Skip to main content

Kijk het EK voetbal 2024 in UHD bij KPN. Op 14 juni start het EK! Wij zorgen er als trotse partner van de KNVB voor dat jij het voetbalspektakel kunt beleven in haarscherp beeld: NPO 1 in Ultra HD.

Beleef het EK voetbal 2024 in UHD

Het EK voetbal komt er weer aan. Op vrijdag 14 juni spelen Duitsland en Schotland de openingswedstrijd. Nederland speelt zijn eerste wedstrijd op 16 juni. Wij zorgen ervoor dat jij dit evenement in haarscherp beeld kan beleven: NPO 1 in Ultra HD! 

Dit hoort bij de KPN Voor Jou extra's van juni. Alle extra's vind je hier:

Hoe kijk ik het EK in UHD?

We gaan de beelden uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde. Zo weet je zeker dat je elke passeerbeweging of doelpunt prachtig in beeld ziet.

• Heb je TV+ en voldoende internetsnelheid? Dan kun je, tijdens het EK voetbal, NPO 1 UHD via de TV+ Box (DIW 7022) ontvangen gewoon op kanaal 1. Via de zapbanner/informatiebalk kun je Ultra HD aan- en uitzetten.
    • Zorg dat HDR Prioriteit op HDR10 staat ingesteld. (Instellingen → Apparaat (Open algemene instellingen) → Apparaatvoorkeuren → Weergave en geluid → Schermresolutie → HDR Prioriteit)
  • Heb je een tv-ontvanger van het type VIP5202? Dan krijg je toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690. Het enige wat je dan verder nog nodig hebt, is een televisie die HDR volgens de HLG standaard  ondersteunt. 
  • Kijk je tv via de KPN SmartTV App? Dan krijg je ook toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690.  

• Kijk je tv via de KPN TV App? Cast kanaal 690 naar een televisie die die HDR volgens de HLG standaard ondersteunt. 

Heb je geen geschikte tv-ontvanger, dan kun je het speciale NPO 1 UHD kanaal helaas niet ontvangen. Dan kijk je natuurlijk het EK op kanaal 1 in HD. 

Wanneer kan ik de NPO 1 UHD zender bekijken?

De zender is zichtbaar vanaf 14 juni t/m 14 juli.  

Het EK is weer voorbij, de UHD optie is uitgezet. Dit betekent dat de keuze voor UHD weg is op kanaal 1 van TV+ en dat kanaal 690 weer verdwenen is. 

Als jouw TV+ Box aanstond op het moment dat wij de optie hebben verwijderd kan het zijn dat je hem nog wel ziet. Hij zal dan verdwijnen als je TV+ Box op stand-by is geweest.

Donker beeld bij het EK in UHD. Wat kan ik doen?

Bij donker beeld is het probleem vaak dat de HDR niet daadwerkelijk wordt gebruikt (om wat voor reden dan ook). Zie je, zodra je naar zender 690 gaat, wel kort het HDR-logo in beeld rechts bovenin beeld? Zo niet, dan pakt 'ie waarschijnlijk geen HDR op en ervaar je donker beeld. Controleer sowieso onderstaande instellingen op de TV+ Box.

Om HLG HDR goed te kunnen weergeven moet je de HDR-prioriteit instellen op HDR10. Standaard hebben we echter de HDR-prioriteit op Dolby Vision staan.

Ga naar menu / instellingen / apparaat / apparaat voorkeuren / weergave en geluid / Schermresolutie

Kies dan de volgende instellingen:

Automatisch beste resolutie = AAN
HDR-instelling = HDR-automatisch
HDR-prioriteit = HDR10

Zie je wel het HDR-logo kort rechtsboven in, maar toch donker beeld?  Bij veel tv's pakt de tv een ander beeldscherminstelling/profiel zodra HDR wordt gedetecteerd. Zorg dat dat profiel goed is gekalibeerd. Rtings (bijv. LG C2) is een bekende site die daar bij kan helpen.  

Veelgestelde vragen

Welke snelheid moet ik minimaal hebben om NPO 1 UHD te kijken? 

Je moet minimaal 38 Mbit/s aan internetsnelheid hebben.

NPO 1 UHD is via de TV+ Box (DIW 7022) op kanaal 1 te ontvangen. Hoe zet je dit aan en uit?
Via de zapbanner/informatiebalk kun je Ultra HD aan- en uitzetten.
Zet de zender op NPO1 → pijltje 2x naar beneden drukken →  Daar zie je EK in UHD staan. Als je daar op drukt kan je het aan of uitzetten en daarna bevestigen met OK. 

Waarom kan ik het NPO 1 UHD kanaal niet vinden?  

Dat kan te maken hebben met de internetsnelheid. Om UHD te kunnen kijken, heb je een internetverbinding nodig die hoog en stabiel genoeg is. Het kan zijn dat er op het adres niet voldoende bandbreedte is (38 Mbit/s).

Hoe zie ik welke tv-ontvanger ik heb?

Op de voorkant van de tv-ontvanger staat welk type je hebt. 

Heb ik het extra 4K pakket nodig om het NPO1 UHD kanaal te ontvangen?

Nee, je hoeft niet ons 4K pakket te hebben. Als je de goede apparatuur in huis hebt, én voldoende internetsnelheid voor UHD, dan zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is. Je hebt natuurlijk wel een tv nodig die HDR (volgens de HLG standaard) ondersteunt.

Kan ik ook NPO 1 UHD kijken via tv.kpn.com?

Nee, de webversie ondersteunt geen Ultra HD. Deze zender is alleen op onze tv-ontvangers, smart tv app en mobiele apps (d.m.v. casten) beschikbaar. Zie het lijstje bovenaan het artikel voor meer details.
De gewone NPO 1 kan je wel kijken via tv.kpn.com.

Wat is het verschil tussen 4K en UHD?

4K zegt iets over de beeldresolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. 

HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien tv-beelden er veel natuurlijker uit. 

NPO UHD gaat uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde, én HDR. 

Komt het EK in UHD ook beschikbaar op Digitenne?

Nee, op Digitenne zal NPO 1 UHD niet beschikbaar komen. 

Ik juich eerder of later dan mijn buren, hoe komt dit?

Hiervoor hebben we een handig artikel:

Mooi en makkelijk dat ik helemaal niets hoeft te doen.

Alles gaat automatisch begrijp ik. 😉

Ja, dat is mooi,mooi,mooi man ! ⚽️😀

Mooi en makkelijk dat ik helemaal niets hoeft te doen.

Alles gaat automatisch begrijp ik. 😉

Je hebt toch TV+ @joop2011 ? Ik begrijp dat je dan wel nog even deze optie via de informatiebalk moet aanzetten. Niet veel moeite maar wel even doen.

Verder natuurlijk een leuk extraatje om in mooie beeldkwaliteit een paar wedstrijden te kunnen kijken. Super leuk dat we dat kunnen gaan beleven 😎

Laat 14 juni nu net voor ons de overstap & installatie datum zijn van Ziggo naar KPN glasvezel……Dat wordt ‘s ochtends gauw alles installeren en als alles meezit kunnen we ‘‘s avonds de openingswedstrijd in UHD gaan bekijken en die Zondag van Oranje gaan genieten. 👍⚽️

NPO UHD gaat uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde, én HDR. 

Wat is nu? Krijgen we NPO1 in UHD (4K) en/of HDR of alleen in FHD (2K) en HDR?

UHD is geen 4k @TDN .

UHD = FHD 1080P50 met HDR/HLG en WCG2020. 

4k = 2160P (50) eventueel nog met HDR/HLG.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/2024/05/01/sportzomer-ek-bij-kpn-in-uhd-kwaliteit/

@PeterG UHD is idd geen 4k, maar heeft de resolutie tenminste 4K.

https://www.techtarget.com/whatis/definitions/U

• Ultra High-Definition TV (UHDTV) - Ultra-high-definition (UHD) television, also abbreviated UHDTV, is a digital television display format in which the horizontal screen resolution is on the order of 4000 pixels (4K UHD) or 8000 pixels (8K UHD).

Deze discussie snap ik. Die was er een paar jaar geleden ook. En ik denk dat dit artikel van Tweakers zeer uitgebreid is en verheldering geeft. voor de geïnteresseerden.

Laat 14 juni nu net voor ons de overstap & installatie datum zijn van Ziggo naar KPN glasvezel……Dat wordt ‘s ochtends gauw alles installeren en als alles meezit kunnen we ‘‘s avonds de openingswedstrijd in UHD gaan bekijken en die Zondag van Oranje gaan genieten. 👍⚽️

Welkom bij KPN. Een mooi welkom om meteen in topkwaliteit het EK te kunnen volgen. Er zijn regelmatig leuke extraatjes zoals korting op koffie of een gratis streamingdienst. Volgens mij kun je momenteel nog steeds drie maanden Disney plus krijgen.

In de kennisbank vind je informatie over het installeren van TV+ en anders is er hier kennis voldoende om te helpen.

Is UHD op NPO1 constant aan of alléén tijdens de voetbalwedstrijden en moet je bij iedere wedstrijd UHD activeren?

Aangezien er een kanaal (690) wordt vrijgemaakt voor deze UHD uitzendingen, denk ik dat het net als bij het vorige WK constant op de achtergrond aan staat, alleen tijdens de wedstrijden kun je er gebruik van maken.

Correct me if i'm wrong !

Is UHD op NPO1 constant aan of alléén tijdens de voetbalwedstrijden en moet je bij iedere wedstrijd UHD activeren?

Aangezien er een kanaal (690) wordt vrijgemaakt voor deze UHD uitzendingen, denk ik dat het net als bij het vorige WK constant op de achtergrond aan staat, alleen tijdens de wedstrijden kun je er gebruik van maken.

Ik kan wel “ja” roepen maar ik weet het simpelweg niet :-)

Vraag is doorgespeeld. Volgende week antwoord.

Het is via de TV+ 'gewoon' op 1.

Via Arris VIP5202 en de smart-tv app 690.

@PeterG UHD is idd geen 4k, maar heeft de resolutie tenminste 4K.

Nee, ook 1080P50 met HDR valt (helaas) onder UHD.

Dat was de vraag niet.

Ik kan wel “ja” roepen maar ik weet het simpelweg niet :-)

Vraag is doorgespeeld. Volgende week antwoord.

Het antwoord is ja……...maar.

NPO 1 UHD is de gehele periode altijd in UHD norm te bekijken, Alleen de content is niet altijd volwaardig als bron via UHD norm. Als dit het geval is dan wordt in de uitzendstraat hiervan UHD gemaakt.

Dat was de vraag niet.

Hoi @Max-H .

Ik reageerde op @HansaanZet , 

Je hebt toch geen 4K ontvanger nodig om de EK in UHD te kijken zijn toch andere kanalen te vinden. dat geld ook voor Netflix Disney+ etc. met de  tv van tegenwoordig.

Een kpn 4K ontvanger werkt ook niet op tv zonder UHD 4K  om in UHD te kijken.

Persoonlijk is mij de meerprijs niet waard wat een tv tegenwoordig wel niet kan, en heeft geen toegevoegde waarde  dat de ontvanger in 4K is. de normale zenders worden zelfs nog niet in 4K UHD weergegeven.

De oude type ontvanger  zonder 4K doet nog perfect en het beeld super prima kan nog jaren mee vooruit hoef niet te zwitsen op een oled scherm.

Je hebt toch geen 4K ontvanger nodig om de EK in UHD te kijken 

De NPO 1 UHD zender zal alleen beschikbaar zijn op de 5202 (kanaal 690) en 7022 (kanaal 1). Dat zijn beide 4K ontvangers. Op de HD ontvangers (2260 en 2952) zal NPO 1 niet beschikbaar zijn in UHD.

De NPO 1 UHD zender zal alleen beschikbaar zijn op de 5202 (kanaal 690) en 7022 (kanaal 1). Dat zijn beide 4K ontvangers. Op de HD ontvangers (2260 en 2952) zal NPO 1 niet beschikbaar zijn in UHD.

klopt dat was me allemaal wel duidelijk , laat staan je bent niet afhankelijk van een type KPN  tv ontvanger om EK te kunnen zien in 4K UHD dat geld ook  voor Netflix Disney+ etc.

klopt dat was me allemaal wel duidelijk , laat staan je bent niet afhankelijk van een type KPN  tv ontvanger om EK te kunnen zien in 4K UHD dat geld ook  voor Netflix Disney+ etc.

Wat wil je zeggen @J.E? Ik kan je blijkbaar niet volgen. 😕

@J.E J.E. Wel hoe bedoel je dat nu eigenlijk: denk dat je wil zeggen dat je het EK ook prima in HD kunt bekijken? Is niet echt duidelijk, zeg maar wat cryptisch omschreven? 

Ook je vergelijking met UHD Netflix Disney+ in HD schept verwarring?  Of bedoel je toch dat je deze streamers wel in UHD kunt streamen mits je tv een 4K toestel is? 

Wil je het EK wel in UHD, inclusief HLG, mooie beeld verrijking, meer natuurlijke kleur weergave, zul je toch via KPN wel de geschikte set to box nodig hebben denk ik. 

Via de schotel is het in NL niet in UHD te bekijken, ja misschien dat Canal + nog aanhaakt voor de schotelaars onder ons? 

@J.E J.E. Wel hoe bedoel je dat nu eigenlijk: denk dat je wil zeggen dat je het EK ook prima in HD kunt bekijken? Is niet echt duidelijk, zeg maar wat cryptisch omschreven? 

Ook je vergelijking met UHD Netflix Disney+ in HD schept verwarring?  Of bedoel je toch dat je deze streamers wel in UHD kunt streamen mits je tv een 4K toestel is? 

Wil je het EK wel in UHD, inclusief HLG, mooie beeld verrijking, meer natuurlijke kleur weergave, zul je toch via KPN wel de geschikte set to box nodig hebben denk ik. 

Via de schotel is het in NL niet in UHD te bekijken, ja misschien dat Canal + nog aanhaakt voor de schotelaars onder ons? 

UHD 4K HDR zijn tegenwoordig de tv  dus nogmaals je bent niet afhankelijk van een 4K tv ontvanger van KPN om de EK in UHD te zien als je alleen het UHD gedeelte,e en 4K tv doet het zelf in perfect beeld.

Dan vraag ik mij af Wat het UHD gedeelte de meerwaarde heeft tegenover een 4K ontvanger te hebben op de glasvezel tijden de EK op NPO1, terwijl je tv het ook kan via de andere weg het gaat specifiek om de uitzending  EK 

En nee een HD ontvanger kan geen UHD of 4K weergeven tegenwoordig is een tv zo ontwikkelt dat het zelf kan.

De vergelijking met Netflix Disney + etc  wil je dat in UHD 4K HDR zien heb je ook geen 4K ontvanger van KPN nodig toch,  om het te zien in hoogste kwaliteit je tv is namelijk al 4K etc. die doet dat al, al Heb je een oude HD ontvanger  dus je bent niet afhankelijk van de 4K ontvanger van KPN en volgens  mij betaal je daar ook meer voor. 

En hoeveel content zit er op de glasvezel aan normale zenders in 4K  denkt haast niets en de meerprijs niet waard, en  voor netflix etc. hoef je het niet te doen een EK of voor Olympische Spelen  in 4K dat doet je 4K tv wel.

J.E. schreef:

UHD 4K HDR zijn tegenwoordig de tv  dus nogmaals je bent niet afhankelijk van een 4K tv ontvanger van KPN om de EK in UHD te zien als je alleen het UHD gedeelte,e en 4K tv doet het zelf in perfect beeld.

Als de bron geen HDR/HLG bevat dan zal de televisie dat er ook niet aan toevoegen en krijg je dus ook niet die kleurdiepte.

Ja, een TV kan behoorlijk goed upscalen van HD naar 4K maar daar houdt het dan ook wel op.

Wil je echt mooi beeld dan zal dat door de bron zo aangeleverd moeten worden.

J.E. schreef:

Als de bron geen HDR/HLG bevat dan zal de televisie dat er ook niet aan toevoegen en krijg je dus ook niet die kleurdiepte.

Ja, een TV kan behoorlijk goed upscalen van HD naar 4K maar daar houdt het dan ook wel op.

Wil je echt mooi beeld dan zal dat door de bron zo aangeleverd moeten worden.

Snap ik ook maar het gaat specifiek om de EK uitzending dat geldt het zelde als met Netflix etc daar heeft de toevoeging  UHD/HLG of wat,  toch geen invoed specifiek voor die zenders met een HD ontvanger of 4K geen invloed op toch , over de rest van de zenders op KPN heb ik het niet over. 

En natuurlijk zal er verschil zijn tussen een HD en 4K ontvanger in beeldkwaliteit op de glasvezel kabel 

Wil je de EK zien in 4K via de tv of Netflix op de streaming doet je tv dat en maakt specifiek geen verschil. dan via de tv 4K ontvanger. je haalt de bron ergens anders  dat via de tv ontvanger, laat staan dat de tv ontvanger beter beeld geeft dan via de stream op 4K.