Skip to main content
Beantwoord

Beeldkwaliteit TV+ Box is een stuk slechter dan bij Ziggo

• October 4, 2025
  • 64 reacties
  • 1533 keer bekeken

Toon eerste bericht

64 reacties

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 5, 2025

Met mijn ervaring bij een vriend (module) en de buurvrouw (Next, dus live DVB-C) noopt mij niet tot overstappen.

Dát kan ik bevestigen. Inderdaad is DVB-C minder dan een device met smartcard, bijv. CI+ of mediabox. Ik heb (nog) geen vergelijkingsmateriaal, aangezien ik (nog) geen TV van KPN afneem, dat duurt niet lang meer… eerst nog even wat topics over KPN TV lezen… 😜

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 5, 2025

@PeterG ik bedoel niet dat ik er schuin voor zit.

Ik zit er recht voor maar het LIJKT alsof je er schuin op zit te kijken.

Klopt dat smart tv app van ziggo (ziggo go) minder is inderdaad. 720p. Kpn op pc is stuk beter.

Dit kom ik ook vaak tegen:

1. Gebruikerservaring en Klachten:
    • ​Er zijn meldingen van KPN-gebruikers (vooral na de overstap van Ziggo of bij gebruik van de nieuwste TV+ Box) die de beeldkwaliteit "grauwer", "minder scherp" of "minder vloeiend" vinden in vergelijking met Ziggo. (Bron 3.1, 3.2, 4.2)

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 5, 2025

@PeterG ik bedoel niet dat ik er schuin voor zit.

Ik zit er recht voor maar het LIJKT alsof je er schuin op zit te kijken.

Klopt dat smart tv app van ziggo (ziggo go) minder is inderdaad. 720p. Kpn op pc is stuk beter.

Dit kom ik ook vaak tegen:

1. Gebruikerservaring en Klachten:
    • ​Er zijn meldingen van KPN-gebruikers (vooral na de overstap van Ziggo of bij gebruik van de nieuwste TV+ Box) die de beeldkwaliteit "grauwer", "minder scherp" of "minder vloeiend" vinden in vergelijking met Ziggo. (Bron 3.1, 3.2, 4.2)

Het kan misschien ook met dit te maken hebben: 

https://community.kpn.com/kpn-tv-11/kpn-tv-box-diw-7022-geeft-niet-het-volledige-videosignaal-door-zoals-het-hoort-640043?tid=640043

De wit balans (contrast) weergave van de KPN TV+ box (DIW7022) is niet helemaal juist. En wordt mogelijk met een komende firmware update opgelost.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 5, 2025

Hmm

"Iets" tot en met '253'.

En 'het op op de tv box niet verder dan 235'.

Geen idee wat bedoeld wordt. En waar te vinden. Nou ben ik het kwijt en haak ik af.

Het beeld is hier echt heel mooi. Beter dan via de Ziggo die hier tot 4 jaar geleden ook nog werkte.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 5, 2025

Hmm

"Iets" tot en met '253'.

En 'het op op de tv box niet verder dan 235'.

Geen idee wat bedoeld wordt. En waar te vinden. Nou ben ik het kwijt en haak ik af.

Het beeld is hier echt heel mooi. Beter dan via de Ziggo die hier tot 4 jaar geleden ook nog werkte.

Zie mijn reactie in het bovenstaande topic hierop.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@iefie73. Welkom op de KPN Community en je topic trekt gelijk veel bekijks. Iedereen probeert mee te denken met je probleem en dat is fijn om te zien. Helaas is er nog niet een uiteindelijke oplossing uitgerold, maar er is al wel veel geprobeerd. 

Volgens mij is bijna alles wat genoemd is wel hetgeen wat ook getest en geprobeerd kan worden om het beeld wat beter te krijgen. Dus daar heb ik niet direct suggesties in, maar wellicht kun je nog wel als test een andere tv of monitor proberen. Dan is uit te sluiten of de TV+ box dit veroorzaakt of dat de combinatie TV+ box en jouw Sony tv dit teweeg brengt. Probeer ook eens de andere HDMI poorten op je tv en zet 'm eens terug naar de fabrieksinstellingen. Dat wil ook nog wel eens helpen. 

Ik ben benieuwd wat dat voor resultaten geeft. Wat ons ook zou helpen is een filmpje waarin je kunt tonen hoe het beeld vervormt wordt. Dat zou mooi zijn als dat op beeld te vangen is. Misschien kun je dat eens uploaden (naar Youtube bijvoorbeeld) en de link delen. Dan kunnen we dat naar de ontwikkelaars sturen. 

Ik zie graag je reactie tegemoet!

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • October 6, 2025

Ik denk niet dat het volgende gaat helpen. Heb je het kastje ook al eens aan de wifi gehangen ipv via de ethernet kabel. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 7, 2025

​@Arjan van KPN het beeld lijkt nu beter te worden.

Maar heb een hoop moeten instellen op de tv zelf om het minder schokkerigte maken.

Dat is deels gelukt.

Maar apps via tv+box zoals videoland zijn niet om aan te gluren. Als iemand op tv van links naar rechts loopt dat is dat met veel schokken (judder)

De app op tv zelf en via nvidia shield deden dit ook maar kan ik tot acceptabele waarde terugbrengen met motionflow instellingen en filmmodus instelling op tv. Maar wat ik ook doe, de app via kpn box is niet goed te krijgen.

Kan het zijn dat ik juist automatisch beste kwaliteit juist uit moet zetten in kpn box? Dat de box hem wil upscalen maar tv ook en dat je dan conflicten krijg?

Ik heb nog een oudere samsung tv. Daar prima beeld via tv+app en ook geen judder/schokkerig.

Dat is een 50hz of 60hz tv

@eduard-w via WiFi geen verschil 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 7, 2025

Ik krijg de indruk dat jouw tv ook 60 Hz hdmi ingangen heeft. Daar kan in Europa eigenlijk alleen een game console op.

Televisie en streaming is in Europa 50 Hz.

Probeer dus eens een andere hdmi ingang.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 7, 2025

Ik krijg de indruk dat jouw tv ook 60 Hz hdmi ingangen heeft.

Nee, ​@iefie73 heeft een Sony XR-65X90L met ondersteuning van 24, 25, 30, 50, 60, 100, 120 Hz

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Mooi dat het beeld zich lijkt te herstellen. Heb je toch Motionflow in de Sony tv instellingen weer aangezet daarvoor? 

De instelling ‘Automatisch beste kwaliteit’ heb je nodig om de eerste 10 zenders in HD+ kwaliteit te kunnen kijken. Er zit verder geen upscale-techniek achter als ik het goed heb, want de eerste 10 zenders zijn gewoon een hogere kwaliteit stream met grotere bandbreedte. Dus dit kun je het beste gewoon aan laten. 

Wat betreft ‘Automatisch beste resolutie’ kun je dat het beste ook aanzetten. Als dat juist de judder geeft met Videoland en andere streaming apps, dan kun je eens spelen met de resoluties en frequenties. Dan ben ik benieuwd of je met een bepaalde instelling dan die judder kwijt raakt. 

En als de problemen aanhouden ben ik verder nog wel benieuwd of je onderstaande eens geprobeerd hebt en of een filmpje tot de mogelijkheden behoort. 

Maar wellicht kun je nog wel als test een andere tv of monitor proberen. Dan is uit te sluiten of de TV+ box dit veroorzaakt of dat de combinatie TV+ box en jouw Sony tv dit teweeg brengt. Probeer ook eens de andere HDMI poorten op je tv en zet 'm eens terug naar de fabrieksinstellingen. Dat wil ook nog wel eens helpen. 

Ik ben benieuwd wat dat voor resultaten geeft. Wat ons ook zou helpen is een filmpje waarin je kunt tonen hoe het beeld vervormt wordt. Dat zou mooi zijn als dat op beeld te vangen is. Misschien kun je dat eens uploaden (naar Youtube bijvoorbeeld) en de link delen. Dan kunnen we dat naar de ontwikkelaars sturen. 

Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • October 9, 2025

@iefie73 Die schokken en judder komen omdat het kastje geen auto refresh framerate ondersteunt. Als het kastje staat ingesteld op 50 hz en je kijkt 24hz materiaal op een streaming app uit de VS dan krijg je judder. Als je een Europese serie kijkt dan zou je geen judder moeten hebben als het kastje op 50hz staat ingesteld. Android tv 12 heeft wel auto refresh rate ( maar dan nog moet de app het wel ondersteunen, volgens mij ondersteunt alleen Netflix het op Android ) maar het KPN kastje draait nog op Android 11. Je kunt dus beter de apps gebruiken die op je Sony tv staan. Die past wel de automatische framerate aan. De Apple TV is ook erg sterk in auto refresh rate omdat Apple de streaming apps dwingt om gebruik te maken van Apple haar eigen mediaplayer. Helaas heeft KPN alleen geen app voor Apple TV en ik verwacht ook niet dat deze komt. 

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 10, 2025

Of je installeert tvquick actions pro en je wijst een knop (functie) toe aan de refresh rate.

Dan kan je handmatig schakelen tussen refresh rate’s.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 15, 2025

@pietheingrun ik heb het schokken vooral bij videoland en normale tv uitzendingen. 

Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • October 15, 2025

Dan vermoed ik dat jouw box staat ingesteld op 60hz en niet op 50hz?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 15, 2025

@pietheingrun hij staat op 1080/50hz. Dat zou in sommige gevallen beter beeld geven. 

Bij ziggo had ik nergens last van.

Beeld is opzich goed, alleen blijft schokken bij bepaalde zenders en streamingsdiensten

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 15, 2025

Videoland is raar want dat is gewoon de Europese frequentie van 50 Hz. Dat werkt dus prima bij 100 of 200 Hz beeldfrequentie.

Alleen Netflix geeft hier zo'n beetje 2 x per minuut een korte verspringing omdat de box (nog) niet overweg kan met 24 fps weergave. De box blijft dat ten onrechte uitvoeren als 50 Hz. Dat gaat scheef lopen en zie je heel duidelijk op '’onze'’ 100 en 200 Hz televisies in Europa.

Voor de Netflix app gebruik is dus die in m'n televisie.

Het wachten is totdat de box qua systeem van Android TV OS 11 naar Android TV OS 14 is overgezet. Dat kan wel met 24 fps overweg.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 15, 2025

@PeterG ja daarom vind ik het ook raar. Is gewoon 50hz.

Sommige reclames En bijvoorbeeld serie oogappels is echt schokkerig en lijkt ook of jezelf de camera vast heb. Pawn stars zie je ook haperingen. Vooral als mensen heel langzaam voorbij lopen zie je schokjes.

Ik had een maand geleden een nieuwe tv. En alles geprobeerd in te stellen met motionflow enz enz. Maar niets hielp. Tv teruggebracht. Nu eigen oude tv teruggezet en deze heeft t ineens ook. Bij ziggo nergens last van. Maar die heb ik nu niet meer. 

Kpn genomen vlak voor nieuwe tv.

Er zijn topics over dat mensen naar android 12 willen. Die zijn al een jaar oud. Dus denk niet dat een update snel zal komen.

Ben ook benieuwd hoe de schokken zijn op de tv+box met boksje die heeft wel android 12

Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • October 15, 2025

Het wachten is totdat de box qua systeem van Android TV OS 11 naar Android TV OS 14 is overgezet. Dat kan wel met 24 fps overweg.

En dan nog moet de app het ook ondersteunen. Ik weet dat Netflix het wel ondersteunt op Android vanaf versie 12 maar de andere streaming apps geloof ik niet.

op Apple TV kastje werkt het wel omdat de streaming apps de ingebouwde mediaspeler van Apple moeten gebruiken. Daarom hoop ik ook dat KPN een app maakt voor Apple TV . Ik heb nu NLZIET genomen omdat KPN geen app maakt voor Apple TV .. maar dan mis je ESPN helaas wel.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 15, 2025

In reactie op je laatste verhaal.

Check eens waar de uitvoer van de box nu op staat. Als dat 60 Hz uitvoer is dan geeft dat geen vloeiend beeld. 

Voor 4k televisie op 4k2k 50Hz zetten.

Instellingen - apparaat - apparaat instellingen - weergave en geluid - resolutie.

Alléén Netflix zal dan met films wat schokkerig zijn. (maar die gebruik je voorlopig beter via de app in de televisie.)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 15, 2025

Ik heb hem op 1080/50hz

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 15, 2025

Ik heb hem op 1080/50hz

Oh, heb je geen 4k/uhd televisie?

Dan wel 1080p 50Hz?

Met 1080p vind ik het beeld net even mooier. En heb je ook profijt van ESPN in 1080p kwaliteit. Zelf heb ik 'm op mijn 4k/uhd televisie op 4k2k 50. (= 2160p 50)

→ en zet HDR niet aan, maar op automatisch of uit.

De Next Mini geeft standaard 4k2k (dus 2160p) af bij 50Hz. Ik geloof dat die niet eens handmatig op 1080p gezet kan worden. Stelt zich in op de tv waarop ie zit.

Voor Next Mini én voor de kpn box:

Bij 4k/uhd televisie dus 4k2k (2160p 50)

Bij FHD televisie 1080p 50

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 15, 2025

Ja was wel een 4k tv maar omdat het beeld niet zo mooi was, werd er gezegd zet m op 1080p/50

Daar staat hij nu op en is opzich goed.

Ik ga er nog ff mee spelen

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 15, 2025

Nou. Het kpn aanbod is allemaal 1080i/p. De ESPN en de Ziggo Sport zenders zijn p. De rest is i.

Er zijn ook 2 4k zenders. Maar daar heb je, denk ik, geen abonnement op. 

Evenmin Netflix 4k.

Disney+ is standaard 4k, heb ik begrepen. Dan is het wel handig de bos op 4k2k 50 te zetten. Indien aangesloten op een 4k/uhd televisie. 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Antwoord
  • October 15, 2025

@iefie73 kan je eens kijken of de beeldinstellingen op jouw Sony TV overeenkomt met onderstaande?

Zet de TV op de HDMI ingang waar de KPN TV ontvanger zit aangesloten zodat je beeld hebt en ga dan naar de beeldinstellingen.

Beeldinstellingen: Gebruiker

Helderheid: 35
Contrast: 90
Gamma: -2
Zwartniveau: 50
Zwart aanpassen: Uit
Geavanceerde contrastoptimalisatie: Midden (mag ook evt. UIT) 
Automatisch lokaal dimmen: Hoog
Piekverlichting: Midden

Kleur: 50
Kleurtint: 0
Kleur Temperatuur: Expert 1
Love Colour: uit
Beeldscherpte: 50
Realiteits Creation: Handmatig, 20
Willekeurig ruis verminderen: Uit
Digitaal ruis verminderen: Uit

Motionflow: Gebruiker
Soepelheid: 2
Helderheid: 1
Film Modus: Hoog

HDR modus: Auto
Videobereik HDMI: Auto
Kleurruimte: Auto
Geav. Kleuraanpassing: Geen aanpassingen nodig.

Kijk even op welke HDMI ingang de KPN TV ontvanger zit.

Ga dan op de TV naar instellingen, ingangen (en zenders), indeling HDMI signaal en dan naar HDMI 1,2,3 of 4 (waar de KPN TV ontvanger op zit aangesloten.

Zet deze op de 2de optie: Verbeterde indeling.

KPN TV ontvanger:

Instellingen, beeld: Multicast, Beste kwaliteit aangevinkt.

Schermresolutie: Automatisch beste kwaliteit op AAN. (Dan zet hij hem op 4K2K- 50Hz)

HDR - Automatisch

Start de KPN TV ontvanger opnieuw op door de aan/uit knop ingedrukt te houden, wachten op een nieuw venster en dan klikken op 'Opnieuw opstarten' . Doe dit ook met de afstandsbediening van de TV om de TV zelf ook opnieuw op te starten.

Zie je al verbeteringen?