Skip to main content
Vraag

Geluid radio blijft haperen, ook na nieuwste firmware update 0.34.14 TV-box

• May 28, 2025
  • 23 reacties
  • 270 keer bekeken

Mijn radio geluid hapert sinds de start van mijn KPN aansluiting in maart 2025. Alle tips van dit forum al geprobeerd. Haperen zowel via de optische uitgang als via HDMI extractor. Toch maar even gewacht op de laatste firmware update. Resultaat blijft dat het radio geluid van de tv-box zeer regelmatig hikt.

Wat is de ultieme oplossing hiervoor?

23 reacties

• May 28, 2025

Heb je al eens een fabrieksreset gedaan?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 28, 2025

Nee, is neem ik aan iets anders dan opnieuw opstarten.

Hoe kan ik zo'n fabrieksreset doen?

met vriendelijke groet,

Herman

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 28, 2025

En met de hdmi extractor tussen DIW7022 en tv. En dan optisch vanuit de ontvanger naar versterker. Hapert het dan ook nog?

En werkt het wel als de tv aan is? Of hapert optisch dan ook?

Werkt het wel als je de hdmi kabel eruit trekt?

Een andere gebruiker had een aparte oplossing, maar werkt wel. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hallo ​@HvanT, welkom op de KPN Community. Goed dat je ons hebt gevonden. Zoals je ziet, denkt onze community graag met je mee! Bedankt ​@Henk2304 en ​@PeterG voor jullie bijdrage. Heb je hier al naar gekeken, ​@HvanT?

Om jouw vraag nog te beantwoord: klik op de link om te lezen hoe je jouw tv-box een frisse start geeft.

• May 30, 2025

Nee, is neem ik aan iets anders dan opnieuw opstarten.

Hoe kan ik zo'n fabrieksreset doen?

met vriendelijke groet,

Herman

Zie dit topic

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 8, 2025

Update: ik heb de fabrieks-reset (de zgn. frisse start) gedaan. Nu heb ik via de optische uitgang geen haperingen meer in het radiogeluid, maar gaat het geluid harder en zachter zonder dat ik ergens aanzit. Ik ben van de regen in de drup gekomen.

KPN: wat gaat u doen om mij van dit probleem af te helpen? Ik ben ontevreden over het radio geluid via de optische uitgang. Geen enkele tip uit dit forum heeft geholpen, ook de laatste firmware update van de tvbox heeft niets opgeleverd. Ik ben zeer, zeer ontevreden.

Ik heb dit abonnement vanaf 4 maart en het geluid via de optische uitgang heeft vanaf de eerste dag niet goed gefunctioneerd.

met vriendelijke groet,

Herman van Tongeren

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 8, 2025

Ten einde raad maar een opnieuw de tvbox opgestart (geen reset dus). Geluid gaat nu niet meer harder en zachter, maar hapert weer.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Het klinkt alsof er iets in de verbinding niet helemaal lekker loopt, ​@HvanT. Hoe heb je de tv-box aangesloten?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 9, 2025

Ik stel deze vraag niet voor niets al lijkt het een gekke vraag:

Welk merk televisie heb je? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 9, 2025

Merk TV: Toshiba

TV-box aansluiting: netwerkkabel erin dus niet via wifi, HDMI kabel van tv-box naar de tv, optische kabel van tv-box naar versterker om radiogeluid te horen.

Heeft eerder bij Telfort (optische uitgang op tv-box) en Odido (was aux-uitgang op tv-box) altijd probleemloos gewerkt.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • June 9, 2025

Kan je de optische kabel eens in je tv proberen? Nadeel is wel dat je tv dan aan moet staan bij radio luisteren. Weet je zeker dat de kabel goed vast zit en geen beschermdopje meer op het uiteinde?

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 9, 2025

Ik heb al verschillende optische kabeltjes gebruikt (en er zaten geen beschermdopjes op) en ook een ander tussenkastje gekocht.

Het kabeltje klikt er gewoon goed in.

Het hele idee is dat de tv niet hoeft aan te staan als ik radio wil luisteren. Bij mijn vorige providers is dit nooit een probleem geweest. Dus ik heb het sterke vermoeden dat het aan de KPN tv-box moet liggen.

Ik heb alle mogelijkheden die ik op dit forum heb gelezen al geprobeerd.

KPN moet dit probleem serieus nemen en met een oplossing komen, ik heb intussen al besloten dat ik na dit jaar direct overstap naar een andere internetprovider ook al komt KPN misschien nog met een oplossing.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • June 9, 2025

En heb je al eens met de instellingen gespeeld in het kpn kastje? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 9, 2025

Dit scherm heb ik niet, maar ik kan wel via het tandwieltje bij instellingen en daar heb ik verschillende geluidsinstellingen geprobeerd waarvan er twee geluid geven op de versterker en de rest alleen maar geruis.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • June 9, 2025

Heb je misschien anders dingen op je tv aangesloten? Videorecorder, dvd speler, PlayStation? 

Hier houden mijn tips ook op 😃 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 9, 2025

@Ronald31 .  Dat scherm is van de Arris. Die wordt al sinds 23 januari 2023 niet meer aan nieuwe klanten verstrekt. De nieuwe Sagemcom DIW7022, TV+, werkt héél anders.

@HvanT 

Wat gebeurt er als je tijdens radio luisteren de hdmi kabel uit het boxje haalt?

En werkt het wel als de tv aan is?

De DIW7022 moet niet in de HDMI ARC aansluiting van de tv.

Gebruik in ieder geval de meegeleverde HDMI kabel. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • June 9, 2025

Was even een voorbeeldje om te laten zien dat daar nog een paar instellingen verstopt zitten 😉

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 9, 2025

Alleen een minder goed voorbeeld in dit topic want de DIW7022 heeft die menu structuur en aparte instellingen voor optisch helemaal niet. Schept dan alleen verwarring natuurlijk. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 9, 2025

Ik heb geen andere apparaten aan mijn tv hangen, alleen de HDMI vanaf de tv-box aan HDMI ingang 1 van de tv met de geleverde HDMI kabel van KPN.

Als de tv nog aan is op radiozenders dan heb ik een echo van de tv en de versterker, maar ik doe de tv altijd uit.

Ook heb ik getracht met een HDMI extractor de versterker van geluid te voorzien, dat gaf ook hetzelfde probleem. Dus ergens is er iets met de audio output van de radiozenders niet goed. 

Als ik tv kijk is er niets aan de hand, alleen radiozenders via de tv-box en optische uitgang/HDMI-extractor doen vervelend.

Dus ik weet het nu niet meer, vandaar ook mijn eerdere opmerking dat ik straks weg ben bij KPN zogauw het 1e jaar van het abonnement voorbij is.

KPN komt tot nu toe ook niet met een echte oplossing, behalve de firmware update die helaas niets verbeterd.

Had ik dit van te voren geweten was ik niet aan KPN begonnen. Volgende keer (over 10 maanden dus) eerst beter van te voren uitzoeken.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 9, 2025

Als de tv nog aan is op radiozenders dan heb ik een echo van de tv en de versterker, maar ik doe de tv altijd uit.

Dan zet je het volume van de tv zelf eventjes op 0. Loopt het dan wel goed door via de optische kabel naar de versterker?

Dan kan een HDMI SWITCH (juist niet een extractor) tussen tv ontvanger en tv nog wel eens helpen. Heeft dit gekke probleem al bij meerderen opgelost. De communicatie tussen tv en ontvanger is dan ondervangen bij stand-by van de televisie. In jouw geval gaat de HDCP check waarschijnlijk steeds maar door, waardoor het signaal eventjes onderbroken wordt. Want er ontstaat geen overeenstemming tussen ontvanger en tv. En dat gaat dan iedere paar seconden zo door. Een HDMI switch onderbreekt dat dan beter.

dus

ontvanger hdmi uit - hdmi switch - televisie

ontvanger optisch uit - versterker

Pepe50
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • July 26, 2025

Reactie/oplossing

@PeterG dank voor deze (aparte) oplossing👍🏽 nav deze oplossing haal ik de hdmi uit de box als ik radio (via optical naar soundbar) wil luisteren en het hapert inderdaad niet meer. Tis wat bewerkelijk maar het voldoet. Dank nogmaals! 🌻

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 26, 2025

Totdat de hdmi aansluiting stuk is ​@Pepe50 .😉

De truuk met de hdmi switch is beter.

Pepe50
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • July 26, 2025

Da's ook weer waar ​@PeterG nah, zal het in overweging nemen. Het is wel een apparaat/component erbij dan.

@ KPN team: nog enige kans dat er nieuwe tv+ boxjes komen waarin de componenten gezellig storingsvrij bij elkaar hokken en zonder elkaar te beïnvloeden?