Skip to main content

Wat een geweldige ervaring. ESPN in 4K, kanaal 694.

Was het EK-voetbal in 4K dit jaar niet voor iedereen om overnaar huis te schrijven,,nu heb ik een volkomen tegenovergestelde ervaring.

Prachtig scherpeen heldere beelden!!!!

admin: titel aangevuld voor de vindbaarheid

Het ESPN kanaal is geen 4K maar HD-HDR. Een 1080p50 stream met High Dynamic Range. Formeel mogen ze dit UHDTV noemen maar het is geen 4K.

Mijns inziens hoort de zender dan ook niet in het "4K"-pakket thuis.


Het ESPN kanaal is geen 4K maar HD-HDR. Een 1080p50 stream met High Dynamic Range. Formeel mogen ze dit UHD noemen maar het is geen 4K.

Mijns inziens hoort de zender dan ook niet in het "4K"-pakket thuis.

 

Eigenlijk zouden ze dit kanaal ook op de andere TV ontvangers moeten zetten.

Er zijn volgens mij al veel 2K (1080) tv's met HDR.

 

En dat het beeld mooier is, komt ook omdat het de complete originele stream is.

Op kanaal 14 zit een gecomprimeerde HD stream.

 

Kijk ook na de kanalen op 661-670,  die zijn ook veel mooier dan de gecomprimeerde HD kanalen op 1-10.

Erg jammer dat KPN niet meer HD kanalen in de originele stream toevoegt (ze krijgen het als originele stream binnen en comprimeren die voor de mensen met een lage internet snelheid. 


Fijn dat je zo tevreden bent over de beeldkwaliteit. 
 

Sportwedstrijden met veel bewegende beelden zijn bij uitstek geschikt voor een doorgifte via UHD+.  1080p is dan ook een betere versie dan het in HD vaak gebruikte 1080i. En als de 1080p dan ook nog eens opgepimpt wordt met HDR, dan wordt het een mooi plaatje. 


Het ESPN kanaal is geen 4K maar HD-HDR. Een 1080p50 stream met High Dynamic Range. Formeel mogen ze dit UHD noemen maar het is geen 4K.

Mijns inziens hoort de zender dan ook niet in het "4K"-pakket thuis.

@wjb, ja dat zie ik nu ook. Ik zat er dus naast door te denken dat dit in 4K is. Sorry! 
 

Maar……ik ben en blijf bij mijn eerdere opmerking dat ik meer dan tevreden ben over de kwaliteit van de beelden…..


Sportwedstrijden met veel bewegende beelden zijn bij uitstek geschikt voor een doorgifte via UHD+.

UHD+? Wat is dat?


Het ESPN kanaal is geen 4K maar HD-HDR. Een 1080p50 stream met High Dynamic Range. Formeel mogen ze dit UHD noemen maar het is geen 4K.

Mijns inziens hoort de zender dan ook niet in het "4K"-pakket thuis.

@wjb, ja dat zie ik nu ook. Ik zat er dus naast door te denken dat dit in 4K is. Sorry! 
 

Maar……ik ben en blijf bij mijn eerdere opmerking dat ik meer dan tevreden ben over de kwaliteit van de beelden…..

 

Zoals ik al schreef, dat is het verschil met de originele (zoals KPN die ontvangt) en de gecomprimeerde stream. 

Het verschil tussen 1080i en 1080p is niet zo groot (voor het oog).

Wel de stream, zie ook de HD glasvezel kanalen (661-670) die zijn ook in de originele stream van 12,5 MB.

Terwijl de HD kanalen op 1-10 gecomprimeerd zijn naar 7MB.

Daarom wacht ik op meer HD kanalen in de originele stream. (KPN krijgt ze ook in de originele stream binnen.)


Het verschil tussen 1080i en 1080p is niet zo groot (voor het oog).

Dat kan bij (snel) bewegende beelden juist een gigantisch verschil geven.

Het aantal beeldpunten is hetzelfde maar elk punt wordt twee keer zo vaak gerefreshed en dat resulteert bij (snelle) beweging in scherpere beelden.


Maar……ik ben en blijf bij mijn eerdere opmerking dat ik meer dan tevreden ben over de kwaliteit van de beelden…..

Natuurlijk levert 1080p50 met HDR een beduidend mooier beeld op dan 1080i zonder HDR. Daar is het mij ook niet om te doen, waar het mij wel om te doen is, is dat deze zender zo als 4K zender vermarkt lijkt te worden terwijl het absoluut geen 4K is. Ik snap dat KPN dit bijna wel zo moet doen omdat voor deze zender een TV ontvanger met HEVC (h.265) benodigd is en daarmee zijn alleen de 4K TV ontvangers geschikt. Toch ben ik dan van mening dat je de naam van het "4K"-pakket zult moeten wijzigen naar bijvoorbeeld UHDTV-pakket maar daar zullen de marketeers vast anders over denken.


Sportwedstrijden met veel bewegende beelden zijn bij uitstek geschikt voor een doorgifte via UHD+.

UHD+? Wat is dat?

Er wordt misschien HDR+ bedoelt? 


Maar……ik ben en blijf bij mijn eerdere opmerking dat ik meer dan tevreden ben over de kwaliteit van de beelden…..

Natuurlijk levert 1080p50 met HDR een beduidend mooier beeld op dan 1080i zonder HDR. Daar is het mij ook niet om te doen, waar het mij wel om te doen is, is dat deze zender zo als 4K zender vermarkt lijkt te worden terwijl het absoluut geen 4K is. Ik snap dat KPN dit bijna wel zo moet doen omdat voor deze zender een TV ontvanger met HEVC (h.265) benodigd is en daarmee zijn alleen de 4K TV ontvangers geschikt. Toch ben ik dan van mening dat je de naam van het "4K"-pakket zult moeten wijzigen naar bijvoorbeeld UHD-pakket maar daar zullen de marketeers vast anders over denken.

Ja, ik begrijp je argumentatie……het beestje bij de naam noemen lijkt me correcter dan te suggereren dat het 4K is……


Sportwedstrijden met veel bewegende beelden zijn bij uitstek geschikt voor een doorgifte via UHD+.

UHD+? Wat is dat?

Jij noemt het Formeel UHD, PeterG gaf er een andere naam aan. Zolang er geen officiële naam voor is, schrijf ik net zoals anderen ook maar wat.

Maar als je het bv HD+ wilt noemen of UHD :  ook best.  Feit is echter wel dat je met een HD-ontvanger geen ontvangst hebt met dit uitzendsysteem.   


Jij noemt het Formeel UHD, PeterG gaf er een andere naam aan. Zolang er geen officiële naam voor is, schrijf ik net zoals anderen ook maar wat.

Maar als je het bv HD+ wilt noemen of UHD :  ook best.  Feit is echter wel dat je met een HD-ontvanger geen ontvangst hebt met dit uitzendsysteem.   

Het is en blijft gewoon HD met HDR (High Dynamic Range) i.p.v. SDR (Standard Dynamic Range). Het is de European Broadcast Union die HD met HDR onder UHDTV schaart terwijl UHD staat voor resoluties vanaf 3840 x 2160.

Bron.

 

HD+ is het sowieso niet want dat staat voor een resolutie van 1600 x 900. Om maar aan te geven hoe krom die benamingen in elkaar steken want HD+ heeft een lagere resolutie dan HD en dus hadden ze dat mijns inziens beter HD- kunnen noemen.


Sportwedstrijden met veel bewegende beelden zijn bij uitstek geschikt voor een doorgifte via UHD+.

UHD+? Wat is dat?

Jij noemt het Formeel UHD, PeterG gaf er een andere naam aan. Zolang er geen officiële naam voor is, schrijf ik net zoals anderen ook maar wat.

Maar als je het bv HD+ wilt noemen of UHD :  ook best.  Feit is echter wel dat je met een HD-ontvanger geen ontvangst hebt met dit uitzendsysteem.   

 

Dat komt, zoals @wjb aangeeft, omdat alleen de 4K ontvanger met HEVC (h.265) om kan gaan.

De 2K (HD) ontvangers kunnen niet met h265 om gaan, alleen met h264. 

Zie ook hier. 

 

P.S.

Even of topic (mijn excuus hiervoor)

Maakt het nog wat uit als je een tv kiest met 50hz of 100hz?

Wij willen t.z.t. de LG Oled 48” kopen (55” past helaas niet in de tv kast (maximale ruimte 118 cm)


Maakt het nog wat uit als je een tv kiest met 50hz of 100hz?

Het bronsignaal blijft 50Hz en dus zal daar het beeld niet beter van worden.

Wel is het zo dat de beeldverbeteraars van televisies anticiperen op bewegende beelden en "uitrekenen" hoe het volgende beeld er uit zal gaan zien. Met een hogere frequentie verzinnen ze dan het tussenliggende beeld en tonen die tussendoor.


Ik heb gisteren de wedstrijd van FC Twente - Ajax gezien, was zeker mooi beeld. 😉


Ik weet niet of het aan mij ligt, maar bij mij staat ESPN op kanaal 694 op zwart…

ik heb wel het 4K pakket


Hoi @iwan_073 
Dat is onderdeel van het complete ESPN sportpakket.

Even een algemene opmerking:
694 is inderdaad bijzonder mooi, dat komt ook mede door het HDR signaal.
 


Dat is onderdeel van het complete ESPN sportpakket.

Nee, kanaal 694 is geen onderdeel van het ESPN pakket maar onderdeel van het "4K"-pakket.


Dag saampjes,

 

ik heb zowel het ESPN en het 4K pakket.

dus vreemd dat mijn 694 op zwart staat 

 

 

oh, ik kijk nu en nu heb ik wel beeld…

wordt er niet continu op uitgezonden?


Dag saampjes,

ik heb zowel het ESPN en het 4K pakket.

dus vreemd dat mijn 694 op zwart staat 

oh, ik kijk nu en nu heb ik wel beeld…

wordt er niet continu op uitgezonden?

Hoi @iwan_073 
In het weekend komen de actuele zenders in HD HDR  op 694.
Door de weeks herhalingen.
 


In het weekend komen de actuele zenders in UHD HDR  op 694.

Nee, die beelden zijn HD HDR en niet UHD HDR.

Laten we ons alsjeblieft aan de werkelijkheid houden het niet "mooier" maken dan het werkelijk is.


Nee, die beelden zijn HD HDR en niet UHD HDR.

Laten we ons alsjeblieft aan de werkelijkheid houden het niet "mooier" maken dan het werkelijk is.

Dat staat er toch @wjb ? :yum:

 

 

Bedankt voor de correctie :slight_smile:


De beelden zijn prachtig, vele malen beter als de normale espn zenders. Ik snap er alleen helemaal niks van waarom op deze zender steeds de toppers ontbreken. Nu is er ook weer eredivisie vrouwen op (sorry, niet mijn ding) en vanmiddag Heracles-Go ahead eagles op ipv de topper PSV-AJAX.. daar snap ik dus echt geen biet van. Als je zo’n kanaal wilt promoten dan zorg je er toch voor dat je daar minimaal alle toppers op uitzend?


@Hermanus 

Het is een afgeleide van het hoofdkanaal ESPN. De programmering bepaalt ESPN zelf en één van de wedstrijden van het hoofdkanaal wordt ook écht in UHD kwaliteit op ESPN UHD uitgezonden. De andere wedstrijd(en) is dan altijd opgekrikt HD.


De programmering bepaalt ESPN zelf en één van de wedstrijden van het hoofdkanaal wordt ook écht in UHD kwaliteit op ESPN UHD uitgezonden. De andere wedstrijd(en) is dan altijd opgekrikt HD.

Wat versta jij nu onder UHD en wat versta jij onder opgekrikt HD?