Skip to main content
Beantwoord

Ik betaal te veel voor mijn abonnement

• January 6, 2026
  • 14 reacties
  • 127 keer bekeken

dag KPN,

ik ben er vandaag achter gekomen dat ik al jaren veel te veel betaal voor mijn KPN glasvezel-abonnement met TV. 

Als ik in de diverse fora op dit onderwerp zoek, dan wordt er std verwezen naar abonnement-aanpassingsmogelijkheden in mijnKPN. Als ik daar kijk, dan zie ik daadwerkelijk mogelijkheden om mijn huidige abonnement aan te passen.

Persoonlijk vind ik het echter niet passen dat KPN zich verschuilt achter die optie, alsof een gemiddelde internetgebruiker met regelmaat allerlei platformen, waaronder mijnKPN afgaat om na te gaan of er nog belangrijke info voor hem/haar op staat. Uw platform nodigt niet uit om daar snel en slim de juiste info te vinden. 

ik ben erg teleurgesteld in uw handelswijze. Ik heb maandelijks 25% te veel betaald, wat op jaarbasis oploopt tot meerdere honderden euro's.

ik overweeg dan ook mijn abonnement op te zeggen en over te stappen naar een meer klantvriendelijker aanbieder.

Beste antwoord door Jasper van KPN

Hoi ​@Ronber, als je jouw abonnement vergelijkt met de nieuwere abonnementen kan je verschillen zien. De abonnementen die we aanbieden worden wel eens vernieuwd, en daar kunnen andere prijzen bij horen. Ik weet niet wat voor pakket je nu hebt, je hebt het al jaren zeg je. Het kan zijn dat je een abonnement hebt waar meerdere extra's bij zitten. Bij nieuwere pakketten zitten die er vaak niet meer bij, waardoor er een prijsverschil lijkt te zijn. 
Elke maand staat je factuur in MijnKPN, daar kan je zien wat je precies betaalt, en waarvoor. Dat is het abonnement waar je zelf voor gekozen hebt toentertijd. Je kunt het vergelijken met de nieuwe pakketten, het kan zijn dat je goedkoper uit bent als je overstapt. Dat is een keuze die wij niet voor je kunnen maken, dat kan je alleen zelf doen.

14 reacties

JanD
Superuser
  • January 6, 2026

Beste ​@Ronber het is je eigen verantwoordelijkheid af en toe eens te controleren of het goedkoper kan.

Als je contractvrij bent kun je kijken wat je nu voor vergelijkbaar pakket zou moeten  betalen en  je abo aanpassen als dat goedkoper kan.

Vergelijk het niet met prijzen voor nieuwe klanten inclusief korting of cadeau, maar gewoon de bruto prijzen zonder kortingen en cadeaus.

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 8, 2026

Hoi ​@Ronber, als je jouw abonnement vergelijkt met de nieuwere abonnementen kan je verschillen zien. De abonnementen die we aanbieden worden wel eens vernieuwd, en daar kunnen andere prijzen bij horen. Ik weet niet wat voor pakket je nu hebt, je hebt het al jaren zeg je. Het kan zijn dat je een abonnement hebt waar meerdere extra's bij zitten. Bij nieuwere pakketten zitten die er vaak niet meer bij, waardoor er een prijsverschil lijkt te zijn. 
Elke maand staat je factuur in MijnKPN, daar kan je zien wat je precies betaalt, en waarvoor. Dat is het abonnement waar je zelf voor gekozen hebt toentertijd. Je kunt het vergelijken met de nieuwe pakketten, het kan zijn dat je goedkoper uit bent als je overstapt. Dat is een keuze die wij niet voor je kunnen maken, dat kan je alleen zelf doen.

• January 8, 2026

Als je contractvrij bent heb je 2 opties.

Je kunt verlengen. Je krijgt dan 5 euro of € 7,50 korting een paar maanden en verder blijft alles hetzelfde. Dit is ook de standaard optie die KPN voorstelt.

Er is echter ook nog een andere optie. Je kunt je abonnement omzetten naar de nieuwste abonnementsvorm. Je gaat dan hetzelfde betalen als een nieuwe klant. De welkomskorting krijg je uiteraard niet. En sowieso krijg je waarschijnlijk geen korting zoals je die krijgt bij verlengen. Maar desondanks is dit vaak wel goedkoper. 

Ten alle tijde geld natuurlijk wel: elk jaar word je abonnement duurder door de inflatiecorrectie. Dus als je het abonnement omzet naar de nieuwste abonnementsvorm, dan ga je na verloop van tijd ook weer iets meer betalen dan .eisen die op dat moment klant worden. Dit is gewoon hoe het werkt. Deal with it.

• January 8, 2026

Beste ​@Ronber het is je eigen verantwoordelijkheid af en toe eens te controleren of het goedkoper kan.

Dit is niet helemaal correct. Een provider heeft toch echt meer informatie plicht. Waar exact weet ik niet maar dit lijkt zelfs in de wetgeving te staan.

Quote.

Ook gaat de toezichthouder strenger toezien op de wettelijke verplichting van telecomaanbieders om klanten actief te informeren over hun contractstatus en de voordeligste tarieven.

https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-strenger-toezicht-op-informatieplicht-telecombedrijven-en-nader-onderzoek-prijzen-budgetsegment-internetdiensten

JanD
Superuser
  • January 8, 2026

Aan de informatieplicht voldoet KPN volgens mij wel en alle hulp aangaande verbetering wifi wordt ook gegeven aan klanten, maar als je wifi niet voldoet om welke reden dan ook, kun je KPN er niet op aanspreken en geen claim indienen of wat dan ook.

• January 8, 2026

Aan de informatieplicht voldoet KPN volgens mij wel en alle hulp aangaande verbetering wifi wordt ook gegeven aan klanten, maar als je wifi niet voldoet om welke reden dan ook, kun je KPN er niet op aanspreken en geen claim indienen of wat dan ook.

Ben jij actief benaderd om een Hussel abonnement over te zetten naar de wat internet betreft goedkopere nieuwe propositie dat betwijfel ik. Zo zullen er ook klanten zijn met nog oudere (duurdere) abonnementen. Die net als de topicstarter nooit actief zijn benaderd. Dat er dan mogelijk bepaalde opties of extra's wegvallen doet wezenlijk niet terzake.

Een bericht hier op de community is natuurlijk niet actief informeren.

• January 8, 2026

Ben jij actief benaderd om een Hussel abonnement over te zetten naar de wat internet betreft goedkopere nieuwe propositie dat betwijfel ik.

Dat hoeft ook helemaal niet. Jan heeft zelf voor Hussel gekozen. Zolang Jan daar tevreden mee is en geen contact opneemt met KPN is KPN niets verplicht. 

• January 8, 2026

Ben jij actief benaderd om een Hussel abonnement over te zetten naar de wat internet betreft goedkopere nieuwe propositie dat betwijfel ik.

Dat hoeft ook helemaal niet. Jan heeft zelf voor Hussel gekozen. Zolang Jan daar tevreden mee is en geen contact opneemt met KPN is KPN niets verplicht. 

Blijkens de ACM hebben providers wel degelijk die informatie plicht. Of je daar iets mee doet dat is een ander verhaal. Ik ben ook niet meteen gewisseld naar de huidige portfolio vanwege de diw7022. Maar ik ben nooit door KPN gewezen op deze nieuwe abonnementen. Dat kan natuurlijk te maken hebben met mijn privacy instellingen ik wil namelijk niet voor commerciële doeleinden worden benaderd.

• January 8, 2026

Dat artikel van de ACM is al een jaar oud en ik heb niet gehoord dat de ACM daadwerkelijk ergens ingegrepen heeft ofzo.

Die informatieplicht geld denk ik alleen bij extreme situaties. En ik denk dat KPN deze extreme situaties vakkundig probeert te vermijden door klanten die echt veel te veel betalen een gratis snelheidsverhoging te geven. Dan betalen ze namelijk niet meer dan een nieuwe klant.

Handig opgelost van KPN zo. En de klant kan rustig verder uitgemolken worden.

• January 8, 2026

En ik denk dat KPN deze extreme situaties vakkundig probeert te vermijden door klanten die echt veel te veel betalen een gratis snelheidsverhoging te geven. Dan betalen ze namelijk niet meer dan een nieuwe klant.

Handig opgelost van KPN zo. En de klant kan rustig verder uitgemolken worden.

Dat was nagenoeg zeker de reden dat mijn op papier 100 Mb abonnement werdt verhoogt naar 200 Mb echter bleven mijn maandlasten door de inflatiecorrecties wel hoger dan wat een nieuwe klant op dat moment betaalde.

Dat artikel van de ACM is al een jaar oud en ik heb niet gehoord dat de ACM daadwerkelijk ergens ingegrepen heeft ofzo.

De ACM handelt toch nagenoeg nooit in het belang van de consument, de M van Markt lijkt vaak belangrijker.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 8, 2026

Dit is niet helemaal correct. Een provider heeft toch echt meer informatie plicht. Waar exact weet ik niet maar dit lijkt zelfs in de telecom wetgeving te staan.

Quote.

Ook gaat de toezichthouder strenger toezien op de wettelijke verplichting van telecomaanbieders om klanten actief te informeren over hun contractstatus en de voordeligste tarieven.

https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-strenger-toezicht-op-informatieplicht-telecombedrijven-en-nader-onderzoek-prijzen-budgetsegment-internetdiensten

Kan zijn ​@Rowi. maar elke provider, uitgever, energie/brandstofleverancier, enz. enz., publiceren hun actuele prijzen en voorwaarden permanent. Misschien dat het enige moeite kost deze te achterhalen maar ze zijn altijd (meestal digitaal) beschikbaar. Als consument ga je toch ook selectief te werk als je boodschappen doet, je tank vol gooit of een gas/stroom contract afsluit? Men moet niet klakkeloos blijven plakken bij welke leverancier of provider dan ook, maar je moet het wel zelf doen!   

• January 8, 2026

Deels ben ik het wel eens met de eigen verantwoordelijkheid als consument. Het wordt ook tijd dat er geen 'slapende' klanten meer zijn. Op de mobiele markt lijkt dat fenomeen veel minder voor te komen dan bij huisaansluitingen.

JanD
Superuser
  • January 8, 2026

In mijn beleving voldoet KPN aan de informatieplicht door alles netjes op de website te publiceren die voor iedereen beschikbaar is en hoeft KPN niet in alle gevallen de klanten per mail, SMS, per brief te informeren, behalve dan bij wettelijke verhogingen van welke aard dan ook en bij technische aanpassingen aan de infrastructuur die voor de klant in het nadeel kunnen uitvallen.

Verder heb je als klant natuurlijk ook altijd een onderzoek’plicht’.

Jasper van KPN
Moderator

De onderzoekplicht is de andere kant van de medaille die de informatieplicht is inderdaad. Wij informeren via de factuur wat er afgenomen wordt, en op de website, in MijnKPN is te zien wat er mogelijk is. Of het het waard is om te wijzigen is uiteindelijk aan elke klant zelf om te bepalen.