Skip to main content

Ik heb een FRITZ!Box 7590 (zelf aangeschaft) en heb onlangs een versie upgrade gedaan van FRITZ!OS 7.29 naar FRITZ!OS 7.55. De upgrade veroorzaakte een STB-NMC-400 foutcode (beeld en geluid bevriezen na enkele seconden) die ik in versie 7.29 niet had. Alle andere netwerkcomponenten zijn hetzelfde gebleven, dus het lag echt aan de upgrade. Mijn TV ontvanger is de Arris VIP5202. Het blijkt dat de TV ontvanger geen IPTV IP-adres meer krijgt na de upgrade (het was of 0.0.0.0 of gewoon een leeg veld). Je kunt het IPTV IP-adres overigens opzoeken met de afstandsbediening via menu> instellingen> informatie.

Ik heb dit forum gebruikt om te kijken wat mogelijke oplossingen zouden kunnen zijn. Er zijn vele, vele topics te vinden op “STB-NMC-400” waarin ook oplossingen aangedragen worden. Geen van de oplossingen werkte in mijn geval (ik heb ze bijna allemaal geprobeerd). Tevens de support pagina's van AVM bekeken en oplossingsrichtingen uitgevoerd. Ook dit bood geen soelaas. Daarna via mail contact gehad met AVM, die deden meerdere suggesties. Een daarvan werkte! en is simpel uit te voeren: het veranderen van de Internetaanbieder op de FRITZ!Box. Ik heb het volgende gedaan:

  • Maak de TV ontvanger spanningsloos (stekker uit het stopcontact)
  • Verander de Internetaanbieder op de FRITZ!Box (via Internet> Toegangsgegevens> Internettoegang). Ik heb gekozen voor Online.nl
  • Doorloop de procedure, je krijgt de melding dat e.e.a. niet geslaagd is. Maak je daar geen zorgen over.
  • Verander daarna de Internetaanbieder terug naar KPN en doorloop wederom de procedure.
  • Wanneer het proces succesvol is afgerond (als je weer internet hebt is het succesvol doorlopen), zet je de spanning weer op de TV ontvanger
  • Nadat de TV ontvanger weer was opgestart had ik weer normaal en stabiel TV en geen STB-NMC-400 foutcode meer. Check eventueel ook of je nu wel een valide IPTV IP-adres hebt (via menu> instellingen> informatie).

Ik wilde deze oplossing even met jullie delen, en hoop dat het ook anderen gaat helpen.

Dit zou normaal gesproken niet voor mogen komen. Ik heb toevallig gisteren de Fritzbox 7590 ook geupdate van 7.50 naar versie 7.55 en alles werkte gewoon weer naar de herstart. Alles draaide weer gewoon mee, net als de TV ontvangers, repeater enz…

Misschien dat het kan komen dat je van 7.29 naar 7.55 bent gegaan. Dat je 7.50 hebt overgeslagen.


@Sebas14 Ik had hetzelfde probleem bij de upgrade van 7.29 naar 7.50, en ben daarom toen weer teruggegaan naar 7.29. Het wordt dus niet veroorzaakt door de upgrade van 7.29 naar 7.55 en dat ik 7.50 heb overgeslagen.


Okee dat is bijzonder @Eric Nutbey 

Een bijkomend feitje is, dat er sinds vandaag weer een nieuwe update is voor de Fritzbox 7590 naar versie 7.56.

https://nl.avm.de/service/updatenieuws/download/product/fritzbox-7590/

Durf je het aan?

 


Upgrade naar 7.56 gaat goed met dezelfde bypass….van internet provider wisselen. Zie de stappen in mijn eerste post.

@Sebas14