Skip to main content

Beste

Heel lang plezier gehad van mijn Bose 321, werkte perfect als radio ontvangst en ook een Cd-rom bekijken ( film) was altijd prettig.

Het werkte perfect bij mijn vorige provider want dat ging allemaal via de coax aansluiting.Nu sinds begin dit jaar overgeschakeld naar KPN TV en dat gaat nu via de arris vip 5202.

Vanwege geen Fm signaal ontvangst zou ik graag vernemen of ik mijn Bose nog in bedrijf kan stellen via de arris van KPN.

Kan ik de bose weer herinstalleren en radio-ontvangst middels en via de arris.

Mijn bose systeem is geproduceerd van 2008-2011, ik lees ondermeer dat een optische kabel een oplossing kan zijn maar heb te weinig kennis of deze ook naar de bose tuner kan.

Luister momenteel naar de radio via een sonos beam die bediend wordt door mijn i-phone, maar dat is lastig, de sonos app trekt mijn batterij van de i-phone snel leeg.

iemand een idee.

Hallo @bertxs op de 5202 zit een optische S/PDIF-aansluiting, die ook op de Bose zit.

Via een geschikte S/PDIF-kabel kun je de Bose dus verbinden met de 5202 en radio luisteren zonder dat de tv aan hoeft te staan.

Als ikl de Bose-handleiding goed lees is de optische aansluiting een optische ingang.

De radiokanalen vind je vanaf 801 en verder.

Aks je de juiste ingang op de Bose instelt kun je dan radio luisteren.

Succes.

 


Jan bedankt voor jou reactie, ik ga een optische kabel bestellen.

De radio kanalen vind ik vanaf 801 en verder, maar met welke afstandsbediening, kun je nog iets toevoegen hoe ik de Bose moet instellen.

Jan hoe stel ik de juiste ingang in, dit is voor mij allemaal nieuw en ik ben echt een leek op hi-fi gebied.

 


@bertxs Ik kan uit eigen ervaring bevestigen wat @JanD schrijft. Ik heb eerder een Bose 321 gehad die het prima deed samen met mijn 5202. Ik had beide aangesloten met zo'n optisch kabeltje. Werkte perfect.

Welke ingang ik moest kiezen, weet ik niet meer. Dat was gewoon een kwestie van een paar keer op de “source"-knop drukken.


Dank je wel katana 321

morgen zo’n optisch kabeltje halen.


Beste de optische kabel is aangesloten, maar de bose laat nog geen display zien volgens mij mis ik nog een acoustimass kabel van basbox naar tuner.Deze heb ik uiteraard wel in mijn bezit gehad maar ben ik kwijt.

Zoals ik het op internet kan vinden is het een kabel met een vierkant omhulsel die aangesloten wordt in de beide unit’s waarbij ik moet opletten dat de pijl aan de bovenzijde zit bij plaatsing.

Is het gemis van deze kabel het euvel dat de tuner geen display laat zien? en er dan geen power naar de tuner gaat, of heb ik het mis.

Zie op internet wel een dergelijke kabel maar die kosten volgens opgave en zoals ik lees tussen de 50-75 euro.

Iemand met suggesties, zou ik waarderen.

 


Hallo @bertxs ik kan je hier verder ook niet mee helpen, want ik ken het systeem verder niet.

Misschien even navragen bij een lokale radio/tv winkel of de helpdesk van Bose even bellen.

Succes.

 


Jan,

bedankt voor het aangeven van de Bose helpdesk, deze gebeld en ja ik heb een acoustimass module ( kabel) nodig die vanuit de basbox naar de mediaplayer moet.

De media player ( oud model) heeft zelf geen aansluiting naar het lichtnet, deze wordt gevoed ( mediaplayer) via en vanaf de basbox.

De Bose medewerker kon deze kabel helaas niet voor mij bestellen, dus internet maar even afstruinen, maar bedankt voor de helpdesk tip daar ben ik verder mee gekomen.


Graag gedaan @bertxs 

Laat s.v.p. de (goede) afloop even weten.

 


Hallo Jan en katana 321

Goede nieuws, de  acoustimass kabel gevonden bij een hi-fi winkel in Rotterdam.Heb deze momenteel tussn het media-center en de TV aangesloten maar er gebeurt niet veel meer dan een zware ruis, dus? ergens geen ontvangst, wat wel werkt is het TV geluid wat via de cbl-sat binnenkomt

De aansluiting optische kabel van media box naar de tv heb ik van internet afgehaald, maar is waarschijnlijk niet de juiste keuze, ik heb namelijk ook nog een optische aansluiting op de KPN arris en die aansluiting moet ook weer ergens heen.

Heb ik een 2e optische kabel nodig.

De gebruiksaanwijzing voor en om de bose 321 weer in werking te krijgen gaat via een  TV kanaal? maar kan e.e.a. Niet vinden.

Wat ik nog wel als extra heb geinstalleerd is een hdmi kabel van de bose 321 naar de TV.

 


Hallo @bertxs tussen de KPN decoder en je TV-toestel heb je slechts een HDMI-kabel nodig en tussen de TV-decoder van KPN en je geluidsinstallatie een zogenaamde optische S/PDIF-kabel, meer niet.

 


Je optische kabel in de uitgang van het KPN-kastje, de andere kant in de optische ingang van je Bose 321.

Dan nog je Bose instellen.
 

 


De optische kabel goed aangesloten.

Maar ik heb nog geen idee hoe een info-scherm op de LG 55eg9a7v tv te krijgen, de mediaplayer geeft wel aan bij settings “ systeem: zie tv”. Maar hoe ik dit scherm kan bekijken of waar ik dit moet zoeken?

Als ik met de bose a.b. Naar FM ga zie ik wel de frequentie van een of meerdere radio-zenders, maar na het geluid met de bose a.b. Harder te zetten volgt er een harde ruis.

De handleiding van de tv gedownload en geheel doorgelezen, maar vind niet echt een bruikbare aanwijzing.


Radio kan je luisteren via het KPN kastje.
 

 


Vanwege geen Fm signaal ontvangst 

Ook Ziggo heeft al dik 1½ jaar geen FM signaal meer.

 

Download hier de handleiding van de Bose 321.

Als je die niet meer hebt. 

https://www.gebruikershandleiding.com/Bose-3-2-1/handleiding-5-370628.html

Je dient nog de optische ingang toe te wijzen aan een van de ingangsknoppen tv, cbl/sat of aux.

Dat kan je doen via het display op de Bose.  Maar je kunt ook het Bose menu op je tv tonen. Sluit dan de 321 met hdmi aan op een hdmi ingang van de tv. En zet de tv op die ingang.

Druk je dan op system op de afstandsbediening van de 321 komt het instellingen menu.

Zie ook pagina 45 van de handleiding. 

Dan moet het mijns inziens te volgen zijn om bijvoorbeeld 'TV' te koppelen met de optische ingang. 

Zie het filmpje hierboven. 


Als het kastje van KPN is verbonden met de Bose en je zet beide aan, dan een van deze kanalen kiezen (uit de lijst hierboven) op je KPN kastje.
Als het goed is moet je op de afstandsbeding van Bose op CBL•SAT drukken, dan zou hij het moeten doen.
Handleiding

 

 


Dank voor de antwoorden, moet het e.e.a Even doornemen, ik ben bekend met naar de radio luisteren via kpn. maar dan blijft de tv aanstaan.

Ga met Uw antwoorden aan de slag.


Beste forumleden een extra hdmi kabel aangesloten en de beschrijving van Bose gevonden zoals door PeterG aangegeven.Had die kabel waarschijnlijk zelf eerder moeten installeren maar dat is achteraf.

Wat er momenteel werkt is het geluid van de TV wat ik hoor via de Bose boxen, ook werkt de dvd weer kan een film afspelen met geluid.

Wat momenteel nog niet werkt is de radio die blijft een ruis geven, vandaar maar naar Bose gebeld en kreeg een hele aardige mevrouw aan de lijn met veel geduld, het probleem uitgelegd en zij heeft mij door diverse  instellingen van de Bose en de TV laten schakelen om het probleem op te lossen maar veel geprobeerd maar helaas niet met resultaat.

Het gesprek ( en de hulp) met deze Mevrouw heeft langzaam aan meer dan een uur geduurd en haar daar achteraf voor bedankt, ik werd zowel door haar geholpen met ook nog de technische dienst op de achtergrond die meedacht.

Ook aangegeven dat op dit forum het bericht van PeterG op pagina 45 voor een oplossing kon zorgen, die pagina heeft zij voor zich gehad maar ook daar kwam na lang van alles proberen niets uit.

Ik kreeg van deze mevrouw de tip om aan KPN te vragen wat het audio format of bedoelde ze formaat is en ook viel het woord setting.

Ook de optische kabel even achterin de TV gehad maar ook weer zonder succes, kortom er is veel energie gestoken door Bose om mij te helpen.


Hoi @bertxs 

Wat momenteel nog niet werkt is de radio die blijft een ruis geven

De radio (FM) in de bose gaat ook niet meer werken! Providers bieden geen FM meer aan. Zelfs Ziggo niet meer.

Luister radio met behulp van het kpn boxje met dezelfde instelling als waarmee je het geluid van televisie zenders op de Bose hoort. 

Radiozenders vanaf 801 op de box. Zie het overzicht van Paul K in dit topic.

Sinds ik per 1 mei 2009 gestopt ben bij Ziggo heb ik ruis op de 'radio' FM in mijn systeem. 


Jammer maar ook weer verklaarbaar jou antwoord Peter, maar waarom heb ik in dit topic niet eerder een bericht gelezen dat de bose via de FM niet meer te ontvangen was, ook niet via de arris.

Nu is er een discussie ontstaan die vooraf geen resultaat kon geven, vele aanwijzingen gehad die niet succesvol waren, een optische kabel zou het oplossen, deze gekocht incl. een acoustimass kabel ( 49,95) en een hdmi kabel (10 euro) de prijs van de optische kabel weet ik niet meer maar die komt er nog bij.

Vindt het zo enorm jammer dat ik in het begin van dit topic niet las dat de Bose via de FM of wat dan ook nooit meer te ontvangen was, dan had ik eerder gestopt met de discussie.

Ook nam ik een vreemde waarneming mee n mijn geheugen bij de verkoper van de acoustimass kabel, deze verkoper keek mij raar aan en dacht waarschijnlijk wat moet hij met een dergelijke kabel, daar kan hij niets mee, achteraf een beetje tevreden dat ik de benodigde kabel niet in Amerika heb besteld, had incl. verzenden 150 euro gekost

Kijk de Bose waar ik het over had is immer in mijn bezit geweest en nu begrijp ik waarom er zo velen voor 100 euro worden aangeboden op marktplaats, niemand kan er nog wat mee, mits een TV signaal en ja te gebruiken als CD speler, maar dan houdt het ver op.

Ik kan een nieuw topic openen met de vraag wat heeft een ieder met zijn FM stereo setje gedaan na FM verlies of anders hoe te luisteren naar de FM zenders ooit via de ether, en hoe luisteren mensen nu naar alle vroegere verkrijgbare zenders, een internet radio?.

Naar de radio luisteren via en vanaf 801 vindt ik geen optie, steeds weer iets op het TV scherm waar ik mij aan erger, ook is het gebruik van de TV qua vermogen in stroomgebruik volgens mij te hoog en blijft er steeds iets ( de zender) op het beeld voorbij komen, slechte optie.

Wat nou aan te schaffen om alle vroegere zenders weer te ontvangen, zou graag weer een systeem omarmen wat radio en cd-rom en TV geluid weer combineerd.


Dat wij allemaal hebben geprobeerd in een bepaalde richting naar een oplossing te zoeken, is gebeurd op basis van jouw startbericht. En wij moesten het doen met de info die jij daarin gaf. 

Even voor de zekerheid: Overigens zijn wij geen kpn-medewerkers maar kpn-klanten.


 katana321

Je geeft aan dat je gehandeld heb naar mijn info.

Maar lees nu eens goed, ik begin toch met “ geen FM signaal” .


Had dan meten vermeld dat een FM signaal niet meer te ontvangen was via de arris.

Overgens zijn de forumleden medewerkers KPN klanten dat begrijp ik maar had dan anders gereageerd, nu is er een lange discussie ontstaan die nergens een juiste richting is opgegaan.


Zie pagina 45 van de handleiding.

https://www.gebruikershandleiding.com/Bose-3-2-1/preview-handleiding-179928.html

Digitale audio van een bron ontvangen

Voor een optische digitale audio-aansluiting op het

mediacenter moet het aangesloten apparaat door het systeem worden herkend.

Het systeem herkent momenteel CBL•SAT als het optische apparaat.

Vergeet de Fm-radio deze zijn nu digitaal te beluister vanaf kanaal 801 via het KPN kastje via CBL.SAT dat kan zonder tv, als je optische kabel van het KPN kastje naar de optische ingang van je Bose zit dan moet hij het doen als  je CBL.SAT selecteert op je Bose. Als je niks hoort dan is er een instelling in het verleden veranderd in de Bose en deze kan je aanpassen zie pagina 45.


 maar waarom heb ik in dit topic niet eerder een bericht gelezen dat de bose via de FM niet meer te ontvangen was

 

Maar lees nu eens goed, ik begin toch met “ geen FM signaal” .

En daar hebben we toch echt allemaal op in gestoken. 

In het eerste bericht geeft @JanD dat al aan.

Hij zegt: "radio luisteren van af 801". 

Verderop nog @Paul.K met de radio zenderlijst. 

En Ziggo heeft ook al 2 jaar geen FM meer dus als je daar vandaan komt werkte de FM ook helemaal niet. Alleen ruis. KPN heeft het nooit gehad. 

Die interne radio, FM, is nutteloos sinds Ziggo ermee is gestopt. Dat was de laatste provider die tot 2 jaar geleden nog FM had.

Voor radio luisteren zie de laatste alinea van Paul hierboven ☝️.

, vele aanwijzingen gehad die niet succesvol waren

Al die aanwijzingen waren er toch echt op gericht dat je via de Bose weer radio kon luisteren. Via het kpn ontvangertje.

Die Bose kan nog prima👍. Het is een heel mooi apparaat😃. Alleen de FM radio erin heb je niks meer aan. Maar radio luisteren kan gewoon nog steeds. 

Die optische kabel was sowieso nodig. En de acoustimass voor de bass box. Voor het mooie laag. Allemaal niet voor niets naar mijn mening. 

Ook ik gebruik ook nog alles van mijn 14 jaar oude audio apparaat behalve dus de FM radio erin. 

Ik begrijp dat het nu allemaal lukt. En met alle kabels is ie weer compleet ook! Dus geniet van het mooie geluid! 😀

 


 katana321

Je geeft aan dat je gehandeld heb naar mijn info.

Maar lees nu eens goed, ik begin toch met “ geen FM signaal” .

@bertxs Maar dat is niet volledig. Want je schreef:

Vanwege geen Fm signaal ontvangst zou ik graag vernemen of ik mijn Bose nog in bedrijf kan stellen via de arris van KPN.

En ja, je kunt de Bose gebruiken in combinatie met de Arris. Zo had ik mijn Bose ook in gebruik. 

Laten we het houden op dat het miscommunicatie was, maar natuurlijk waren de forumleden die hier gereageerd hebben van goede wil. Het belangrijkste is dat het nu bij jou werkt.