Skip to main content

Vandaag is na een stroomonderbreking voor de tweede keer in nog geen twee jaar tijd de Ethernetpoort overleden in mijn zwarte Genexis XGS-PON die over de FTU heen zit geschoven. Power en Connection (glas) groen, Alarm uit, maar de Ethernetlink is weg.

Andere netwerkkabel, andere netwerkpoort aan de andere kant of andere stroomadapter met hetzelfde vermogen/voltage/polariteit/barrelplug maken geen verschil, glas werkt, Ethernet geen link.

Vorige incident: 

Nu dus weer exact hetzelfde gezeur, en als het aan mij lag gebruikte ik gewoon mijn eigen apparatuur wat blijkbaar bij GPON alleen wat moeilijk is...

Is dit iets waar meer mensen regelmatig last van hebben wat zou kunnen duiden op een zwak punt in dit apparaat? Ik wil als het even kan niet elk jaar dat ding vervangen.

Wordt dat weer bellen (en vrij nemen omdat ze ‘m er per se zelf op willen schuiven wat ik zojuist al meerdere keren heb gedaan zonder problemen), of ziet iemand nog een andere oplossing? Tips om gewoon een eigen glasmodem of SFP fibermodule te gebruiken (ik heb een switch die dat ondersteunt) zijn ook welkom 😉

 

Zojuist met de KPN klantenservice gebeld, blijkbaar moet ik dit nu via Youfone regelen omdat daar het abonnement loopt. Wat m.i. best onlogisch is aangezien de ONT hardware eigendom is van KPN netwerkbeheer en de provider hier niets mee te maken heeft.

Uiteraard kan ik Youfone nu niet bereiken 😡


Je treft het niet. Eind vorig jaar was er inderdaad een batch met XGS-PON kastjes waarvan de ethernetpoort kapot ging bij een stroomonderbreking. Kennelijk was dit toen nog niet “algemeen” bekend en heb jij toen bij het omwisselen een unit met hetzelfde euvel gekregen. Dubbele pech. Je ontkomt er helaas niet aan om opnieuw te bellen met 0800-0402 en te vragen om een nieuwe XGS-PON ONT. Geef duidelijk aan dat het een defecte WAN poort betreft, veroorzaakt door een stroomonderbreking.

Aanvulling n.a.v. jouw laatste reactie: als het abonnement bij Youfone loopt, is dat inderdaad jouw aanspreekpunt. De provider KPN (0800-0402) kan jou hierbij niet helpen. Zij hebben geen toegang tot jouw klantgegevens.


Jij bent de zoveelste bij wie de ethernetpoort van de Genexis XGS-PON ONT het begeeft na een stroomonderbreking. KPN heeft dit ook ingezien en heeft tegenwoordig dan ook de Nokia XGS-PON ONT.


Jij bent de zoveelste bij wie de ethernetpoort van de Genexis XGS-PON ONT het begeeft na een stroomonderbreking. KPN heeft dit ook ingezien en heeft tegenwoordig dan ook de Nokia XGS-PON ONT.

@RBxx @wjb Bedankt voor de informatie, en goed om te weten dat het een bekend euvel is en er nu blijkbaar andere apparatuur voor is. Dat geeft me wat meer vertrouwen dat dit na het plaatsen van die Nokia niet nog een keer zo snel mis zal gaan.

Morgen dan maar even bellen met Youfone, die blijkbaar dan alsnog KPN aan moeten sturen, de uitdaging zal dan vooral zijn dat ze niet opnieuw een Genexis langs komen brengen, wat ik hopelijk duidelijk kan maken via Youfone…

En snel weer terug naar KPN zodra mijn abonnement afloopt in maart, die klantenservice zou zich nu uitbetaald hebben 😜


Hallo @Sfynx82 in maart is YouFone misschien definitief van KPN, als de ACM het goedkeurt, dan hoef je niet meer te switchen😎


Jij bent de zoveelste bij wie de ethernetpoort van de Genexis XGS-PON ONT het begeeft na een stroomonderbreking. KPN heeft dit ook ingezien en heeft tegenwoordig dan ook de Nokia XGS-PON ONT.

@RBxx @wjb Bedankt voor de informatie, en goed om te weten dat het een bekend euvel is en er nu blijkbaar andere apparatuur voor is. Dat geeft me wat meer vertrouwen dat dit na het plaatsen van die Nokia niet nog een keer zo snel mis zal gaan.

 

 

 

Ik kan onderschrijven dat de nieuwe Nokia's inderdaad geleverd worden. Exact het zelfde euvel gehad, en ze doen er niet eens moeilijk over, ook al krijg je je verbinding weer actief.

Vandaag is die van mij vervangen door een nokia :)

 

 


Die Nokia is zo te zien wel een lichtbak die je niet in de woonkamer wilt hebben.

Bij jou in de meterkast zal je gelukkig niet zoveel last hebben van al dat groene licht. 😮


Ik kan mij voorstellen dat je hem niet in de woonkamer wilt hebben.
Maar, de foto overdrijft het wel een beetje hoor! Ik zag ergens anders ook al een foto en heb er op gelet, maar het valt mee.
Omdat de ruimte waarin ie hangt vrij donker is tijdens het maken van de foto. worden de ledjes door de lange sluitertijd heel “fel” en daarmee ook de uitstraling aan de zijkanten van het apparaat.


Deze komt bij mij dus in de woonkamer te hangen, die ik regelmatig verduister vanwege een uit de hand gelopen home cinema hobby… maar goed, er staat een enorme bank naast en als dat alsnog storend is vind ik wel een oplossing om dat af te dekken met behoud van de nodige ventilatie.

Als het tegenwoordig gewoon beleid is bij KPN netwerkbeheer om Nokia’s te installeren, ga ik ervan uit dat het goed komt als ik Youfone ze straks laat aansturen. Neemt KPN zelf dan in de regel ook nog contact met me op? Want dan kan ik het nog eens extra benadrukken dat een Genexis er wat mij betreft niet meer in komt 😆


Youfone dit verhaal gemaild voor een ticketnummer, en ze vanochtend gebeld om ze op het ticket te wijzen. Ze vroegen om foto’s van het aansluitpunt om een verhaal voor KPN te hebben, die gemaild.

Ik zal binnenkort dus vast iets van KPN netwerkbeheer horen zodra ze die beruchte Genexis zien.

P.S.: vanochtend knipperde de Ethernetpoort op de Genexis trouwens opeens oranje met een regelmatig knipperpatroon i.p.v. dat ie helemaal uit was, nog steeds geen link verder op mijn gateway.


Vandaag krijg ik een pakket met een nieuwe ONT.

@Safritjuh heb de huidige voor de zoveelste keer gepowercycled met de gedachte van “baat het niet, dan schaadt het niet”, en nu werkt de WAN poort opeens weer, net als bij jou toen 🤣Maar ik vertrouw dat ding voor geen meter meer natuurlijk.


Vandaag krijg ik een pakket met een nieuwe ONT.

@Safritjuh heb de huidige voor de zoveelste keer gepowercycled met de gedachte van “baat het niet, dan schaadt het niet”, en nu werkt de WAN poort opeens weer, net als bij jou toen 🤣Maar ik vertrouw dat ding voor geen meter meer natuurlijk.

Dat had ik dus ook.
Dus fysiek zijn die dingen niet stuk, maar ik denk gewoon een bitje of bytje die omvalt en lang nodig heeft om weer actief te worden.

 

Wat ik begreep is dat KPN geen nieuw type ONT verstuurd, maar alleen word vervangen door een monteur.

Dus daar moet je denk ik even scherp op zijn.


Dat had ik dus ook.
Dus fysiek zijn die dingen niet stuk, maar ik denk gewoon een bitje of bytje die omvalt en lang nodig heeft om weer actief te worden.

 

Wat ik begreep is dat KPN geen nieuw type ONT verstuurd, maar alleen word vervangen door een monteur.

Dus daar moet je denk ik even scherp op zijn.

Heb elders begrepen dat dit tegenwoordig ook een doe het zelf aangelegenheid kan zijn:

Dat ding er zelf op schuiven lukt me wel, alleen ik gok dat aan de kant van KPN ook wel iets ingevoerd moet worden voordat een nieuwe wil authenticeren met het netwerk.


Dat had ik dus ook.
Dus fysiek zijn die dingen niet stuk, maar ik denk gewoon een bitje of bytje die omvalt en lang nodig heeft om weer actief te worden.

 

Wat ik begreep is dat KPN geen nieuw type ONT verstuurd, maar alleen word vervangen door een monteur.

Dus daar moet je denk ik even scherp op zijn.

Heb elders begrepen dat dit tegenwoordig ook een doe het zelf aangelegenheid kan zijn:

Dat ding er zelf op schuiven lukt me wel, alleen ik gok dat aan de kant van KPN ook wel iets ingevoerd moet worden voordat een nieuwe wil authenticeren met het netwerk.

De monteur moest het serienummer invoeren zodat de ONT mag aanmelden.
Ben benieuwd 😁


De monteur moest het serienummer invoeren zodat de ONT mag aanmelden.
Ben benieuwd 😁

Pakket is binnen, een ZTE ZXHN F3100, naar mijn weten een AON unit  @wjb @RBxx ? Wordt weer bellen ben ik bang, dat ze gewoon even iemand langssturen met een paar goede units in hun bus, want dit kost iedereen nu tijd en geld.

Geluk bij een ongeluk dat de WAN poort van mijn Genexis weer even besloten heeft iets te doen, maar ik wil alsnog gewoon een betrouwbare ONT.


Het is toch treurig dat zoiets gebeurt. Aan die ZTE ZXHN F3100 heb je helemaal niets.

 


Het is toch treurig dat zoiets gebeurt. Aan die ZTE ZXHN F3100 heb je helemaal niets.

 

Dat vermoedde ik al 😝 Weer gebeld en ze gaan mijn 06 doorgeven aan KPN voor een afspraak, terwijl ik intussen even niet meer boos kijk naar de Genexis in de hoop dat deze nog heel even blijft doorgaan.


Het is toch treurig dat zoiets gebeurt. Aan die ZTE ZXHN F3100 heb je helemaal niets.

 

Dat vermoedde ik al 😝 Weer gebeld en ze gaan mijn 06 doorgeven aan KPN voor een afspraak, terwijl ik intussen even niet meer boos kijk naar de Genexis in de hoop dat deze nog heel even blijft doorgaan.

Hopen dat je geen stroomstoring krijgt..
Mijn positieve ervaring ( na een aantal negatieve) is dat als je meld dat je ONT geen wan-signaal meer heeft, er eigenlijk geen vragen meer gesteld worden bij KPN.

 

Maar de youphone laag er tussen maakt het wel wat lastiger zo te merken .
Nergens aankomen, rustig ademhalen en weekend vieren.


Het is toch treurig dat zoiets gebeurt. Aan die ZTE ZXHN F3100 heb je helemaal niets.

 

Dat vermoedde ik al 😝 Weer gebeld en ze gaan mijn 06 doorgeven aan KPN voor een afspraak, terwijl ik intussen even niet meer boos kijk naar de Genexis in de hoop dat deze nog heel even blijft doorgaan.

Hopen dat je geen stroomstoring krijgt..
Mijn positieve ervaring ( na een aantal negatieve) is dat als je meld dat je ONT geen wan-signaal meer heeft, er eigenlijk geen vragen meer gesteld worden bij KPN.

 

Maar de youphone laag er tussen maakt het wel wat lastiger zo te merken .
Nergens aankomen, rustig ademhalen en weekend vieren.

Zo te zien heeft de boel het hele weekend op 100 Mb/s gedraaid omdat de Genexis nu op 100BASE-TX vast zit. Nou ja het is iets in afwachting van KPN, heb ik nog geen SMS van gehad.


De glas verbinding kwam bij mij altijd terug. Maar ik kon zie dat ie altijd op 10mbit half duplex terug kwam. Dus dan heb je nog mazzel.

Al wel wat vordering van youphone/KPN of nog stil?


De glas verbinding kwam bij mij altijd terug. Maar ik kon zie dat ie altijd op 10mbit half duplex terug kwam. Dus dan heb je nog mazzel.

Al wel wat vordering van youphone/KPN of nog stil?

Helaas, vandaag weer contact gehad, maar ze lijken bij Youfone niet te begrijpen dat het door hun geleverde ZTE apparaat alleen voor AON netwerken geschikt is, en dus waardeloos is voor mijn XGS-PON/GPON netwerk. Ze beloven morgen weer contact met me op te nemen.

Ik wil gewoon dat iemand van KPN Netwerk langskomt om een Nokia of desnoods een nieuwe revisie van de Genexis XGS2110 te installeren waarvan de Ethernetpoort niet al omvalt als ik een iets te harde scheet laat. Is er echt niet een manier om gewoon direct contact te krijgen met KPN Netwerk even los van KPN de provider? Die begrijpen waarschijnlijk direct wat er moet gebeuren...


De glas verbinding kwam bij mij altijd terug. Maar ik kon zie dat ie altijd op 10mbit half duplex terug kwam. Dus dan heb je nog mazzel.

Al wel wat vordering van youphone/KPN of nog stil?

Helaas, vandaag weer contact gehad, maar ze lijken bij Youfone niet te begrijpen dat het door hun geleverde ZTE apparaat alleen voor AON netwerken geschikt is, en dus waardeloos is voor mijn XGS-PON/GPON netwerk. Ze beloven morgen weer contact met me op te nemen.

Ik wil gewoon dat iemand van KPN Netwerk langskomt om een Nokia of desnoods een nieuwe revisie van de Genexis XGS2110 te installeren waarvan de Ethernetpoort niet al omvalt als ik een iets te harde scheet laat. Is er echt niet een manier om gewoon direct contact te krijgen met KPN Netwerk even los van KPN de provider? Die begrijpen waarschijnlijk direct wat er moet gebeuren...

Je kan kpnnetwerk prima bellen maar die gaan niet over de type ONT welke geleverd wordt. Hun zijn puur voor de aanleg en onhoud van glasvezel. In theorie zou je namelijk ook direct je eigen modem kunnen aansluiten wanneer deze een xgspon sfp heeft. (Dit adviseer ik niet) 

Dus nee, je zal echt alles via youphone moeten regelen. Overigens heb je mijn topic over de nieuwe ONT een paar berichten geplaatst, hierin wordt duidelijk gemeld dat de Nokia ONT nooit wordt opgestuurd, enkel monteurs plaatsen die. Alleen u zult ook een monteur moeten krijgen voor de wissel.


De glas verbinding kwam bij mij altijd terug. Maar ik kon zie dat ie altijd op 10mbit half duplex terug kwam. Dus dan heb je nog mazzel.

Al wel wat vordering van youphone/KPN of nog stil?

Helaas, vandaag weer contact gehad, maar ze lijken bij Youfone niet te begrijpen dat het door hun geleverde ZTE apparaat alleen voor AON netwerken geschikt is, en dus waardeloos is voor mijn XGS-PON/GPON netwerk. Ze beloven morgen weer contact met me op te nemen.

Ik wil gewoon dat iemand van KPN Netwerk langskomt om een Nokia of desnoods een nieuwe revisie van de Genexis XGS2110 te installeren waarvan de Ethernetpoort niet al omvalt als ik een iets te harde scheet laat. Is er echt niet een manier om gewoon direct contact te krijgen met KPN Netwerk even los van KPN de provider? Die begrijpen waarschijnlijk direct wat er moet gebeuren...

Je kan kpnnetwerk prima bellen maar die gaan niet over de type ONT welke geleverd wordt. Hun zijn puur voor de aanleg en onhoud van glasvezel. In theorie zou je namelijk ook direct je eigen modem kunnen aansluiten wanneer deze een xgspon sfp heeft. (Dit adviseer ik niet) 

Dus nee, je zal echt alles via youphone moeten regelen. Overigens heb je mijn topic over de nieuwe ONT een paar berichten geplaatst, hierin wordt duidelijk gemeld dat de Nokia ONT nooit wordt opgestuurd, enkel monteurs plaatsen die. Alleen u zult ook een monteur moeten krijgen voor de wissel.

Ok bedankt, dat is duidelijk. Of ik nu een betrouwbare Genexis XGS2110 revisie of een Nokia krijg, dat maakt me uiteindelijk niet zoveel uit hoor, zolang de boel maar niet om de haverklap uitvalt als de ONT een keer van de stroom af is geweest.

Vandaag heb ik echter van Youfone reactie gehad dat ze toch echt alleen die ZTE F3100 aan mij kunnen leveren. Ik zit in XGS-PON gebied, twee jaar geleden is de boel naar binnen getrokken door KPN, ik snap er niks meer van. Ze zeggen hiermee dus eigenlijk dat ze me niet meer kunnen helpen aan een werkende verbinding als mijn Genexis het definitief begeeft, en ze me als nieuwe klant dan ook eigenlijk niet hadden kunnen aansluiten als ik niet eerder glas had gehad van KPN zelf met een geschikte ONT…

Nou ja goed, als ze me niet kunnen helpen als het ding helemaal defect raakt wil ik dat op zich prima zwart op wit hoor zodat ik eerder van mijn contract af kan wegens niet kunnen leveren van de dienst. Liever dat dan nog vijf maanden moeten uitzitten met een klapperende ONT. Morgen eerst maar weer even bellen in de hoop dat ik gewoon de verkeerde mensen heb getroffen.


Ik voel je frustratie!
Van het kastje naar de muur.

Als er een monteur nodig is voor de wissel voor PON. heeft youfone dus inderdaad jouw verbinding als aon geregistreerd.

Laten we hopen dat je morgen wel een wakkere medewerker hebt. 😅


Jij bent de zoveelste bij wie de ethernetpoort van de Genexis XGS-PON ONT het begeeft na een stroomonderbreking. KPN heeft dit ook ingezien en heeft tegenwoordig dan ook de Nokia XGS-PON ONT.

Ik heb gisteren een Genexis ontvangen. Moet ik me nu zorgen gaan maken?


Reageer