Skip to main content

Goedendag,

Tijdens de ZOOM-meetings voor mijn werk ,tijdens deze lockdown, krijg ik de melding dat er slecht internet verbinding is. Mijn modem heb ik onlangs nog reset, met telefonische medewerking van een medewerker van KPN. Ook krijg ik de melding dat de internetbeveiling zwak is. Hierdoor lukt het mij niet om gebruik te maken van ZOOM. Het wifi lijkt verder in orde te zijn in het huis.

 Graag wil ik de huidige beveilingsmethode, WPA/WPA2 (TKIP), aanpassen naar een WPA2 (AES) of WPA3, om te kijken of dit het probleem verhelpt. Ik weet echter niet hoe ik mijn modeminstellingen aanpas.

Mijn modem is een Experia Box V8.

Bij voorbaat dank!

Hallo @Steef W

Mooi. Ik had dat gelezen op het Telfort Forum, in de firmware zit dus verschil met de KPN versie. Het initiële password is bij de KPN “leeg” bij Telfort 1234.  In de firmware zit wel meer verschil VLANS, WAN protocollen (PPPoE) maar de gemiddelde gebruiker merkt dat niet. Een initiële password wel. Later dit jaar komt er een firmware update, hopelijk communiceren ze daar de klant daarover.

Beveiliging daar begon het bericht 8 dagen geleden over. Pfffft….:sleepy:

WPA3 gaat niet lukken op de V8, WPA3 is nieuw (en ook te kraken) en niet ieder apparaat heeft het. WPA2 AES is de huidige beveiliging van WiFi. WPA2 AES is moeilijker te hacken als het WiFi password langer is en daar kun je als gebruiker wat mee doen. Een slecht voorbeeld is het password 123456,  ideaal voor een “brute force attack”. Het is een kwestie van rekencapaciteit en tijd van de hacker. Extra kun je nog een wireless MAC filter gebruiken en de beaconing uitzetten (Hide SSID). Je hoeft niet als een vuurtoren je SSID rond te bazuinen. Ook kun je nog de scheduler (ECO stand, ja op de V8!) gebruiken als je ’s nachts de WiFi niet gebruikt. Veilig is WiFi nooit, maar je kunt het de hacker wel moeilijk maken. De bekabeling van het netwerk leg je ook niet op straat.

Groet Bart