Door slecht werkende apparatuur en steeds hogere prijzen ben ik pas geleden overgestapt van Ziggo naar KPN v.w.b. internet en interactieve TV.
Nu ben ik tegen een aantal issues aangelopen, waarvan ik niet had gedacht deze bij een modern bedrijf als KPN aan te treffen. Helaas heb ik deze issues niet gevonden bij reviews etc. Vandaar dat ik ze graag wil vermelden.
- Ik ben niet doof, maar slecht horend. Standaard ondertiteling is voor mij dan ook een must. Bij Ziggo geen probleem en KPN online ook niet (hoewel het regelmatig niet werkt). Echter via de TV ontvanger een drama. Hierbij dien je gebruik te maken van pagina 888 van teletekst. Hierbij verschijnen grote zwarte beeldbedekkende balken in beeld met de ondertiteling, waarbij andere teksten (bijv. namen van geïnterviewden) worden afgedekt.
Interactieve functies werken dan ook niet meer. Zoals pauzeren, door- en terugspoelen etc.
Vóór ieder programma iedere keer handmatig aanzetten en weer stoppen aan het eind van het programma, of wanneer je andere functies van je afstandsbediening wilt gebruiken.
Beschamend dat dit bij een bedrijf als KPN niet goed is geregeld, terwijl hier een steeds groter wordende groep afhankelijk van is. - Bij de info in de (elektronische programma) gids verschijnt keurig welk seizoen en aflevering staat gepland. Helaas verdwijnt deze cruciale informatie wanneer je wilt terugkijken of wanneer je een aflevering hebt opgenomen. Alleen de datum van de uitzending wordt getoond. Aangezien er nogal wat series herhaald en door elkaar worden uitgezonden is het niet te bepalen welke aflevering kan worden bekeken.
Bedacht door mensen die alleen technisch denken. - De TV gids laat maar 6 dagen vooruit de programma’s zien t.o.v. enkele weken bij de concurrent. Ik zoek soms specifieke programma’s om op te nemen, wanneer ik op vakantie ga of anderszins.
- De EPG kan niet worden gesorteerd, zoals bij andere providers. Ik wil mijn populaire zenders bij elkaar hebben zodat ik niet door een hele lijst hoef te scrollen. Favorieten instellen is te beperkt en het wisselen van de ene favorietenlijst naar de ander vergt ook een aantal stappen. Ook weer bedacht via technisch denken en niet vanuit de gebruiker.
- Van de beloofde 50 Mbit/s haal ik nog niet de helft. Dat het minder kan zijn begrijp ik, maar de snelheid zit nu tussen de 18-22 Mbit/s. Nogal een verschil!
Deze ogenschijnlijk simpele dingen zijn voor mij zwaarwegend en zal het abonnement met KPN ook weer na een jaar opzeggen en een provider zoeken met minder zwaarwegende nadelen.