Skip to main content

Sinds kort loopt het beeld continue vast na ca 3 seconden. Eerder gebeurde dit ook wel eens, maar dan liep het beeld even later wel weer door.

Dit gebeurd nu bij elke zender. TV+ box is bedraad aangesloten op 12b box.

Opnamen bekijken en apps gaan wel goed. De enige manier nu om tv te kijken is door niet meer live te kijken, maar met 5 seconden vertraging. 

Box en modem meerdere keren herstart, helaas nog steeds hetzelfde.

Al met al niet echt fijn, wat kunnen we hier aan doen?

Omdat terugkijken wel werkt, zijn de problemen te zoeken in de hoek van Multicast denk ik. Unicast lijkt wel zonder probleem te werken.

Hoe ziet het netwerk er verder uit? Switches? Omvormers in het netwerk?


Ja 1 switch bij de tv, maar als ik die er tussenuit haal zelfde problemen. 


Is dat een managed switch en is IGMP snooping enabled?


Unmanaged, maar zonder switch zijn er ook problemen. 


Had ik gelezen inderdaad maar vroeg me af of de switch nog invloed zou kunnen hebben in positieve zin.

ik heb ook een box12 en tv+ en ervaar deze problemen niet.

Heb je glasvezel?


Ja glasvezel idd. Boven staat een tweede ontvanger, daar loopt het beeld niet vast. Kan het an de ontvanger zelf liggen misschien?


En die is ook aangesloten met kabel aan Box12?
Is deze identiek geconfigureerd? In theorie kan het natuurlijk dat er een defect is maar die kans is niet zo groot.

Ik zou de ontvanger eens wisselen en kijken of je dan beneden hetzelfde probleem hebt. Het kan ook zomaar aan de kabel of een slechte connector liggen.


Unmanaged, maar zonder switch zijn er ook problemen. 

Wat is het precieze merk en type van de switch?


Is allemaal (nieuw) geïnstalleerd door een KPN monteur, dus daar ga ik dan maar van uit. Ik zal de box eens wisselen en mn ervaringen delen.


Switch is TP-link TL-SG1005D


Switch is TP-link TL-SG1005D

Deze is niet geleverd door KPN. Of het moet al heel heel heel lang geleden zijn geweest.

Hij ondersteund in ieder geval geen IGMP-Snooping. En is dus niet geschikt in combinatie met tv van KPN. 


@Nick83 heeft natuurlijk helemaal gelijk maar dat neemt niet weg dat als de switch er niet tussen zit je ook problemen ervaart. Voor 3 tientjes heb je een Netgear managed switch met IGMP snooping. Te overwegen.

Nieuwsgierig naar de wissel van de tv box met boven.

Je geeft mij het gevoel dat je volledig vaart op de instellingen die de monteur heeft gedaan. Nu wil ik niet zeggen dat ze hun werk niet goed doen maar ik zou ook eens de configuratie vergelijken. Mogelijk heeft de monteur bewust danwel onbewust een andere keuze gemaakt die invloed heeft op de werking. Denk bijvoorbeeld aan unicast versus multicast.


Beste @cagemania, hoe staat het ervoor met het wisselen van de tv-ontvanger? De switch inderdaad graag even loskoppelen van het netwerk. Je had ook de TV+ box al eens helemaal gereset?


Wissel is gedaan, maar ook de andere box loopt nu vast. Af en toe (bijv een dag later) loopt het beeld wel door maar pas nadat het 2/3 seconden stil heeft gestaan. De switch (IGMP-Snooping) is er tussen uit dus kan het niet zijn. Ook de ontvanger boven hapert dus af en toe (verbonden via WIFI). Wat wel heeft geholpen is de muticast instelling wijzigen naar unicast, hier werd ook eerder baar verwezen. Echter hierdoor lever ik volgens mij beeldkwaliteit in?? (al lijkt dat mee te vallen).

  • Reset van de tv-box nog niet gedaan, kan misschien helpen echter vreemd dat beide ontvangers het probleem hebben?
  • Switch is dus helemaal losgekoppeld geweest. Boven (bij de pc) staat nog een andere switch (zelfde netwerk), maar op een aparte poort aangesloten van het modem.
  • Nog tips om de multicast wel werkend te krijgen?
  • Wat is er voor nu tegen gebruik unicast aangezien opnames etc ook via unicast gaan?

Het nadeel van Unicast is dat je meerdere streams binnenkrijgt als je op twee tv’s gaat kijken. Bij Multicast is het slechts 1 stream en via een broadcast op je netwerk gaat het naar de IGMP clients (de tv ontvangers). Voor Unicast is daarom meer bandbreedte nodig en dat compenseert KPN met een lagere bitrate (en dus lagere kwaliteit). Multicast verkeer gaat over vlan4 terwijl Unicast over internet gaat.

Box12 met draad zou feitelijk geen problemen mogen geven. Ben hier op het forum ook al eens tegengekomen dat de UTP kabel/connector niet best bleek maar dat kan jij goed inschatten voor jouw situatie.

Ik heb beide ontvangers prima werkende. Multicast en auto kwaliteit enabled. Beeldinstellingen auto resolution en HDR.

Je zou ook eens de SDR optie kunnen proberen. 
De ervaring op het forum leert ook dat een manager switch met IGMP snooping een verbetering is. Het zorgt er voor dat alleen de clients die de tv stream nodig hebben ze ontvangen. Kan veel intern netwerk verkeer schelen. Kosten rond de 3 tientjes.