Skip to main content


Beste KPN,

ik heb hetzelfde probleem en een soortgelijke situatie. Na de update van de Modem van KPN vorige week kan ik niet meer terugkijken.

Ik krijg de foutmelding STB-zap-03 / 3 - HAL layer.

Aan mijn zijde van het netwerk is er niets verandert. Maar het advies van nieuwe apparatuur kopen vind ik een beetje kort door de bocht. Ik heb 9 Deco M9 plus wifi zenders en twee   Netgear Prosafe GS105E switches om alles in mijn huis goed werkend te krijgen. 


Graag hoor ik Van KPN een beter advies c.q oplossing.

NB. Tussen het modem en de tv ontvanger zit alleen de Netgear switch en dat werkte prima. De Deco’s M9 van TP-link zitten er niet tussen.

 

Admin: Afgesplitst en eigen topic aangemaakt

@W-A Scholten 

“Beste KPN” 

Op een forum helpen vooral klanten elkaar.😉😊

 

Weke KPN tv ontvanger heb je?

Wat zit er allemaal tussen de Experiabox of Box12? (of te wel, wat / welke producten zitten er allemaal tussen de KPN tv ontvanger en KPN modem / router)

 

Zie o.a. hier voor de betekenis van de foutcode.

 

Zie o.a. hier voor een oplossing.

 


Welkom op het forum @W-A Scholten! Hebben de tips van @joop2011 geholpen het probleem op te lossen? Zo niet, wil je dan hier laten weten hoe het er nu voor staat?

Wil je daarnaast ook eens kijken of het wel lukt opnames af te spelen zonder tussenkomst van de switch?


Dank voor jullie bericht.

nee de tips van @joop2011 hebben niets geholpen. En ja als ik de tv-box rechtstreeks op de KPN router aansluit, dan werkt het wel. 
Maar het is toch echt na de aangekondigde update van de router gekomen. En ik kan niet zonder de switch. Deze is NB. door mij vervangen, omdat deze wel werkte met de tv-boxen van eerst t-mobile en KPN. 
Wij missen hierdoor toch wel erg gewenste functionaliteit (uitzendingen terugkijken, terugkijken vanaf het begin, opnames terugkijken). Na een half jaar geleden te zijn  overgestapt op KPN, word in hier niet blij van (en mijn vrouw helemaal niet).

En het is, zoals @Hatsaflats zegt, er hebben heel veel klanten last van. En die krijgen allemaal hun eigen topic, maar daar los je het algemene probleem niet mee op.

Ben benieuwd wie hier een oplossing voor heeft.


@W-A Scholten 

 

Zie ook hier, voor vele mogelijkheden van de Sagacom DIW7022

o.a. terugkijken is mogelijk.😉


Ik heb een ARRIS VIP5202 TV Box (geen Sagacom)

Modem is een KPN Box 12


Hoi KPN,

“Hoi KPN”

Zoals ik al vermelde op een forum helpen vooral klanten elkaar.

Ik werk niet bij KPN en ik heb ook nooit bij KPN gewerkt.😉😊

 

@W-A Scholten 

Helaas heb ik de Arris VIP5202 nooit gehad.

STB-zap-03 / 3 - HAL layer

Ik had 2 links in mijn eerdere bericht vermeld, kan je daar iets mee?

Zie ook hier, misschien kan je hier iets mee. 


Met de links kan ik helaas niet zoveel.

Ik heb een Netgear ProSafe switch GS105E. Die wordt overal aanbevolen om de tv Box op aan te sluiten. Dit heeft een half jaar goed gewerkt en nu na de update van KPN niet meer. Ik heb alles gereset en opnieiw opgestart. Ook de switch. Maar niets helpt. De foutmelding STB-zap-03 / 3 - HAL layer blijft bij terugkijken of terugkijken vanaf begin of opnames.


KPN klantenservice gebeld. KPN heeft eea gecontroleerd en kwam tot de conclusie dat het tussen de modem KPN Box 12 en de tv-ontvanger moest zitten en dus op het interne netwerk. Daar zit alleen een switch de Netgear GS105E tussen. Dus ik was weer op mijzelf aangewezen.

Maar het is uiteindelijk gelukt om het signaal goed te krijgen. Waarschijnlijk toch iets met een IP-conflict op het netwerk. Dat is opgetreden na de software update van het modem van KPN.

Het volgende heb ik gedaan:

  1. firmware van de KPN Box 12 geupdate. Dat gaf de software op mijnmodem.kpn aan.
  2. Vervolgens alle UTP (netwerk) kabels uit de gele poorten van de modem gehaald en alleen de kabel in de WLAN poort (glasvezel ingang) laten zitten.
  3. Modem gereset met een paperclip op de achterkant van de modem. Alle lampjes gaan uit. 1 rood lampje begint weer te branden en na enige tijd zijn ze weer allemaal groen.
    Vervolgens de netwerkkabels weer in de gele poorten gedaan.
  4. Vervolgens de kabel van het modem naar de switch uit de switch gehaald en op de tv-ontvanger (Arris) aangesloten. Hierdoor is de switch er even tussen de tv-ontvanger en de modem uit. Daardoor is de tv-ontvanger gereset en werkte de tv-ontvanger goed. 
  5. Vervolgens de netwerkkabel van de modem naar de tv-ontvanger weer uit de tv-ontvanger gehaald en in de switch gestopt (Netgear GS105E). En de andere netwerkkabel vanaf de switch weer aangesloten op het kastje van de tv-ontvanger. En toen werkte het weer als voorheen met begin gemist en programma’s terugkijken. Ik kreeg de foutmelding niet meer.
  6. Wel moest is het Deco netwerk opnieuw opbouwen. Dat heb ik gedaan door de Hoofd Deco te resetten. En sommige andere Deco’s heb ik een handje geholpen door deze ook even te resetten (stroom eraf en na 10 sec. er weer op te zetten).

Zowel tv-kijken, terugkijken en het wifi werkt weer naar behoren.

Noot: het wachtwoord van de modem is hierdoor ook weer gereset en de wifi op de KPN Box 12 heb ik ook weer moeten uitzetten. Want dat kan storen met de wifi van de Deco’s.


Ik heb ook deze foutmelding STP-zap-03/3-HAL Layer sinds de laatste modemupdate een paar weken terug. Kan dus niets meer terugkijken op TV. Daarvoor werkte alles probleemloos.

Ook met KPN-helpdesk gebeld, en de oplossing lijkt simpel, maar is dat niet. De foutmelding (het niet kunnen terugkijken) ligt inderdaad aan de switch tussen de KPN modem en de KPN-TV-module. De oplossing (ook van de helpdesk) is om het KPN-kastje even direct op de router aan de sluiten (de switch er even tussen uithalen), modem reset, en dan even iets terug te kijken op TV. Dan werkt het weer en (volgens de helpdesk) kan de switch er weer tussen. De switch is overigens een Netgear die KPN zelf geïnstalleerd heeft met de installatie van glasvezel, maar goed (in de woonkamer zit dezelfde switch).

Dit gedaan en het probleem is helder: zonder switches werkt het prima. Daarna switch in woonkamer er weer tussen, dan werkt het ook. Maar…. ik heb 2 switches, 1 in de meterkast (waar het modem staat) en 1 in de woonkamer (waar de KPN-TV-module op zit, de 4K-TV zelf en een HEOS-versterker). Daartussen loopt de ethernetkabel tussen meterkast en woonkamer (1 UTP-kabel, geen plek voor meer UTP-kabels in de buis die onder de vloer doorloopt). En met 2 switches ertussen blijft die 3-Hal foutmelding…

Het enige dat werkt is de kabel tussen meterkast en woonkamer uit de switch in de meterkast halen en direct in het KPN-modem steken. Maar omdat ik ook een Mesh-netwerk heb, kan de tv en versterker (die net als het KPN-kastje in de woonkamer bekabeld in de switch zit) in deze opstelling niet alle apparaten zien en benaderen in het netwerk (waaronder bijv een NAS). En als ik de NAS direct op de KPN-modem aansluit zien mijn computers in het Mesh-netwerk de NAS weer niet.

Kortom: met 2 switches kan ik het niet werkend krijgen, tenzij iemand een tip heeft.

 


@Caspar1970s ik heb het ook getest met twee switches en toen werkte het bij mij ook niet. Ik kon het netwerk in omleggen, waardoor er maar 1 switch tussen modem en tv-box zit. En toen kreeg werkte het weer. 
misschien kun je je netwerk ook indelen dat er maar 1 switch tussen modem en tv zit?


Belangrijk is dat de switch IGMP snooping heeft.


@Caspar1970s ik heb het ook getest met twee switches en toen werkte het bij mij ook niet. Ik kon het netwerk in omleggen, waardoor er maar 1 switch tussen modem en tv-box zit. En toen kreeg werkte het weer. 
misschien kun je je netwerk ook indelen dat er maar 1 switch tussen modem en tv zit?

Dat gaat dus niet, want ik heb beide switches nodig om alle apparaten die elkaar moeten zie in 1 subnetwerk te hebben. De apparaten die via ethernetkabels direct in het KPN modem zitten, zitten voor het meshnetwerk en worden dan niet gezien. Qua netwerk zou je eigenlijk maar 1 ethernetkabel in het KPN-modem willen, en dat is de kabel naar je mesh, en vandaaruit verder naar switches en andere apparaten. Maar KPN wil dat je ook de tv-ontvanger direct op het modem aansluit, en dan gaat het mis. Ik heb allerlei andere opties qua netwerk geprobeerd maar die werken niet.

Enige optie is om de tv draadloos te verbinden via wifi, maar ik heb niets voor niks bedraad internet in mijn kamer, wil dat de 4K op de hoogste snelheid kan streamen op mijn tv.

Andere optie is KPN tv opzeggen, want zonder terugkijkoptie heeft dat voor mij geen meerwaarde. Dan kijk ik wel via de NPO-app. Ik kijk sowieso nauwelijks tv en altijd NPO.

De Netgear GS305E switch heeft IGMP snooping, daarheb ik er dus twee van.

 


Ik had exact gelijke fout na kpn modem update afgelopen donderdag. Tm woensdag werkte alles nog normaal en donderdag in ene werkte terugkijken niet meer. Gelijke foutmelding. Heb switches (netgear) gewoon er tussen gelaten maar een directe kabel aansluiting naar KPN modem gemaakt en toen werkte het weer wel. Dus via eigen router vanuit een ander sigment 192.168.10. X werkte het niet meer. Heb toen alle overige stations weer 1 voor 1 moeten aanpassen. Erg slordig. Diverse keren contact gehad met KPN service desk 2e lijns maar ook die kennen de foutmelding niet en hebben geen oplossing. Fout moet in eigen netwerk gezocht worden, was het antwoord. Maar daar was niets gewijzigd..... Dus..... KPN zet de update maar weer terug.

 


Ik heb toch ook nog problemen na de update. Of ik kan terugkijken en heb dan problemen met de stabiliteit van wifi. Of ik heb goed wifi, maar kan niet terugkijken. Jammer dat het voor de update wel goed werkte. Dan is er in het protocol toch iets gewijzigd.


Klopt ook wifi is hier instabiel. Zie met regelmaat dat mobiel meld geen verbinding te hebben en even later weer wel. Dus terugzetten die update en goed uitzoeken en testen. Heb verder niets op wifi aangesloten dus impact is hier laag voor wifi. 


Casper als je een switch naar een ander netwerk en/of deel verplaatst met mogelijk andere toestellen die verbonden zijn moet deze altijd spanningsloos gemaakt worden en ge-heractiveerd met de nieuwe aansluitingen. Immers hij moet een nieuwe arp cash aanmaken van aangesloten toestellen met mac en ip-adressen. Ik heb nu tussen TV ontvanger en KPN Router twee swithes van netgear zitten. Eerst een GS105 en dan via een GS108 naar de router. heb geen problemen op die manier. Dus het ligt niet aan de switches die foutmelding. Zodra ik de andere router er tussen voegt en het gehele media sigment via via die extra router laat lopen gaat het weer mis. Nog even de aparte toestellen en de switch erbij geprikt maar het ligt dus niet aan de aangesloten toestellen. Ben gestopt met uit proberen verder. Had toevallig de mazel dat ik twee tv ontvangers had waarbij 1 direct naar de KPN router liep en de andere via een ander netwerk sigment op een tussenliggende router (TP-Link AX55).
Als gewezen ICT-er veel ervaring en zou voor mij de instabiele Wifi en deze fout al reden genoeg zijn om verder uitrol stop te zetten en terugval te moeten opstarten. Dit moet echt beter uitgezocht worden. Zakelijke klanten worden hiermee dus met zekerheid geraakt. Die hebben immers meestal een eigen netwerk. Alleen zullen die Wifi beter geregeld hebben :-)
KPN regel terugval van die router software, dit probleem wordt steeds groter!


@MartieV, @W-A Scholten ik ben verder opzoek gegaan en heb overlegd. Vooral omdat dit na een update begonnen is. 

Het is nu in onderzoek. We hebben de partij die de updates doet op de hoogte gesteld. We draaien voorlopig de update nog niet terug. Wel ligt het dus bij de juiste partij. 

Zodra er meer informatie is laat ik het gelijk hier weten. 


@MartieV, @Caspar1970s willen jullie nog je profiel invullen en hier laten weten wanneer je dat gedaan hebt? Dan kunnen jullie mee met het onderzoek. Ik zie pardoes dat nu alleen de gegevens van @W-A Scholten nog zijn meegenomen. 

Geef hier ff een update en ik stuur het gelijk door. 


@MartieV@Caspar1970s willen jullie nog je profiel invullen en hier laten weten wanneer je dat gedaan hebt? Dan kunnen jullie mee met het onderzoek. Ik zie pardoes dat nu alleen de gegevens van @W-A Scholten nog zijn meegenomen. 

Geef hier ff een update en ik stuur het gelijk door. 

Bram ik heb mijn profiel pagina verder aangepast. Hoop met voldoende info. Nog wel even ter info: Ik heb nu mijn eigen router gebypassed. Maar kan op verzoek het media sigment bij mij weer achter de router gooien en toestellen dan resetten. Heb alles nu op DHCP staan in dat sigment. Dus indien nodig kan ik het wel weer uitproberen als men denkt dat het weer is opgelost.


Ik heb toch ook nog problemen na de update. Of ik kan terugkijken en heb dan problemen met de stabiliteit van wifi. Of ik heb goed wifi, maar kan niet terugkijken. Jammer dat het voor de update wel goed werkte. Dan is er in het protocol toch iets gewijzigd.

Beste KPN, inmiddels is er een maand over heen gegaan en heb ik niets vernomen. Dit betekent dat we al een maand niet meer de functionaliteit terugkijken, opnemen en starten vanaf het begin kunnen gebruiken. 
Dit is functionaliteit die gewoon moet kunnen werken, dat was voor jullie update ook het geval.

@Bram_  In februari loopt mijn eerste jaar KPN af en als het dan nog niet werkt ga ik toch weer terug naar T-mobile met tv, internet en mobiele telefoonabonnementen.


Ik had exact gelijke fout na kpn modem update afgelopen donderdag. Tm woensdag werkte alles nog normaal en donderdag in ene werkte terugkijken niet meer. Gelijke foutmelding. Heb switches (netgear) gewoon er tussen gelaten maar een directe kabel aansluiting naar KPN modem gemaakt en toen werkte het weer wel. Dus via eigen router vanuit een ander sigment 192.168.10. X werkte het niet meer. Heb toen alle overige stations weer 1 voor 1 moeten aanpassen. Erg slordig. Diverse keren contact gehad met KPN service desk 2e lijns maar ook die kennen de foutmelding niet en hebben geen oplossing. Fout moet in eigen netwerk gezocht worden, was het antwoord. Maar daar was niets gewijzigd..... Dus..... KPN zet de update maar weer terug.

 

@MartieV Hoe is de situatie nu bij jou?

ik baal als een stekker, want kan al een maand niet terugkijken. En de tv gewoon live kijken heeft geen problemen. Heb aangegeven dat als

het niet wordt opgelost, dat ik dan na een jaar weer terug ga naar T-mobille met tv, internet en mobiel.


Beste mnr Scholten, ook ik heb niets meer vernomen maar heb eigen bekabeling aangepast en een extra switch ertussen gezet. Eentje die wel igmp spoofing ondersteund. Dit is waarschijnlijk het probleem bij KPN. Dus je hebt een goede switch of router nodig. Mijn router kan dit aan, maar los toch niet het probleem op. Zal het van de week ff terug prikken en kijken naar de status hier. 


Beste mnr Scholten, ook ik heb niets meer vernomen maar heb eigen bekabeling aangepast en een extra switch ertussen gezet. Eentje die wel igmp spoofing ondersteund. Dit is waarschijnlijk het probleem bij KPN. Dus je hebt een goede switch of router nodig. Mijn router kan dit aan, maar los toch niet het probleem op. Zal het van de week ff terug prikken en kijken naar de status hier. 

Mijn switch Netgear GS105E heeft ook IGMP snooping, maar lost niet het probleem op. Heel jammer dit.


Hi allemaal. Ik heb me wat stil gehouden omdat er niet iets concreets te zeggen is op dit moment. Het onderzoek loopt nog. De laatste communicatie hiervan is 3 dagen geleden. Ik heb nogmaals navraag gedaan of er ondertussen een verwachte datum is waarop het is opgelost.


Hi allemaal. Ik heb me wat stil gehouden omdat er niet iets concreets te zeggen is op dit moment. Het onderzoek loopt nog. De laatste communicatie hiervan is 3 dagen geleden. Ik heb nogmaals navraag gedaan of er ondertussen een verwachte datum is waarop het is opgelost.

Fijn om te horen dat het nog steeds jullie aandacht heeft. Hoop wel dat het probleem snel wordt opgelost. Het is erg frustrerend.