Skip to main content
Sticky

Een poll voor jou: Jouw zenders, jouw volgorde?

• March 13, 2026
  • 4 reacties
  • 73 keer bekeken
Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

We plaatsen regelmatig een poll over verschillende onderwerpen. Deze keer zijn we benieuwd naar zenderlijsten en zenderposities en jouw mening daarover.

Zendernummers en volgorde

Veel Nederlandse tv zenders hebben een nummer in hun naam: NPO 1 t/m 3, RTL 4-5 en 7-8, Net5, SBS 6 etc.  Van oudsher komt deze overeen met de volgorde waarop zenders worden doorgegeven. Zo ook bij ons. 

Maar is dat nog wel van deze tijd? Met steeds meer zenders ontstaan situaties waarin meerdere zenders hetzelfde nummer hebben, bijvoorbeeld Net5 en RTL5. Hierdoor kunnen niet alle zenders hun “logische” nummer krijgen, en zenders zonder nummer krijgen daardoor ook niet makkelijk een laag kanaalnummer.

Eigen zenderlijsten instellen en gebruiken

We bieden de mogelijkheid om je eigen zenderlijst in te stellen. Zo zie je alleen de zenders waar je echt in geïnteresseerd bent.

• Op een TV+ Box of Soundbox: je kunt één extra zenderlijst maken met je favoriete zenders. Alleen die zenders verschijnen bij het zappen, en in de Gids én ‘Nu op TV’ tegelrij op het hoofdscherm.
    Meer informatie: Favoriete zenderlijst instellen op de KPN TV+ Box en TV+ Soundbox | KPN Community

• Op de iTV ontvangers: je kunt meerdere zenderlijsten maken, elk met andere zenders via Menu > Instellingen > Zenderlijsten.

Zenderposities: zelf bepalen?

In je eigen zenderlijst staan je zenders nog steeds in de volgorde die wij hebben ingesteld. Dat kun je niet aanpassen.
Maar zou het niet handig zijn als je ook je favoriete volgorde kon instellen? Bijvoorbeeld: SBS6 op 1, NPO3 op 2, Eurosport op 3…?

We zien dat veel klanten hierom vragen. Hoewel we niets kunnen beloven, willen we goed onderzoeken hoe we jullie als kijkers beter kunnen bedienen. Dus, een poll!

Stem mee en licht je antwoord toe in de reacties!
We zijn benieuwd waarom jij voor jouw keuze gaat. Zo kunnen we nog beter begrijpen wat kijkers belangrijk vinden en welke verbeteringen we eventueel kunnen overwegen.

Hoe belangrijk is het voor jou om zelf je zenderposities te bepalen?

4 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 13, 2026

Hallo ​@Erik van KPN ,

Een paar maanden geleden heb ik daar nog om gevraagd en toen werd mijn verzoek stellig afgewezen. 

Maar ik post het graag nog een keertje: 

1 t/m 22, 24 en 27 t/m 31 mag blijven hoe het nu is.      

Huidige volgorde                                  Gewenste volgorde 

23 Regionaal 1 23 NPO 1 Extra
25 ESPN 2* 25 Regionaal 1
26 ESPN 3* 26 Regionaal 2
32 True Amateurs 32 Cartoon Network
33 Regionaal 2 33 ONS
34 NPO 1 Extra 34 ESPN 2*
35 Cartoon Network 35 ESPN 3*
36 ONS 36 True Amateurs

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 13, 2026

Men kijkt in mijn optiek vaak niet meer dan 9 zenders. Hoe handig zou het zijn om die zelf onder 1 tot en met 9 onder te kunnen brengen?

Zelf ben ik nu zo gewend aan de nummers met m'n favorieten lijst. 

Bij Digitenne in de Sony kan ik wel een volgorde bepalen maar de zenders houden wel hun nummer. Maar ja, die weet ik uit m'n hoofd 😀.

Sinds 2004 heb ik digitale televisie, maar nooit zelf de nummering kunnen bepalen. Helemaal gewend zo naar 22 jaar. 😁

Maar goed, ik ben niet iedereen. Ik heb op de tweede positie gestemd. 

lenb
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • March 13, 2026

*  Ik wil zelf de zenderposities kunnen bepalen  

Zelf een zenderlijst maken is zeker al een PLUS , de zenders in je eigen volgorde kan zetten zou de KPN een extra plus geven , zeker voor de zappers onder ons.

Jaren geleden kon ik op mijn DVD recorder[s] die met een coax kabel was aangesloten ook de zender in mijn favoriete volgorde zetten , dat was heel handig en werkte ook perfect.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • March 13, 2026

Mij maakt het helemaal niets uit.