Skip to main content
Beantwoord

Zwakke beveiliging & netwerk onstabiel

  • January 4, 2021
  • 26 reacties
  • 583 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

26 reacties

Bart_2020
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 13, 2021

Hallo @Steef W

Mooi. Ik had dat gelezen op het Telfort Forum, in de firmware zit dus verschil met de KPN versie. Het initiële password is bij de KPN “leeg” bij Telfort 1234.  In de firmware zit wel meer verschil VLANS, WAN protocollen (PPPoE) maar de gemiddelde gebruiker merkt dat niet. Een initiële password wel. Later dit jaar komt er een firmware update, hopelijk communiceren ze daar de klant daarover.

Beveiliging daar begon het bericht 8 dagen geleden over. Pfffft….:sleepy:

WPA3 gaat niet lukken op de V8, WPA3 is nieuw (en ook te kraken) en niet ieder apparaat heeft het. WPA2 AES is de huidige beveiliging van WiFi. WPA2 AES is moeilijker te hacken als het WiFi password langer is en daar kun je als gebruiker wat mee doen. Een slecht voorbeeld is het password 123456,  ideaal voor een “brute force attack”. Het is een kwestie van rekencapaciteit en tijd van de hacker. Extra kun je nog een wireless MAC filter gebruiken en de beaconing uitzetten (Hide SSID). Je hoeft niet als een vuurtoren je SSID rond te bazuinen. Ook kun je nog de scheduler (ECO stand, ja op de V8!) gebruiken als je ’s nachts de WiFi niet gebruikt. Veilig is WiFi nooit, maar je kunt het de hacker wel moeilijk maken. De bekabeling van het netwerk leg je ook niet op straat.

Groet Bart