Skip to main content

Zijn er meer ervaringen met iTV aansluitingen via switch ?  (4 poorts gigaswitch - D-Link)

Mijn ervaring laat zien dat er korte beeldbevriezingen zijn die niet reproduceerbaar zijn na terugspoelen en weer afspelen.

@TonKon Dat kan gebeuren als uw switch geen IGMP-snooping ondersteunt. Kijk dat even na in de specificaties van uw switch.


@JRS54 . Bedankt. Weer wat bijgeleerd.

De genoemde D-Link ondersteund IGMP-snooping niet. Heb ook nog een  NetGear G105E. Deze stond op disabled maar nu  ge-enabled. Ga dit vanavond monitoren el laat mijn bevindingen weten.


Hoi, @TonKon, leuk dat je een vraag stelt aan de kpn community, welkom op het forum :)
Een switch is superhandig om meer UTP-poorten vanaf het modem te creëren. Maar, sluit je vanaf de switch ook tv-ontvangers aan, dan is het goed om te weten dat je een switch nodig hebt die IGMP snooping ondersteunt. IGMP snooping zorgt er voor dat een tv-stream (multicast IGMP) alleen nog maar doorgestuurd wordt naar die poorten waar een apparaat op aangesloten is die om de tv-stream vraagt. Alleen de KPN tv-ontvanger dus. Heb je een switch ertussen zonder IGMP snooping, dan krijg je last van storingen zoals je die hierboven omschrijft. Lees er hier meer over: De juiste switch?! Toverwoord: IGMP snooping 

Kortom, zorg ervoor dat je switch IGMP snooping ondersteunt. De switch die wij in onze webshop verkopen is ook de Netgear gs105e. Hiermee moet het dus goed komen 🙂 Laat je weten hoe jouw ervaring hiermee is?


Hi @Nadia, bedankt voor je reactie. Ik ben al aan de slag gegaan met mijn NetGear GS105E op advies van @JRS54 .  De eerste korte tests geven geen problemen. - morgen meer.

M.b.t. de NetGear GS105E:

Mbv NetGear ProSAFE_Plus_Utility_V2.7.8 heb ik in de switch gekeken en bleek dat IGMP snooping was uitgeschakeld. Vervolgens heb ik poort 1 ge-enabled. Gevoelsmatig (onbekend met het fenomeen) heb ik de iTV-box op poort 1 aangesloten en de lijn op poort 4 en mijn wireless AP op  poort 3. 

Dat ging mis - beeld kwam met lange bevriezingen. Na de lijn op poort 1 (  IGMP snooping ge-enabled) en de iTV op poort 4 was het probleem verholpen (voor zover bekeken). 

Misschien een relevante aanvulling voor thread-volgers 😀

Zoals gezegd… morgen meer na wat langere monitoring.


@Nadia.  Doorvragend … Wat als ik ook nog een bedraad SuperWiFi punt op diezelfde switch aansluit ?

Ik kan nog niet testen maar als voorbereiding naar een overstap medio augustus


Belofte maakt schuld 😎.  Gisteravond geen enkele hapering meer gezien !   

Tijdens het TV kijken heb ik op mijn notebook een snelheidstest gedaan  (max. dataverkeer - AP op switch!)> Resultaat: geen enkele iTV verstoring van beeld noch geluid.

Dankzij het advies over het toepassen van een switch met IGMP Snooping is mijn probleem opgelost.

Of dat ook geldt icm SuperWiFi met mesh is nog een open punt.


Yay, dat is zeer goed nieuwe, @TonKon! Dank voor het delen van je ervaring.

Of dat ook geldt icm SuperWiFi met mesh is nog een open punt.

Meh. Voor het beste resultaat geldt in de basis: Super Wifi aansluiten 1 bekabeld naar het modem (rechtstreeks) en eventueel de 2e Super Wifi draadloos (liefst ook met kabel).

Het kan werken via de switch, maar ik kan het niet garanderen (dat het blijft werken in de toekomst). Als het werkt, dan werkt het.


@Nadia bedankt. Zodra de overstap een feit is zal ik de opties testen en mijn ervaringen hier delen.


@Nadia bedankt. Zodra de overstap een feit is zal ik de opties testen en mijn ervaringen hier delen.

You're welcome! We horen graag jouw ervaring hiermee, hopelijk werkt dat voor lange tijd goed :) 


@Nadia , zie hier mijn ervaringen:

  1. Monteur afspraken.
     -/- Helaas moest ik zelf in actie komen om een afspraak te krijgen voor de afgesproken monteursondersteuning. Had van KPN de actie verwacht.
    -/+ De initiële afspraak is door KPN verzet moeten worden (in overleg) vanwege niet tijdig beschikbaar zijn van het signaal (?). Er werd gegarandeerd dat het Telfort signaal tot nieuwe datum beschikbaar bleef (ivm overstapservice !)
    ++ /++ Op de nieuwe datum meldde hij zich eerder dan gepland met de vraag of hij eerder mocht komen. Uiteraard kon dat 🙂 .   Ca 14h15  gearriveerd ipv 15:00 - 17:00
  2. Overstap.
    Apparatuur = KPN Box 12; 2x iTV VIP5202; 2x SuperWiFi
    In de vroege ochtend was er geen signaal meer van Telfort. Ik ben toen maar begonnen met het installeren van de bedraadde apparaten Box 12 en iTV's. Kreeg direct een vlekkeloze internetverbinding (bekabeld). Vervolgens beide TV's ingesteld. Met het instellen van de afstandsbediening werkte in mijn situatie de snelcode niet en moest ik gebruik maken van de 3 cijferige codes. Hiervan werkte de laatste. De vaste telefoonlijn ook OK.
  3. De monteur heeft na aankomst de status tot dusver gecontroleerd en OK bevonden. Vervolgens de beide SuperWifi geïnstalleerd - 1x bedraad, 1x draadloos.
  4. Controle. WiFi ontvangst en dekking vwb de beganegrond gecontroleerd en OK
  5. Klus geklaard !!

Daarna zelf mijn bestaande ExperiaWiFi op de 1e etage geïnstalleerd mbv van de KPN app. Een fluitje van een cent. Neemt de WiFi data over van de SuperWiFi. Hierdoor geen onderbreking van een verbinding wanneer naar de 1e etage gegaan wordt.

Wetenswaardigheden.

  1. De WiFi van de Box 12 wordt uitgeschakeld tijdens het installeren van de SuperWiFi maar kan naar wens daarna weer handmatig ingeschakeld worden.
  2. De signaalsterkte van het draadloze SuperWiFi punt schommelt tussen groen en oranje. In deze situatie blijkt dat bij oranje nog een volle snelheid beschikbaar is.
  3. Het lampje van de SuperWiFi kan in de KPN Box 12 uitgeschakeld worden en ook weer aan natuurlijk. (kan hinderlijk zijn bv op slaapkamer)
  4. Voor het in-/uitschakelen van de LED's van de ExperiaWiFi kan dat middels de app.

Vragen / suggesties

  1. Onduidelijk is de situatie als de KPN Box 12 de upgrade krijgt voor Mesh. Wordt dan de Box 12 primair en worden dan de SuperWiFi's draadloze satellieten?
  2. Voorstel om het in-/uitschakelen van de LED van de SuperWiFi ook met de app mogelijk te maken zoals het geval is bij de ExperiaWiFi

Slotsom

Op een klein organisatorisch probleem na (niet uitgenodigd voor het maken van een monteurs-afspraak een goed geslaagde overstap. Chapeau :-) 

De aangeboden overstapservice werkt prima en kan alleen maar aanbevolen worden - Zeer korte tijd zonder internet (dagdeel) ook al wordt de overstapdatum verschoven en geen dubbele abonnementskosten.


Hah, @TonKon. Dank voor het delen van je ervaring. Leuk om te lezen dat je het heel nauwkeurig en overzichtelijk hebt bijgehouden, klasse! :DI k lees over het algemeen een goede overstapervaring, en daar zijn we heel blij mee :) 

1. Monteur afspraken.
 -/- Helaas moest ik zelf in actie komen om een afspraak te krijgen voor de afgesproken monteursondersteuning. Had van KPN de actie verwacht.

Dat klopt, vanaf de hoofdaansluiting kun je in de meeste situaties eenvoudig de apparatuur zelf aansluiten op het moment dat jouw verbinding gereed is. In de orderbevestiging die je per mail hebt ontvangen staat daarover:

Makkelijk zelf aansluiten
U kunt gemakkelijk zelf uw apparatuur aansluiten. Kijk voor een extra ondersteunend stappenplan op kpn.com/installeren. Als u er op enig moment tijdens de installatie niet uitkomt, kunnen wij u telefonisch ondersteunen met de
gratis Klantenservice op 0800-0402.

Lukt het vervolgens met hulp op afstand niet via de Klantenservice om de installatie te voltooien, dan kan de klantenservice agent kosteloos een monteur voor je inplannen :) 

Vragen / suggesties

  1. Onduidelijk is de situatie als de KPN Box 12 de upgrade krijgt voor Mesh. Wordt dan de Box 12 primair en worden dan de SuperWiFi's draadloze satellieten?
  2. Voorstel om het in-/uitschakelen van de LED van de SuperWiFi ook met de app mogelijk te maken zoals het geval is bij de ExperiaWiFi
  1. Mesh is een optie nog niet wordt ondersteund, dat is momenteel nog even onduidelijk. Maar als daarover meer valt te vertellen dan melden we dat in: Nieuw modem KPN Box 12, houd het topic in de gaten :)
  2. Leuk voorstel, maar om heel eerlijk te zijn zal dit idee waarschijnlijk onderaan de ‘wishlist’ belanden omdat er nog zoveel meer leuke en noodzakelijke features te realiseren zijn. Maar, ik geef het zeker door. Wie weet….. 

Slotsom

Op een klein organisatorisch probleem na (niet uitgenodigd voor het maken van een monteurs-afspraak een goed geslaagde overstap. Chapeau :-) 

De aangeboden overstapservice werkt prima en kan alleen maar aanbevolen worden - Zeer korte tijd zonder internet (dagdeel) ook al wordt de overstapdatum verschoven en geen dubbele abonnementskosten.

:blush: Nogmaals dank voor het delen van je ervaring, leuk dat overall het een zorgeloze overstap is geweest. Welkom op de groene kant ;)


Hallo even een vraag over het gebruik van de switch (van kpn). Gisteren heeft de kpn monteur het WiFi punt verplaatst naar de woonkamer omdat de WiFi slecht was. Om de tv te kunnen aansluiten heeft hij een Switch ertussen geplaatst. Nu heb ik het idee dat het beeld van met name Netflix slechter is geworden. Op de site van Netflix lees ik dat dit waarschijnlijk te maken heeft met de internetsnelheid… kan het zijn dat dit door deze switch aansluiting komt? En wat kan ik er aan doen?


Een moderne switch heeft geen invloed op de snelheid, die kan veel meer verstouwen dan de gecontracteerde bandbreedte.


De switch zal niet voor slechter beeld zorgen. Zijn de kabels goed? Hoe branden de lampjes op de switch bij de poorten? Bij elke poort zitten 2 lampjes. Deze zullen niet bij elke poort beide branden. Bij de poort waar de tv ontvanger op aangesloten zit zal maar 1 lampje branden. Dat hoort zo. Bij de poort waar de Experiabox op aangesloten zit, daar horen wel beide lampjes te branden. Doen ze dat?

Er loopt een rechtstreekse kabel vanaf de switch naar de Experiabox? Zonder dat daar iets tussen zit? 


Hoi, @TonKon, leuk dat je een vraag stelt aan de kpn community, welkom op het forum :)
Een switch is superhandig om meer UTP-poorten vanaf het modem te creëren. Maar, sluit je vanaf de switch ook tv-ontvangers aan, dan is het goed om te weten dat je een switch nodig hebt die IGMP snooping ondersteunt. IGMP snooping zorgt er voor dat een tv-stream (multicast IGMP) alleen nog maar doorgestuurd wordt naar die poorten waar een apparaat op aangesloten is die om de tv-stream vraagt. Alleen de KPN tv-ontvanger dus. Heb je een switch ertussen zonder IGMP snooping, dan krijg je last van storingen zoals je die hierboven omschrijft. Lees er hier meer over: De juiste switch?! Toverwoord: IGMP snooping 

Kortom, zorg ervoor dat je switch IGMP snooping ondersteunt. De switch die wij in onze webshop verkopen is ook de Netgear gs105e. Hiermee moet het dus goed komen 🙂 Laat je weten hoe jouw ervaring hiermee is?

Ook een switch met IGMP snooping is niet echt de oplossing.
De rest van de apparatuur aangesloten op de switch wordt namelijk er wel trager van.
Beste oplossing is een eigen netwerkkabel vanaf de TV ontvanger rechtstreeks naar het modem.


Een kabel aansluiten is inderdaad het allerbeste, Herbert. Dus mocht dat een optie zijn, dan heeft dat de absolute voorkeur! :)


Ook een switch met IGMP snooping is niet echt de oplossing.
De rest van de apparatuur aangesloten op de switch wordt namelijk er wel trager van.

Een switch heeft een capaciteit van 1000 mbit. De tv ontvanger gebruikt maar 15 ofzo. Er blijft dus nog ruim voldoende over voor andere apparaten. 


Hoi, @TonKon, leuk dat je een vraag stelt aan de kpn community, welkom op het forum :)
Een switch is superhandig om meer UTP-poorten vanaf het modem te creëren. Maar, sluit je vanaf de switch ook tv-ontvangers aan, dan is het goed om te weten dat je een switch nodig hebt die IGMP snooping ondersteunt. IGMP snooping zorgt er voor dat een tv-stream (multicast IGMP) alleen nog maar doorgestuurd wordt naar die poorten waar een apparaat op aangesloten is die om de tv-stream vraagt. Alleen de KPN tv-ontvanger dus. Heb je een switch ertussen zonder IGMP snooping, dan krijg je last van storingen zoals je die hierboven omschrijft. Lees er hier meer over: De juiste switch?! Toverwoord: IGMP snooping 

Kortom, zorg ervoor dat je switch IGMP snooping ondersteunt. De switch die wij in onze webshop verkopen is ook de Netgear gs105e. Hiermee moet het dus goed komen 🙂 Laat je weten hoe jouw ervaring hiermee is?


Hi Nadia,

Het had bij mij 3x bezoek van een monteur en vervanging NT kastje / modem gescheeld als het script bij de klantenservice dit probleem en aanzetten van IGMP Snooping als oplossing had aangedragen. Hoop dus dat jullie dat doorvoeren bij de klantenservice en de monteurs hierin ook verder opleiden. Scheelt serieus veel ergernis bij je klanten!


Hoi @BrandedChanels, wat een gedoe heb je thuis gehad! Allemaal omdat jouw aangesloten switch geen IGMP snooping ondersteunt? Dat is zuur, ik kan me de ergernis goed voorstellen. Sorry voor het ongemak! 

Ze zeggen wel eens dat je het beste iets kunt verstoppen, waardoor anderen het niet kunnen vinden als het in plain sight staat. Dus in het zicht. 

Fijn dat het nu wel is opgelost, bedankt voor het delen van je ervaring. Hoe ben je er achter gekomen dat je switch vervangen moest worden voor een exemplaar die wel het tv-signaal goed doorgeeft?


Hoi @Bas Home, wat een gedoe heb je thuis gehad! Allemaal omdat jouw aangesloten switch geen IGMP snooping ondersteunt? Dat is zuur, ik kan me de ergernis goed voorstellen. Sorry voor het ongemak! 

Ze zeggen wel eens dat je het beste iets kunt verstoppen, waardoor anderen het niet kunnen vinden als het in plain sight staat. Dus in het zicht. 

Fijn dat het nu wel is opgelost, bedankt voor het delen van je ervaring. Hoe ben je er achter gekomen dat je switch vervangen moest worden voor een exemplaar die wel het tv-signaal goed doorgeeft?


Volgens mij was je antwoord voor mij bedoeld? Klopt, ik heb zes jaar geleden een 24-poorts D-Link switch in onze nieuwbouwwoning geplaatst omdat elke kamer van ethernet is voorzien (naast wat andere toepassingen waarvoor ook een LAN-verbinding gewenst was). Deze beschikt over IGMP Snooping, maar die moest wel worden geactiveerd. En daarvoor moest je eerst uitvogelen hoe je toegang tot die switch kon krijgen om het vinkje aan te zetten… gelukkig waren hier op het forum mensen zoals @peter-keetfm en @martijn197108 zo geduldig om dat helpen uitzoeken.

Maar belangrijker is: gaan jullie bij KPN dit ook doorvoeren in de opleiding richting de klantenservice en monteurs?



gaan jullie bij KPN dit ook doorvoeren in de opleiding richting de klantenservice en monteurs?

De monteurs weten dit wel allemaal hoor.

De klantenservice is heel verschillend,De ene is heel slim en de ander weet wat minder van alles af.



gaan jullie bij KPN dit ook doorvoeren in de opleiding richting de klantenservice en monteurs?

De monteurs weten dit wel allemaal hoor.

De klantenservice is heel verschillend,De ene is heel slim en de ander weet wat minder van alles af.


De drie die ik heb laten komen in ieder geval niet. Die kwamen niet verder dan NT-kastje of modem vervangen en roepen dat er voor “200%” “iets” in mijn interne netwerk zit wat de dropouts veroorzaakt, zonder ook maar enige concrete suggestie te doen, anders dan alles uit je switch te trekken en dan per keer een element toe te voegen.

Maar daarmee los je het probleem niet op, want naarmate je meer clients toevoegt neemt de kans op het down gaan van je netwerk juist toe, niet af… totdat IGMP Snooping het multicast-verkeer naar de juiste clients (IPTV units) routeert.

Via de klantenservice werd ik bij belletje nummer 5 doorverwezen naar dit forum.


@BrandedChannels

Volgens mij zit u in het verkeerde topic

 


@BrandedChannels

Volgens mij zit u in het verkeerde topic

 


Nee hoor. Ik ben even gaan zoeken of IGMP Snooping als oplossing voor network dropouts breder wordt aanbevolen op dit forum en/of door KPN zelf...


@BrandedChannels

Volgens mij zit u in het verkeerde topic

 


Nee hoor. Ik ben even gaan zoeken of IGMP Snooping als oplossing voor network dropouts breder wordt aanbevolen op dit forum en/of door KPN zelf...

Oke