Skip to main content

Door slecht werkende apparatuur en steeds hogere prijzen ben ik pas geleden overgestapt van Ziggo naar KPN v.w.b. internet en interactieve TV.

Nu ben ik tegen een aantal issues aangelopen, waarvan ik niet had gedacht deze bij een modern bedrijf als KPN aan te treffen. Helaas heb ik deze issues niet gevonden bij reviews etc. Vandaar dat ik ze graag wil vermelden.

  1. Ik ben niet doof, maar slecht horend. Standaard ondertiteling is voor mij dan ook een must. Bij Ziggo geen probleem en KPN online ook niet (hoewel het regelmatig niet werkt). Echter via de TV ontvanger een drama. Hierbij dien je gebruik te maken van pagina 888 van teletekst. Hierbij verschijnen grote zwarte beeldbedekkende balken in beeld met de ondertiteling, waarbij andere teksten (bijv. namen van geïnterviewden) worden afgedekt.
    Interactieve functies werken dan ook niet meer. Zoals pauzeren, door- en terugspoelen etc.
    Vóór ieder programma iedere keer handmatig aanzetten en weer stoppen aan het eind van het programma, of wanneer je andere functies van je afstandsbediening wilt gebruiken.
    Beschamend dat dit bij een bedrijf als KPN niet goed is geregeld, terwijl hier een steeds groter wordende groep afhankelijk van is.
  2. Bij de info in de (elektronische programma) gids verschijnt keurig welk seizoen en aflevering staat gepland. Helaas verdwijnt deze cruciale informatie wanneer je wilt terugkijken of wanneer je een aflevering hebt opgenomen. Alleen de datum van de uitzending wordt getoond. Aangezien er nogal wat series herhaald en door elkaar worden uitgezonden is het niet te bepalen welke aflevering kan worden bekeken.
    Bedacht door mensen die alleen technisch denken.
  3. De TV gids laat maar 6 dagen vooruit de programma’s zien t.o.v. enkele weken bij de concurrent. Ik zoek soms specifieke programma’s om op te nemen, wanneer ik op vakantie ga of anderszins.
  4. De EPG kan niet worden gesorteerd, zoals bij andere providers. Ik wil mijn populaire zenders bij elkaar hebben zodat ik niet door een hele lijst hoef te scrollen. Favorieten instellen is te beperkt en het wisselen van de ene favorietenlijst naar de ander vergt ook een aantal stappen. Ook weer bedacht via technisch denken en niet vanuit de gebruiker.
  5. Van de beloofde 50 Mbit/s haal ik nog niet de helft. Dat het minder kan zijn begrijp ik, maar de snelheid zit nu tussen de 18-22 Mbit/s. Nogal een verschil!

Deze ogenschijnlijk simpele dingen zijn voor mij zwaarwegend en zal het abonnement met KPN ook weer na een jaar opzeggen en een provider zoeken met minder zwaarwegende nadelen.

Ik herken veel van wat je opnoemt, (mede) daarom heb ik zelf geen itv van kpn maar ik ben wel 1e hulp bij vragen voor velen die het wel hebben, eigenlijk zonder uitzondering ouderen die het wel makkelijk vinden om 1 kastje te hebben om in de “cloud” op te kunnen nemen.

Met name de ondertitels is echt een systeem van . . . .

Zelf heb ik een Vu+ ontvanger, opnemer met een kabel abonnement (DVB-C - coax) tot volle tevredenheid !

Maar, het voordeel daar van is dat alles kan en het nadeel is dat alles kan, vele mogelijkheden maar er kan ook wat mis gaan bedoel ik. Ik ben er nu voldoende in thuis om me niet meer te laten verrassen.

Onlangs stond er een op een 2ehands website aangeboden omdat de echtgenote er niet mee om kon gaan, dat is hier gelukkig niet het geval.


Hallo @GVR001 als je een xDSL-abo hebt geeft KPN een te behalen internetsnelheid op van TOT 50Mbit/s. Afhankelijk van de afstand tot de centrale kun je dat wel of niet halen, hoe verder van de centrale hoe langzamer het internet, dat systeem kent Ziggo niet, daar is 50Mbit/s ook 50Mbit/s.

Maar als je je even ingelezen had voordat je het abo bij KPN nam had je dat dus kunnen weten.

Als mede slechthorende ben ik het wel volledig met je eens inzake de ondertiteling.

 


In de meeste punten kan ik me ook vinden. Al vind ik ze minder storend, want ben niks anders gewend.

De ondertiteling:

Jij zegt: Hierbij verschijnen grote zwarte beeldbedekkende balken in beeld met de ondertiteling, waarbij andere teksten (bijv. namen van geïnterviewden) worden afgedekt.

Zoveel mensen…. Ik vind de zwarte achtergrond juist fijn want dat maakt het duidelijk leesbaar; ook als er namen in beeld komen. Die zitten er dan niet doorheen. Dat ik zo’n naam niet kan lezen boeit me niet.

Psst. Als straks bij iedereen het nieuwe tv-platform in gebruik is zal er ‘veel’ gaan veranderen. I say no more…

Het huidige platform is 13 jaar oud en daar kan niet zoveel méér in. Voor het eind van dit jaar, wsl het najaar al, is iedereen gemigreerd en kan men weer voluit ontwikkelen.

Punt 5 is wel even een dingetje: Alle andere providers uitgezonderd Ziggo leveren via dezelfde lijn. Als KPN als eigenaar je niet meer dan zo’n 20 Mb/s kan leveren zullen de anderen op die lijn je zeker niet meer kunnen leveren.

Check hier eens wat de (maximale) lijnsnelheid op je adres is: Fourstack.

Zie koper/DSL …. Mbit/s.


xDSL-abo

Ik heb een glasvezelaansluiting. Had ik toch een betere snelheid verwacht:frowning2:


Op glasvezel moet je zonder meer 70 Mb/s halen. En 30 Mb/s upload. Bij het abonnement met 50 Mb/s (je krijgt wat extra down- en upload).

Meet je wel bedraad met een laptop? En zeker niet via wifi. Andere toepassingen (tv ontvangers uitgezonderd) uit of off line tijdens meten.

kpn.com/speedtest.

Daar moet zeker nog naar gekeken worden.

Staan voor een KPN moderator je gegevens al in je forumprofiel? (onderaan pagina opslaan)


Op glasvezel moet je zonder meer 70 Mb/s halen. En 30 Mb/s upload. Bij het abonnement met 50 Mb/s (je krijgt wat extra down- en upload).

Meet je wel bedraad met een laptop? En zeker niet via wifi.

kpn.com/speedtest.


Volledig bedraad.

 


Staan voor een KPN moderator je gegevens al in je forumprofiel? (onderaan pagina opslaan)

:thumbsup:


Zulke waarden kan je bij DSL wel verwachten.

Ik zou bijna zeggen…. weet je zeker dat het glas (FttH) is?

Is je modem wel van af de NT met de WAN poort verbonden?

Wat staat er bij Fourstack vermeld voor je adres bij FttH danwel Fiber? (al lijkt DSL helemaal niet beschikbaar als ik een willekeurig adres in jouw woonplaats check)

N.B. Ik heb ‘t bij het mod-team hopelijk een zetje gegeven.


Net ontdekt, dat mijn VPN verantwoordelijk is voor deze slechte waarden. Zonder VPN haal ik nu idd lichtsnelheid. Niet verwacht, dat een VPN een dergelijke invloed had. Ter info: VPN van Airvpn. Duidelijk dus niet de snelste.

Blijven echter nog vier zwaarwegende punten over op mijn lijst.


Apart die VPN. Loopt kennelijk over trage server(s).

Punt 1: verwacht ik oplossing voor als nieuwe software geheel in gebruik is. Huidige is 13 jaar oud en niet erop ingericht (visuele ondertitels 888)

As we speak worden de decoders batchgewijs overgeheveld naar het nieuwe tv platform. (zie je aan andere menu met o.a. blokken-indeling)

Punt 2: Bij veel gebruikers een doorn. Hopelijk wordt dat ook verbeterd als het nieuwe platform geheel geïntegreerd is.

Punt 3: is al heel lang klacht die vooral in de vakantietijd opkomt. Gelukkig kun je in de hele wereld opnamen inplannen via de KPN ITV-app of website. In E.U. kun je ook nog kijken.

Punt 4: Je kunt wel Favorietenlijsten maken, maar de zendernummers blijven ongewijzigd. Die nummering wordt vooralsnog niet aan getornd. Overigens heb ik, ook bij Ziggo, nooit favo's met eigen nummering kunnen maken. (decoders: Panasonic TU-DC40RD en Cisco’s 8455 en 8485).

 


Punt 3: in US met je mobiel opnames inplannen. Zeg verder niets. Blijf erbij dat het toch verrekte handig zou zij als én de epg wat verder vooruit komt én je zelf opname tijden kunt invoeren. Ben je gelijk van het gezeur met serieopnames af.

Punt 4: dat je dat in 2009 niet kon, tja. Op dit moment kan je met het horizon (prul) en de diverse HUMAX varianten dit wel en ook op je TV met een ci-module! En dat na vele jaren glas nog steeds niet op 1 staat met alle ellende van dien, waar ben je dan mee bezig als bedrijf. NPO 1 op 661………..


Punt 1: verwacht ik oplossing voor als nieuwe software geheel in gebruik is. Huidige is 13 jaar oud en niet erop ingericht (visuele ondertitels 888)

As we speak worden de decoders batchgewijs overgeheveld naar het nieuwe tv platform. (zie je aan andere menu met o.a. blokken-indeling)

 

Ik heb zo’n menu met blokken. Ik zou dus op het nieuwe platform zitten?
Mijn 4 punten van kritiek zouden dus ook op het nieuwe plaatform slaan. Hmm.


De ondertiteling:

Jij zegt: Hierbij verschijnen grote zwarte beeldbedekkende balken in beeld met de ondertiteling, waarbij andere teksten (bijv. namen van geïnterviewden) worden afgedekt.

Zoveel mensen…. Ik vind de zwarte achtergrond juist fijn want dat maakt het duidelijk leesbaar; ook als er namen in beeld komen. Die zitten er dan niet doorheen. Dat ik zo’n naam niet kan lezen boeit me niet.

Nog mooier, bij mij (niet-KPN) gaan de ondertitels op zij als er een andere tekst onder in beeld staat, althans het kan maar dat werkt niet altijd goed, maar het idee en de functionaliteit is er.

 

 


Mijn 4 punten van kritiek zouden dus ook op het nieuwe plaatform slaan. Hmm.

Op dit moment nog wel. Er zijn t.o.v. het oude platform nog geen significante wijzigingen. Maar die komen wel….


Mijn 4 punten van kritiek zouden dus ook op het nieuwe plaatform slaan. Hmm.

Op dit moment nog wel. Er zijn t.o.v. het oude platform nog geen significante wijzigingen. Maar die komen wel….

Hi Peter,

Je bent niet van KPN. In het verleden werd dit door leveranciers in de USA gedaan. Als leverancier vertellen dat er iets aankwam om de concurent van de markt te houden. Megaboetes gelden daar tegenwoordig voor. 

Kan jij garant staan dat het in de toekomst beter is?


Via het forumdeel voor de superusers heeft men e.e.a. laten doorschemeren.

Beter is een buitengewoon relatief begrip. Wat voor de één een verbetering is hoeft dat voor de ander nog niet te zijn.

Met bv opnamen is KPN al beter dan Ziggo. Bij KPN kun je op ál je ontvangers je opnamen kijken en via online.
Bij Ziggo kan dat op één ontvanger en ook online als dat de Next is. Met de Mediabox XL kun je alleen op die opnemen en je opnamen kijken.


Ook dit is weer eens desinformatie. Bij een horizon kan je wel op je devices thuis naar opnames kijken (en je kunt ook veel meer opnemen dan bij KPN).


Jammer dat je niet op de hoogte bent…. De Horizon heet al een jaar of 4 Mediabox XL namelijk. Dat je dat niet weet, beosound. Ofwel, als we het hebben over de XL hebben we het dus over dezelfde.

Zie oa.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-laat-merknaam-horizon-volledig-los/

https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-ziet-gebruik-horizon-mediabox-xl-en-ziggo-go-stijgen/

De vraag is dus: wie verstrékt hier boven nu desinformatie??? :relieved:


We hebben het over hetzelfde apparaat, dat weet jij donders goed. Maar mijn statement blijft overeind, de gewijzigde naam van het apparaat veranderd in dit geval niets aan de functionaliteit!


beosound100: We hebben het over hetzelfde apparaat

Dat bleek absoluut niet uit jouw reactie. Ook dat weet jij ook. En ook dat dat opzettelijk was.


Hoi @GVR001, welkom bij KPN. Jammer dat je over een jaar weer bij ons vertrekt. Bedankt voor de feedback, we kunnen en moeten natuurlijk altijd verbeteren. Ik geef de punten door, ook al kan ik niet beloven dat ze allemaal worden opgepakt. Gelukkig kun je de internetsnelheid in ieder geval wel halen inmiddels. Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.


7.7 bij punt 2 van gvr001is zichtbaar dat de vulling van het blok informatie niet vanzelf volledig is.

Zo zie ik veel gids-informatie ZONDER seizoen en aflevering. Daarna een klein stukje van de aflevering of opname bekijken, et voila, de seizoensinformatie verschijnt.

Dat zou ik eigenlijk meteen verwachten, maar dan in plaats van een halfscherm ( vs 8.0 ) plaatje-van-de-aflevering.


7.7 Bij punt3 van gvr001 kan ik toevoegen dat er zelfs zenders/kanalen die maar 2 dagen NA vandaag laten zien.

Kan je zelfs niet opnemen als je een midweek/weekend vakantie neemt.


7.7 bij punt 2 van gvr001is zichtbaar dat de vulling van het blok informatie niet vanzelf volledig is.

Zo zie ik veel gids-informatie ZONDER seizoen en aflevering. Daarna een klein stukje van de aflevering of opname bekijken, et voila, de seizoensinformatie verschijnt.

Dat zou ik eigenlijk meteen verwachten, maar dan in plaats van een halfscherm ( vs 8.0 ) plaatje-van-de-aflevering.

Ja, heel irritant is dit. Reeds bekend bij de collega's, maar zeer vervelend. Speelt al veel langer.

7.7 Bij punt3 van gvr001 kan ik toevoegen dat er zelfs zenders/kanalen die maar 2 dagen NA vandaag laten zien.

Kan je zelfs niet opnemen als je een midweek/weekend vakantie neemt.

Hier wordt aan gewerkt, maar 2 dagen is wel zeer kort. Welke zenders?

 

Ps. Vanwaar elke keer die “7.7”?


7.7 bij punt 2 van gvr001is zichtbaar dat de vulling van het blok informatie niet vanzelf volledig is.

Zo zie ik veel gids-informatie ZONDER seizoen en aflevering. Daarna een klein stukje van de aflevering of opname bekijken, et voila, de seizoensinformatie verschijnt.

Dat zou ik eigenlijk meteen verwachten, maar dan in plaats van een halfscherm ( vs 8.0 ) plaatje-van-de-aflevering.

Ja, heel irritant is dit. Reeds bekend bij de collega's, maar zeer vervelend. Speelt al veel langer.

7.7 Bij punt3 van gvr001 kan ik toevoegen dat er zelfs zenders/kanalen die maar 2 dagen NA vandaag laten zien.

Kan je zelfs niet opnemen als je een midweek/weekend vakantie neemt.

Hier wordt aan gewerkt, maar 2 dagen is wel zeer kort. Welke zenders?

 

Ps. Vanwaar elke keer die “7.7”?


7.7.89_3 is de volledige (nu) versie op mijn settop box, waarvan de verwachting is dat de downgrade naar 8.0 gaat.

PS 2 dagen heb ik nu geconstateerd op kanaal 74 rtlcrime. Maar dit gebrek is in mijn zenderlijst sowieso ook verkrijgbaar op kanalen 26, 27, 44, 71 en 511. Terwijl de kanalen 201 tem 203 helemaal geen programmagegevens hebben.