Skip to main content
Vraag

Kan de AndroidTV TV+ App Framerate match gaan ondersteunen?

• April 9, 2026
  • 10 reacties
  • 83 keer bekeken

Beste KPN en mede-leden, 

Ik zou graag een functieverzoek willen indienen. Ik kon niets vergelijkbaars vinden op het forum, excuus  mocht dit toch al voorbij gekomen zijn.

De Ziggo AndroidTV app triggert automatisch de 50fps modus op ondersteunde AndroidTV boxen zodra je de app start, wat weer wordt opgeheven zodra je de app verlaat. Het is dus voor de gehele app, en niet per videostream. Dit werkt heel behoorlijk, en zorgt voor rustiger en vloeiender beeld. Kan dit ook toegevoegd worden aan de KPN TV+ app voor AndroidTV? 

Alvast hartelijk dank, 
MVG, Tommy

10 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 9, 2026

Maar wat voor box heb jij, ​@Tommy_W ?

De standaard streams zijn al 50 Hz. Zo gaat dat in Europa. 

En als je box bij automatisch resolutie kiezen naar 4k2k 60 Hz gebruik dan niet automatisch. Maar handmatig 50 Hz. Voor Europa 😏.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 9, 2026

Beste Peter,

Bedankt voor je snelle reactie! Voor de duidelijkheid: ik bedoel de officiële KPN TV+ App voor Android TV, zoals voor een Chromecast met Google TV, Nvidia Shield, Xiaomi TV box, etc. Niet voor de KPN TV+ (Sound)Box. Ik persoonlijk gebruik dit bijv. voor een extra TV in de slaapkamer.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 9, 2026

Maar wat is er mis mee? Zowel met uitgang op 60 hz als 50 hz werkt de APP hier prima met Chromecast Google-TV 4k en Nokia 8000 streamingbox. 

De app zelf is 50 Hz. De frequentie voor tv in Europa. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 9, 2026

Mis mee is er niets 😊 ik merk bij mijn (oudere) samsung tv dat 25hz content niet lekker speelt op 60hz, nou is dit sowieso iets waar niet iedereen even gevoelig is voor is. Dit was bij de Ziggo app veel vloeiender, die deed de output schakelen naar 50hz zodra je de app opende. Vandaar dit functieverzoek: het is (althans wat ik begreep) slechts een paar regels code, maar maakt de ervaring veel beter voor diegene die hier ‘gevoeliger’ voor zijn. Slechter maakt het sowieso voor niemand om de tv te laten omschakelen naar het formaat van het videomateriaal. 😉

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 9, 2026

Op de Samsung is nog de app uit 2020 actief. Daar wordt niks meer mee gedaan. Dat is niet de TV+ app maar nog "interactieve TV" app. Ook wel iTV.

Op mijn Samsung werkt dat gewoon op 50 Hz.

Samsung heeft geeneens Android-TV maar Tizen. 

Hoe kan jou Samsung nou op 60 Hz werken....???

Geen EU model?

Wat is de modelcode?

Samsung heeft nog de oude iTV app:

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 9, 2026

Bedankt voor je reactie en hulp, maar ik vrees dat we langs elkaar praten.

Voor de goede orde: Mijn functieverzoek gaat over de officiële KPN TV+ app voor Android TV. Niet die op Tizen van Samsung, en ook niet de KPN TV+ Box.

In mijn geval gebruik een Google Chromecast met Google TV (die witte dongle uit 2020). Deze staat op 60fps ingesteld, en mijn verzoek aan KPN is, om te kijken of het mogelijk is de app te markeren als zijnde 50hz. Hierdoor gaat de tv automatisch over op 50hz bij het openen van de app, waardoor de 25hz videostreams van KPN veel vloeiender (en dus mooier) wordt weergeven. Overigens: de iTV app die bij u op Samsung Tizen draait, doet dit op de achtergrond ook automatisch, vandaar het bij u ongetwijfeld er al mooi vloeiend uitziet 😉.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 9, 2026

Oké. Duidelijk nu.

Ik heb eens even de Chromecast Google-TV 4k op de Samsung UHD/4k aangesloten. 

En dat gaat eigenlijk continu wat schokkerig met de KPN TV+ app inderdaad. 

Ook met NLZIET geprobeerd. Uitvoer blijft ook dan 60 hz. Bij instelling automatische resolutie. En toch loopt dat soepeler. Al vind ik dat nog niet mooi. 

Tip: zet de uitvoer van de Chromecast zelf op 4k (50 Hz). Is tenslotte de Europese norm.

Dan loopt de KPN TV+ app wel soepel. 

Gek genoeg loopt het op de 1080p televisie wel soepel met de TV+ app. Bij automatische resolutie gaat ie daarop naar 1080p 59,94 Hz.

Bij die frequentie met de Chromecast op de 4k tv , 4k 59,94 Hz dus, hakkelt de app dan weer. 

Maar goed. Op de FHD televisie ga ik 'm nu toch op 50 Hz zetten. Voor Europa dus.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 9, 2026

Goed om te lezen dat u het ook ervaren heeft, en dat het in elk geval niet enkel bij mijn Chromecast zo is!

Ik zie dat u al héél veel ervaring heeft op dit forum, heeft u enig idee hoe we deze suggestie naar de TV techneuten kunnen sturen of dit forum draadje onder de aandacht kunnen brengen? Wellicht kunnen ze het meenemen in een app update (en anders hebben we het in elk geval geprobeerd!). 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • April 9, 2026

TV beelden zijn allemaal 50 hertz.

Of te wel 2 x 25 Hertz (halve beelden)

Dat zijn tv beelden al vanaf het begin en dat zijn ze nog steeds.

Omzetten naar 60 Herz (of 120 Hz) is zo wie zo niet verstandig, omdat je dan beeldkwaliteit door de omzetting gaat verliezen.

Omzetten van 50 Hertz interlaced naar 50 Herz progressief, dat is mogelijk zonder problemen. Want dat kan een tv makkelijk goed berekenen.

En de meeste tv's zetten het om naar 100 Hz, waardoor je vloeiende beelden ziet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 9, 2026

Goed om te lezen dat u het ook ervaren heeft, en dat het in elk geval niet enkel bij mijn Chromecast zo is!

Ik zie dat u al héél veel ervaring heeft op dit forum, heeft u enig idee hoe we deze suggestie naar de TV techneuten kunnen sturen of dit forum draadje onder de aandacht kunnen brengen? Wellicht kunnen ze het meenemen in een app update (en anders hebben we het in elk geval geprobeerd!). 

KPN Moderators lezen mee op dit platform. Deze suggestie gaan ze dan ook vast doorspelen naar het Apps Team. ​@Tommy_W 

Vooralsnog dus op te vangen door de Chromecast op 4k 50 Hz in te stellen.