Skip to main content
Antwoord

Is 2-factor authenticatie verplicht?

• August 12, 2025
  • 7 reacties
  • 132 keer bekeken

Vandaag werd ik voor het ophalen van mijn factuur geconfronteerd met 2FA. Kan dat ergens uitgezet worden, want erg onpraktisch en onnodig voor zoiets?

Beste antwoord door PeterG

Uitzetten op je eigen apparaten kan ​@fhoedemakers . Als je inlogt met KPN ID eerst aanvinken “onthoud dit apparaat”. Daarna krijg je nog één keer de sms code, maar de volgende keren niet meer. Zolang het api.kpn.com cookie op je apparaat blijft staan.

Ik heb 't getest en krijg nu nergens meer de sms code en kan gewoon inloggen met KPN ID.

Bij inloggen op de MijnKPN app voor mobiel en tablet is de inloggen met de pincode van 5 cijfers geheel vrijgesteld van de sms 2fa.

7 reacties

• August 12, 2025

Vandaag werd ik voor het ophalen van mijn factuur geconfronteerd met 2FA. Kan dat ergens uitgezet worden, want erg onpraktisch en onnodig voor zoiets?

Nee. Dat kan niet meer. Ik vind het ook onzin. Ik zou het liefste de factuur gewoon als bijlage willen. Maar KPN heeft het verplicht. 

Dennis Overbeek
Superuser
Forum|alt.badge.img+23

Beste ​@fhoedemakers,

Inloggen in de MijnKPN app

De eerste keer dat je de MijnKPN app opent, moet je inloggen met jouw KPN account. Dit is eenmalig nodig voor de veiligheid van jouw gegevens en abonnement. Ook krijg je de eerste keer een verificatiecode per sms. De volgende keer dat je de app bezoekt, kan je gewoon inloggen met touch, face-id of jouw zelf gekozen cijfercode.

Ben je het wachtwoord van je KPN account kwijt of vergeten? Deze kan je via de link in de app meteen opnieuw instellen.

Extra veilig inloggen met tweestapsverificatie

Inloggen met je KPN account doe je nu extra veilig. Je gegevens zijn hierdoor beter beschermd tegen misbruik. Je kunt ‘Extra veilig inloggen’ aanzetten in de MijnKPN App via deze stappen:

• Log in op de MijnKPN app
  • Ga rechtsboven naar je Profiel (via het ronde knopje met het poppetje)
  • Kies voor ‘Account’
  • Ga naar ‘Extra veilig inloggen’ en zet de tweestapsverificatie aan

(Tegenwoordig is dit verplicht gesteld)

We adviseren je om Extra veilig inloggen aan te zetten. Hiermee houd je hackers buiten de deur. Zelfs als iemand achter je wachtwoord komt, is dat niet genoeg om in te loggen op je account.

• Auteur
  • Topper
  • August 12, 2025

Dit is natuurlijk absoluut geen (beste) antwoord! De vraag was of 2FA uitgezet kan worden. Tussen de regels door valt wel te lezen dat het verplicht is en daar moet ik het dan waarschijnlijk mee doen.

Dus om simpel een rekening op te vragen: inloggen, telefoon opzoeken en aanzetten, sms ontvangen en overtypen…  Gewoon een factuur met de mail meesturen is waarschijnlijk te klantvriendelijk?

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 12, 2025

Vroeger konden we ook met een ‘loper’ onze huizen binnen, dat kan ook niet meer!

Heeft niets met al dan niet klantvriendelijkheid te maken, wel met veiligheids- en privacy aspecten.  

• Auteur
  • Topper
  • August 12, 2025

Ik heb een vraag gesteld en op een nutteloos antwoord gereageerd. Op een niet relevante betweterigheid van een zelfverklaard wijsgeer zit ik niet te wachten!

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@fhoedemakers, welkom op onze community! Ik heb het antwoord wellicht iets te vroeg gemarkeerd maar het dekt de lading wel. Het is inderdaad verplicht, vanwege de veiligheid. Ik wil je overigens vragen vriendelijk en respectvol naar je medegebruikers te blijven.

We hebben hier ook een artikel over geschreven: 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • August 13, 2025

Uitzetten op je eigen apparaten kan ​@fhoedemakers . Als je inlogt met KPN ID eerst aanvinken “onthoud dit apparaat”. Daarna krijg je nog één keer de sms code, maar de volgende keren niet meer. Zolang het api.kpn.com cookie op je apparaat blijft staan.

Ik heb 't getest en krijg nu nergens meer de sms code en kan gewoon inloggen met KPN ID.

Bij inloggen op de MijnKPN app voor mobiel en tablet is de inloggen met de pincode van 5 cijfers geheel vrijgesteld van de sms 2fa.