Skip to main content
Vraag

Wat gebeurt er met een oud KPN ID ?

• March 1, 2026
  • 17 reacties
  • 118 keer bekeken

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12

(Ik heb deze vraag eerder op een andere plek op dit forum gesteld maar ik had de vraag niet zorgvuldig genoeg geformuleerd)

Stel ik moet een nieuw KPN ID aanmaken omdat ik geen toegang meer heb tot mijn KPN emailaccounts. Dan maak een nieuw ID aan en gebruik daarvoor niet mijn bestaande KPN emailadres (waar ik geen toegang meer tot heb) maar bijv. mijn GMail adres. Dan wordt daar de bevestigingsemail van de KPN daar naartoe gestuurd. Dan kan ik bij “Mijn KPN” binnenkomen en daar mijn wachtwoorden aanpassen. Vervolgens maak ik opnieuw een KPN ID aan, dit keer met mijn KPN emailadres.

Dit betekent dat er - in theorie - 2 - wat ik dan maar noem - (oude) “ongebruikte” KPN IDs zijn. Blijven deze IDs bestaan totdat ze na maximaal 12 maanden automatisch verlopen of is de software van de KPN dermate slim dat ze automatisch direct worden opgeruimd ?

Als deze “oude” KPN IDs blijven bestaan tot dat ze na maximaal 12 maanden dan kunnen de “oude” KPN IDs een veiligheidsrisico vormen.

17 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • March 1, 2026

Hallo ​@WMG-N 

Als je een KPN ID niet meer gebruikt verloopt het na 12 maanden. Je kan het ook zelf eerder verwijderen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • March 1, 2026

Vraagje ​@WMG-N 

Had je dit niet beter bij de eerder mail over dit onderwerp kunnen toevoegen?

Nu lopen er meerdere topics over hetzelfde onderwerp.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 1, 2026

Als je een KPN ID niet meer gebruikt verloopt het na 12 maanden. 

Nee, een KPN-ID staat op facturen. Deze zijn verplicht 7 jaren te bewaren (zonder specificaties).

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 1, 2026

Dan maak een nieuw ID aan en gebruik daarvoor niet mijn bestaande KPN emailadres (waar ik geen toegang meer tot heb) maar bijv. mijn GMail adres

Dat kan prima 

Vervolgens maak ik opnieuw een KPN ID aan, dit keer met mijn KPN emailadres.

Dat zal niet gaan hè. Die kpn id bestaat momenteel al / nog.

Kun je momenteel én je mail niet meer in bijvoorbeeld via webmail.kpnmail.nl. Én je kunt ook je KPN Account niet meer in? Daar ook wachtwoord van kwijt?

Een Account wordt verwijderd als er, naar ik meen, een jaar niet op ingelogd is.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 1, 2026

Ben je niet een beetje in de war nu ​@TDN ?

KPN ID op facturen? 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • March 1, 2026

Nee, een KPN-ID staat op facturen. Deze zijn verplicht 7 jaren te bewaren (zonder specificaties).

Nee, jouw KPN account (KPN ID) is alleen de toegang tot jouw abonnementen. Je kan dit account zelf wissen of KPN heft het account op na een jaar ongebruikt. De bewaarplicht geldt voor de abonnementen/gegevens.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • March 1, 2026

Nee, jouw KPN account (KPN ID) is alleen de toegang tot jouw abonnementen. Je kan dit account zelf wissen of KPN heft het account op na een jaar ongebruikt. De bewaarplicht geldt voor de abonnementen/gegevens.

Dat klikt goed ​@RBxx, heb onlangs ook nog een ‘dubbel’ account verwijderd. Blijft de vraag: Is dat account dan ook werkelijk volledig gewist of alleen voor ons als klant(en) niet meer zichtbaar, maar wel nog ‘ergens’ bewaard in de KPN administratie. Ik weet het, een gewist account is principe een lege huls, maar toch, …...  ODIDO in gedachten. 

• March 1, 2026

Ik weet heel zeker dat dit niet zo is. Ik kon na meer dan twee jaar geen klant te zijn geweest gewoon verder met exact hetzelfde KPN ID er wordt niks door KPN opgeheft na een  jaar.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 1, 2026

KPN ID op facturen? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 1, 2026

De bewaarplicht geldt voor de abonnementen/gegevens.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/uw_facturen_bewaren

Alle facturen die u verstuurt of ontvangt, bewaart u in uw administratie. Dat is verplicht, want wij moeten uw administratie kunnen controleren. U bewaart de facturen in de vorm waarin u ze hebt verstuurd of ontvangen

Dus zelfs als de klant intussen een ander email-adres (KPN-ID) heeft, is zijn oude KPN-ID nog steeds bewaard.

• March 1, 2026

KPN ID op facturen? 

Dat is het email contact adres waar de factuur naar toe wordt gestuurd. Dat hoeft niet per definitie hetzelfde emailadres te zijn die is gebruikt voor een KPN-ID,  bij de meeste klanten zal dit wel identiek zijn.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 1, 2026

Ik weet heel zeker dat dit niet zo is. Ik kon na meer dan twee jaar geen klant te zijn geweest gewoon verder met exact hetzelfde KPN ID er wordt niks door KPN opgeheft na een  jaar.

@Rowi. 

Kan het zijn dat je in de tussenliggende periode wel hebt ingelogd met jouw KPN-ID? Bijvoorbeeld door daarmee in te loggen op het forum? 

Want als je regelmatig inlogt, dan blijft het KPN-ID gewoon in stand. Het is niet nodig om klant te zijn voor het hebben van een KPN-ID. 

• March 1, 2026

@Noordzee ja dat weet ik vrij zeker. Daar heb ik zelfs een topic over gestart. Wel met een ander community account dus dat is lastig terug te vinden. Zelfs mijn partner die haar KPN-ID echt niet meer heeft gebruikt ondervondt hetzelfde.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 1, 2026

KPN ID op facturen? 

Dat is het email contact adres. Dat hoeft niet per definitie hetzelfde adres te zijn die is gebruikt voor een KPN-ID

Hoe kan je het email contact adres veranderen? Ieder keer als ik bij

https://www.kpn.com/mijn/account?icid=app-no:cd=deeplinkintopnav#kpnid-account|ChangeEmail

mijn email-adres verander, komt dit email-adres ook op de nieuwe factuur terecht

• March 1, 2026

Dat is het email contact adres. Dat hoeft niet per definitie hetzelfde adres te zijn die is gebruikt voor een KPN-ID

Hoe kan je het email contact adres veranderen? Ieder keer als ik bij

https://www.kpn.com/mijn/account?icid=app-no:cd=deeplinkintopnav#kpnid-account|ChangeEmail

mijn email-adres verander, komt dit email-adres ook op de nieuwe factuur terecht

Dat lijkt me logisch maar gebruik je dat gewijzigde mail adres ook om bij je KPN-ID in te loggen

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 1, 2026

Dat lijkt me logisch maar gebruik je dat gewijzigde mail adres ook om bij je KPN-ID in te loggen

Ja

• March 1, 2026

Ja

Ik keek blijkbaar niet goed want die link gaat inderdaad naar het email-adres van het KPN-ID veranderen.

Mogelijk is dit veranderd ik was in de veronderstelling dat het adres van een KPN-ID los stond van het adres waar facturen naar toe gingen.