Skip to main content
Beantwoord

Ik overwinter in Spanje, KPN TV+ meldt: "moet verbonden zijn met thuisnetwerk"

• 14 februari 2025
  • 24 reacties
  • 592 keer bekeken

Met veel plezier ben ik aan het overwinteren in Spanje en maak gebruik van een Android box om met de KPN TV+ app TV te kijken.

Ik hád een box met Android 10, TV kijken was probleemloos. Toen deze overleed een nieuwe aangeschaft, nu met Android 13. Inloggen in de app is nu niet meer mogelijk omdat ik " verbonden moet zijn met mijn thuisnetwerk", is de melding. Op dezelfde box inloggen via een browser kan weer wél. Dat wil ik niet want de bediening via browser is hopeloos. Maar daar gaat dit niet over.

Waarom meld de app dit? Terwijl TV kijken in de hele EU gewoon mogelijk moet zijn?

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Beste antwoord door wjb

Die Android box die jij hebt draait geen Android TV maar gewone Android.

Er bestaat immers geen Android TV 13, die heeft het ontwikkellab nooit verlaten.

Ik vraag me dan ook af welke app je nu op de Android box geïnstalleerd hebt, de "KPN TV+" app of de "KPN TV+ app voor Android TV".

Als het de laatste is, dan is het correct dat de melding gegeven wordt dat hij alleen op het eigen thuisnetwerk gebruikt kan worden.

Bekijk origineel
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

24 reacties

• 6251 reacties
  • 14 februari 2025

Waarom meld de app dit? Omdat de app alleen thuis gebruikt mag worden. Precies zoals de melding zegt.

TV kijken is in de hele EU mogelijk. Maar alleen via de website of via de app op de smartfoon/tablet. Niet met de app op smarttv of GoogleTV/AndroidTV kastje.

Op je vorige kastje had het ook nooit horen te werken in Spanje. Waarom het werkte weet ik niet. Misschien stond daar nog een heel oude versie van de app op ofzo.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • Antwoord
  • 14 februari 2025

Die Android box die jij hebt draait geen Android TV maar gewone Android.

Er bestaat immers geen Android TV 13, die heeft het ontwikkellab nooit verlaten.

Ik vraag me dan ook af welke app je nu op de Android box geïnstalleerd hebt, de "KPN TV+" app of de "KPN TV+ app voor Android TV".

Als het de laatste is, dan is het correct dat de melding gegeven wordt dat hij alleen op het eigen thuisnetwerk gebruikt kan worden.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 38298 reacties
  • 15 februari 2025

Hallo ​@Kees Boertjes ,

De TV-ontvanger werkt inderdaad alleen bij jou thuis. 

De oplossing voor nu is om te casten vanaf een telefoon of tablet naar de TV toe. (Met een Chromecast.) De apps op die apparaten werken wel. Of je kijkt via een computer. 

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 15 februari 2025
Noordzee schreef:

De TV-ontvanger werkt inderdaad alleen bij jou thuis. 

@Kees Boertjes heeft geen TV ontvanger meegenomen maar gebruikt een Android box.

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 15 februari 2025
wjb schreef:

Hoi wjb,

Fijn dat je mijn probleem hier weer oppakt. Dank daarvoor.

In de Play Store krijg ik één app aangeboden en heet: KPN TV+ App. De geïnstalleerde versie is: 08.63.00 die hier op 4 febr is geüpdatet. In de beschrijving op Play Store staat ook letterlijk:" kijk live TV waar en wanneer je maar wilt". (In de EU uiteraard)

Ik neem aan dat de versie 'voor Android TV" ook als zodanig staat vermeld, als die het zou zijn. De titel "voor Android " kom ik nergens in de beschrijving op Play Store tegen.

Blijft over dat de app ten onrechte aan mijn thuisnetwerk gekoppeld wil zijn, toch? Of ga ik nu te snel?

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 15 februari 2025
Marlon92 schreef:

Waarom meld de app dit? Omdat de app alleen thuis gebruikt mag worden. Precies zoals de melding zegt.

TV kijken is in de hele EU mogelijk. Maar alleen via de website of via de app op de smartfoon/tablet. Niet met de app op smarttv of GoogleTV/AndroidTV kastje.

Op je vorige kastje had het ook nooit horen te werken in Spanje. Waarom het werkte weet ik niet. Misschien stond daar nog een heel oude versie van de app op ofzo.

Hoi Marlon, dank voor je reactie.

De app is (net als de box met Android 10) geïnstalleerd op een "gewone" Android box. Dus niet op een Android TV-box oid.

Zie verder mijn reactie op wjb voor meer gegevens.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 15 februari 2025

Kees Boertjes schreef:

In de Play Store krijg ik één app aangeboden en heet: KPN TV+ App. De geïnstalleerde versie is: 08.63.00 die hier op 4 febr is geüpdatet.

Ik neem aan dat de versie 'voor Android TV" ook als zodanig staat vermeld, als die het zou zijn. De titel "voor Android " kom ik nergens in de beschrijving op Play Store tegen.

Ik denk niet dat jij de "voor Android TV" variant hebt immers jouw Android box draait geen Android TV maar gewone Android.

Welke van de twee heb je?

Ik denk de bovenste immers die is voor "gewone" Android en heeft inderdaad versie 08.63.00. De onderste is voor Android TV en heeft versie 08.63.02.

Ik heb het vermoeden dat voor beide apps dezelfde core gebruikt wordt en dat beide kunnen herkennen dat het hier geen tablet of telefoon betreft en dus aangeven dat de app alleen op het thuisnetwerk gebruikt mag worden.

Ik ben bang dat casten naar jouw Android box ook niet zal gaan want die heeft waarschijnlijk geen ingebouwde Chromecast functionaliteit omdat hij gewone Android draait i.p.v. Android TV.

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 15 februari 2025
wjb schreef:

Kees Boertjes schreef:

In de Play Store krijg ik één app aangeboden en heet: KPN TV+ App. De geïnstalleerde versie is: 08.63.00 die hier op 4 febr is geüpdatet.

Ik denk niet dat jij de "voor Android TV" variant hebt immers jouw Android box draait geen Android TV maar gewone Android.

Welke van de twee heb je?

Ik denk de bovenste immers die is voor "gewone" Android en heeft inderdaad versie 08.63.00. De onderste is voor Android TV en heeft versie 08.63.02.

Klopt

Ik heb het vermoeden dat voor beide apps dezelfde core gebruikt wordt en dat beide kunnen herkennen dat het hier geen tablet of telefoon betreft en dus aangeven dat de app alleen op het thuisnetwerk gebruikt mag worden.

Dat zou dan nieuw geïmplementeerd moeten zijn omdat het op de Android 10 box wel gewoon werkte. Welke versie daarop draaide weet ik niet maar er zat maar twee dagen tussen de wisseling van de boxen.

Ik ben bang dat casten naar jouw Android box ook niet zal gaan want die heeft waarschijnlijk geen ingebouwde Chromecast functionaliteit omdat hij gewone Android draait i.p.v. Android TV.

Klopt ook. Casten lukt niet.

​​​​​Resumé: er lijkt iets niet correct te werken in deze app die TV kijken in de EU mogelijk moet maken. 

• 6251 reacties
  • 15 februari 2025
Kees Boertjes schreef:

Resumé: er lijkt iets niet correct te werken in deze app die TV kijken in de EU mogelijk moet maken. 

TV kijken in de EU via de app moet alleen mogelijk zijn op een smartphone of tablet. Dus de app werkt precies zoals het bedoeld is. Want jij gebruikt geen smartphone of tablet. 

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 15 februari 2025
Marlon92 schreef:
Kees Boertjes schreef:

Resumé: er lijkt iets niet correct te werken in deze app die TV kijken in de EU mogelijk moet maken. 

TV kijken in de EU via de app moet alleen mogelijk zijn op een smartphone of tablet. Dus de app werkt precies zoals het bedoeld is. Want jij gebruikt geen smartphone of tablet. 

Kun je me alsjeblieft een link sturen waar KPN die restrictie beschrijft?

Alvast bedankt 

Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1219 reacties
  • 15 februari 2025
Kees Boertjes schreef:

​​​​​Resumé: er lijkt iets niet correct te werken in deze app die TV kijken in de EU mogelijk moet maken. 

Dat vind ik vanuit de gebruiker gezien inderdaad de juiste conclusie. Maar helaas is het ingewikkelder. Je Android-box heeft geen eigen scherm, dus de zogenaamde portabiliteitsafspraken gelden niet. En dan is het een keuze van KPN om niet te betalen voor de extra uitzendrechten. Voor mij hielp de uitleg van PeterG, zoals bijvoorbeeld samengevat in:

• 6251 reacties
  • 15 februari 2025
Kees Boertjes schreef:
Marlon92 schreef:
Kees Boertjes schreef:

Alvast bedankt 

Linkje:

https://www.kpn.com/thuis/smart-tv-app

Daar staat:

De app op de smarttv is dezelfde als de app die normaliter op losse Android/GoogleTV kastjes geïnstalleerd word.

Jij gebruikt wellicht de app die eigenlijk voor de smartphone bedoeld is en je omzeilde hiermee deze restrictie. Dat "probleem" is nu dus opgelost. 

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 15 februari 2025

Kees Boertjes schreef:

​​​​​@Kees Boertjes, Dat is niet het geval, KPN hoeft het gebruik van de TV+ app op apparaten anders dan mobiele telefoons en tablets niet beschikbaar te stellen in de EU. Sterker nog, ook buitenshuis in Nederland hoeft de TV+ app enkel op telefoons en tablets beschikbaar te zijn.

Jij hebt inderdaad niet de smart-TV+ app maar de gewone TV+ app op jouw Android box staan maar ook daarvoor geldt dat deze buitenshuis alleen op telefoons en tablets hoeft te werken.

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 15 februari 2025
Marlon92 schreef:
Kees Boertjes schreef:
Marlon92 schreef:
Kees Boertjes schreef:

Alvast bedankt 

Linkje:

https://www.kpn.com/thuis/smart-tv-app

Daar staat:

De app op de smarttv is dezelfde als de app die normaliter op losse Android/GoogleTV kastjes geïnstalleerd word.

Jij gebruikt wellicht de app die eigenlijk voor de smartphone bedoeld is en je omzeilde hiermee deze restrictie. Dat "probleem" is nu dus opgelost. 

Dit gaat over de Smart TV app. Dat is hier niet relevant, sorry.

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 15 februari 2025
Arjan van B schreef:
Kees Boertjes schreef:

Dat vind ik vanuit de gebruiker gezien inderdaad de juiste conclusie. Maar helaas is het ingewikkelder. Je Android-box heeft geen eigen scherm, dus de zogenaamde portabiliteitsafspraken gelden niet. En dan is het een keuze van KPN om niet te betalen voor de extra uitzendrechten. Voor mij hielp de uitleg van PeterG, zoals bijvoorbeeld samengevat in:

Dat is inderdaad een goed draadje. Dank Arjan!

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 15 februari 2025
wjb schreef:

Kees Boertjes schreef:

​​​​​@Kees Boertjes, Dat is niet het geval, KPN hoeft het gebruik van de TV+ app op apparaten anders dan mobiele telefoons en tablets niet beschikbaar te stellen in de EU. Sterker nog, ook buitenshuis in Nederland hoeft de TV+ app enkel op telefoons en tablets beschikbaar te zijn.

Jij hebt inderdaad niet de smart-TV+ app maar de gewone TV+ app op jouw Android box staan maar ook daarvoor geldt dat deze buitenshuis alleen op telefoons en tablets hoeft te werken.

Daar komt het inderdaad, in het kort, wel op neer. De link die Arjan hierboven deelde, gaat er dieper op in en heeft me op een spoor gezet. Ik ga knutselen 😉

• 6251 reacties
  • 15 februari 2025
Kees Boertjes schreef:

Dat is wel relevant. Dat is de app die jij hoort te gebruiken. De app voor de smarttv is dezelfde app als de app die op losse kastjes geïnstalleerd hoort te worden. Dus de restrictie die daarvoor geld is dus ook van toepassing op jou.

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 15 februari 2025
Marlon92 schreef:
Kees Boertjes schreef:

Dat is wel relevant. Dat is de app die jij hoort te gebruiken. De app voor de smarttv is dezelfde app als de app die op losse kastjes geïnstalleerd hoort te worden. Dus de restrictie die daarvoor geld is dus ook van toepassing op jou.

Sorry, ik denk dat je op een ander spoor zit. De Smart TV app is uitsluitend voor gebruik op het eigen netwerk. Dat zit ik niet dus gebruik ik de KPN TV+ app. Die is voor mobiel gebruik buiten het eigen netwerk.

Maar, zoals je hierboven zult hebben gelezen, is de "oorzaak" inmiddels bekend en heb ik intussen al twee work arounds bedacht die ik vanavond ga testen. (Ik ben in Spanje en het is hier overdag te warm om te knutselen).

Dank voor het meedenken!

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 15 februari 2025

Dank allen voor jullie reacties en meedenken. Ik weet nu wat de technische beperkingen zijn en ga me vastbijten in een "work around".

Ik laat weten of het gelukt is.

PeterG
Superuser
  • 64733 reacties
  • 15 februari 2025

Je kunt het volgende doen. 

Sluit een draadloze muis aan op de box. Dan is de bediening van de browser versie makkelijker. (Of muis met langere draad)

Het werkt bij mij buitenshuis dan met be browser TV BRO. Die is wel voor Android TV, en jij hebt een box met Android, zonder "TV".

Kennissen van mijn moeder, die ook overwinterden in Spanje, deden het anders. Ook mijn bonuszus in Zweden doet het zo. Namelijk:

Verbindt met een HDMI kabel de grote televisie met een laptop. Dan is de bediening van http://tv.kpn.com ook veel eenvoudiger. Via touchpad of muis.

Zelf heb ik een extra abonnement op NLziet. Voor onder andere terugkijken vrt en álle regionale zenders. Maar NLziet werkt ook in Spanje. 

Zie ook

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/2024/05/06/televisie-app-werkt-alleen-thuis/

Verder nog even over de restricties. Qua rechten is het binnen de EU alleen vrijgegeven voor mobiele apparaten met eigen schermen en stroomvoorziening. Tablet, smartphone en laptop. Daarop mag het in de hele EU gebruikt worden. 

Die losse boxjes en smart-tv's vallen daar niet onder. Providers, Ziggo ook, blokkeren daar het gebruik op die apparaten. 

NLziet hoeft zich daar niet aan te houden, want zijn geen provider. De leveren als streaming dienst standaard voor NL én EU. Die rechten zijn geregeld. 

NB ik zie dat er 4 reacties zijn geweest terwijl ik dit aan het maken was.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 15 februari 2025
PeterG schreef:

Verder nog even over de restricties. Qua rechten is het binnen de EU alleen vrijgegeven voor mobiele apparaten met eigen schermen en stroomvoorziening. Tablet, smartphone en laptop. Daarop mag het in de hele EU gebruikt worden. 

Die losse boxjes en smart-tv's vallen daar niet onder. Providers, Ziggo ook, blokkeren daar het gebruik op die apparaten. 

NLziet hoeft zich daar niet aan te houden, want zijn geen provider. De leveren als streaming dienst standaard voor NL én EU. Die rechten zijn geregeld. 

Het is niet zo dat de EU het providers verbiedt om TV buiten hun eigen land te distribueren, het zijn de content providers (zenders) die daartoe commerciële afspraken met de providers zouden moeten maken om de mogelijkheid te bieden hun content via Internet buitenshuis op smart-TV's incl. Android/Google TV boxen aan te bieden. Dat is de meeste providers echt te duur voor de hoeveelheid apparaten smart TV's  incl. Android/Google TV boxen die in het buitenland gebruikt worden voor televisie kijken via de provider.

Overigens moet NLZIET zich net zo goed aan de portabilteit verordening houden als elke andere distributeur van televisie zoals KPN, Ziggo en andere providers.

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 15 februari 2025

Dank, Peter en wjb! Ik ga vanavond knutselen 

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 15 februari 2025

Beste allen,

Ik ben jullie een excuus verschuldigd. Bij deze.

Na lang zoeken en vooral jullie reacties en tips ben ik vanavond aan de gang gegaan. Niets, maar dan ook niets wilde werken.

Ten einde raad zat ik uitgeblust wat te klikken in de Android box en kwam zo o.a. in de technische specificaties ervan. En wat blijkt: het is tóch een Android TV-box 😩.

Dat verklaart dus de tegenstrijdige resultaten want het kán gewoon niet op zo'n ding. Opmerkelijk is wel dat er écht Android 13 op draait, gezien eerdere opmerkingen dat die niet zou bestaan.

Ik had voordat ik met jullie in gesprek ging ook geen benul van verschil tussen Android box en Android TV-box. Daardoor zal ik er overheen gekeken hebben en dus ook eigenlijk een verkeerde besteld.

Op aanraden heb ik nu een draadloze muis aan de box gekoppeld zodat ik voortaan via de browser een beetje knap kan manoeuvreren.

Nogmaals mijn excuses en grote dank voor het meedenken en de tips. Ik heb veel geleerd.

Groetjes,

Kees

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 15 februari 2025
Kees Boertjes schreef:

Ten einde raad zat ik uitgeblust wat te klikken in de Android box en kwam zo o.a. in de technische specificaties ervan. En wat blijkt: het is tóch een Android TV-box 😩.

Dat verklaart dus de tegenstrijdige resultaten want het kán gewoon niet op zo'n ding. Opmerkelijk is wel dat er écht Android 13 op draait, gezien eerdere opmerkingen dat die niet zou bestaan.

Ze noemen het een Android TV-box want daardoor trappen er meer mensen in om zo'n ding te kopen. Hij draait echter gewoon op de normale Android.