Skip to main content
Beantwoord

Ik kan niet inloggen op de KPN TV+ app op mijn Google TV vanuit het buitenland

• February 2, 2026
  • 13 reacties
  • 119 keer bekeken

Hallo KPN(?),

Als gelukkige pensionada's huizen wij enkele maanden per jaar in een (meestal) warmere streek.
Zoals nu, in het buitenland, dus.
Om tóch Nederlandse tv programma's te zien gebruik ik een Google TV apparaat, onder andere voorzien van de KPN TV+ app.
Door een of andere oorzaak moet ik nu opnieuw inloggen op die KPN TV+ app.
Maar de app geeft aan dat ik dan aangesloten moet zijn aan mijn thuis tv, mijn thuislocatie….
Die zit 2300 km noordelijker, dus dat gaat 'm niet worden.
Hoe kan ik dit oplossen?
Dan kan ik mijn opgenomen programma's ook weer zien.

Ondanks frustraties, bij voorbaat dank.
Ad v.d. Biggelaar

Beste antwoord door TV Apps Team

De AndroidTV/GoogleTV app is inderdaad alléén thuis te gebruiken. Ook de reden dat deze uitlogde zodra je het apparaat naar een IP brengt welke niet thuis is, in dit geval 2300km verder. :) 

Wat wél kan is met de mobiele KPN apps casten naar diezelfde chromecast (‘Google TV apparaat’), míts je je binnen de EER (EU + paar andere landen) bevindt. En mits je mobiel en het Google TV apparaat op hetzelfde Wifi netwerkje zitten en dat geen hotel acces point is (die casten soms in z'n geheel blokkeren). 

13 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 2, 2026

Hallo ​@Ad B ,

In welk land ben jij nu? Je kunt alleen deze app gebruiken als je in de EU bent. 

• February 2, 2026

Om tóch Nederlandse tv programma's te zien gebruik ik een Google TV apparaat, onder andere voorzien van de KPN TV+ app.

Door een of andere oorzaak moet ik nu opnieuw inloggen op die KPN TV+ app

De KPN TV+ app geïnstalleerd op een apparaat met GoogleTV heeft dezelfde status als kijken met een tv ontvanger van KPN dat mag enkel thuis!!

De app verwijderen en vanaf een smartfoon of tablet casten naar dit apparaat is een oplossing. Eventueel een internet browser installeren en kijken via tv.kpn.com 

Dat dit heeft gefunctioneerd was puur geluk.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 2, 2026

Hoi,

wij zitten in Spanje, dus in de EU…
De KPN TV+ app heeft wél gewerkt.
Als de app op je tablet, laptop en telefoon werkt, moet ie toch ook gewoon op een Google tv streamer werken?
Wat heb je aan een app, als die alleen thuis binnenshuis werkt…
Da's ongeveer hetzelfde als dat je een apparaat bouwt met lampen uit 1418...

TV Apps Team
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV apps
  • Antwoord
  • February 2, 2026

De AndroidTV/GoogleTV app is inderdaad alléén thuis te gebruiken. Ook de reden dat deze uitlogde zodra je het apparaat naar een IP brengt welke niet thuis is, in dit geval 2300km verder. :) 

Wat wél kan is met de mobiele KPN apps casten naar diezelfde chromecast (‘Google TV apparaat’), míts je je binnen de EER (EU + paar andere landen) bevindt. En mits je mobiel en het Google TV apparaat op hetzelfde Wifi netwerkje zitten en dat geen hotel acces point is (die casten soms in z'n geheel blokkeren). 

• February 2, 2026

Hoi,

wij zitten in Spanje, dus in de EU…
De KPN TV+ app heeft wél gewerkt.
Da's ongeveer hetzelfde als dat je een apparaat bouwt met lampen uit 1418...

Dat vind zijn oorsprong in de regelgeving betreffende Content portabiliteit dergelijke apparaten en die specifieke Android versie worden (helaas nog)  niet gezien als draagbaar. En een TV abonnement van KPN valt niet onder de noemer open online inhoudsdienst zoals de diverse streamdiensten. Waar die regelgeving in hoofdzaak voor is bedoeld.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 2, 2026

Hoi,
In onze mobiele en snelle wereld dient KPN zich aan te passen, dat ze zich in deze wereld staande kunnen houden en meegaan in de moderne vraag naar mediagebruik.
Als concurrentie dat kan, kan KPN dat ook.
Met een fractie zoekwerk, heb ik nu de NL Ziet app. die werkt wél.
Dan hoef ik níet te casten via een extra tablet of telefoon, maar via één apparaat,  gewoon rechtstreeks via de wifi en Google tv kijken.
Mis ik alleen het kijken van opgenomen programma's nog.
Dat vind ik nog wel. Zodra ik dát vind… komt KPN waarschijnlijk op de drempel naar buiten te staan.

• February 2, 2026

Snel overstappen op de NLziet app dan. Apps van providers werken alleen thuis. Niet alleen bij KPN. Maar bijvoorbeeld ook bij Ziggo en Odido werken de apps die je met een afstandsbediening kan bedienen alleen thuis.

Er is geen enkele provider die er belang bij heeft dat klanten op grote schaal in het buitenland tv gaan kijken. Dat kost veel te veel voor providers om dat te verzorgen en te ondersteunen. Dan kan je roepen "onze mobiele en snelle wereld". Maar uiteindelijk telt maar 1 ding: word er iets aan verdient? Nee. Providers verdienen daar niets aan.

• February 2, 2026

Hoi,
In onze mobiele en snelle wereld dient KPN zich aan te passen, dat ze zich in deze wereld staande kunnen houden en meegaan in de moderne vraag naar mediagebruik.
Als concurrentie dat kan, kan KPN dat ook.

Nu weet ik niet wat je ziet als concurrenten van KPN, wezenlijk zijn dat Ziggo, Odido, Delta en ga zo maar door. Ook die hebben deze zelfde beperking conform de Europese regelgeving. 

NLZiet  en Videoland zijn wel open online-inhoudsdiensten dus deze diensten moeten zich hoe dan ook aan de regelgeving houden.

Het is 'pas' sinds 2018 dat deze regelgeving van kracht is, ik ben het er wel mee eens dat het tijd wordt voor een herziening. En vooral het krampachtige gelijkstellen van het kijken via een wezenlijk draagbaar streamapparaat aan een TV ontvanger mag wat mij  betreft ook overboord. Voor mij is er geen verschil tussen het casten naar een toestel of het direct via een  app kijken. Voor de distributie binnen de EU/EER wordt al betaald.

Voor de providers is het wezenlijk een verdien model ze zien liever dat je een extra mediabox huurt dan via een app kijkt op een tweede of derde tv thuis.

Ps.

Met een omweg in de vorm van een VPN server op een apparaat thuis kan het wel, dan is het 'alsof' je thuis bent.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 2, 2026

Dank je voor je reacties, Rowi 👍

• Helper
  • February 2, 2026

Zoals ​@Rowi. opmerkt kun je met een vpn verbinding met je thuisnetwerk wel de app gebruiken. Ik werk al jaren zo als ik op vakantie ben en dat werkt prima. Om deze verbinding in te stellen is tegenwoordig weinig technische kennis voor nodig. Kijk eens naar Tailscale.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 2, 2026

Inloggen op de smart-tv app kan echt alleen op het adres van het abonnement. Dan weet kpn dat jij degene bent die 'm gebruikt. Eenmaal ingelogd kun je 'm inderdaad tegenwoordig in de landen van de EER gebruiken. Maar voor een beperkte tijd.

Maar uitgelogd raken is dan wel een nadeel / probleem inderdaad. Dit gebeurt ook als je “enige tijd” (ik schat een week of 6, vakantiegebruik) de app op een ander adres gebruikt. Je moet dan op je thuis adres weer inloggen om te bevestigen dat jij de rechtmatige gebruiker van het abonnement bent. Dit is om delen van een abonnement, met bijvoorbeeld iemand buiten Nederland, te beperken / lastiger te maken.

→ De enige manier om nu nog KPN TV te kijken is via casten vanaf de app in je smartphone. Ook daarmee kun je je opnames kijken en naar je tv casten.
→ Je kunt ook je laptop via HDMI met je tv verbinden om op het grote scherm te kijken zonder te casten. Zo doet mijn bonuszus in Zweden het met het Ziggo account van haar zus in Nederland.

Da's ongeveer hetzelfde als dat je een apparaat bouwt met lampen uit 1418…

Nou, hiermee kunnen klanten heel wat geld aan ontvangers huren besparen voor hun wat minder gebruikte tv's in huis.

Alleen voor de app in smartphone, tablet en laptop zijn binnen de EER afspraken gemaakt rondom de zenderrechten. Mobiele apparaten met eigen scherm, geluid en stroomvoorziening.

Een handiger dienst voor gebruik in de EU is NLziet. Ook daarbij dien je het abonnement aan te gaan vanaf een Nederlands IP adres.

HRJ: Moet je niet in eerste instantie op je NL adres zijn om daar ook iets te installeren voor die VPN, ​@HRJ ?

• Helper
  • February 3, 2026

HRJ: Moet je niet in eerste instantie op je NL adres zijn om daar ook iets te installeren voor die VPN, ​

Uiteraard is het gebruikelijk dit thuis (eenmalig) in orde te maken. Mocht ​@Ad B hier in Nederland een kennis hebben die ook op het KPN netwerk zit en van Tailscale gebruikt maakt kan het binnen no time gerealiseerd worden.

Kijk eens op YouTube naar videos met zoekopdracht Tailscale exit node Apple TV en zie hoe eenvoudig het is.

De Google streamer/Chromecast Google tv kan ook als exit node fungeren. Wellicht ook iets voor je bonus zus in Zweden!

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Ad B, zo te zien hebben de anderen je vraag al beantwoord. De TV+ App op de Google TV is de smart-tv versie van de app, en die kan enkel op je thuisadres gebruikt worden. De mobiele versie van de TV+ app kan je in de hele EU gebruiken, en bijvoorbeeld casten.

Meer over beide apps kan je in onze Kennisbank lezen, waar we ook uitleggen dat de smart-tv app alleen thuis gebruikt kan worden: