Skip to main content
Antwoord

MacBook Air met Yosemite werkt niet met 2FA

• September 17, 2025
  • 8 reacties
  • 55 keer bekeken

Ik heb een oudere MacBook Air met daarop Yosemite en deze kan niet meer updaten naar een nieuwere versie. Ik wil hem nu gaan gebruiken op vakantie (een stuk veiliger mee te nemen dan mijn  grote MacBook Pro) en daarop dan o.a. mijn mail ontvangen en te verbinden met mijn iCloud. Ik kom er nu achter na wat te googelen dat Yosemite niet werkt met 2FA en ik kan dus niet inloggen op mijn KPN om mail in te stellen. En ook het inloggen mijn Appleaccount om gebruikt te maken van mijn iCloud krijg ik niet voor elkaar.  Ik kan 2FA niet uitzetten maar is er een workaround hoe ik dit kan omzeilen.  

Beste antwoord door BoukeV

@driemaster ​@JanD Dank voor jullie reactie maar het is mijn ondertussen gelukt om via een webbrowser op de site van Apple het OS Sierra te downloaden op de MacBook Air. Lukte niet via Yosemite en de Appstore maar via deze omweg wel. 

Nu heb ik Sierra geïnstalleerd op de Macbook wat probleemloos lukte en ik kan nu wel 2FA gebruiken en de Macbook zit nu netjes in mijn Apple-account en werkt naar behoren.

8 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 17, 2025

Beste ​@BoukeV om de KPN mail te gebruiken kun je gewoon de KPN webmailsite gebruiken, zie hieronder, daar is (nog) geen 2FA voor nodig:

https://webmail.kpnmail.nl/mail/logon.asp

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 17, 2025

Voor een verbinding met je iCloud wordt ook 2FA toegepast, middels een code die op je overige devices komt. Aangezien dit wel een heel oude MacOS betreft zal dat niet meer gaan lukken. 

Laatste versie is 10.10.5 (14F27), geïntroduceerd in oktober 2014.

Minimale vereisten iCloud vind je op https://support.apple.com/nl-nl/118308

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 17, 2025

Kun je bij Apple niet zonder de cloud-functie werken dan ​@driemaster en ​@BoukeV ???

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 17, 2025

Je kan wel met de icloud werken, via de browser, maar niet ‘continue’. Dan moet er ingelogd worden met 2FA. 

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • September 18, 2025

@driemaster ​@JanD Dank voor jullie reactie maar het is mijn ondertussen gelukt om via een webbrowser op de site van Apple het OS Sierra te downloaden op de MacBook Air. Lukte niet via Yosemite en de Appstore maar via deze omweg wel. 

Nu heb ik Sierra geïnstalleerd op de Macbook wat probleemloos lukte en ik kan nu wel 2FA gebruiken en de Macbook zit nu netjes in mijn Apple-account en werkt naar behoren.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 18, 2025

Bedankt voor de update ​@BoukeV 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 18, 2025

Top! Fijn dat het allemaal weer werkt! 
👍🏼

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Fijn dat het allemaal gelukt is, ​@BoukeV!