelen.Ā
Groetjes
Bladzijde 1 / 1
Hallo @Sassie173Ā , heb je glasvezel of gebruik je de telefoonaansluiting in de meterkast?
In dat laatste geval is het een grote kans dat deze draden een aftakking zijn. Je zou ze los kunnen schroeven en in de muur terugplaatsen en er een blindplaat op kunnen zetten.
Als je glasvezel hebt, zijn deze draden sowieso niet meer in gebruik.
Ik heb thuis laatst bij een verbouwing de telefoondraden ook weggewerkt in de muur, de boel dichtgemaakt en eroverheen gestuct. Zo zie je er niets meer van - het wordt toch nooit meer gebruikt aangezien we hier ook glasvezel hebben.
Dit type kabel is niet van het netwerk van KPN dus los koppelen zou geen gevolg mogen hebben voor jouw internet.Ā Ik vermoed dat deze kabel vanuit de meterkast komt zodat er een analoog toestel aangesloten kan worden. Als je deze aansluiting niet meer gebruikt voor een toestel. Dan kan je deze gewoon loskoppelen en een blindplaatje over heen zetten.
Ā
HalloĀ @Sassie173Ā als je een beetje technisch inzicht hebt hieronder eenĀ verklaring van de draadkleuren met hun posities binnen de IS/RA-punten:
Bedankt voor de reacties dan ga ik de draden loshalen en er een plaatje overzettenĀ
En is het oke dat dit kabeltje zo is, of is dit erg onveilig?Ā
Hi, @Sassie173, waar gaat deze kabel naar toe? Normaal gezien is dit niet gevaarlijk.Ā Als dit een DSL kabel betreft en dus gebruikt wordt om je modem van signaal te voorzien, is het wel belangrijk dat alle ijzertjes van deĀ draden in de connector goed zijn doorgeschoven.Ā
Bedankt voor de reactie. Het is inderdaad de kabel naar deĀ DSL poort. Gelukkig is het niet gevaarlijk. Ik ga kijken of ik de draadjes kan doorschuiven.Ā
Het is een beetje lastig te beoordelen met de gedeelde foto. Maar als niet alle draden goed zitten zul je dit merken aan een slechte verbinding. Mocht dit zo zijn kun je de klantenservice telefonischĀ vragen omĀ een nieuwe kabel. Het doorschuiven zal niet lukken.
Als jouw Experia/KPN Box in de meterkast is aangesloten dan doe je er sowieso verstandig aan om deze kabel in de meterkast los te koppelen. Zorg er in iedergeval voor dat deze niet meer aangesloten is op het ISRA punt in de meterkast.
Mijn advies: Vervang die kabel door een stugge full copper netwerkkabel die je in de woonkamer netjes op een inbouw cat wcd afmonteert.
Fijn om te zien dat je al zo op weg geholpen bent @Sassie173! Ik hoop dat je uit de voeten kunt met de gegeven tips hierboven. En heb je nog vragen, roep gerust, we denken hier in de community graag met je mee.
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.