Skip to main content

ESPN - 4K - kanaal 694, Goed beeld!

  • August 22, 2021
  • 30 reacties
  • 1043 keer bekeken

ruudforsthovel
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5

Wat een geweldige ervaring. ESPN in 4K, kanaal 694.

Was het EK-voetbal in 4K dit jaar niet voor iedereen om overnaar huis te schrijven,,nu heb ik een volkomen tegenovergestelde ervaring.

Prachtig scherpeen heldere beelden!!!!

admin: titel aangevuld voor de vindbaarheid

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

30 reacties

wjb
Wijsgeer
  • August 22, 2021

Het ESPN kanaal is geen 4K maar HD-HDR. Een 1080p50 stream met High Dynamic Range. Formeel mogen ze dit UHDTV noemen maar het is geen 4K.

Mijns inziens hoort de zender dan ook niet in het "4K"-pakket thuis.


joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 22, 2021

Het ESPN kanaal is geen 4K maar HD-HDR. Een 1080p50 stream met High Dynamic Range. Formeel mogen ze dit UHD noemen maar het is geen 4K.

Mijns inziens hoort de zender dan ook niet in het "4K"-pakket thuis.

 

Eigenlijk zouden ze dit kanaal ook op de andere TV ontvangers moeten zetten.

Er zijn volgens mij al veel 2K (1080) tv's met HDR.

 

En dat het beeld mooier is, komt ook omdat het de complete originele stream is.

Op kanaal 14 zit een gecomprimeerde HD stream.

 

Kijk ook na de kanalen op 661-670,  die zijn ook veel mooier dan de gecomprimeerde HD kanalen op 1-10.

Erg jammer dat KPN niet meer HD kanalen in de originele stream toevoegt (ze krijgen het als originele stream binnen en comprimeren die voor de mensen met een lage internet snelheid. 


Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 22, 2021

Fijn dat je zo tevreden bent over de beeldkwaliteit. 
 

Sportwedstrijden met veel bewegende beelden zijn bij uitstek geschikt voor een doorgifte via UHD+.  1080p is dan ook een betere versie dan het in HD vaak gebruikte 1080i. En als de 1080p dan ook nog eens opgepimpt wordt met HDR, dan wordt het een mooi plaatje. 


ruudforsthovel
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5

Het ESPN kanaal is geen 4K maar HD-HDR. Een 1080p50 stream met High Dynamic Range. Formeel mogen ze dit UHD noemen maar het is geen 4K.

Mijns inziens hoort de zender dan ook niet in het "4K"-pakket thuis.

@wjb, ja dat zie ik nu ook. Ik zat er dus naast door te denken dat dit in 4K is. Sorry! 
 

Maar……ik ben en blijf bij mijn eerdere opmerking dat ik meer dan tevreden ben over de kwaliteit van de beelden…..


wjb
Wijsgeer
  • August 22, 2021

Sportwedstrijden met veel bewegende beelden zijn bij uitstek geschikt voor een doorgifte via UHD+.

UHD+? Wat is dat?


joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 22, 2021

Het ESPN kanaal is geen 4K maar HD-HDR. Een 1080p50 stream met High Dynamic Range. Formeel mogen ze dit UHD noemen maar het is geen 4K.

Mijns inziens hoort de zender dan ook niet in het "4K"-pakket thuis.

@wjb, ja dat zie ik nu ook. Ik zat er dus naast door te denken dat dit in 4K is. Sorry! 
 

Maar……ik ben en blijf bij mijn eerdere opmerking dat ik meer dan tevreden ben over de kwaliteit van de beelden…..

 

Zoals ik al schreef, dat is het verschil met de originele (zoals KPN die ontvangt) en de gecomprimeerde stream. 

Het verschil tussen 1080i en 1080p is niet zo groot (voor het oog).

Wel de stream, zie ook de HD glasvezel kanalen (661-670) die zijn ook in de originele stream van 12,5 MB.

Terwijl de HD kanalen op 1-10 gecomprimeerd zijn naar 7MB.

Daarom wacht ik op meer HD kanalen in de originele stream. (KPN krijgt ze ook in de originele stream binnen.)


wjb
Wijsgeer
  • August 22, 2021

Het verschil tussen 1080i en 1080p is niet zo groot (voor het oog).

Dat kan bij (snel) bewegende beelden juist een gigantisch verschil geven.

Het aantal beeldpunten is hetzelfde maar elk punt wordt twee keer zo vaak gerefreshed en dat resulteert bij (snelle) beweging in scherpere beelden.


wjb
Wijsgeer
  • August 22, 2021

Maar……ik ben en blijf bij mijn eerdere opmerking dat ik meer dan tevreden ben over de kwaliteit van de beelden…..

Natuurlijk levert 1080p50 met HDR een beduidend mooier beeld op dan 1080i zonder HDR. Daar is het mij ook niet om te doen, waar het mij wel om te doen is, is dat deze zender zo als 4K zender vermarkt lijkt te worden terwijl het absoluut geen 4K is. Ik snap dat KPN dit bijna wel zo moet doen omdat voor deze zender een TV ontvanger met HEVC (h.265) benodigd is en daarmee zijn alleen de 4K TV ontvangers geschikt. Toch ben ik dan van mening dat je de naam van het "4K"-pakket zult moeten wijzigen naar bijvoorbeeld UHDTV-pakket maar daar zullen de marketeers vast anders over denken.


ruudforsthovel
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5

Sportwedstrijden met veel bewegende beelden zijn bij uitstek geschikt voor een doorgifte via UHD+.

UHD+? Wat is dat?

Er wordt misschien HDR+ bedoelt? 


ruudforsthovel
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5

Maar……ik ben en blijf bij mijn eerdere opmerking dat ik meer dan tevreden ben over de kwaliteit van de beelden…..

Natuurlijk levert 1080p50 met HDR een beduidend mooier beeld op dan 1080i zonder HDR. Daar is het mij ook niet om te doen, waar het mij wel om te doen is, is dat deze zender zo als 4K zender vermarkt lijkt te worden terwijl het absoluut geen 4K is. Ik snap dat KPN dit bijna wel zo moet doen omdat voor deze zender een TV ontvanger met HEVC (h.265) benodigd is en daarmee zijn alleen de 4K TV ontvangers geschikt. Toch ben ik dan van mening dat je de naam van het "4K"-pakket zult moeten wijzigen naar bijvoorbeeld UHD-pakket maar daar zullen de marketeers vast anders over denken.

Ja, ik begrijp je argumentatie……het beestje bij de naam noemen lijkt me correcter dan te suggereren dat het 4K is……


Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 22, 2021

Sportwedstrijden met veel bewegende beelden zijn bij uitstek geschikt voor een doorgifte via UHD+.

UHD+? Wat is dat?

Jij noemt het Formeel UHD, PeterG gaf er een andere naam aan. Zolang er geen officiële naam voor is, schrijf ik net zoals anderen ook maar wat.

Maar als je het bv HD+ wilt noemen of UHD :  ook best.  Feit is echter wel dat je met een HD-ontvanger geen ontvangst hebt met dit uitzendsysteem.   


wjb
Wijsgeer
  • August 22, 2021

Jij noemt het Formeel UHD, PeterG gaf er een andere naam aan. Zolang er geen officiële naam voor is, schrijf ik net zoals anderen ook maar wat.

Maar als je het bv HD+ wilt noemen of UHD :  ook best.  Feit is echter wel dat je met een HD-ontvanger geen ontvangst hebt met dit uitzendsysteem.   

Het is en blijft gewoon HD met HDR (High Dynamic Range) i.p.v. SDR (Standard Dynamic Range). Het is de European Broadcast Union die HD met HDR onder UHDTV schaart terwijl UHD staat voor resoluties vanaf 3840 x 2160.

Bron.

 

HD+ is het sowieso niet want dat staat voor een resolutie van 1600 x 900. Om maar aan te geven hoe krom die benamingen in elkaar steken want HD+ heeft een lagere resolutie dan HD en dus hadden ze dat mijns inziens beter HD- kunnen noemen.


joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 22, 2021

Sportwedstrijden met veel bewegende beelden zijn bij uitstek geschikt voor een doorgifte via UHD+.

UHD+? Wat is dat?

Jij noemt het Formeel UHD, PeterG gaf er een andere naam aan. Zolang er geen officiële naam voor is, schrijf ik net zoals anderen ook maar wat.

Maar als je het bv HD+ wilt noemen of UHD :  ook best.  Feit is echter wel dat je met een HD-ontvanger geen ontvangst hebt met dit uitzendsysteem.   

 

Dat komt, zoals @wjb aangeeft, omdat alleen de 4K ontvanger met HEVC (h.265) om kan gaan.

De 2K (HD) ontvangers kunnen niet met h265 om gaan, alleen met h264. 

Zie ook hier. 

 

P.S.

Even of topic (mijn excuus hiervoor)

Maakt het nog wat uit als je een tv kiest met 50hz of 100hz?

Wij willen t.z.t. de LG Oled 48” kopen (55” past helaas niet in de tv kast (maximale ruimte 118 cm)


wjb
Wijsgeer
  • August 22, 2021

Maakt het nog wat uit als je een tv kiest met 50hz of 100hz?

Het bronsignaal blijft 50Hz en dus zal daar het beeld niet beter van worden.

Wel is het zo dat de beeldverbeteraars van televisies anticiperen op bewegende beelden en "uitrekenen" hoe het volgende beeld er uit zal gaan zien. Met een hogere frequentie verzinnen ze dan het tussenliggende beeld en tonen die tussendoor.


Dennis Overbeek
Wijsgeer

Ik heb gisteren de wedstrijd van FC Twente - Ajax gezien, was zeker mooi beeld. 😉


  • Deelnemer
  • September 16, 2021

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar bij mij staat ESPN op kanaal 694 op zwart…

ik heb wel het 4K pakket


huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 17, 2021

Hoi @iwan_073 
Dat is onderdeel van het complete ESPN sportpakket.

Even een algemene opmerking:
694 is inderdaad bijzonder mooi, dat komt ook mede door het HDR signaal.
 


wjb
Wijsgeer
  • September 17, 2021

Dat is onderdeel van het complete ESPN sportpakket.

Nee, kanaal 694 is geen onderdeel van het ESPN pakket maar onderdeel van het "4K"-pakket.


  • Deelnemer
  • September 17, 2021

Dag saampjes,

 

ik heb zowel het ESPN en het 4K pakket.

dus vreemd dat mijn 694 op zwart staat 

 

 

oh, ik kijk nu en nu heb ik wel beeld…

wordt er niet continu op uitgezonden?


huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 18, 2021

Dag saampjes,

ik heb zowel het ESPN en het 4K pakket.

dus vreemd dat mijn 694 op zwart staat 

oh, ik kijk nu en nu heb ik wel beeld…

wordt er niet continu op uitgezonden?

Hoi @iwan_073 
In het weekend komen de actuele zenders in HD HDR  op 694.
Door de weeks herhalingen.
 


wjb
Wijsgeer
  • September 18, 2021

In het weekend komen de actuele zenders in UHD HDR  op 694.

Nee, die beelden zijn HD HDR en niet UHD HDR.

Laten we ons alsjeblieft aan de werkelijkheid houden het niet "mooier" maken dan het werkelijk is.


huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 18, 2021

Nee, die beelden zijn HD HDR en niet UHD HDR.

Laten we ons alsjeblieft aan de werkelijkheid houden het niet "mooier" maken dan het werkelijk is.

Dat staat er toch @wjb ? :yum:

 

 

Bedankt voor de correctie :slight_smile:


Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • January 23, 2022

De beelden zijn prachtig, vele malen beter als de normale espn zenders. Ik snap er alleen helemaal niks van waarom op deze zender steeds de toppers ontbreken. Nu is er ook weer eredivisie vrouwen op (sorry, niet mijn ding) en vanmiddag Heracles-Go ahead eagles op ipv de topper PSV-AJAX.. daar snap ik dus echt geen biet van. Als je zo’n kanaal wilt promoten dan zorg je er toch voor dat je daar minimaal alle toppers op uitzend?


PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 23, 2022

@Hermanus 

Het is een afgeleide van het hoofdkanaal ESPN. De programmering bepaalt ESPN zelf en één van de wedstrijden van het hoofdkanaal wordt ook écht in UHD kwaliteit op ESPN UHD uitgezonden. De andere wedstrijd(en) is dan altijd opgekrikt HD.


wjb
Wijsgeer
  • January 23, 2022

De programmering bepaalt ESPN zelf en één van de wedstrijden van het hoofdkanaal wordt ook écht in UHD kwaliteit op ESPN UHD uitgezonden. De andere wedstrijd(en) is dan altijd opgekrikt HD.

Wat versta jij nu onder UHD en wat versta jij onder opgekrikt HD?