Skip to main content
Vraag

Ben niet blij met zender XITE klassiek HD. Geen vooruitgang!

• January 27, 2026
  • 7 reacties
  • 102 keer bekeken

Helaas is er geen fatsoenlijke zender meer bij de KPN voor de klassieke muziek liefhebber. 
Xite klassiek is door en door slecht en zeer vervelend om naar te kijken en te luisteren. Linksboven in het beeld zijn doorlopend vaak irritante onleesbare wisselende berichtjes te zien. Ook ontbreekt een ordentelijke programmering. 
Tja, het prachtige MEZZO is al  enige tijd geleden door de KPN verwijderd om vage redenen, nu is Stingray ook weg en dan nu dit! 
Zender 115 kies ik niet meer. Jammer dat de KPN dit niet aanvoelt. Helaas!

7 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Jan Klassiek. Welkom op de KPN Community! Ik vind het spijtig om te lezen dat de nieuwe zender XITE Klassiek HD niet bevalt. Het is natuurlijk net even wat anders dan zijn voorganger en het aanbod zal ook wel net wat verschillen. We hebben meer signalen binnen gekregen dat mensen weer graag terug gaan naar Stingray, maar dat zit er voorlopig helaas niet in. Wel is het goed dat je dit signaal afgeeft, want zo krijgen we een completer beeld van wat er onder de abonnees leeft en wat de wensen zijn. Dit nemen we weer mee. 

Als ik zo door ons zenderaanbod ga, dan kom ik nog twee andere zenders tegen met klassieke muziek. Dat zijn ‘Alleen Klassiek’ op 812 en ‘NPO Klassiek’ op 804. Is dat ook niets voor jou? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 29, 2026

Hallo Arjan, dank voor je reactie. Ik kan je echt van harte aanbevelen dat de KPN zich eens werkelijk verdiept  HOE een klassieke muziekliefhebber naar klassieke muziek luistert en kijkt! De KPN biedt enkel nu idd nog 804 wat dan nog voldoet voor de oren! Evt 812 ook nog wel! 
De kwaliteitszender MEZZO is nog steeds in de lucht en verdient een plek (en nu zeker) in uw zenderpakket omdat je dan bijv. ook opera’s kunt bekijken en beluisteren. 
mvg, Jan

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Op de Community loopt een centraal topic waar wordt bijgehouden wat de wensen zijn voor (radio)zenders. Ik wil je aanraden om daar eens een kijkje te nemen en wellicht nog een keer je wensen te droppen. Dan kunnen we daar aan het eind van het jaar mooi zien wat mensen er graag (weer) bij willen hebben. 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • February 2, 2026

Nog een kleine tip voor XITE Klassiek.

Naast het logo van XITE zie je wat er na de huidige muziekclip komt en wat er nu speelt.

Ik weet dat ik af en toe een bril op moet zetten, maar dit is echt niet te lezen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Is wel wat aan de kleine kant inderdaad. Ik weet niet of we daar iets aan kunnen veranderen of dat het zo aangeleverd wordt, maar ik leg het even neer bij mensen die contact hebben met zenders. 

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • February 3, 2026

@Jan Klassiek 

De KPN biedt enkel nu idd nog 804 wat dan nog voldoet voor de oren! Evt 812 ook nog wel! 

Het aanbod is wel ruimer: op 824 de Concertzender, die wel af een toe aanbod heeft voor laat ik maar zeggen “de ervaren klassiek luisteraar”. 

Dan is er het Belgische Klara op 842, de laatste tijd wel meer Jazz, maar voor Jazz  liefhebbers heeft Nederland 806. 

Niet te vergeten de onvolprezen BBC3 op 863 met veel concerten en de Proms in de zomer iedere dag live.    

En vergelijkbaar met 812 is Xite op 907, klassiek voor op de achtergrond die zo gecomprimeerd is dat je de zachtste passages nog kunt horen zonder kans op problemen met de buren tijdens de harde passages.

Je moet alleen wel het internet op om de betreffende gidsen  te bekijken, want de on-line radiogids op de TV ontvanger heeft een duikeling gemaakt van goed naar niveau 0. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 3, 2026

Een hele aardige gids voor radio is oorboekje.nl.