Skip to main content

Hoi, er is vorig jaar glasvezel bij ons aangelegd. Voor mijn huis lijkt een aansluiting oid te zijn, want de stoep is meerdere malen open gegaan. Zo ook sinds twee dagen, zonder dat het gat is dicht gemaakt. Het voordeel is dat ik nu weet waar het (voor deze twee dagen) lichte brom in mijn huis vandaan komt. Het nadeel is dat het lage brom geluid enorm is toegenomen in huis. 
Kan het gat dagelijks dicht gemaakt worden en kan er, als alles klaar is, betere isolatie oid van de kabels plaatsvinden zodat het bromgeluid verdwijnt?

Staat er een kast in de buurt of zo iets? Want kabels brommen niet hoor...


Er lijkt een verdeelpunt te zitten. Gat gaat geregeld open, sluiten ze de kabels uit de grond aan op iets in de bus.


Onder de grond? Bijzonder…

Vraag me af wat er dan bromt. Want onder de grond hoef je geen ventilator te laten draaien ofzo.


 


Staat die bus er zo de hele tijd bij? Lijkt op een tijdenlijk verdeelpunt ofzo.


Wanneer er werkzaamheden zijn, staat de bus er zo bij inderdaad. Het gat gaat vandaag wel volledig dicht, in tegenstelling tot de afgelopen twee dagen. Het is al meerdere malen open geweest voor werkzaamheden. Deze keer is het voor het eerst open gelaten en is er dagelijks iemand (even) aan bezig geweest.


Wow, een moderne "man in the middle attack". :wink:

Alle gekheid op een stokje, ik ben ook wel benieuwd wat voor een actieve componenten daar onder de grond zouden kunnen zitten die die brom zouden kunnen veroorzaken.

Ik heb overigens nog nooit zoiets gezien, maar wellicht is dit een nieuw fenomeen bij g-pon glasvezel en zit hier een optisch verdeelstation onder de grond. Naar mijn weten is g-pon echter passief en dat zou betekenen dat dat eigenlijk ook geen brom zou kunnen veroorzaken.

Weet jij of het glasvezelnetwerk bij jullie in het dorp inderdaad een g-pon netwerk is?

Zo nee, in welk dorp woon je?


Hoeven, maar het gat is dicht en de brom is weg. Dus prima zo


In dat gat zit een verdeelpunt waar de dikke kabel wordt gesplitst in maximaal 96 dunne kabels naar de woningen. Dit is een plastic “doos” en kan verder geen enkele brom veroorzaken. Er zit ook geen stroom in of zo.

Wat ik denk dat je hebt gehoord is geluid van een andere plek waar wel een brom is (dat kan een actieve bovengrondse kast zijn of iets anders) dat ondergronds wordt meegevoerd en via dat gat ineens hoorbaar wordt. Er liggen ook lege buizen in die sleuf en dus ook in dat gat en die komen uit bij een kast of de PoP.

 

@wjb: je hebt gelijk. Bij Gpon zijn er geen actieve componenten buiten de PoP. De bovengrondse kasten in een Gpon netwerk zijn stroomloos, los van een batterijtje voor het deurslot en alarm.


Hey @Yvonnebrans, goed om te horen dat het bommende geluid nu weg is. Want dat is uiteraard erg irritant. Dank voor je terugkoppeling 🙂 Ik sluit hiermee je topic.  


In de grond zit een lasdoos met een navelstreng er in :

 


Reageer