Skip to main content

Ik heb sinds vorige week het "Hussel internet 200Mbit/s" abonnement en er was mij ook een nieuwe Experiabox (V10A) toegestuurd.

 

Die Experiabox had ik vorige week dus al, maar mij was verteld dat, voordat ik ook echt die nieuwe snelheden kon bereiken (had hiervoor 100mbit), het kastje door KPN vervangen moest worden waar de glasvezel op binnenkomt. Dat laatste is gisteren gebeurd.

 

Nu mijn vraag:

Ik heb vorige week mijn WiFi snelheid getest (met dus alleen de nieuwe Experiabox V10A)

En ik heb vandaag mijn WiFi snelheid getest (met dus nieuwe Exbox10A + nieuwe glasvezel ontvanger)

 

Mijn verwachting was, dat ik vandaag hogere snelheden zou halen, maar dat lijkt niet het geval. Sterker nog, de snelheden lijken zelfs iets lager…

 

 

Onderste meting was vorige week

Bovenste 3 zijn van vandaag

(Doorgestreepte metingen waren op een andere locatie gedaan)

 

Kan iemand hier iets over zeggen?

Zijn bovenstaande resultaten normaal voor een 200Mbit abonnement?

 

Als je de snelheid van jouw Internet aansluiting wilt meten dan begin je met een meting vanaf een bekabeld aangesloten PC en gebruik je daarbij de Ookla Speedtest app uit de Microsoft store. Kies daarbij ook eens voor de server van XS4ALL en/of RoutIT uit Ede.

Wat geeft zo'n meting als resultaat?


Thanks @wjb voor de (zeer snelle 😋) reactie

 

Ik zal het straks even proberen en hier terugkomen met het resultaat.


@Sirrah81  Ligt er ook aan waar je die meting doet, vlakbij de EB10A of wellicht op meer afstand. Ter vergelijking, ik heb ook een glasvezel aansluiting  200/200 , met de Box 12 in de woonkamer en onderstaand de wifi meting op 3 meter afstand van de Box 12 ( zonder super/wifi versterkers ).

 


@HansaanZet, ik heb beide tests gedaan op exact dezelfde afstand van de Experiabox 

 

En aan jouw hoge testresultaten te zien, lijkt er dus wel iets mis te zijn hier…

Bij de laatste (bovenste) test in mijn screenshot, had ik mijn telefoon letterlijk naast de Experiabox gelegd…

 

Ik zal straks nog even bekabeld proberen, maar ik vind het wel raar dat ik niet eens in de buurt kom van die 200Mbps die ik bij @HansaanZet zie...


Eerst bekabeld meten zodat je weet dat de lijn naar Internet de juiste snelheid heeft. Als dat het geval is weet je tenminste dat de oorzaak in de wifi zit en niet in de lijn naar Internet.

Via wifi moet je inderdaad ook makkelijk snelheden van 200Mbps kunnen halen.

Het is echter zo dat de rampzalige bandsteering functionaliteit van de Experia Boxen regelmatig roet in het eten gooit door apparaten op 2.4GHz aan te sluiten i.p.v. 5GHz.


@Sirrah81  Wat WJB zegt, eerst bedraad meten. Maar heb zo'n vermoeden dat jouw nieuwe abo met bijbehorende snelheden nog niet geactiveerd is, want gezien de metingen zit je dichter bij je vorige snelheden als bij de gewenste nieuwe.


Het lijkt een probleem met mijn telefoon (Samsung S8) waar ik de eerste metingen op gedaan heb, want als ik bedraad op mijn laptop test, kom ik hierop:

 

Met laptop draadloos op WiFi:

 

Terwijl op mijn telefoon:

 

Zou het een instelling op mijn telefoon kunnen zijn?

iig goed om te weten dat de snelheid op onze laptops gewoon prima is. 


It takes two to tango.

Kijk eens of jouw Samsung S8 met 5GHz wifi of 2.4GHz wifi verbonden is.


@wjb, net 20 minuutjes zitten zoeken, maar ik heb geen idee hoe/waar ik dat kan zien of instellen :thinking:

 

Daarna de telefoon even uit en aan gezet, in de hoop dat ie automatisch zou switchen naar 5Ghz. Dat lijkt inderdaad gebeurd te zijn!

 

Nu ook op de telefoon hoge snelheden!

 

Dank voor jullie hulp @HansaanZet  en @wjb!

Helemaal top :ok_hand:


...Daarna de telefoon even uit en aan gezet, in de hoop dat ie automatisch zou switchen naar 5Ghz. Dat lijkt inderdaad gebeurd te zijn!

 

Nu ook op de telefoon hoge snelheden!

Ik ben alleen bang dat dit tijdelijk zal zijn en dat…

Het is echter zo dat de rampzalige bandsteering functionaliteit van de Experia Boxen regelmatig roet in het eten gooit door apparaten op 2.4GHz aan te sluiten i.p.v. 5GHz.

...vroeg of laat weer een spelbreker zal blijken te zijn.