Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik tweestap verificatie uitzetten in MijnKPN?

• July 19, 2025
  • 82 reacties
  • 3716 keer bekeken

In de e-mail die ik kreeg staat:

Je kunt verificatie in 2 stappen altijd uitzetten in MijnKPN via Profiel > Inloggegevens > Verificatie in 2 stappen.

Ik ga naar Mijn KPN, dan naar profiel….. maar verder kom je niet, er staat geen ‘inloggegevens bij de lijst met keuzes.

Het staat aan, maar er is geen optie te vinden om het uit te zetten.

Hoe kan ik het uit krijgen? Wie kan me helpen?

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Lutra en ook de rest. Dit topic houdt de gemoederen wel wat bezig. Ook logisch, want dit heeft impact op iedereen.

Zoals jullie gemerkt hebben zijn we begonnen met het aanzetten en verplichten van Extra Veilig Inloggen, oftewel twee-staps-verificatie via SMS bij het inloggen. Dit is iets wat verplicht wordt in de toekomst en niet meer uit te zetten is als het eenmaal aan staat. Op dit moment kun je het nog omzeilen door een nieuw KPN ID aan te maken en dan de 2FA over te slaan, maar is nu nog tijdelijk mogelijk. Straks geldt voor elk account dat 2FA verplicht is. 

We hebben hiervoor gekozen omdat zo de persoonlijke gegevens van klanten beter beschermd zijn en blijven. Momenteel is alleen nog 2FA via SMS beschikbaar, maar we zijn aan het kijken of we ook andere veilige alternatieve methodes kunnen toevoegen. 

Binnenkort volgt er nog meer informatie van onze kant middels een topic over dit onderwerp. Daarin zullen we iedereen meenemen in deze wijziging en nog meer uitleg geven. 

82 reacties

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 19, 2025

Hoi ​@Lutra , in MijnKPN vind je dit onder je account en dan Extra Veilig Inloggen

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 19, 2025

*toevoeging, ik zie trouwens ook niet in de app waar je dit kunt uitzetten. 

Ik zal eens in de webbrowser inloggen bij mijn KPN of het via daar wel uitgezet kan worden. 

• Auteur
  • Topper
  • July 19, 2025

Ja gevonden, en dan?

Hier vind ik geen optie om het uit te zetten.. 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 19, 2025

Ja gevonden, en dan?

Hier vind ik geen optie om het uit te zetten.. 

Ik denk dat het niet mogelijk is om uit te zetten. Eigenlijk moet je daar blij om zijn. Je wil immers niet dat ‘iedereen’ bij jouw gegevens kan. 

https://www.kpn.com/tweestapsverificatie

• Auteur
  • Topper
  • July 19, 2025

Dan vind ik dat, als ik het per ongeluk heb aangezet en ze mij een mail sturen waar letterlijk in staat dat ik het zelf ook weer uit kan zetten, heel misleidend, irritant en ik heb nog wel meer woorden in mijn hoofd.

Ik snap dat je zegt dat je niet wilt dat een ander aan mijn gegevens kan komen. Maar dan moet je niet zeggen dat je het uit kunt zetten.

Dank voor de hulp. Ik probeer nu een manier te vinden dat ik in contact kan komen, want dat is het volgende frustratie puntje.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 19, 2025

Ik ben ook een klant van KPN. :-)

Als je liever (gratis) belt: (0800) 0402

Via X(Twitter) heb je direct contact:

En via Facebook kun je ook een bericht sturen  

• Auteur
  • Topper
  • July 19, 2025

Dank je wel, dat is fijn om te hebben.

Ik zal maandag direct gaan bellen.

Ik heb geen X of Facebook (ik weet het ik zal wel een van de weinigen zijn, 😇 als je t over veiligheid hebt)

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 20, 2025

Oei, ondanks dat ik helemaal voorstander ben van 2FA, vind ik dit geen handige keuze.

Sowieso werkt 2FA in MijnKPN niet lekker, want regelmatig komt die SMS uren later en dan kan je niks. Ook is SMS 2FA helemaal niet waterdicht. Als KPN het echt om de veiligheid gaat, dwing dan 2FA af met ondersteuning voor authenticator apps en/of passkeys. 

Ik vind dit ook niet gebruiksvriendelijk, want nu krijgt een hele grote groep een verkeerde indruk over 2FA. Waardoor ze het nog sneller niet aanzetten, want “oh dat is steeds dat irritante dat niet werkt, dat wil ik niet”

JanD
Superuser
  • July 20, 2025

Als je 2FA activeert kun je meteen een vinkje zetten bij

Onthouden op dit apparaat, 

dan heb je er verder geen omkijken naar.

Alleen als je de cookies een keer verwijderd en je logt weer in krijg je een terechte controle mail of jij het was die inlogde.

• Auteur
  • Topper
  • July 20, 2025

Dank je wel, dat is fijn om te hebben.

Ik zal maandag direct gaan bellen.

Ik heb geen X of Facebook (ik weet het ik zal wel een van de weinigen zijn, 😇 als je t over veiligheid hebt)

Klopt helemaal dat het niet lekker werkt. Dit apparaat onthouden werkt al niet op 2 apparaten.

Dank voor je uiteenzetting 👍🏻

• Auteur
  • Topper
  • July 20, 2025

Als je 2FA activeert kun je meteen een vinkje zetten bij

Onthouden op dit apparaat, 

dan heb je er verder geen omkijken naar.

Alleen als je de cookies een keer verwijderd en je logt weer in krijg je een terechte controle mail of jij het was die inlogde.

Helaas. Ook al haal je je koekjes niet weg werkt het niet.😩

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 20, 2025

@Lutra 

Met welke reden zou je geen 2FA willen gebruiken? In de huidige tijdsgeest is veiligheid van groot belang en worden er aan de lopende band hele datasets met accounts uitgelekt met wachtwoorden, of zijn er datastealer virussen actief die alle inloggegevens bij elkaar zoeken.  De gevolgen zijn wel te raden. Om dezelfde reden is 2FA bij DigID ook verplicht.  

Dus waarom zou je willen achterblijven?

• July 20, 2025

​Met welke reden zou je geen 2FA willen gebruiken?

Nou... als je bijvoorbeeld met meerderen personen in het huishouden onafhankelijk van elkaar gewoon in wilt kunnen loggen. Hoe doe je dat met 2FA?

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 20, 2025

Ik gebruik waar mogelijk 2FA, de biometrische inlog methode plus verschillende inlog gegevens per dienst. 

Waarom? 👇

Bij haveibeenpwned en Check je hack kun je checken of jouw gegevens zijn gelekt. En die lekken (breaches) gebeuren steeds vaker en wanneer je overal dezelfde inloggegevens gebruikt heeft de internet-crimineel deze ook na lekken met alle nare gevolgen van dien. En bijna alles wordt tegenwoordig online afgehandeld. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • July 20, 2025

Zelf gebruik ik 2FA zo min mogelijk. Vind het schijnveiligheid. En is zeker niet waterdicht. Daarnaast heeft niemand mijn inloggegevens van welk account dan ook en maak ik ook geen gebruik van accounts van anderen. Ik hou alles gescheiden. Heeft totaal niks te maken met achterblijven. Ik wil het niet. Klaar! 

Ook heb ik nergens automatisch inloggen aangevinkt staan. Ik log overal gewoon handmatig in. 

JanD
Superuser
  • July 20, 2025

Ik zie nu ook dat 2FA niet meer te de-activeren is.

Nooit een bericht over gehad of gezien.

Zal wel een veiligheids-issue zijn.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 20, 2025

Helemaal niet verkeerd met het aanbod van nevendiensten via KPN. 
Die Netflix breach van een paar jaar geleden heeft de boel flink losgeschud. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 20, 2025

Heb je ook 2FA in combinatie met de 5 cijferige inlogcode ​@ikheetjeff ?

Ik heb het nog niet aan. Want hoe kom je anders in MijnKPN op de laptop als je de telefoon niet bij de hand hebt?

En ik beheer ook af en toe mijn moeders account maar heb niet haar telefoon. Zou lastig zijn met SMS 2FA.

Om nog maar niet te spreken van degenen die ik ken met kpn vast maar zonder mobiel. Ja, ze bestaan. 

• Auteur
  • Topper
  • July 20, 2025

Het ging mij ook om het feit dat men zegt dat het kan, maar dat het dus niet kan. Ik wil de keuze, en niet gesteld worden voor een gedwongen feit.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 20, 2025

Het ging mij ook om het feit dat men zegt dat het kan, maar dat het dus niet kan. Ik wil de keuze, en niet gesteld worden voor een gedwongen feit.

En terecht, dat je de keuze wil. Zeker omdat het bij jou op zwart op wit staat dat je het uit kunt zetten en naderhand helemaal niet zo blijkt te zijn.
Wat ook niet eens gecommuniceerd is door KPN. 
Beetje vreemde opgedrongen actie op deze manier. 

• July 20, 2025

Bij haveibeenpwned en Check je hack kun je checken of jouw gegevens zijn gelekt. En die lekken (breaches) gebeuren steeds vaker en wanneer je overal dezelfde inloggegevens gebruikt ...

Dat moet je dus gewoon niet doen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 20, 2025

Ik heb het nog niet aan. Want hoe kom je anders in MijnKPN op de laptop als je de telefoon niet bij de hand hebt?

En ik beheer ook af en toe mijn moeders account maar heb niet haar telefoon. Zou lastig zijn met SMS 2FA.

Dat is precies een reden om SMS als 2FA niet te gebruiken. Een 2FA Authenticatie App kan men op meerdere telefoons installeren. En in jouw telefoon hoef je alleen maar een website (KPN) toevoegen voor jouw moeder in de App, ze heeft ook andere websites in haar App, maar je hoeft het niet te weten.

Bovendien is SMS zo lek als een mandje. Een hacker met toegang tot de telefoon kan makkelijk de SMS uitlezen, een 2FA code kan hij niet uitlezen, ook een Screenshot maken wordt actief geblokkeerd door de OS.

Ook buiten telefoon is SMS te onderschepen. Men hoeft alleen een mast na te bootsen en de zendsterkte opvoeren tot de ontvanger met de nep-mast verbindt ipv de telefoonmast verderop. Zo zijn de methodes van opsporingsdiensten of mensen met veel geld om zoiets te kunnen kopen. Een telecom provider moet sowieso onder dwangbevel de inhoud van SMS overgeven aan staatsorganen en mag niet erover praten.

• Auteur
  • Topper
  • July 20, 2025

Het maakt wel wat los.

Goed om al juliie meningen, ideeën etc te lezen.

🙏🏻

JanD
Superuser
  • July 20, 2025

Goed voor mensen die 2FA nog niet aan hebben staan, als je het activeert is het niet zelf terug te draaien, misschien wel via KPN Helpdesk, maar dat weet ik niet.

Misschien kan het moderatieteam hier wat meer duidelijkheid over geven.

Want er is door KPN met niemand gecommuniceerd, voor zover ik weet, via een nieuwsbrief of zo, dat je het niet meer uit kunt zetten en alleen maar een telefoonnummer kunt wijzigen.

Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • July 20, 2025

Het maakt wel wat los.

Goed om al juliie meningen, ideeën etc te lezen.

🙏🏻

Haha, echt he. Bedankt in ieder geval voor je topic. Fijn om te lezen! 😊